کرمانشاه، نهمین شهر پر جمعیت کشور و مرکز استان کرمانشاه در غرب ایرانه. از لحاظ جغرافیایی، از شمال به کوه فرخشاد، از شمال غربی به کوه طاق بستان و از جنوب به سفید کوه منتهی می‌شه. از نظر آب و هوایی، آب و هوای معتدل کوهستانی داره،‌ تابستوناش به ویژه تیر و مرداد خیلی گرمه و زمستوناش،‌ به ویژه دی و بهمن هوای بسیار خنکی داره. کرمانشاه همچنین پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر کردنشین ایرانه و مرکزیت سیاسی-اداری غرب کشور هم محسوب می‌شه. بیشتر مردم این شهر، به گویش‌های مختلفی از زبان کردی صحبت می‌کنن. کرمانشاه چون تو منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته و غار و پناهگاه طبیعی زیاد داشته، همیشه مورد توجه انسان‌های عصر سنگ بوده، به همین دلیل از لحاظ بقایای سکونت‌های پیش از تاریخ، یکی از مناطق بسیار غنی و مهم در ایران و غرب آسیاست، بطوریکه بعضی از آثار کشف شده در آن،‌ حدود 200 هزار سال قدمت دارن و اولین روستای خاورمیانه، در دوران نوسنگی،‌ در این مکان شکل گرفته.

 کجا اقامت کنم؟

این شهر هتل‌های زیادی داره، که برای اقامتتون می تونین ازشون استفاده کنین، هتل پارسیان، تو بلوار شهید کشوری و هتل کوروش تو خیابون 22 بهمن،‌ از هتل‌های خوب کرمانشاه هستن، که سطح قیمتشون بالاست، ولی اگه بخواین هزینه اقامتتون کمتر بشه، هتل‌های رسالت، داریوش و سینا می‌تونن انتخابای مناسبی باشن.

 چی بخورم؟ کجا بخورم؟

بعد از آشنایی با جاذبه های دیدنی و تاریخی شهر، نوبت به هیجان انگیزترین بخش سفر، یعنی تست کردن غذاهای سنتی کرمانشاه می رسه، غذاهایی مثل ترخینه، خورش خلال بادام، دنده کباب کرمانشاهی، سیب پلو، آش عباسعلی ، آبگوشت کرمانشاهی و آبگوشت باغی که از معروفترین غذاهای شهر به حساب میان. در کرمانشاه رستوران های زیادی وجود داره که انواع غذاهای ایرانی رو ارائه می کنن اما اگه ترجیح میدین غذاهای مخصوص کرمانشاه رو امتحان کنین، می تونین بهترین نوع دنده‌کباب رو در رستوران‌های طاق‌بستان و پارک کوهستان میل کنین، رستوران هایی مثل کبابی حیدری و رستوران جمشید که بهترین کباب دنده رو دارن. خورش خلال از غذاهای پرطرفداریه که می تونین اون رو در اکثر رستوران‌های متوسط و بزرگ شهر امتحان کنین. آش عباس‌علی رو هم تقریبا میشه در همه رستوران های شهر نوش جان کرد.

 نوشیدنی ها

چای آلبالو از نوشیدنی های مورد علاقه کرمانشاهیاست که می تونین در سفر به این شهر بهترین نوعش رو امتحانش کنین.

چی بخرم؟

اگه از دسته افرادی هستین که سوغات یه شهر براتون مفهمومی جز خوراکی محلی نداره، کرمانشاه همون شهریه که دنبالشین! شیرینی های بینظیری که توی این شهر تهیه می شه، در همه جای ایران محبوب و معروفه و مهمترین شیرینی های کرمانشاه نان برنجی، نان شکری، کاک، بژی، نان خرمایی و نان خانقی هستند که می تونین اونا رو از بازار نان برنجی تهیه کنین. به جز شیرینی، روغن کرمانشاهی یکی از سوغات این شهره که شهره عالمه و می تونین بهترین نوع این روغن رو آقای عبلی از بازار کرمانشاه تهیه کنین. گلیم، گیوه، جاجیم، موج، انواع آلات موسیقی (دف، تنبور، تار، دیوان و سه‌تار) و چرم از سوغات و صنایع دستی کرمانشاه به حساب میان که  از بازار سنتی کرمانشاه همه این سوغات به جز آلات موسیقی رو میشه تهیه کرد. برای خرید ابزارهای موسیقی پاساژ سروش و پاساژ حافظ در خیابان دبیراعظم بهترین پیشنهاد هستن. به جز بازار سنتی کرمانشاه که دیدنش رو نباید از دست داد، بازدید از بازار الهیه و جمعه بازار هم خالی از لطف نیست.

کجاها برم؟

شهر کرمانشاه بر از جاذبه تاریخی و گردشگریه، و از اون سفر‌هائیه که حداقل باید 4 الی 5 روز وقت بزاری تا بتونی همه جاهای تاریخیش رو ببینی، ولی از مهمترین اون‌ها که نباید دیدنشون رو از دست داد، می‌شه به طاق بستان، که یکی از مهم‌ترین و زیباترین آثار تاریخی این شهره، تکیه معاون الملک، که معروفترین اثر از دوران قاجاریه در کرمانشاهه، سراب نیلوفر، که دریاچه ای بسیار زیبا  پر از گل‌های نیلوفره، پل کهنه، که ورودی شهر کرمانشاه بوده و در زمان ساسانیان بنا شده، موزه پارینه سنگی زاگرس،‌ که نخستین موزه سنگی خاورمیانه‌ست و در ردیف موزه های تخصصی جهانه، مسجد عمادالدوله، که مسجدی زیبا از دوران قاجاریست، کتیبه اردشیر دوم، که اولین نقش برجسته طاق بستانه، شهر 500 ساله کامبادن، آرامگاه اویس قرنی و بام کرمانشاه اشاره کرد.