اردکان از بزرگترین شهرهای استان یزده که از لحاظ جغرافیایی در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار گرفته. اردکان از شهرهای کویری ایرانه. از لحاظ پیشینه تاریخی هم می‌شه گفت که اردکان در گذشته محلی در 10 کیلومتری شمال اردکان فعلی بوده و اکنون زردک Zardok نامیده می‌‌شه و به رغم گذشت زمان می‌ شه خرابه‌ های خانه‌ های مسکونی، مسجد و بازار و قلعه و حسینیه قدیمی اردکان رو در آن مشاهده کرد. علت تغییر محل شهررو بعضیا جاری شدن آب شیرین در محل فعلی اردکان عنوان کردن. اردکان جاذبه های تاریخی‌ ای داره که بسیار زیبا و دیدنیه.

آداب و رسوم

آیین بزرگ نخل برداری ظهر عاشورا در یزد

کجا اقامت کنم؟

واسه اقامت تو شهر اردکان،‌ هتل کاریز تو بلوار شهید بهشتی، هتل باغ سرا کنار شهرداری و هتل نادر تو خیابون عاصی زاده آماده پذیرایی از گردشگرای شهر هستن.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

حتما اسم آش شولی که معروفترین آش یزدی هاست به گوشتون خورده. در اردکان هم پخت انواع آش خیلی رواج داره و اکثر این آش ها از غلات، حبوبات، سبزی و گوشت تهیه می‌ شن. از اونجا که در تهیه اکثر غذاهای این منطقه، گوشت استفاده میشه به همین دلیل گوشت به عنوان غذای اصلی یا پدر خوراک‌‌‌ های این منطقه به حساب میاد. خاگینه، گشنیزو گوری، گوجه بادمجون، یتیمچه اردکانی، قلیه کدو، شوربا و ... از غذاهای محلی اردکان به حساب میان.

چی بخرم؟

حلوا ارده یکی از سوغاتی های خوراکی اردکان هست که تا امروز بدون هیچ گونه مواد شیمیایی، به روشی کاملا سنتی و تا حدی دستی تهیه می‌شه و طعم بی‌نظیری داره. علاوه بر ارده و کماج که از سوغاتی های ارکان هستن، پسته اردکان هم یکی از مهم‌ ترین محصولات تولیدی در این شهرِ. ترمه و ظروف مسی هم از صنایع دستی این شهرِ که می تونین برای آشنایانتون سوغاتی بیارین.

کجاها برم؟

شهر اردکان جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی داره که از مهم‌ترینشون می‌شه به پیر چک چک که پناهگاه دختر یزدگرد در دل کوه بوده، خانه خاتمی که به موزه مفاخر تبدیل شده،‌ موزه مردم‌شناسی،‌ مسجد جامع اردکان، منارجنبان خرانق، کاروانسرای شاهزاده، خانه تاریخی سنایی، کویر اردکان و آسیاب آبی اردکان اشاره کرد.