هند هفتمین کشور بزرگ جهان بوده و با جمعیتی بیشتر از یک میلیارد نفر ، پس از چین دومین کشور پرجمعیت دنیا می باشد . از غرب به دریای عرب ، از شرق به خلیج بنگال و از جنوب به اقیانوس هند محدود می شود ، همچنین از غرب با پاکستان ، ازشرق با بنگلادش و میانمار، از شمال با چین و نپال و بوتان ، از جنوب با سریلانکا و مالدیو و اندونزی در اقیانوس هند مرز مشترک دارد .
هندوستان سرزمین 72 ملت و کشور تفاوت ها و تنوع ها می باشد . تنوع در جغرافیا ، فرهنگ ، آب و هوا ، قومیت و زبان در سر تا سر این سرزمین به چشم می خورد . گردشگران و بازدیدکنندگان با انواع مذاهب و زبان ها (بیش از 438 زبان زنده ) و قومیت ها و آثار تاریخی به قدمت هزاران سال آشنا می شوند .
گستره وسیع پارک های جنگلی هیجان انگیز ، کوهستان ، رودخانه های دیدنی ، آبشارهای زیبا ، دره های آرام ، معابد مقدس ، آثار تاریخی ، فرهنگ قبایلی متنوع در کنار مهمان نوازی مردم ، کشوری استثنائی از هند به وجود آورده است.


دهلی
پایتخت هندوستان می باشد ، از کهن ترین شهرهای دنیا به شمار می رود . شهر دهلی در کنار رودخانه یامونا (جمنا) در قسمت مرکزی نیمه شمالی هند قرار گرفته است و از سطح دریا 239 متر ارتفاع دارد .
هر ساله به سبب وجود جاذبه های گردشگری فراوان ، تنوع در فرهنگ و دیدنی های طبیعی بی شمار ، گردشگران زیادی از این شهر بازدید می کنند . از جمله جاذبه های دیدنی دهلی می توان مسجد جامع دهلی ، راج گات ، دروازه هنر ، منار قطب و ... را نام برد .


آگرا
شهر آگرا یکی از محبوب ترین مقاصد بازدیدکنندگان در کشور هند محسوب می شود و محل قرار گرفتن یکی از عجایب هفتگانه جهان « تاج محل » می باشد . آگرا به همان میزان که مورد توجه مردم هند می باشد ، مورد توجه سایر افراد کشورها نیز می باشد . دهلی ، آگرا و جیپور این سه شهر مثلث طلائی کشور هند را تشکیل می دهند .
آگرا در منطقه اتارپراداش به همان اندازه پر اهمیت است که تاج محل در این شهر از اهمیت فراوان برخوردار است

از زمان مهابهاراتا تا زمان سلسله مغول آگرا همواره به صورت نمادین مورد توجه بوده است و نقش قابل توجهی در تشکیل تاریخ هند داشته است . برای نخستین بار در مهابهاراتا از این شهر به نام آگرونا «مرز جنگل » نام برده است .
آگرا به وسیله سکندر لودی از سلسله لودی در قرن 16 بنا شد و بناهایی مانند مسجد ، چاه و قلعه و ... را در آگرا ساخت . همچنین پایتخت را از دهلی به آگرا تغییر داد ، پس از مرگش نیز فرزند او 9 سال حکومت کرد .
پس از او شیرشاه سوری حاکم آگرا شد که همزمان پایتخت امپراطوری مغول بود . به دلیل سلطه مغول نام آگرا به نام اکبرآباد تغییر یافت .
حاکمان بزرگی بر این شهر حکومت کردند که علاقه آنان به معماری ، هنر و فرهنگ تصویر جدیدی به آگرا بخشید .
پس از برکناری امپراطوری مغول نام اکبر آباد به آگرا تغییر پیدا کرد . سال 1803 آگرا تحت حکومت بریتانیا در آمد ، در نهایت در سال 1947 هند استقلال خود را به دست آورد و آگرا به هند پیوست ، ادیان های گوناگون و مذاهب مختلفی در آگرا پدید آمدند که در تشکیل فرهنگ این شهر نقش موثری را ایفا کردند .
از آنجایی که حاکمان هنر دوست و برجسته ای بر آگرا حکومت کردند ، اکنون این شهر دارای آثار تاریخی کهن مانند آثار پر اهمیت میراث جهانی یونسکو قلعه آگرا ، تاج محل ، فاتح پور سیکری می باشد .
در سفرتان به آگرا بازدید از این 3 اثر جهانی را از دست ندهید .


گوا
گوا بندر بسیار زیبا و دلنشینی می باشد که سواحل شنی گسترده ای دارد . ایالتی در منطقه ساحل غربی هند می باشد که 3700 کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود 8/1 میلیون نفر جمعیت دارد و در کنار دریای عرب واقع شده است .
این شهر پاک ترین ، ثروتمندترین و کوچکترین ایالت در هندوستان می باشد از این رو بالاترین کیفیت زندگی در گوا به چشم می خورد . گوا تا سال 1961 حدود 450 سال تحت استعمار کشور پرتغال بود ، به همین دلیل تحت تاثیر فرهنگ و شرایط غالب طی این سالها ، نسبت به سایر نقاط هند متمایز می باشد .
این تمایز در معماری گوا که ترکیب بی نظیری از معماری پرتغالی و هندی است ، به چشم می خورد . هر ساله  میزبان 5/2 میلیون بازدیدکننده را از تمام نقاط جهان و هندوستان می باشد که در نوع خود آمار قابل توجهی می باشد .
خانه های رنگارنگ ، سواحل شنی گسترده و وسیع ، گیاهان سرسبز ، جنگل های انبوه و محیط لذت بخش ، حیات وحش گوا و تمامی این مواد سبب شده تا گوا منطقه جذاب و پر اهمیتی برای دوستداران طبیعت و گردشگران باشد .


آژانس هواپیمایی رهسپارگشت برگزار کننده تورهای متنوع هند می باشد ، تمام تلاش این مجموعه در این است که بتواند تمامی تورهای خود را با بهترین خدمات ، بهترین نرخ ها ، بهترین هتل ها و پروازها ارائه دهد ، همچنین به منظور آسودگی بیشتر مسافران و بهره مندی افزون از سفر شرایط ویژه ی اقساط را برای متقاضیان عزیز در نظر گرفته است 
در ادامه مطالب سعی داریم تا اطلاعات مفید و کاربردی از کشور شگفت انگیز هندوستان را در اختیار شما قرار دهیم تا در سفر به این منطقه از آن استفاده کنید  .