زنجان، مرکز استان زنجان و از بزرگترین شهرهای شمال غرب ایرانه. واژه زنجان، تغییر یافته زنگان به معنی پربار و پرارزش هستش. از نظر جغرافیایی از شمال به شهرستان طارم و خلخال و میانه و از مشرق به سلطانیه و طارم و از جنوب به خدابنده و ایجرود و از غرب به شهرستان ماه‌نشان محدود می‌شه. از نظر آب و هوایی از شهر های چهار فصل ایرانه، که تنوع آب و هوایی داره و معمولا تابستونای معتدل و زمستونای سرد داره.

آداب و رسوم

دسته عزاداری محرم در زنجان

کجا اقامت کنم؟

برای اقامت تو شهر زنجان می‌تونین از هتل‌های این شهر استفاده کنین، بهترین و معروفترین هتل این شهر،‌ هتل بزرگ تو میدون بسیجه،‌ که سطح قیمتش هم بالاست، ولی اگه دلتون می‌خواد کمتر هزینه کنین واسه اقامتتون، هتل آسیا، تو میدون استقلال،‌ هتل سپهر، در ابتدای جاده گاوازنک و مهمانسرای جهانگردی زنجان،‌ تو بلوار خرمشهر، می‌تونه انتخابای مناسبی برای اقامتتون باشه.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

اگرچه امروزه انواع غذاهای ایرانی در زنجان تهیه می شن، ولی غذاهای محلی كه از مواد در دسترس و با توجه به شرایط آب و هوایی درست می شن، غذاهایی مثل رشته – بلاماش، قیقناق – كوفده یا كوفته، آغوز یا بلاما، اییردک ، سوزمه ، کاله جوش ، انواع دلمه ها، كباب تركی، اریشته آشو ( آش رشته )، بوغدا آشو ( آش گندم) ، تورش آشو، ( آش ترش )، سوت آشو (شیر برنج )، قوروت آشو( آش كشک ) و یارما آشو ( آش بلغور ) که هنوز جایگاه خاصی دارن.

رستوران صدف، گلریز و سفره‌خانه و رستوران سنتی زرتشت از بهترین رستوران های زنجان هستن که پیشنهاد میشه حتما یه وعده غذاییتون رو در اونا بگذرونین.

چی بخرم؟

وقتی اسم سوغات زنجان میاد، بی شک یاد چاقو های ظریف و با دوام این شهر می افتیم که خیلی هم مشهورن. علاوه بر چاقو، مرسوم ‌ترین سوغاتی زنجان چاروق ، فرش و ملیله ‌کاریه که از معروفیت خاصى برخوردارن. مسگری، گلیم بافی و تذهیب از صنایع دستی دیگه زنجان هستن که اونا رو می تونین از فروشگاه صنایع دستی زنجان و بازار بزرگ زنجان تهیه کنین. اگه هم خواستین توی مراکز خرید مدرن شهر گشت و گذاری داشته باشین، مجتمع تجاری تفریحی نور و مرکز خرید ایران زمین انتخاب خوبی هستن.

کجاها برم؟

از مهمترین و زیبا ترین اماکن گردشگری که در سفرتون به شهر تاریخی زنجان نباید از دست بدین، می‌شه به مجموعه توریستی گاوازنک، که از پرطرفدارترین تفریح‌گاه‌های شهر زنجانه،‌ کاروانسرای سنگی زنجان، که قدیمی‌ترین اثر تاریخی شهره، بازار تاریخی زنجان، که طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایرانه، سرای ملک، که در قلب بازار تاریخی زنجان خودنمایی می‌کنه، موزه رختشوی خانه، موزه مردان نمکی،‌ پل میر بهاالدین ، عمارت ذوالفقاری و کاروانسرای دخان اشاره کرد.