ماکو، مرکز شهرستان ماکو و یکی از شهرهای استان آذربایجان غربیه، که در شمال غربی ایران و در مرز ایران و ترکیه قرار گرفته. از شهرهای تاریخی ایرانه و عده ای معتقدند مادها در دوره ای از پادشاهیشون در این منطقه مستقر بودن. از نظر اب و هوایی تابستونای گرم و خشک و زمستونای سرد و برفی داره. این شهر توسط رودخونه زنگمار به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که بخش شمالیش بزرگ‌تر و آباد تر هستش. به دلیل اینکه تو مرز قرار گرفته محل عبور مسافرائیه که زمینی قصد سفر به ترکیه رو دارن.

کجا اقامت کنم؟

برای اقامت تو این شهر، می‌تونین از هتل جهانگردی، هتل الوند یا مهمانسرای فرمانداری ماکو بسته به سلیقه و بودجه‌تون استفاده کنین.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

حلوای اوماج، آش کله جوش، ساج قورورماسی، آبگوشت گوجه و جعفری، گشنیز کباب، خاگینه و ... از غذاهای محلی مردم ماکو هست.اگه دلتون یه وعده کباب خوشمزه خواست، کبابی آنیل دنر انتخاب خوبیه.

کجاها برم؟

از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر، می‌شه به کاخ سردار، که تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و معماری روسیه‌ست، قلعه سیاه، که یک کاخ پادشاهی اوراتویی بوده، کلیسای میم مقدس،‌که به دلیل موقعیت مکانیش،‌فضایی شبیه به سرزمین های اروپایی رو تداعی می‌کنه، غار یاریم تپه، که در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه قرار گرفته،‌ مسجد جامع ماکو، دره باغی، دخمه سنگی فرهاد، پل پنج چشمه و عمارت کلاه فرنگی ماکو اشاره کرد.