شیراز که به شهر عشاق معروفه، سرزمینی از دیدنی ها و دوست داشتنی هاست و خیلی ها معتقدند که نگین شهر های توریستی ایرانه.

این شهر یکی از شهرهای بزرگ کشور و مرکز استان فارسه که تو منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته و آب و هوای معتدلی داره. از لحاظ جغرافیایی، از غرب به کوه دراک و از شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل‌مقام و باباکوهی (از رشته کوه‌های زاگرس) محدود شده‌.

باید گفت شیراز از زیباترین شهر‌های ایرانه که القاب زیادی ازجمله، شهر عشاق رو بهش نسبت میدن، چون زادگاه شاعران بزرگی مثل سعدی و حافظه. این شهر همچنین جاذبه های تاریخی و طبیعی خیلی زیبایی که داره که امکان نداره عاشقش نشین. مردمش بسیار خونگرم و مهربونن و سفر به شهر شعرا، می‌تونه از خاطره‌انگیز ترین سفر‌های شما باشه.

 کجا اقامت کنم؟

از اونجایی که شیرازی ها خیلی خونگرم و مهربونن، هیچی بهتر از اینکه مهمون خونه یه شیرازی بشی، نیست ولی اگه این موقعیت براتون فراهم نبود و دنبال جایی برای اقامت میگردین، این شهر هتل‌های خیلی خوبی داره. هتل هایی مثل هتل چمران که مرتفع‌ترین هتل شیرازه و از توی کافه‌ش می تونین نمای کلی شهر رو ببینین، هتل هما که یکی از شیک ترین و گرون‌ترین هتل های شیرازه، هتل پرسپولیس که یه هتل هفت طبقه با امکانات کامله، هتل  شیراز که دسترسیش به بافت تاریخی شهر راحت‌تر از بقیه هتل‌هاست یا هتل پارس که یکی از مجلل‌ترین و خاص ترین معماری‌ها رو با دو برج روبروی هم داره. اگر هم ترجیح میدین، کمتر هزینه کنین و توی یه هتل متوسط، تر و تمیز اقامت کنین، ما هتل‌های جهانگردی، جام جم، ارم، ارگ، شایان و رودکی رو پیشنهاد می‌کنیم. هتل سنتی نیایش هم برای اونایی که اقامت در فضایی کاملا سنتی رو ترجیح میدن، بهترین انتخابه.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

وقتی اسم غذاهای محلی شیراز میاد، همه ما یاد کلم پلوی شیرازی می افتیم که معروفترین غذای این شهره و بهترین نوع این غذای معروف شیرازی رو می‌تونین توی رستوران صوفی میل کنین. اما به جز کلم پلو، غذاهای محلی دیگه مثل شکر پلو، دوپیازه آلو، کباب لاری گوشت و مرغ، آش سبزی و آش کارده هم توی این شهر طبخ میشن که حتما باید امتحانشون کرد. در شیراز آشی به اسم آش سبزی طبخ می شه که برای صبحانه سرو میشه. برای خوردن این آش و انواع آش های محلی این شهر، کافیه صبح زود به آش شمس سر بزنین و یه آش خوشمزه نوش جان کنین. اگه کباب خور هستین و هوس یه کباب خوشمزه کردین، کبابهای رستوران شرزه رو امتحان کنین که عالین، علاوه بر اون فضاش هم فوق العاده ست. یکی دیگه از رستوران‌های بزرگ شیراز، رستوران هفت خوان با هفت طبقه ست، که تنوع غذاییِ زیادی داره و همه جور غذا رو می‌تونین توش پیدا کنین، ضمنا حلوا شیرازی های این رستوران هم خیلی معروفه. رستوران شاطر عباس، رستوران شاندیز، رستوران برنتین، رستوران باغ راز و رستوران لوتوس هم چند تا از بهترین و با کیفیت ترین رستوران های این شهر هستند. اگر هم هیچ چیزی رو به فست فود ترجیح نمیدین، می‌تونین به فست فود نمک که دکور خاصی شبیه به سنگهای نمک داره، فست فود زاور یا فست فود آیوت سر بزنین. یه پیشنهاد هم داریم واسه کسایی عاشق غذا خوردن تو فضاهای سنتی و صمیمی هستند، رستوران های سنتی عمارت شاپوری و کته ماس این فضا رو به شما تقدیم می کنن.

 نوشیدنی ها

معروف‌ترین خوراکیه شیراز فالوده با مخلوط عرقیاته، که قدیمی ترینش رو می‌تونین در بستنی جمشیدیان میل کنین. بهترین بستنی شیراز رو هم می‌تونین از بابا بستنی که دو شعبه توی بلوار ارم و قدوسی غربی داره بگیرین. طعم بستنی های بابا بستنی فراموش نشدنیه و همیشه جلوش صف می بندند.

پیشنهاد ویژه ما برای کافه گردامون هم کافی شاپ چشم انداز در هتل چمرانه، که چون در طبقه 23 این هتل قرار گرفته، چشم انداز زیبایی از کل شهر رو هم به شما هدیه می ده.

کافه باران، کافه معمار، کافه بهمن 57، کافه استریت لانژ، کافه این و کافه یوگا هم از بهترین و خاص ترین کافه های این شهر دوست داشتنی هستند.

چی بخرم؟

برای خرید سوغاتی های شهر شعر و فرهنگ ایران، کافیه گشتی توی بازار سنتی وکیل بزنین و انواع صنایع دستی معروف این شهر مثل خاتم کاری، منبت کاری، نقره کاری، گلیم و گبه و ... رو تهیه کنین. عرقیات سنتی، آبلیمو و آبغوره شیراز که مرغوب ‌ترین و پرطرفدارترین سوغاتی خوراکی شیراز هستن رو بهتره از فروشگاه های روبروی ارگ کریمخان تهیه کنین. خوشمزه ترین مسقطی و نون یوخه رو هم می تونین به ترتیب از کافه قنادی کامران و نان یوخه کشاورز تهیه کنین. این شهر مراکز خرید زیادی داره که همگی می تونن گزینه مناسبی برای اونایی باشن که از گشت و گذار توی مراکز خرید مدرن لذت می برن، مراکزی مثل مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس، مجتمع بزرگ تجاری - اداری آفتاب فارس،  مجتمع تجاری زیتون، مجتمع تجاری تفریحی هامون و مرکز خرید سلطانیه .

کجاها برم؟

از جاذبه های دیدنی شیراز که نباید از دست داد می‌شه به  مسجد نصیرالملک که مسجد هزار رنگ ایرانه، ارگ کریمخانی که یکی از خاص ترین و زیباترین بناهای تاریخی این شهره، باغ ارم که با سروهای سر به فلک کشیده اش یکی از زیباترین باغ های ایرانه، دریاچه مهارلو که تو هر فصل یه رنگه و شاهچراغ که مهمترین جاذبه مذهبی شهره، اشاره کرد. این شهر جاذبه‌های خیلی زیاد دیگه ای هم داره مثل بازار وکیل، خانه زینت الملوک، ‌باغ جهان نما، حافظیه، آرامگاه سعدی، باغ عفیف آباد، سرای مشیر،  ‌دروازه قرآن،  عمارت شاپوری و  نارنجستان قوام که از دیدن تک تکشون لذت خواهید برد. پیشنهاد می کنیم سری هم به روستای قلات بزنین که بسیار سرسبز و زیباست و توش یه کلیسای خیلی قدیمی داره.