بعضی افراد وقتی به مرکز ما مراجعه می‌کنند، ادعا دارند گوش‌شان وزوز می‌کند یا صدا می‌دهد. این صدا و وزوز باعث شده ما صدایی را نشنویم. درواقع باید گفت این وزوز یا صدا عامل نشنیدن نیست بلکه یکی از علائم کم‌شنوایی است.

یعنی وزوز گوش یکی از علائم کم‌شنوایی است؟

بله، خود افراد نمی‌دانند که دچار کم‌شنوایی شده‌اند و فکر می‌کنند آن صدای وزوز باعث شده شنوایی‌شان کم شود. اما در حقیقت برعکس این قضیه درست است که کم‌شنوایی باعث شده که گوش صدا بدهد.

چه زمانی افراد مراجعه می‌کنند؟

زمانی که وزوز گوش بیشتر شده و آنها را اذیت می‌کند، به‌طوری که احساس می‌کنند در ارتباطات دچار اختلال شده‌اند. درحالی که این افراد باید در آن زمان که اولین وزوز را متوجه شدند به دکتر مراجعه کنند و بررسی کنند که چرا گوش آنها دچار وزوز شده است. البته باید به این نکته اشاره کنم که همیشه هم وزوز نشان‌دهنده کم‌شنوایی نیست و می‌تواند عوامل دیگری هم باعث بروز این مشکل شوند اما در اکثر اوقات این وزوز نشان‌دهنده کم‌شنوایی است.

کم‌شنوایی یا وزوز در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد؟

بله فرقی نمی‌کند همان‌طور که شما مشکل چشم، دندان و مو در هر سنی دارید مشکل گوش هم برای هرکسی وجود دارد و هیچ ربطی به سن ندارد، هرچند پیر گوشی در سن‌های بالا شایع‌تر است.

توصیه شما به کودکانی که در سن پایین هستند و نمی‌توانند این وزوز را تشخیص دهند و آن را بیان کنند، چیست؟

از همان بدو تولد، شنوایی نوزادان چک می‌شود و تا 6ماه چکاپ می‌شوند و بعد از آن 6 سالگی و دوران مدرسه این چکاپ‌ها ادامه دارد. اما کسانی که زودتر متوجه قضیه کم‌شنوایی می‌شوند والدین هستند؛ چراکه  گوش با چشم  فرق می‌کند و اگر کسی دچار مشکل بینایی یا دچار دندان‌درد شود فقط خود فرد متوجه می‌شود ولی اگر گوش شما مشکل کم‌شنوایی داشته باشد هم خودتان و هم اطرافیان متوجه می‌شوند که شما کم‌شنوا شده‌اید چرا‌که به نسبت به صداها عکس‌العمل نشان نمی‌دهید.

علت‌های کم‌شنوایی غیر از افزایش سن کدامند؟

افراد با یک تب و لرز شدید ممکن است دچار کم‌شنوایی شوند. حتی کم‌شنوایی ساده و ناگهانی هم داریم که یکدفعه فرد از خواب بیدار و متوجه می‌شود که چیزی نمی‌شنود و به دکتر شنوایی‌سنجی مراجعه می‌کند که هرچه زودتر مراجعه کنند بهتر جواب می‌گیرند ولی بعد از آن شانس آنها کمتر می‌شود. با همه اینها علت‌های مختلفی برای کم‌شنوایی ممکن است وجود داشته باشد.

بیشترین علائم کدامند؟

بیشترین آنها همان وزوز گوش است که حداقل70درصد افراد از این طریق متوجه مشکل کم‌شنوایی خود می‌شوند و فرد وقتی با این مشکل مواجه می‌شود حتما باید مراجعه کند که بداند مشکل او دقیقا ناشی از چیست.

اگر کسی دچار کم‌شنوایی باشد آیا مشکل او تنها با سمعک حل می‌شود؟

سمعک چیزی شبیه عینک است ولی درمان محسوب نمی‌شود. خیلی نادر است که بگوییم فردی سمعک گذاشته و خوب شد. گاهی برای آنهایی که از نظر روانی دچار مشکلاتی هستند و باید ذهن‌شان را آماده کنیم که از سمعک استفاده کنند، ممکن است از این حرف‌ها بزنیم که از سمعک استفاده کنند و به آنها بگوییم که اگر از سمعک استفاده کنند، بهتر می‌شوند. اما در کل سمعک درمان محسوب نمی‌شود بلکه وسیله‌ای برای بهتر شنیدن است.

نکته‌ای باقی مانده که ذکر کنید؟

مسئله‌ای که می‌خواهم بگویم این است که شما خودتان افرادی را می‌شناسید که نیاز به سمعک دارند و شما خبر ندارید و به خیال اینکه شما خبر ندارید به‌دنبال سمعک نمی‌روند و از آن استفاده نمی‌کنند. آنهایی که دچار این مشکل شده‌اند، می‌گویند که چرا من بین این همه افراد دچار این مشکل شده‌ام و فکر می‌کنند که استثنا شده‌اند، درحالی که طیف وسیعی از آدم‌ها مشکل شنوایی دارند یا بعدها پیدا خواهند کرد.

آیا استفاده نکردن از سمعک می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟

بله می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز شود. چه از نظر روحی و چه از نظر ارتباطات اجتماعی و رشد عقلی و ذهنی، کم‌شنوایی عوارض و عواقبی برای فرد به وجود خواهد آورد. چون وقتی ارتباطات قطع شود، عقل هم رشد پیدا نخواهد کرد، بنابراین افرادی که نیاز به سمعک دارند باید از سمعک استفاده کنند.

سنجش شنوایی و سمعک پاسارگاد:

سنجش شنوایی و سمعک پاسارگاد، ارائه دهنده جدیدترین تکنولوژی روز دنیا است. همچنین این مرکز ارائه دهنده سمعک های هوشمند، نامرئی فول دیجیتال و سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی با دوسال گارانتی و خدمات رایگان است. به علاوه کلیه آزمایشات شنوایی در این مرکز صورت می گیرد و مجهز به لابراتوآر ساخت و تعمیر سمعک نیز است. همچنین امکان تعویض سمعک فعلی و قدیمی شما با مدل جدید و هوشمند مقدور است. مرکز پاسارگاد این خدمت را فراهم کرده است که مشتریان قبل از سفارش سمعک، آن را تست کنند. سمعک پاسارگاد دارای 4 شعبه در سطح شهرتهران است. همچنین طرف قرارداد با بیمه بانک تجارت است.