شهر خرم آباد از نخستین سکونت گاه‌های مردم ایران به شمار می‌ره. غارهای مسکونی دره خرم‌آباد که از اون میشه به غارهای کنجی، یافته، پاسنگر، گراجنه و اشکفت قمری نام برد که حاوی آثار زندگی انسان غار نشین در دوره‌های موسترین، بارادوستی و زارزی بوده‌. بنابر تاریخ گذاری‌هایی از راه آزمایش رادیو کربن در غارکنجی در دره خرم‌ آباد قدمت آثار آنبه بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار سال پیش میرسه .خرم آباد،‌ بزرگترین شهر لرنشین و مرکز استان لرستان در غرب ایرانه که از نظر جغرافیایی، از شمال به شهرستان سلسله، از شمال شرق به شهرستان بروجرد، از شرق به شهرستان‌های دورود و الیگودرز، از جنوب به شهرستان اندیمشک و از غرب و جنوب غرب به شهرستان‌های دوره و پلدختر محدود می‌شه. از نظر آب و هوایی هم معتدل و نیمه مرطوبه و میزان بارندگیش‌ به خصوص تو فصل بهار زیاده. در مکان فعلی این شهر،‌ شهری به نام "شاپور خواست" که به دستور شاپور دوم، در زمان ساسانیان ساخت شده بوده وجود داشته،‌ که به هنگام حمله مغول به کلی نابود شده. در کل خرم آباد از شهر های توریستی ایرانه،‌ که آثار گردشگری و تاریخی متعددی داره، همچنین یکی از پایتخت‌های هزار اسپیان و آل حسنویه بوده.

کجا اقامت کنم؟

برای اقامت تو این شهر،‌ می‌تونین از هتل‌ های موجود در شهر استفاده کنین. بهترین هتل این شهر هتل 4 ستاره رنگین کمان، تو خیابون شهدای شرقیه ، هتل کاسین در مجتمع علمی ، تحقیقاتی ، اقامتی و گردشگری رصد خانه کاسین در بام لرستان مکانی بینظیر و رویایی در ارتفاع 1860 متری از سطح دریا ، هتل سالیز، تو خیابون علوی هم هتل خوبیه،‌ ولی اگه می‌خواین هزینه‌تون کمتر بشه، هتل های جهانگردی تو میدون 22 بهمن و کارون تو خیابون شریعتی، می‌تونن انتخابای مناسب و مقرون به صرفه تری باشن. از هتل های این شهر میشه به این هتل ها هم اشاره کرد: هتل جهانگردی (سراب کیو) ، هتل رنگین کمان ، هتل عطر ، هتل شقایق، هتل فردیس و هتل ارشیا.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

سفره‌ خرم آباد، سفره‌ای رنگين‌ با فرهنگ‌ غذايی ويژه‌ عشايری و روستايیه‌. غذاهای استان ‌لرستان‌ در ارتباط‌ مستقيم‌ با شيوه‌ معيشت‌ عشاير و ايلات‌ هستن كه‌ گروهی از اين‌ غذاهای محلی در مناطق‌ شهری هم  متداولن. گیپه، خورش قلیه ترش، گله‌ ریزه، آبگوشت کشک، سغدو، زیر برنجی یا آش گوشت از غذاهای محلی و مخصوص خرم آباد به حساب میان. البته کباب های اینجا رو فراموش نکنین! به خاطر وجود مراتع فراوان در لرستان، دامپروری در این استان رونق زیادی داره و گوشت تولید شده از کیفیت خیلی بالایی برخورداره. به همین دلیل انواع کباب ها در لرستان طبخ میشه که هم تازه ان و هم خوشمزه. اکثر این غذاهارو می تونین تو رستوران شمشاد نمونه، رستوران زعفران طلایی ، رستوران رنگین کمان ،  پیتزا و ساندویچ خوزستان شعبه ۲، رستوران چی گل، رستوران سنتی ضیافت، رستوران سالیز، رستوران سنتی کاکتوس، پیتزا پلاس ، پیتزا آتیش، رستوران شقایق،  کباب سرای نهاوندی، فست فود و آبمیوه و بستنی پانیذ، رستوران دشت بهشت گلدشت و رستوران سنتی چیت   نوش جان کنین.

نوشیدنی ها

اگه دلتون کافه گردی میخواد به کافه های ذیل حتما سر بزنید: ویتامینه طهرون، کافه هنر، کافی شاپ کندلوس ، چایخانه سنتی دالاهو، کافی شاپ کلبه، قهوه خانه، کافی شاپ صدف .

چی بخرم؟

صنایع دستی هر قوم و ملیتی، معرف ذوق و خلاقیت های اونها در پاسخ به ضرورت های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخیه. در استان لرستان، صنایع دستی در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته که از سوغات خرم آباد میشه به قالی و گلیم و جاجیم بافی، گیوه زنانه، قلم زنی، خراطی، ورشو سازی و نمدبافی اشاره کرد. در بین سوغاتی های خوراکی شهر هم عسل، لبنیات، کاک و نوعی نان محلی به اسم نان ساجی از معروفترین هستن . از بازارهای این شهر بازارهای زیر  بازار میرزا سید رضا  و مرکز خرید الماس شهر هستن .

سلامت و درمان

خوشبختانه بیمارستان های مجهزی در این شهر وجود داره که به طور مثال میشه به بیمارستان های ذیل اشاره کرد : بيمارستان شهيد رحيمي،  بیمارستان شفا ، بیمارستان تامین اجتماعی حضرت رسول اکرم. و هچنین داروخانه هایی مثل : داروخانه ی شبانه روزی تخت جمشید و داروخانه مادر.

کجاها برم؟

این شهر پر از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگریه که از مهم‌ ترینشون می شه به قلعه فلک الافلاک  که قلعه‌ای باشکوه از دوران ساسانیان و نماد شهر خرم آباد و استان لرستانه اشاره کرد. پس روز اول به این قلعه زیبا سر بزنین و روزتون رو شروع کنین. بعدش می تونین از  مناره آجری که مناره دیده بانی شهر خرم آباد بوده و حدود 900 سال قدمت داره دیدن کنین. پل شاپوری که یکی از شاهکارهای دوره ساسانیان محسوب می‌شه،‌  گرداب سنگی که یکی از جاذبه های اصلی شهر خرم آباده، دریاچه گیو که یکی از زیباترین دریاچه های کشوره، آبشار افرینه،‌ سنگ نبشته،‌ آرامگاه باباطاهر، آسیاب گبری و بام لرستان  هم یکی از یکی دیدنی تر هستن و حتما باید تو لیست گردشگریه شما قرار بگیرن. مجتمع علمی ، تحقیقاتی ، اقامتی و گردشگری رصد خانه کاسین به عنوان مدرن ترین رصد خانه در خاورمیانه در بام لرستان در ارتفاع 1860 متری از سطح دریا  و با امکانات رصدی و اقامتی و رفاهی را برای گردشگران به ارمغان آورده است .