اگر سنگ باعث انسداد نشود و با عفونت همراه نباشد برای بارداری خطری ندارد و مادر درد کمتری را متحمل می‌شود.

بارداری برای هر بانویی تجربه ای هیجان انگیز است، با این حال ممکن است این دوران لذتبخش با مشکلاتی همراه شود. سنگ کلیه بین افراد باردار عارضه ی شایعی به شمار می رود.

دلیل بیشتر دردهای شکمی در دوران بارداری بویژه در سه ماهه دوم و سوم، سنگ کلیه می باشد. بسیاری از این سنگ ها بدون هیچ درمانی خارج می شوند، با این حال در برخی موارد نشان داده شده که بسیار دردناک بوده و موجب تحریک زایمان می شود که در این شرایط به اقدامات پزشکی نیاز خواهد بود.

علت ایجاد سنگ کلیه در دوران بارداری چیست؟

عوامل بسیاری می تواند موجب بروز سنگ کلیه شوند از جمله:

کافی نبودن آب مصرفی

کم آبی بدن موجب غلیظ شدن و افزایش مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم در ادرار می شود. بسیاری از مواد غذایی نیز می توانند احتمال تشکیل سنگ کلیه را بالا ببرند.

ژن شما

ژنتیک هر فرد به بدن او دستور می دهد که در شرایط ویژه چگونه عمل کند، از این رو عوامل ژنتیکی نیز در تشکیل سنگ کلیه موثرند. در افرادی که سابقه خانوادگی هایپرکلسیوریا، یا وجود میزان بالای کلسیم در ادرار وجود دارد، احتمال بروز سنگ کلیه در دوران بارداری آنها بالاست.

روده تحریک پذیر

بسیاری از افرادی که از روده حساس رنج می برند، مستعد هایپرکلسیوریا یا سنگ کلیه هستند، زیرا التهاب مزمن روده می تواند میزان رسوب یون کلسیم در کلیه را افزایش دهد و این امر به نوبه خود موجب ساخت کریستال در کلیه می شود.

مصرف کلسیم

مادران باردار تمایل زیادی به مصرف کلسیم در دوران بارداری دارند. میزان کلسیم زیاد کلیه ها را تحت فشار قرار می دهد و می تواند موجب تشکیل کریستال در کلیه شود. علاوه بر این بدلیل رشد جنین، جذب کلسیم در دوران بارداری افزایش می یابد و این امر می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

عفونت دستگاه ادراری

تغییرات جسمانی و فیزیولوژیک در دوران بارداری خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهند. عفونت مزمن و مکرر مجاری ادرار می تواند نشانه ای بر ایجاد سنگ کلیه باشد. اگر چنین عوارضی دارید حتماً باید با پزشک خود صحبت کنید.

نشانه های سنگ کلیه

سنگ کلیه زمانی منجر به ظهور علائم می شود که وارد میزنای شود. میزنای لوله ارتباط دهنده کلیه و مثانه است. در این زمان علائم و نشانه های زیر ظهور می کنند:

  • درد شدید در ناحیه پهلو و کمر ،درست در پایین دنده ها
  • درد منتشرشونده به سمت تحتانی شکم و لگن
  • درد در هنگام دفع ادرار
  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای رنگ
  • تهوع و استفراغ
  • احساس نیاز مداوم به دفع ادرار
  • تب و لرز در صورت وجود عفونت

به‌طور کلی برای کاهش ایجاد سنگ در کلیه باید گفت مصرف نمک باید در مواد غذایی کاهش پیدا کند. اغلب سنگ‌های کلیه کلسیمی هستند که با کاهش مصرف نمک دفع کلسیم از ادرار هم کاهش پیدا می‌کند.

پس مصرف غذای شور و پرنمک را از برنامه غذایی خود حذف کنید به علاوه مصرف لبنیات هیچ ممانعتی ندارد. اما در مورد مصرف پنیر‌های شور باید گفت که نمک این پنیرها از طریق جوشاندن در آب بهتر است گرفته شود در غیر این صورت اگر قادر به مصرف پنیرهای کم‌نمک نیستید باید پنیر را از لبنیات خود حذف کنید چرا که مصرف زیاد نمک یا سدیم موجب افزایش دفع کلیوی کلسیم می‌شود که تشکیل سنگ را بدتر می‌کند.

نکته بعدی توصیه به مصرف مایعات به‌خصوص قبل از خواب است. زیرا اغلب سنگ‌ها در شب تشکیل می‌شود که افراد با نوشیدن آب قبل از خواب مجبور می‌شوند در طول شب به دستشویی بروند. اگر سنگ باعث انسداد نشود و با عفونت همراه نباشد برای بارداری خطری ندارد و مادر درد کمتری را متحمل می‌شود.

همچنین بعد از ختم بارداری و زایمان می‌توانید برای درمان این مشکل دست به‌ اقدامات لازم بزنید. اما بهتر است افراد به‌خصوص خانم‌ها وجود عفونت همراه سنگ کلیه را جدی بگیرند زیرا ممکن است خطر عفونت کلیه و... را همراه داشته باشد. همچنین فرد سابقه عفونت ادراری دارد بهتر است، زیر نظر پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کند.

اگر خانم‌ها این نکات را رعایت کنند، می‌توان به‌طور کلی گفت که بارداری با وجود سنگ کلیه باعث بروز مشکل خاصی نمی‌شود اما در مورد درد کلیه باید گفت که شما باز هم زیر نظر متخصص می‌توانید از مسکن‌هایی که شل‌کننده عضلات هستند استفاده کنید.