مشهد شهریِ که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده و امروزه دومین کلانشهر ایران، بعد از تهران و مرکز استان خراسان رضویه و در شمال شرقی ایران قرار گرفته. این شهر به واسطه وجود حرم علی بن موسی‌الرضا هشتمین امام مذهب شیعه، سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر از داخل و بیش از یک میلیون زائر از خارج کشوره. از نظر جغرافیایی از شمال به شهرستان کلات، از شمال غربی به درگز، از غرب به چناران و نیشابور و از شرق به سرخس و تربت جام محدود می شه. آب و هوای مشهد معتدل و متغیره و وزش بادها بیشتر در جهت جنوب شرقی به شمال غربیه. در مورد وجه تسمیه این شهر باید گفت که واژه مشهد به معنی محل شهادته. علی بن موسی الرضا بعد از قتل به دست مامون عباسی در سال ۲۰۲ هـ. ق، در آرامگاه هارونی سناباد به خاک سپرده شد. از اون به بعد «سناباد نوغان» به اسم «مشهدالرضا» خوانده شد و کم‌کم بر پهنه اون، به ویژه در زمان شاه تهماسب صفوی اضافه شد و مردم توس به مشهد کوچ داده شدن و به مرور زمان اسم مشهد بر این شهر ماندگار شد. گفتنی‌ست که اسم مشهد، اولین بار توسط سلطان محمود غزنوی به این شهر داده شد.

امروزه مشهد از لحاظ گردشگری یکی از شلوغترین شهر های ایران و خاورمیانه ست. بدون شک هدف اصلی سفر به این شهر زیارت حرم مطهر امام رضاست ولی وجود ده ها مسجد و قبور تاریخی و مدارس سنتی درکنار بازارهای خوش رنگ و لعاب، این شهر رو به یکی از مراکز دیدنی و تاریخی ایران تبدیل کرده است.

همه ما سوغاتی های این شهر رو خوب می‌شناسیم. سوغاتی هایی مثل نخودچی کشمش، زعفران، تسبیح و مهر و سجاده، زیورآلات عقیق و ... که همه شون رو می‌شه از قدیمی ترین بازار مشهد یعنی بازار رضا که در نزدیکی حرم قرار داره، یا بازار گوهرشاد و بازارر مرکزی تهیه کرد. اگه دلتون خواست علاوه بر بازار، سری به مراکز خرید مدرن این شهر بزنین کافیه به خیابان سجاد سری بزنین و از مراکز خرید زیادی که در دو طرف خیابان قرار دارن، دیدن کنین. مجتمع آرمان، مجتمع تجاری الماس شرق، بازار بزرگ ملل، مجتمع تجاری زیست خاور و ویلاژ توریست هم از بهترین مراکز خرید مشهد هستن که پیشنهاد میشه لذت خرید در اونا رو از دست ندین.

کجا اقامت کنم؟

از اونجایی که مشهد یکی از شلوغ‌ترین شهرهای ایرانه و از تمام نقاط ایران گردشگران زیادی برای زیارت حرم امام رضا میان، هتل های خیلی زیادی داره که بینشون هتل مجلل درويشی ، هتل بین المللی هما2  ، هتل پردیسان، هتل بین المللی قصر و  هتل قصر طلایی لوکس ترین‌هاش هستن و با توجه به ۵ ستاره بودنشون سطح قیمتی بالا دارن. هتل سینور با این که هتلی چهار ستاره ست، اما سطح قیمتش متوسطه و هتل های خانه سبز، سروش و پارمیدا هم از هتل های 3 ستاره با قیمت مناسب شهر هستند. اگهه اقامتتت توی هتل آپارتمان رو ترجیح می دین مجتمع اقامتی اسپینو و متل پارسیان توریست توس پیشنهادهای خیلی خوبی هستن، البته خوبه که بدونین قیمتاشون با هتل های ۳ ستاره تفاوت چندانی نداره.

بعد از اینکه یه دل سیر زیارت کردین. به مجتمع تجاری های لوکس شهر سر زدین. شاید دلتون بخواد که یه تور طبیعت گردی هم اطراف شهر داشته باشین.  در این صورت پیشنهاد می کنم که از سایت تاریخی گردشگری شاندیز دیدن کنید. این منطقه به دلیلل عبورر رودخونه های متعدد ،خوش منظره است و دیدنی .از طرف دیگه می تونین از فروشگاه های صنایع دستی شاندیز که اجناس سفالی، گلیم و پوستین های سنتی رو برای فروش به عرضه گذاشتن هم بازدید کنید.

یکی دیگه از مناطق فوق العاده دیدنی که می بایست در برنامه ی تور مشهد به اون سری بزنید منطقه ی گردشگری طرقبه است. که در 15 کیلومتری شهر مشهد واقع شده .طرقبه به عنوان یکی از مناطق باستانی تاریخی مشهد شناخته میشه و مقصد خوبی براییی گردشگران تور مشهد و محلی های شهر به حساب میاد. طرقبه دارای آب و هوای مطبوع و خنک بوده و در فصل تابستان یکی ازز سایت های محبوب برای کمپینگ و پیک نیک های خانوادگی محسوب میشه .بعد از اینکه از طبیعت زیبای طرقبه دیدن کردید بدد نیست که سری هم به ییلاق عنبران بزنید که در یک کیلومتری طرقبه واقع شده. پوشش گیاهی فوق العاده ی این منطقه عطری عالی به کل دشت داده و همین جریان باعث شده این سایت به یکی از محبوب ترین مناطق طبیعی مشهد تبدیل بشه و مورد توجه اکثر تورهای مشهد قرار بگیره .

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

وقتی اسم غذای محلی توی مشهد میاد، بی شک شیشلیک حرف اول رو میزنه که غذای گرون قیمتی هم هست. حلیم و شله، دیگچه و چنگال، اشکنه آلو، آش شلغم، کوکو شیرین، چلو ماهیچه و رشته پلو هم از غذاهای محلی این شهر به حساب میان که برخلاف شهرهای دیگه ایران پیدا كردن این غذاهای محلی در مشهد كار سختیه چون اکثر رستوران ها انتخاب مشتریان رو به چلوكباب و جوجه كباب محدود می‌كنن. اما خوشمزه ترین شیشلیک رو می تونین تو رستوران ارم شاندیز، لذیذ ترین شله و حلیم رو تو رستوران بهارستان و بهترین ماهیچه رو تو رستوران پسران کریم نوش جان کنین.  رستوران های باباقدرت، معین درباری، باغ سالار و بام کوهسار هم از رستورانای عالی و درجه یک مشهد به حساب میان. چند تا پیشنهاد ویژه هم داریم اول اینکه اگه هوس دیزی کردین حتما به دیزی سید در ابتدای جاده جاغرق سری بزنین که دیزی هاش عالین. دوم  واسه کسایی که طرفدار آش هستند آشکده یاران گناباد بهترین انتخابه که انواع آش های خوشمزه رو طبخ می کنه. سومین پیشنهاد مربوط به طرفدارای غذاهای فست فودی و فرنگیه که حتما باید فست فود چیلی چیز، رستوران پیتزاپیتزا و رستوارن ایتالیایی می شف رو امتحان کنند. آخرین پیشنهاد هم مربوط به طرفدارای فضاهای سنتی و آرامش بخشه و پیشنهاد ویژه ما به این دسته از افراد سفره خانه سنتی داریوش و رستوران فانوس آبیه.

شما این امکان رو خواهید داشت که در صورت تمایل در طول تور مشهد خود  از رستوران های خارج از شهر مشهد هم دیدن کنید. طبیعت زیبای مشهد باعث شده که شمار زیادی از رستوران های مجلل و سنتی در اطراف مشهد به گردشگران و مسافرین تورهای مشهد سرویس دهی کنند .رستوران شاندیز یکی از لوکس ترین و معروف ترین رستوران های خارج از شهر مشهد محسوب میشهه کهه در 25 کیلومتری شهر واقع شده. شاید جالب باشه بدونین محبوبیت این رستوران باعث شده که شعبه ی دوم این رستوران درر جردنن تهران هم دایر بشه. طبیعت فوق العاده و منظره ی این رستوران در کنار منوی غذایی عالی تونسته باعث محبوبیت و معروفیت عمومیش بین اهالی شهر و زائرین تورهای مشهد بشه . از دیگر نقاطی که می تونین در اون دسترسی ساده به انواعع رستوران هایی سنتی در طبیعت رو داشته باشید، طرقبه و عنبران است .که به واسطه ی طبیعت زیبا و فوق العاده همه روزهه پذیرای حجم قابلل توجهی از گردشگران بومی و غیر بومی‌ی .در این مناطق می تونین به راحتی از رستوران های فوق العاده ای مثل رستوران بلبل عنبران، رستوران شبهای عنبران و یا رستوران کاریز استفاده کنید و غذایی عالی رو با چشم انداز و منظره ای متفاوت و جذاب تجربه کنید.

نوشیدنی ها

مهم ترین کافه های شهر مشهد که می تونیم به کافه گردامون پیشنهاد کنیم کافه شوگر، کافه ادن، کافه وانیلا، کافه دیدار و کافه بیسکویت هستن که هم منوی وسوسه انگیزی دارن هم محیط آروم و مناسبی.

چی بخرم؟

همه ما سوغاتی های این شهر رو خوب می‌شناسیم. سوغاتی هایی مثل نخودچی کشمش، زعفران، تسبیح و مهر و سجاده، زیورآلات عقیق و ... که همه شون رو می‌شه از قدیمی ترین بازار مشهد یعنی بازار رضا که در نزدیکی حرم قرار داره، یا بازار گوهرشاد و بازارر مرکزی تهیه کرد. اگه دلتون خواست علاوه بر بازار، سری به مراکز خرید مدرن این شهر بزنین کافیه به خیابان سجاد سری بزنین و از مراکز خرید زیادی که در دو طرف خیابان قرار دارن، دیدن کنین. مجتمع آرمان، مجتمع تجاری الماس شرق، بازار بزرگ ملل، مجتمع تجاری زیست خاور و ویلاژ توریست هم از بهترین مراکز خرید مشهد هستن که پیشنهاد میشه لذت خرید در اونا رو از دست ندین.

سلامت و درمان

به طور حتم یکی از مواردی که در طول سفر و تورمسافرتی خود می بایست به آن توجه ویژه داشته باشید بحث سلامت است. در این بین به گردشگران تور مشهد پیشنهاد می شود که در صورتی که مبتلا به بیماری خاصی می باشند و یا سابقه ی بیماری هایی جدی دارند و یا به صورت مداوم دارو مصرف می کنند، محل اقامت خود را به گونه ای مشخص کنند که دسترسی به خدماتت پزشکی و اورژانس برای این گروه ساده تر باشد. در این بین اگر در هتل ها و مهمان سراها اقامت ندارید می بایست نسبت به تهیه ی شماره تلفن و یا آدرس یک مجتمع بیمارستانی و یا درمانگاهی اقدام نمائید. اگرچه تماس با اورژانس عمومی 115 برای شما کافی خواهد بود. از دیگر مسائلی که لازم است زائرین تورهای مشهد به آن توجه کنند، مبحث درمانگاه ها و بیمارستان های طرف قرارر داد بیمه ای است که شخص تحت پوشش آن قرار گرفته . از دیگر مواردی که توجه به آن برای زائرین تورهای مشهد ضروری به حساب می آید مبحث تهیه ی دارو است به همین جهت سعی کنید داروهای مورد نیاز در طول سفر را همراه خود داشته باشید.

  • بیمارستان رضوی
  • بیمارستان مهر
  • بیمارستان 17  شهریور
  • بیمارستان فارابی

از جمله مواردی هستند که می توانید در صورت بروز بیماری و یا رخداد اورژانسی در مشهد به آنها مراجعه کنید.

کجاها برم؟

مهم ترین و اصلی ترین جاذبه این شهر حرم مطهر امام رضاست،‌ که تقریبا همه ما حال و هوای معنویش رو حس کردیم و باهاش خاطره داریم ولی علاوه بر اون مشهد جاذبه های گردشگری دیگه‌ای هم داره که خیلی ارزشمندن و نباید دیدنشون رو از دست داد،‌ جاذبه هایی مثل  مجموعه سنگ بست که قدیمی ترین اثر معماری اسلامی بر جای مانده در خراسانه، بنای هارونیه که تنها بنای باقی مونده از شهر ویران شده توس‌ هست، مدرسه دودر که از زیباترین و اصیل ترین نمونه های معماری عصرتیموریه، خانه تاریخی حاج ملک، آرامگاه نادرشاه، حمام مهدی قلی بیک و موزه مردم شناسی، مقبره پیر پالاندوز، مسجد گوهرشاد ، زادگاه فردوسی، بوستان هفت حوض، پارک وکیل آباد، مدرسه پری زاد ، مسجد ۷۲ تن  و تفریحگاه کوه سنگی و ییلاق اخلمد که قطعا از دیدنشون لذت خواهید برد.