خلخال، مرکز شهرستان خلخال و یکی از شهرهای زیبای استان اردبیله، که از نظر جغرافیایی، در 120 کیلومتری جنوب اردبیل قرار گرفته و از شمال به شهرستان کوثر، از شرق به‌ استان گیلان، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه محدود می‌شه. این شهر، چون تو یه منطقه کوهستانی قرار گرفته،‌ تابستونای معتدل و زمستونای خیلی سرد داره. این شهر، چشمه هاب آب گرم زیادی داره، که خیلی هاشون خواص درمانی دارن.  خلخال از مناطق قديمي و تاريخي استان اردبیله و طبیعت زیبا و دل انگیزی داره.

آداب و رسوم

آیین سنتی شمع گردانی عصر عاشورا در اردبیل

کجا اقامت کنم؟

برای اقامت تو این شهر، می‌تونین از هتل جهانگردی، کنار دانشگاه پیام نور استفاده کنین.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

 شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی خلخال و منابع طبیعی متفاوت اون باعث تنوع غذایی در این منطقه شده که غذاهای محلی این شهر شامل آیران آشی ( آش دوغ )، اریشته مرجی، اریشته پلو،اوماج آشی، باسدرما پلو، ترشی لی خورش، آش کشک و جورک قاتقی می شن.

چی بخرم؟

نانهای روغنی ( نزیک - تل تل - چای چورگی) و عسل طبیعی از سوغاتی هایی هستن که خریدشون رو نباید از دست داد. ازصنایع دستی شهر هم میشه گلیم ، جورابهای پشمی دست باف ، شال ، قالیچه  و از همه مهمتر جاجیم خلخال که شهرت جهانی داره رو نام برد.

کجاها برم؟

از مهم ترین جاذبه های گردشگری خلخال می‌شه به ییلاق دشته، که از معروف ترین ییلاقات توریستی خلخاله، گورستان تاریخی شمس آباد، که بیش از 1300 سال قدمت داره، آبشار نره گر، روستای کلور،  آبشار آق بلاغ و خلخال سویی اشاره کرد. در ضمن،‌جاده‌ای که از شهر خلخال به سمت اسالم می‌ره،‌یکی از زیبا‌ترین و رویایی ترین جاده های ایرانه.