بندر بوشهر، مرکز استان بوشهره، که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و آب و هوای نیمه گرم و مرطوب داره. نام بوشهر در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، تحت نام‌های مختلفی مثل «رام اردشیر»، «ابوشهر»، «لیان» و «ریشهر» به ثبت رسیده‌. این شهر از سمت شمال و غرب و جنوب به خلیج فارس محدود می‌شه. بوشهر، به دلیل ذخایر نفتی و گازی فراوانی که داره، پایتخت انرژی ایران، لقب گرفته. علاوه بر وجود نیروگاه اتمی، صنعت کشتی‌سازی و صادراتش هم رونق خوبی داره. این شهر علاوه بر جاذبه های گردشگری و تاریخی زیاد، مردم بسیار خونگرم، با گویش شیرین بندری داره،‌ که به سفرتون گرما و محبت بیشتری می‌بخشه.

آداب و رسوم

عزاداری باشکوه بوشهری ها در محرم

کجا اقامت کنم؟

بوشهر برای اقامت مسافرانش، هتل های زیادی داره. البته خیلی مجلل و لوکس نیستن، ولی هتل دلوار تو بلوار رئیس علی دلواری و هتل پاسارگاد تو خیابون امام از هتل های 3 ستاره و تمیز و خوب این شهر هستن، اگر هم می‌خواین هزینه اقامتتون کمتر بشه، هتل آپارتمان آسمان 1، تو خیابون حافظ جنوبی، هتل آپارتمان آسمان 2، تو خیابون صفوی، هتل سیراف بوشهر تو خیابون امام خمینی و هتل ساحلی پرواز تو جاده ساحلی، می‌تونن انتخابای خوبی باشن.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

اگه قصد سفر به بوشهر رو دارین، بهتره که سراغ غذایی جز غذاهای دریایی نرین، چرا که توی این شهر نمی شه از خوردن ماهی‌های شوریده، شیر و حلوا سیر شد و دیگه جایی رو نمی تونین پیدا کنین که اینقدر در پخت ماهی تبحر داشته باشن. در بوشهر به خاطر نزدیكی به دریا و صید ماهی و میگو اكثر غذاهای سنتی با موجودات دریایی درست می شه، به همین دلیل بوشهری‌ها آشپزهای چیره‌دستی برای تهیه خوراکهای انواع ماهی از قبیل قلیه، ماهی سرخ کرده، ماهی شکم گرفته و ته انداز هستن. این غذاهای خوشمزه به علاوه قیمه بوشهری رو می‌تونین توی رستوران قوام و قهوه خانه سنتی جفره علیباش امتحان کنین. رستوران گرگور، رستوران سنتی خادم و رستوران اسطوره هم از رستورانای خوب این شهر به حساب میان.

واسه فست فود خور ها، فست فود پدر خوب و فست فود رافائل بهترین انتخابه.

یه پیشنهاد ویژه هم داریم برای کسایی که به غذاهای فرنگی علاقه مندند. رستوران ایتالیایی گاندو یه انتخابه خیلی خوبه، چون طعم و کیفیت و دیزاین غذاهاش عالیه.

نوشیدنی ها

تو شهر بوچهر چون هوا معمولا گرم و شرجیه، خوردن بستنی و نوشیدن آبمیوه های خنک و تازه همیشه لذت بخشه. واسه همین ما بهتون آیس سوخاری رو پیشنهاد می کنیم. ولی بازم اگه دلتون کافه گردی و نشستن تو کافه های دنج این شهر رو می خواد، کافه هنر، کافی شاپ کلبه، کافه ژافه و کافه فیروزه از بهترین کافه های بوشهر به حساب میان.

چی بخرم؟

سوغات یک شهر درواقع نماد و نشون دهنده فرهنگ و تمدن یه شهره به حساب میاد.  مشهورترین سوغات و محصول بوشهر، صنایع دستى گبه و گلیم صادراتیه اونه. عباى شترى بوشهر، گرگوربافى، حصیربافى، نمدمالی، توربافی، تونیره بافی، دولچه، سفال و سرامیک از صنایع دستى دیگه استان بوشهر هستن. اگه براتون سوغاتی های خوراکی بوشهر جذابتره، اول از همه سراغ ماهی های جنوب در بازار ماهی بوشهر برین، خرما، حلوای مسقطی، ارده، حلوا راشی، حلوای سنگک، خارک پخته و رنگینک از دیگر سوغاتیهای خوراکی این شهره که برای خرید این سوغاتی ها می‌تونین به بازارهای شهر مثل بازار قدیم بوشهر مراجعه کنین. برای خرید های کلی تر هم مرکز خرید زیتون تو خیابان مطهری و پاساژهای ملت و آزادگان تو خیابان شهدا، بهترین مراکز خرید شهر هستند.

کجاها برم؟

از مکان های دیدنی، که در سفر به شهر ساحلی بوشهر نباید از دست داد، می‌شه به مدرسه تاریخی سعادت، که مادر مدارس جنوب ایرانه، عمارت ملک، که یک قرن قدمت داره و توسط معماران فرانسوی ساخته شده، کشتی رافائل، که لقب تایتانیک ایران رو داره و مردم ایتالیا اون رو با اشک حسرت به سمت ایران بدرقه کردن، موزه رئیس علی دلواری، که خانه قهرمان مردم بوشهر در جنگ با انگلیسی ها و پرتغالیهاست، موزه دریانوردی خلیج فارس، که نخستین ناو جنگی ایران توشه، شهر باستانی ریشهر که مربوط به هزاره سوم تا اول قبل از میلاده،  کلیسای ارامنه گریگوری، گورستان شغاب، عمارت دهدشتی و گورستان انگلیسی ها اشاره کرد.