ارومیه، یکی از کلان‌شهر های ایران و مرکز استان آذربایجان غربیه، که در شمال غربی ایران قرار گرفته. از نظر آب و هوایی تابستونای تقریبا گرم و زمستونای خیلی سرد داره. این شهر بیش از 3000 سال قدمت داره و جزو 19 شهر تاریخی ایران در یونسکو ثبت شده. بعضی از مورخان اعتقاد دارن که ارومیه زادگاه زرتشت در ایرانه. از نظر جغرافیایی، این شهر درواقع بین دریاچه ارومیه و کوه های غرب استان واقع شده.

کجا اقامت کنم؟

هتل های خوبی تو این شهر وجود داره که با توجه به شرایط مالی خودتون می تونین برای اقامت انتخابشون کنین. هتل بین المللی پارک دادلی در خیابان امام، و هتل جهانگردی ارومیه، در خیابان کاشانی جزء هتل های لوکس و گرونه این شهره و هتل ساحل در بلوار والفجر 2 و هتل آریا، در اوایل خیابان طالقانی، از هتل های معمولی و کم هزینه تر شهر ارومیه‌ست.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

ارومیه هم مثل همه شهرهای ایران غذاهای سنتی خاص خودشو داره که یکی از اونا خورش ارومیه‌ست . این خورش در بین مردم ارومیه اونقدر مرسومه که اسم شهر رو به این غذا دادن. دلمه برگ مو، کوفته، یتیمچه، كنگر خورشه، خورشت آق ماش، گزلمه  و آش‌های دوغ، کشک (قاتیخ) ،عیران و اماج از معروفترین غذاهای محلی این شهر به حساب میان. اگه دلتون یه وعده غذایی سنتی خوشمزه خواست، رستوران مولوی، رستوران حاجی بابا، رستوران نیاوران و سفره خانه کشکول انتخاب خوبین. درضمن املت ایوب هم یه پیشنهاد عالی برای یه صبحانه دلچسبه.

نوشیدنی ها

عرق بيدمشک و عرق بادرنجبو از جمله عرقیجاتیه که در ارومیه از شهرت بسزائی برخورداره، که علاوه بر خاصيت پزشکی برای خوشبو و خوش طعم كردن شربت های جورواجور مورد مصرف قرار می گیره.

چی بخرم؟

به غیر از انواع نقل بیدمشک (ابریشمی، گردویی، زعفرانی،...) و حلوای گردو و حلوای هویج که از مشهورترین سوغاتیهای ارومیه هستن، گلیم بافی، قالی و جاجیم بافی، شیشه و آبگینه، منبت، معرق، تابلو فرش و سفالگری از صنایع دستی و سوغات ارومیه ست که می تونین اونا رو از بازارهای شهر تهیه کنین. یکی از بی نظیرترین بازارهای این شهر که جزء آثار جهانی به حساب میاد، بازار ارومیه‌ست (30274) که شدیدا پیشنهاد می‌شه قدم زدن توی این بازار رو از دست ندین. اگر هم دلتون خواست گشتی توی مراکز خرید مدرن شهر بزنین،مجتمع تجاری صدر ، و مجتمع تجاری پردیس انتخاب خوبین.

کجاها برم؟

هیچ شهر و استانی در کشور ما نیست که اماکن تاریخی جالب و منحصر به فردی نداشته باشه. ارومیه هم پر از جاذبه های دیدنی و گردشگریه که دیدنشون خالی از لطف نیست مثل دریاچه ارومیه، که بزرگترین سطح آبی کشور و دومین دریاچه آب شور دنیاست، بازار ارومیه، که نمایانگر ذوق معماری صفویه‌ست، کلیسای ننه مریم، که یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهانه، قلعه کاظم داشی، که قلعه ‌ای از جنگ جهانی اول در میان آب های ارومیه‌ست، موزه ارومیه، بنای سه گنبد، جزیره اشک، مسجد جامع ارومیه، آبشار سوله دوکل و دریاچه مارمیشو.