قزوین، یکی از شهرهای  تاریخی بزرگ ایران و پایتخت استان قزوینه،‌ ریشه شهر قزوین متعلق به دوران ساسانیه که به دستور شاپور رونق یافت و در زمان صفوی، سال 577 پایتخت ایران بوده و به همین دلیل،‌ اماکن تاریخی زیادی داره، بطوریکه از نظر آثار تاریخی رتبه اول رو در ایران و رتبه سوم رو در جهان داره. قزوین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایرانه و از جمله خوشنویسان معروف خط پارسی، می‌توان  میر عماد قزوینی رو نام برد. همچنین به دلیل داشتن باغستان‌های وسیع، لقب شهر پاک ایران رو هم به خودش اختصاص داده. از نظر جغرافیایی از شمال به لاهیجان، از شمال شرق به رازمیان، از شرق به بیدستان و محمدیه، از جنوب شرق به الوند، از جنوب به شهر صنعتی لیا، از جنوب غرب به اقبالیه، از غرب به محمودآباد نمونه و از شمال غرب به منجیل راه پیدا می‌کنه. از نظر آب و هوایی تابستونای معتدل و خنک و زمستونای سرد داره و می‌شه گفت جزو شهرهائیه که،‌ در شرایط مطلوب آب و هوایی قرار داره. استان قزوین یکی از مناطق عمده تولید فندق، پسته، زغال اخته، انگور و کشمش در ایرانه.

 کجا اقامت کنم؟

اگه بین مردم خونگرم و مهمون نواز قزوین، آشنا یا خویشاوندی ندارین می تونین از هتل های این شهر برای اقامتتون استفاه کنین. معروفترین هتل قزوین، هتل لوکس مرمر، تو میدان ولیعصر، بلوار آیت الله خامنه ایه که خیلی شیکه و سطح قیمتشم بالاست. هتل ابریشم، نبش چهار راه منتظری و هتل البرز تو سه راه خیام هم هست، واسه کسایی که دوست ندارن سفرشون خیلی پر خرج بشه. و اگر قصد اقامت در یک هتل ۴ ستاره شیک و مرتب در بافت سنتی شهررو دارید هتل مرمر قزوین  با امکانات مناسب و کامل میتونه بهترین انتخاب باشه. هتل میرعماد قزوین | Hotel Mir-Emad از این هتل، دسترسی به بازار سنتی، اماکن گردشگری و تفریحی شهر قزوین بسیار راحت و آسونه.  همچنین در هتل ایران قزوین و مجتمع توریستی تفریحی تالار شهر قزوین میتونین اقامت داشته باشین و اگر علاقمند به اقامت در هتل های سنتی هستین، گراند هتل قزوین | Grand Hotel و هتل خانه سنتی بهروزی قزوین از بناهای قدیمی ایرانه که اقامت در این هتل یادآور زندگی در دوره قاجاریه و بسیار دلنشین و فراموشی نشدنی ست.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

معروفترین غذای قزوینی ها، قیمه نثار و فسنجون هست که خیلی هم خوشمزه‌ست که بهترینش رو میتونین تو رستوران نمونه نوش جان کنین، این رستوران با کیفیت ترین رستوران قزوینه و کباب هاشم حرف نداره. رستوران اقبالی هم از رستوران های پر طرفدار قزوینه که تنوع غذاها و سالاد هاش خیلی زیاده. رستوران شانی قزوین | Shani Restaurant از بهترین های این شهر هست و غذای فوق العاده و معرکه ای داره. رستوران کرمانی قزوین | Kermani Restaurant قیمه نثار کرمانی از بهترین غذاهای این رستورانه که معرکه س. رستوران غذای سنتی قزوین | traditional food  منوی متنوع از غذاهای ایرانی و سنتی در این رستوران با طعم های بی نظیر که هیچ وقت فراموش نمیشه. رستوران مدیترانه قزوین | Mediterranean Restaurant  یکی از بهترین رستوران های قزوینه که غذای لبنانی داره مسئولینش هم لبنانی هستن و غذایی فوق العاده برای مشتری ارائه میدن. شیرین پلو و کوکوی شیرین، آش دوغ، آش دندان کشه، یتیمچه، ماش پیازو، اشکنه و دیماج از غذاهای دیگه این شهر هستن که حتما امتحان کنین. برای طرفدارای غذاهای های فست فودی هم پیشنهاد های خوبی داریم. فست فود چیلی قزوین این پیتزا فروشی خوب، به دلیل کیفیت بالا غذاها و منوی متنوع، مشتری های زیادی داره. فست فود مزه قزوین | Fast food tasting این فست فود با میزبانی مناسب و طبخ غذا در حضور مشتری با مواد اولیه تازه و مرغوب و بدون استفاده از روغنه و پیشنهادی مناسب برای علاقمندان به فست فود میباشد. فست فود هورا قزوین | Hoora Fast Food یادتون باشه تو سفرتون به قزوین، حتما یه سر به هورا بزنین و از طعمی غذاهای بی نظیر و دلچسبش لذت ببرین. فست فود آدیش قزوین | Fast food Adysh  از فست فودی های قدیمیه قزوینه که پیتزاهاش از بقیه غذاهای توی منوش خوشمزه تره. فست فود علاالدین قزوین بهترین فست فودهای قزوینه که مشتری های خاص خودشو داره. فست فود بین المللی اکسارای قزوین  با منوی متنوعی از: همبرگر ، انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، انواع پیتزا و.... که بسیار پر طرفدارن. پیتزا پاپا قزوین | PaPa Pizza و اژدر زاپاتا نوروزیان (شعبه مرکزی) قزوین | Fast Food Restaurant  که ساندویچ های ویژه آن زبان زده خاص و عامه رو حتما امتحان کنین و از طعم بی نظیر و دلچسب آن لذت ببرین.

 نوشیدنی ها

شهر تاریخی قزوین و کافی شاپ های سنتی این شهر، یادآور دوران گذشتهِ این شهره و از  تعداد کافی شاپ های قزوین میشه حدس زد که مردمش به وقت گذروندن تو کافه ها علاقه زیادی دارن. چیزی که زیاد می تونین تو قزوین پیدا کنین، کافه های سنتی با محیطی دلنشین و دلچسبه. معماری قدیمی و منحصر به فردِ این کافه ها باعث میشه بیشتر گردشگران از نشستن و گذروندن وقت در این کافه ها لذت ببرن و کافه نگارالسلطنه قزوین | Negarossaltaneh Cafe  با انواع عرقیجات و نوشیدنی های گیاهی که داره، بهترین جا برای چند دقیقه نشستن و کسب آرامشه. کافه شید قزوین | Sheed Café  طعم واقعیه اسپرسو رو تو این کافه بچشین چون فوق العاده و بی نظیره. کافه کاروما قزوین | Karoma Cafe  نوشیدنی هایی که در اینجا سرو میشه هم با استانداردهای بین المللی هماهنگن و  محیط داخلی و دکوراسیون خاص اینجا در کنار دید زیبایی که از شهر داره فضای خاصی رو برای نوشیدن قهوه و گپ وگفت با دوستاتون بوجودآورده. آدم و حوا قزوین | Adam & Eve Cafe این کافه با قیمتهای مناسبی داره و محیط ساده ش اونو به یه پاتوق تبدیل کرده. کافه کارن قزوین | Cafe Caren ، اسپرسو های این کافه طعم بی نظیری دارن که هرگز فراموش نمیشن. کافه وزرا قزوین | Vozara Café اگر دلتون بستنی های خوشمزه میخواد، کافه وزرا میتونه انتخاب خوبی باشه. کافه راش قزوین | Rash Cafe از کافه های خوبه قزوین با محیطی دنج و منو متنوع با طعم های بی نظیر که میتونه انتخاب خوبی باشه.

چی بخرم؟

قزوین محل پرورش هنر و هنرمندان زیادیه، بنابراین کار دست هنرمندان این شهر می تونه یادگار و سوغات مناسب و ارزشمندی باشه. منبت کاری، نقاشی پشت شیشه و خوش‌نویسی و خطاطی از صنایع دستی شهر هستن. انواع شیرینی از سوغاتیهای معروف قزوینه که متداول‌ ترینشون نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، نان بادامی، نان گردویی، پادرازی، نان نازک، نان چرخی، نان چایی، اتابکی،ولیعهدی، حاج کریمی، باقلوای پیچ، باقلوای لوزی نان چایی، نان قندی، نخودی و باقلوای سه رنگ قزوینی هستن که که بهترینش رو میتونین از شیرینی فروشی حمید تهیه کنین. قزوین چند سوغات فصلی مثل انار، گردو، فندق، پسته و انگور هم داره که می تونین توی فصل های مناسب اونا رو تهیه کنین. اگه برای گشت و گذار به بازار قزوین رفتین، حتما سراغ پنیر کوزه‌ای با طعم زیره، سبزی یا ساده رو بگیرین که در کمتر جایی به چشم می خوره و طعم فوق العاده ای داره. برای گشت و گذار توی مراکز خرید مدرن هم مرکز خرید نارون و مجتمع تجاری فردوسی انتخاب خوبین.

 سلامت و درمان

همیشه در سفر، احتمال بیماری و بروز حوادث غیرممکن و خطرات پیش بینی نشده هست که ممکنِ برای هرکسی، پیش بیاد و ما به یه سری اطلاعات از اون شهر نیاز داریم که در مواقع ضروری و بیماری از آن استفاده کنیم. بیمارستان ولایت قزوین | Velayat Hospital، بیمارستان بوعلی قزوین | Bu Ali Hospital، بیمارستان فوق تخصصی خصوصی پاستور قزوین | Hospital Pasteur، بیمارستان کوثر قزوین | Kosar hospital و بیمارستان شهید رجایی قزوین | Shahid Rajaie Hospital ازبیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی شهره قزوینه که در صورت نیاز میتونین مراجعه کنین. درمانگاه رازی قزوین | Razi hospital، درمانگاه شبانه روزی ابن سینا قزوین و درمانگاه شبانه روزی پونک قزوین از درمانگاه های شبانه روزی این شهره که به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به بیماران می باشن. داروخانه شبانه روزی دکتر نوذری قزوین، داروخانه شبانه روزی قانون قزوین و داروخانه شبانه روزی دکترغلامپور قزوین که در صورت نیاز به دارو میتونین به این داروخانه ها مراجعه کنین.

 کجاها برم؟

قزوین شهریست که بین شهرهای ایران بیشترین  آثار تاریخی و فرهنگی به ثبت رسیده رو داره. با سفر به این شهر تاریخی میتونین توی اولین خیابون ایران که همون خیابون سپهِ قدم بزنین. از مهمترین جاذبه های این شهر که نباید از دستشون  داد می‌شه به پارک ملی باراجین که بزرگترین پارک جنگلی کشوره، قلعه الموت که یکی از منحصر بفرد ترین قلعه های ایرانه، عمارت چهل ستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)  مجموعه کاخ های سلطنتی روزگار شاه تهماسب در دوران صفویه ست. سرای سعدالسلطنه که بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده دنیاست، آب انبار سردار بزرگ که بزرگترین آب انبار تک گنبدی جهانه، کلیسای کانتور که کوچکترین کلیسای ایرانه و همچنین میشه به دیگر آثار تاریخی از جمله: تپه زاغه، دریاچه بی نظیر اوان، حمام و موزه قجر، موزه چهلستون، حسینیه امینی ها ، درخت خونبار زرآباد و برج های دوقلوی خرقان اشاره کرد. این شهر چهار دروازه ورودی داشته که الان فقط دو تاش باقی مونده و خیلی هم دیدنیه، یکی دروازه تهران قدیم، یکی هم دروازه درب کوشک