با افزایش سن کار هیدراته کردن پوست و نرم و مرطوب نگه داشتن آن سخت و سخت‌تر خواهد شد. تاثیرات محیط زندگی، مقدار کم مایعات دریافتی بدن و سبک زندگی نادرست باعث پیری پوست می‌شوند. چروک شدن پوست و کاهش خاصیت الاستیسیته آن از سن بیست سالگی شروع می‌شود. پس از آن، داشتن پوستی سالم و هیدراته به مبارزه‌ای سخت تبدیل می‌شود. قطعا یک رژیم غذایی مناسب کمک کننده خواهد بود ولی به دلیل استفاده روزمره از کرم‌های مرطوب کننده نباید از تاثیر آن‌ها در سلامتی پوست غافل شد. پیشنهادهای ما را برای انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده بخوانید.

موادی که در کرم‌های مرطوب کننده به کار می‌رود عبارتند از: وازلین، روغن‌های طبیعی، لانولین و دایمتیکون برای آبرسانی به پوست و همچنین گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، پروتئین و ویتامین‌های مختلف برای جذب و تامین رطوبت پوست‌های خشک. مشکل اصلی این است که صدها مارک از کرم‌های مرطوب کننده در بازار هست. چطور می‌توانیم از بین چندین گزینه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟

۱- اطمینان حاصل کنید کرم مرطوب کننده روز شما شامل ضد آفتاب هم هست

این انتخاب باعث می‌شود نیاز به یک لایه دیگر کرم بر روی پوست خود نداشته باشید. هنگامی که کرم مرطوب کننده حاوی ضد آفتاب می‌خرید دقت داشته باشید که فاکتور محافظتی حداقل ۳۰ را داشته باشد تا پوست شما در طول روز در معرض آسیب قرار نگیرد.

۲- از کرم مرطوب کننده هر روز استفاده کنید

در حالیکه راهی برای خلاص شدن به طور کامل از شر چین و چروک‌های صورت ندارید ولی می‌توانید با حجم دادن به سلول‌های پوست باعث کمر مشخص شدن این چین و چروک‌ها شوید. دو بار در طی روز از مرطوب کننده استفاده کنید تا بعد از مدتی تاثیر آن را بر روی پوست خود ببینید.

۳- از انواع کرم‌های آلفا هیدروکسی اسید(AHA) استفاده کنید

کرم‌های آلفا هیدروکسی اسید با لایه برداری پوست موجب روشن‌تر شدن پوست و سریع‌تر شدن روند نوسازی آن می‌شوند.

۴- گلیسیرین به لانولین ارجحیت دارد

متخصصان پوست روی ضدآلرژی بودن مواد کرم‌ها تاکید دارند و به همین جهت هم کرم‌های حاوی گلیسیرین بیشتر توصیه می‌شوند. وقتی برای اولین بار از کرم استفاده می‌کنید به مقدار کم از آن روی پوست خود بزنید و در صورت بروز علائم آلرژی استفاده از کرم مرطوب کننده را متوقف کنید.

۵- به برند تولید کننده دقت کنید

بهتر است قبل از خرید شرکت سازنده محصول را بررسی کنید. این شرکت‌ها معمولا وبسایت‌هایی برای معرفی محصولات خود دارند که می‌تواند منبع خوبی برای شما باشد.

۶- مطمئن شوید مناسب پوست صورت هستند

مواد آرایشی و بهداشتی که برای صورت استفاده می‌کنید باید مخصوص باشند. برخی محصولات آرایشی که تولید می‌شوند مناسب پوست بدن هستند، برخی مناسب دست و پا و برخی دیگر پوست صورت. از آنجا که پوست صورت نازک‌تر از پوست بدن است بخصوص پوست اطراف چشم‌ها باید در انتخاب کرم مخصوص صورت دقت بیشتری داشته باشید. بعلاوه نوع پوست شما تعیین کننده کرم مرطوب کننده شما خواهد بود. به عنوان مثال برای پوست‌های چرب باید محصولات سبک‌تر که فاقد چربی هستند انتخاب شوند. پوست خشک نیازمند مقدار بیشتری کرم مرطوب کننده در طول روز است تا مانع از دست رفتن رطوبت پوست شود.

۷- مرطوب کننده ضد آلرژی انتخاب کنید

معمولا افراد با پوست‌های حساس باید به سراغ کرم‌های مرطوب کننده‌ای بروند که از مواد آلرژی زا برای ساخت آن‌ها استفاده نشده است.

۸- تغییر کرم مرطوب کننده همزمان با تغییر فصل

کرم‌های سنگین‌تر را در زمستان و زمانی که احتمال خشکی پوست بیشتر است استفاده کنید در حالیکه در فصل تابستان به مرطوب کننده‌هایی سبک و دارای ضدآفتاب نیاز خواهید داشت.