رفلاکس بابنسکی (Babinski) یا پلانتار به طور طبیعی در نوزادان و کودکان خردسال اتفاق می افتد. این رفلاکس توسط پزشک با نوازش کف پا تست می شود. با هم در مورد انواع رفلاکس نوزادان، بخوانیم.

دیگر انواع رفلاکس عبارتند از:

۱- رفلاکس ریشه:

که در آن دکتر انگشت پاکیزه ای را در گوشه ای از دهان کودک قرار می دهد. اگر کودک نا خود آگاه سر خود را به سمت آن ببرد پزشک می تواند رفلاکس را تشخیص دهد.

۲- رفلاکس خورد:

پزشک سقف دهان کودک را لمس می کند. اگر کودک شروع به مکیدن کند رفلاکس دارد.

۳- رفلاکس چنگ:

پزشک انگشت پاکیزه ی خود را بر کف دست کودک می گذارد تا ببیند که آیا کودک انگشت دست را محکم می گیرد، اگر بگیرد رفلاکس ندارد. به طور کلی بچه های دوست داشتنی بر سیستم عصبی خود کنترل ندارد پس رفلاکس شایع است و نشان می دهد که یک عملکرد عصبی سالم در جریان کار است. با رشد روز افزون کودکان کنترل سیستم عصبی در آن ها گسترش می یابد، بنابراین رفلکس در مراحل اولیه ناپدید می شود. رفلاکس به طور طبیعی می تواند تا ۲ سال ادامه داشته باشد. اما بعد از ۲ سال می تواند نشانه ای از مشکلات غیر نرمال باشد.

چگونه رفلاکس مورد آزمایش قرار می گیرد؟

پزشک با استفاده از یک شئ مانند چکش در انتهای پای کوچک فرزند دلبند شما از پاشنه تا انگشت شست ضربه می زند البته به آرامی که ممکن است در طول آزمایش مقداری اذیت شوید، بنابراین نتیجه ی آزمون بستگی به صحت و درستی آن دارد.

بابنسکی طبیعی:

اگر در یک کودک کمتر از ۲ سال انگشت پا خم و به عقب، جلو و سمت بالا در حال حرکت باشد این نشان از یک پاسخ طبیعی است و هیچ ناراحتی برای کودک دوست داشتنی شما وجود ندارد. همه انگشت های ظریف فرزند شما باید انعطاف پذیر باشد در غیر این صورت مشکل دارد.

بابنسکی غیر طبیعی:

در یک کودک متولد شده با معلولیت ذهنی البته با سن ۲ سال، رفلکس ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد و در یک زمان غیر طبیعی به وجود آید.

اختلالات عصبی و مغزی که منجر به نبود نشانه های رفلاکس است:

ضایعه های نورون فوقانی، فلج مغزی، سکته ی مغزی، تومور مغزی، تومور نخاعی، اسکلروز متعدد، مننژیت. انجام تست فیزیکی سالانه برای کودک نازنین و حتی خودتان، بهترین راه برای مطمئن شدن از نرمال بودن است و می تواند با آرامش به زندگی زیبای خود ادامه دهید. اگر فرزند شما زیر ۱ سال است ولی رفلاکس طبیعی ندارد به پزشک مراجعه کنید، زیرا در بزرگسالان هم ممکن است به علت سکته ی مغزی این رفلکس به وجود بیاید.

بنابراین باید به متخصص مراجعه کنید. همچنین ممکن است نیاز به جراحی برای رسیدگی به علت رفلاکس غیر طبیعی داشته باشید. امیدوارم که موفق باشید و کودک شما رفلاکس طبیعی داشته باشد چون با رشد او به زودی برطرف خواهد شد.