تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایرانه که در مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته. مساحت این کلان‌شهر 1400 کیلومتر مربعه و سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد محسوب می‌شه. با کشفیات اخیر در محوطه مسجد کبود نیز قدمت این شهر تا 4500 سال برآورد میشه. از نظر آب و هوایی، چون در منطقه کوهستانی قرار گرفته، تابستونای معتدل و ملایم و زمستونای خیلی سردی داره. نکته جالب در مورد شهر تبریز اینه که، اولین پایتخت ایران، در زمان صفویان و شهر ولیعهد نشین قاجار بوده. نزدیکی تبریز به مرز ایران و عثمانی موجب شد که این شهر در برابر تهدیدات عثمانی آسیب پذیر بشه به طوریکه جندین بار به تصرف عثمانیان درآمد تا اینکه شاه طهماسب صفوی تصمیم به انتقال پایتخت به قزوین گرفت. تبریز در دوره قاجار لقب تاریخی دارالسلطنه را گرفت و ولیعهدهای متعدد سلسله قاجار در این شهر اقامت می‌ کردند.

تبریز به عنوان شهر اولین ها، شهر بدون گدا، شهر زیرگذر و روگذرها، امن ترین شهر ایران، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، شهر شکلاتی، قطب خودرو سازی ایران و یکی از مهم ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران شناخته می شه.

کجا اقامت کنم؟

تبریز پر از هتل های شیک و تمیز و مجلله که برای اقامت چند روزه می تونین انتخابشون کنین. یکی از این هتل ها، هتل پارس ائل گلیه که کنار پارک ائل گلی قرار گرفته و همه امکاناتو داره. هتل بین المللی تبریز، در فلکه دانشگاه هم یه هتل زیباست که تلفیقی ازمعماری سنتی و مدرنه.هنلل بین المللی شهریار و هتل گسترش هم از هتل لوکس و زیبای این شهر هستند. ولی اگه به دنبال یه اقامت کم هزینه تر هستین،  ما بهتون  هتل کاسپین، هتل استقبال، هتل دریا و هتل آپارتمان ارس  رو پیشنهاد می کنیم.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

اگه مسافر شهر تبریز هستین، باید بدونین وقتی گرسنه‌ تون می‌شه، باید سراغ خورش هویج، كوفته تبریزی، دلمه برگ مو، كباب تابه‌ای، آش دوغ یا آش گوجه‌فرنگی رو بگیرین که غذاهای سنتی این شهر هستن. خوشبختانه شهر تبریز جزو شهرهائیه که از نظر تعداد رستوران های مدرن و سنتی جزو بهترینها در کشوره، چرا که توی  تبریز بالای چند صد رستوران بزرگ مدرن وجود داره که علاوه بر کیفیت عالی، خیلی هم لوکس هستن. رستوران هایی مثل رستوران سنتی شهریار ، رستوران حاج محمد آشپز، رستوران پرویز شیشلیک، رستوران شاندیز مشهد، رستوران دلستان، رستوران گازماخ و رستوران برکه که همگی از بهترین های تبریز هستن.

کبابی حاج علی تو بازار هم خیلی معروفه و طعم کباب هاش حرف نداره. یه پیشنهاد ویژه هم داریم برای طرفدارای غذاهای ایتالیایی، اون هم رستوران ایرانی ایتالیایی 38 درجه هستش.

نوشیدنی ها

شهر تبریز چند تا کافه خوب داره که می تونین یه تایم آروم و دوس داشتنی رو توشون سپری کنین. پیشنهادی که ما به کافه گردامون تو این شهر می تونیم بدیم شامل کافه هنر، کافی شاپ امیر شکلات، کافه عمارت ایل گلی و کافه قنادی رکس می شه.

چی بخرم؟

علاوه بر سفالگری، سوزن‌دوزی، قالی‌بافی، قلم‌زنی روی مس، کفش‌دوزی، کنده‌کاری، گلدوزی، گلیم‌بافی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، نقاشی روی سرامیک، نقره‌کاری و نگارگری که از صنایع دستی شهر تبریز به حساب میان، خوراکی های خوشمزه مثل قرابیه، لوزی، باقلوا ترک تبریز، نوقا، راحت القوم و باسلوق و البته آجیل مخصوص تبریز که از قدیما مرغوبیت جهانی داشته و از بهترین محصولات ایران تولید میشه، از سوغات خوراکی این شهر هستن. که می‌تونین از بازارهای شهر مثل بازار کبود تبریز تهیه کنین. اگه به آثار تاریخی علاقه مندین، یادتون نره که از بازار شیشه گرخانه که از مهمترین و ثروتمندترین بازارهای تبریزه و بازار بزرگ تبریز که بزرگترین بازار سرپوشیده آجری جهان و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی حتما بازدید کنین. اگه گشت و گذار توی مراکز مدرن براتون جذابه، خیالتون راحت باشه، چرا که مراکز خرید مدرن یکی از چیزائیه که توی شهر خیلی زیاده که بهترین و معروفتریناشون مجموعه بزرگ تجاری تفریحی لاله پارک، مرکز خرید برج بلور و مرکز خرید جواهر هستند.

سلامت و درمان

شهر تبریز از لحاظ پزشکی در ایران جزو شهرهای خوب محسوب میشه و بیمارستان های مجهزی هم داره که میشه به بیمارستان های ذیل اشاره کرد: بیمارستان علوی،  الغدیر ناجا،  بیمارستان شفا، بیمارستان دکتر عالی نسب، بیمارستان سینا، بیمارستان بهبود ، بيمارستان بين المللی تبريز و بیمارستان الزهرا تبریز. و البته از داروخانه های تبریز، داروخانه های  داروخانه دکتر فیض الهی ، داروخانه دکتر عمرانی، داروخانه شبانه روزی فجر، داروخانه هلال احمر و داروخانه شبانه روزی پارس هستن.

کجاها برم؟

جاهای تاریخی و دیدنیه زیادی تو شهر تبریز هست که ما چند مورد مهم رو به شما معرفی می کنیم تا بتونین با زمانبندی مناسب از همشون دیدن کنین.

مسجد کبود تبریز که به خاطر ظرافت و تنوع کاشی کاریش به فیروزه اسلام شهرت داره، ارگ علیشاه که یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشوره و نماد شهر هم به حساب میاد، پارک ائل گلی که لقب اولین اینترنت پارک کشور رو به خودش گرفته، خانه حریری، که بیانگر قدرت شگفت انگیز مینیاتور ایرانه، موزه شهرداری، موزه آذربایجان، خانه مشروطه، موزه قاجار، بازار قدیمی تبریز و کلیسای مریم مقدس جز دیدنی های این شهر که نباید از دستشون بدین.

اگه وقت کردین حتما یه سری هم به دره لیقوان بزنین که کمتر از یه ساعت با شهر فاصله داره و طبیعت بی نظیری داره.