کاشان، مرکز شهرستان کاشان و یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران، در استان اصفهانه، که در 220 کیلومتری جنوب پایتخت، یعنی شهر تهران واقع  شده. این شهر بین کوه های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته و آب و هوای گرم و بیابانی داره. کاشان،‌ یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه های بشر در طول تاریخ،‌ یعنی تپه های سیلک رو در خود جای داده. علاوه بر اون باستان شناسان بر اساس جدید‌ترین یافته های این شهر، قدمتش رو بیش از 15000 سال،‌ یعنی به دوران پارینه سنگی نسبت می‌دن. در واقع می شه گفت کاشان جزو معدود شهرهائیه که بافت تاریخی خودش رو با دقت هر چه تمام تر حفظ کرده و کلی بنای تاریخی زیبا برای گردشگراش داره. سفر به این شهر و قدم زدن تو کوچه پس کوچه های قدیمیش، عین ورق زدن تاریخه. لذت سفر به این شهر رو از دست ندین.

کجا اقامت کنم؟

برای اقامت در شهر تاریخی کاشان، هیچ چیزی لذت بخش تر از مستقر شدن در هتل های تاریخی این شهر نیست، چرا که توی هر شهری نمی شه اونو تجربه کرد، هتل هایی مثل خانه تاریخی احسان ، هتل سنتی منوچهری ، خانه عامری ها، اقامتگاه سنتی راهب، مجتمع اقامتی خانه تاریخی نگین و هتل سنتی خانه نقلی که همگی فضای فوق العاده ای دارن و یه اقامت دوست داشتنی رو براتون رقم می زنن، با این حال اگه اقامت درهتل های مدرن رو ترجیح میدین،  هتل امیرکبیر ، هتل نگارستان و هتل خانه رز از هتل های معروف و لوکس شهر هستن، که امکانات کاملی رو هم ارائه می دن. از دیگر مراکز اقامتی و هتل های این شهر هم میشه به این ها اشاره کرد: اقامتگاه بوم گردی صالح ، خانه تاریخی عادل کاشان ، اقامتگاه بوم گردی خانه صفا، هتل سرای درب باغ، اقامتگاه سنتی صادقی،  هتل خانه مرشدی، هتل آپارتمان کوثر، هتل سیاح، مهمانسرای بهارستان، هتل سنتی خانه دوست، هتل خانه ایرانی، هتل آپارتمان مریم، هتل خورشید اردهال، هتل آپارتمان شیرین.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

از غذاهای محلی کاشان میشه به گوشت و لوبیا، آبگوشت لوبیا سفید، شفته(قیمه ریزه)، کوفته چغندر، خورش نخود آله، یتیمچه، چلو دیزی کاشان، جوجویی تاس کباب و گوشت کلم اشاره کرد.  تقریبا می شه گفت کاشان جزو شهرهائیه که رستورانای خیلی زیادی ندارن، ولی ما بهتریناشون رو بهتون معرفی میکنیم. به جز رستوران رز هاوس که معروفترین رستوران این شهره، رستوران سنتی باغ مظفر ، رستوران خانه سنتی منوچهری ها، رستوران شاندیز، رستوران نایب، رستوران مظفری، رستوران جوان، رستوران خاتون، رستوران انار و رستوران عباسی  انتخاب خوبی برای یه وعده غذایی خوب به حساب میان.  واسه فست فود خور ها هم بهترین انتخاب فست فود پدر خوب ، پیتزا پیتزا و ساندویچی دوستان هستن و البته پیکجی از همه این ها در مجتمع اقامتی پذیرایی شب های سیلک.

نوشیدنی ها

انواع عرقیات شامل عرق نعناع، عرق گل محمدی (گلاب)، عرق بیدمشک، عرق دارچین و ... از نوشیدنی های کاشان هستن که علاوه بر خواص درمانی برای تهیه شربت و مصارف دیگه هم استفاده میشن. اگه از خوردن این عرقیات لذت میبرین، حتما در سفر به کاشان، سری به کافه شاهنشین بزنین و از فضا و نوشیدنی های خاصش لذت ببرین.  کافه امیرکبیر، کافه نیمکت ،  کافه کلاف  و کافه طهران، کافه پنج دری، کافه این و کافه شازده هم از کافه های خوب این شهر هستند.

چی بخرم؟

از صنایع دستی کاشان میشه به کاشی کاری، سفال‌گری، گره چینی، قالی بافی، شعربافی، زری بافی،مخمل بافی، زیلوبافی، گیوه بافی، نمد مالی، مسگری، مشبک کاری و منبت کاری اشاره کرد.  کلوچه و پشمک ،حلوا ارده ، ارده شیره ، نقل بیدمشکی ،حاجی بادامی و جوزقند و عرقیات هم از سوغات خوراکی این شهر هستن که برای خرید اکثر این سوغات می تونین به بازار کاشان مراجعه کنین. اگه از گشت و گذار در مراکز خرید مدرن هم لذت می برین، بازار بزرگ صفویه ، مرکز خرید گلستان، مجتمع تجاری سبز، مجتمع تجاری سفید و مجتمع تجاری شفق هم انتخاب خوبی هستند.

سلامت و درمان

از بیمارستان های شهر کاشان میشه به این بیمارستان ها اشاره کرد: مجتمع بیمارستانی دکتر شهید بهشتی، بیمارستان میلاد و بیمارستان تامین اجتماعی هستن. و از داروخانه های شهر هم داروخانه های ذیل هستن: داروخانه شبانه روزی امام رضا(ع)، داروخانه بزرگمهر کاشان و داروخانه رازی هستن.

کجاها برم؟

مهم ترین جاذبه گردشگری کاشان تپه های سیلک هستش، که از اولین مراکز تشکیل تمدن انسانی بوده و سابقه حضور بشر در این منطقه به 5 تا 7 هزار سال می رسه،‌ علاوه بر اون می‌شه به باغ فین ، که میرزا تقی‌خان امیرکبیر، صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار در حمام اون به قتل رسید، خانه طباطبائی، که به عنوان عروس خانه های ایران شناخته شده، مسجد جامع کاشان، که قدمتش به قبل از اسلام می ‌رسه، مسجد آقا بزرگ، که از باشکوهترین بناهای اسلامیه، حمام سلطان امیراحمد، که یکی از زیباترین حمام های ایرانه، بازار سنتی کاشان که از زیباترین بازار های سنتی ایرانه و خانه‌های بروجردی‌ها ، عباسیان، احسان ، عامری‌ها ، آل یاسین، راهب و هتل سنتی منوچهری که نمونه‌های زیبایی از خانه‌های تجار قرن نوزدهم در ایران هستن، اشاره کرد.