کشور جمهوری ارمنستان در قفقاز جنوبی قرار گرفته است و پایتخت آن ایروان است. ارمنستان در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار گرفته است و در واقع مرز آسیا و اروپاست.زبان ارمنی زبان رسمی کشور ارمنستان است.

معبد گارنی :

تاریخچه ی بنای قلعه ی گارنی باز میگردد به هایک ناهابت که به نام گارنیک نوه هایک نامگذاری شده است. رودخانه گارنی در ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی ایروان قرار گرفته است و در محدوده ی استان کوتایک می باشد. این منطقه دارای شرایط آب و هوای طبیعی منحصر بفرد در ارمنستان و شکارگاه اختصاصی پادشاهان در قرون مختلف بوده است. این مجموعه شامل بنای اصلی معبد یا عبادت گاه است و در محدوده ی آن یک حمام اختصاصی نیز وجود دارد و علاوه بر آن یک تخته سنگ که شناسنامه معبد گارنی است نیز در آن وجود دارد.

کلیسای گغارت :

 این کلیسا در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی ایروان ساحل شرقی رودخانه ی آزاد واقع شده و در دره ی تاریخی گغارت قرار گرفته است. این بنا در دو بعد زمانی مختلف ساخته شده است و دارای دو قسمت اصلی است در اوایل قرن سیزدهم این منطقه جزو املاک اختصاصی خاندان زاکریان بوده است  . بعدها خاندان پروشیان این ملک را از خاندان زکریان خریداری نموده اند و دستور ساخت کلیسای درونی را به یک خواهر و معمار دادند و در اواخر قرن سیزدهم کلیسای درونی ساخته شده است که دارای ۳ قسمت اصلی است که یکی از این قسمت ها آرامگاه سلسله س پروشیان است.

گغارت یک نوع نیزه است که یک پایه ی چوبی دارد و بر سر آن یک آهن تیز تخت قرار گرفته است . این نیزه به زمان به صلیب کشیدن حضرت مسیح بازمیگردد و بنابراین برای مسیحیان مقدس شناخته می شود . تاتوس اراکیال این نیزه را در اواسط قرن سیزدهم به ایری وانک نام قدیم گغارت می اورد واز ان پس به این نام معروف می گردد.

شهر مذهبی اجمیازین :

این شهر در ۲۵ کیلومتری غرب ایروان واقع شده است و در حال حاضر چهارمین شهر بزرگ ارمنستان است . اجمیازین مرکز روحانیت ارمنستان و محل نشست اسقف اعظم می باشد. در قرن ۳ و ۴ قبل از میلاد این شهر ساخته شده و واقاشابات نام داشته است و در آن زمان پایتخت ارمنستان بوده است. ارمنستان قدیمی ترین کشور مسیحیت در دنیاست که با به رسمیت شناختن این دین پیشرفت های زیادی کرده است از جمله رونق گرفتن شهرهایش و پیدایش خط ارمنی.

شهر جرموک :

در شمال شرقی VAYOTS DZOR قرار گرفته است . دارای طبیعت بسیار زیبا ، آب و هوای تمیز و چشمه آب گازدار جرموک است که هر ساله در فصل تابستان توریستان بسیاری را جذب می نماید. آب آشامیدنی جرموک خواص درمانی زیادی دارد و از زمان قرون وسطی تا کنون آب درمانی در آن وجود داشته است. یکی دیگر از ویژگی های این شهر وجود چشمه های آب آشامیدنی در نقاط مختلف شهر است که دمای آنها بین ۳۰ تا ۷۰ درجه است.

دره گل ها از :

دره گل ها در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان و در دامنه کوه های آن قرار گرفته است. این مکان دارای طبیعت سرسبز کوهستانی است که در فصل تابستان غرق در گل و گیاهان زیباست و در فصل زمستان با انبوهی از برف پوشیده شده است و از مراکز تفریحی در طول سال می باشد. شامل مجموعه های ورزشی ، رستوران ، هتل ها و دیگر امکانات است و پیست اسکی به طول ۷ کیلومتر دارد. در این دره مجموعه کلیساهایی نیز وجود دارد.

 شهر اشتاراک :

مطابق با یک افسانه ی قدیمی سه خواهر که در شهر اشتارک زندگی می کردند هر سه عاشق شاهزاده SARKIS می شوند و دو خواهر بزرگتر برای خوشبختی خواهر کوچکتر تصمیم به خودکشی می گیرند و یکی از انها بالباس قرمز و دیگری بالباس زرد خودرابه ته دره اشتارک می اندازند خواهر سوم هم ازناراحتی لباس سفید رنگی می پوشد وخود رابه ته دره می اندازد. شاهزاده SARKIS به یاد آن ها ۳ کلیسا به رنگ های لباسشان در دره می سازد. یکی دیگر مناطق دیدنی اشتارک پلی است که از دره kasakh می گذرد.

دریاچه ی سوان

بزرگترین دریاچه ی آب شیرین دنیا از جهت ارتفاع نسبت به سطح دریاست که در مرکز کشور ارمنستان واقع شده است . منطقه ی سوان یکی از مهم ترین مراکز توریستی ارمنستان است . آب دریاچه سوان از رودخانه ها و چشمه هایی که در زیر دریاچه جاری هستند بوجودآمده است. ارتفاع این دریاچه به ۲۰۰۰ متر از سطح دریا می رسد و مساحت آن ۹۴۰ کیلومتر مربع است. از مهم ترین ماهی های این دریاچه می توان به ایشخان وسیگا اشاره کرد. رشته کوه Geghama  در شمال دریاچه ی سوان قرارگرفته است که این نام نام یکی از نوادگان پدر قوم ارمنی می باشد و درگذشته دریاچه سوان به همین نام معروف بوده است.

کلیسای بسیار قدیمی Aracelots می باشد  یکی از معروفترین آثار موجود در شبه جزیره ی شوان است . در اطراف این دریاچه مراکز تفریحی و توریستی زیادی ساخته شده است از ساحل شنی مجموعه پارک ابی گرفته تا مجموعه سوارکاری و زمین تنیس وسوییت های اقامتی درساحل.

هانرا بدوتیان هراپاراگ (میدان جمهوری) :

این میدان در مرکز شهر ایروان قدیم وجود دارد و با طراحی و نظارت شخص الکساندر تامانیان در سال ۱۹۲۶ بنا گردیده است. در قدیم نام این میدان لنین بود. این بنا دارای ساختار پیچیده ای است و طرح میدان بصورت بیضی شکل است و در اطراف آن ساختمان های دولتی و فرهنگی قرار گرفته است. میدان جمهوری در فصل تابستان یکی از جذابترین مراکز تفریحی است و در روبروی موزه فواره های موزیکال قرار دارد که باپخش آهنگ ونور پردازی خاص منظره ی جالبی را بوجود می آورد.در ایام جشن های ملی مراسم زیادی در این میدان برگزار می شود و با آتش بازی هیجان انگیزی پایان می یابد .

کلیسای گریگورلو ساوریچ مقدس :

ساخت این کلیسا به دستور اسقف اعظم زاون اول در سال ۱۹۸۰ آغاز شد و در سال ۲۰۰۱ به بهره برداری رسید. در ساخت بنا از سنگ های دوف استفاده شده است و در زیر پای ستون ها شمش طلا گذاشته شده است. از این کلیسا برای برگزاری مراسم های مختلف دینی ومذهبی استفاده می شود.

ساختمان اپرا :

 یکی از شاهکارهای معماری شهر ایروان و جزو یکی از ۱۰ سالن برتر اپرا در دنیاست. این ساختمان اساسا از دو قسمت تشکیل شده است که سالن غربی آن ارکستر سمفونی و سالن شرقی آن سالن اپرا و باله است. در سال های اخیر یکی از مراکز جذب توریست بوده است و هنرمندان بسیاری جهت برگزاری کنسرت های موسیقی در ساختمان اپرا به ارمنستان مسافرت می کنند و با استقبال خوبی مواجه می گردند.

گاسگاد معرف به هزار پله :

گاسگاد یکی از مهم ترن قسمت های طرح جتمعی است که پس از استقلال ارمنستان برای شهر ایروان ارائه گردید. گاسگاد کم ارتفاع ترین نقطه ی شهر را به بلندترین نقطه ی آن متصل می کند و شامل ۷۵۰ پله است که به آن ۱۰۰۰ پله می گویند. درشمالی ترین نقطه گاسگاد یک بنا به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیروزی روس ها علیه آلمان های نازی ساخته شده است که در مرکز آن یک برجک قرار دارد و بر روی آن نشان جاودانگی حک شده است. در طبقه های گاسگاد مجسمه های بسیاری از هنرمندان معاصر یافت می شود.

خیابان مارشال باغرامیان :

یکی از مهم ترین خیابان های شهر ایروان است که از سمت شرق به اپرا و از غرب به میدان baregamutiun ختم می شود و به نام یکی ازفرماندهان دلیر نیروی زمینی درجنگ جهانی دوم نام گذاری شده است .

هامالیر ( مجتمع فرهنگی ورزشی) :

یکی از منحصر به فردترین آثار معماری ارمنستان است که به دستور گارن دمیرچیان دبیر وقت حزب کمونیست ساخته شده است و طراح این بنا عقابی را تجسم کرده که میخواهد از زمین برخیزد ودر حال باز کردن بالهایش است . در این مجموعه بزرگ انواع نمایشگاه های بین المللی و کنسرت های مختلف اجرا می شود.