سلامت دندان، یکی از آن مسائلی است که ممکن است پیش از شروع به درمان سرطان‌ها یا در حین فرآیند درمانِ آنها نادیده گرفته شود. منظور از دهان و دندان، سلامت تمام اجزای دهان و حفرهء دهانی است. این اجزا شامل دندان ها، لثه ها، مخاط دهان و غدد ترشح کننده‌ي بزاق هستند. افراد به دلیل عوارض ناشی از شیوه‌های درمانی بکار رفته برای درمان سرطان، به بیماری‌های دهان مبتلا می‌شوند، با توجه به این نکته که این بیماری‌های دهانی به نوع شیوه‌ي درمانی بکار رفته برای سرطان بستگی دارند. این عارضه‌های دهانی ممکن است جویدن، صحبت کردن، غذا خوردن و یا حتی بلعیدن را برای بیمار با مشکل روبرو کنند.

                                                                

خوشبختانه بسیاری از عارضه‌های دندانی و دهانی با کمک تیم بهداشتی و درمانیِ شما، که شامل متخصص سرطان شناسی، پرستاران و دندان‌پزشک شماست، قابل پیشگیری یا کنترل هستند. گاهی برای درمان برخی از عوارض جانبی خاص، به حضور پزشکانی با تخصص‌های خاص دهان و دندان مانند جراح دهان و فک، متخصص و جراح لثه، یا متخصص پروتز دهانی (دندانپزشکی که متخصص ترمیم یا جایگزینی دندان ها و دیگر اجزای دهانی است) و… نیاز است.
هماهنگي و ارتباط مستمر ميان همه‌ي اعضاي تيم پزشكان متخصصي كه مسئوليت كنترل و درمان سرطان شما را دارند، هم پيش از شروع درمان و هم حينِ فرآيند درمان، مي‌تواند در پيش‌گيري و كنترلِ عوارض دهاني و دنداني بسيار مهم و تأثيرگذار باشد. پيش از شروع دوره‌ي درماني سرطان، با پزشك خود در مورد عوارض جانبيِ شيوه‌هاي درماني‌تان و اينكه آيا اين عوارض شامل حال اعضاي دهان و دندان شما هم خواهد شد يا نه مشورت كنيد. اگر اين احتمال وجود دارد كه شيوه‌ي درماني مورد استفاده براي درمان سرطان شما، مانند پرتو درماني روي ناحيه‌ي سر و گردن يا شيمي درماني با دوزاژ بالا، عوارضي را متوجهِ دهان و دندان‌تان كند، قبل از شروع دوره‌ي درمانيِ سرطان، حتماً دهان و دندان‌تان را مورد چك‌آپ كامل قرار دهيد. اگر پيش از اين، دوره‌ي درمان سرطان را شروع كرده‌ايد و دهان و دندان‌هايتان به عوارض جانبيِ درمان مبتلا شده‌اند يا احتمالِ ابتلاي آنها وجود دارد، در اولين فرصت به دندانپزشك مراجعه كنيد.