معنای تحت الفظی وینگ چون (WingTsun)  "نجوای بهاری" (نسیمی که در بهار میوزرد، نرم و آرام و دلچسب) میباشد.
هنررزمی وینگ چون کونگ فو تمام ۵ فاصله مبارزه را در برمیگیرد و برخلاف ظاهر تدافعی اش، بسیار متکی بر حمله در حملهء حریف و اتصال به حریف در زمان حمله و استفاده از نیروی حریف برای حمله و ضد حمله و خنثی کردن حملهء او به خود او استفاده میکند.
این هنر رزمی هم اکنون در بسیاری از نهادها و سازمان های امنیتی مانند:نیروهای امنیتی آلمان به عنوان سلف دیفنس مبدا و KGB, FBI, CIA, پلیس چین و حتی نیروهای امنیتی و نوپوی ایران آموزش داده میشود.
در هنر رزمی وینگ چون چندین بخش آموزش داده میشود که عبارت اند از: 
۱. وینگ چون سنتی
۲. بلیدز دیفنس (دفاع از خود)
۳. مبارزه با یک تا چند نفر
۴. اسکریما که آموزش سلاح سرد است
۵. چی کونگ
۶. فری کوئنچی

                                                     
وینگ چون بر خلاف بیشتر هنرهای رزمی از تخیلات در مبارزه و درگیری پرهیز کرده و اصول درگیری را در فضایی واقعی آموزش میدهد.
تا آنجا که اشخاص سرشناس دنیای سینمایی و رزمی به این ورزش روی آورده اند همچون اندرسون سیلوا یکی از قهرمانان قدرتمند مسابقات UFC ، بروس لی که از رشته وینگ چون معروف و با تمام حریفان با این رشته جنگید، استاد بزرگ جکی چان، استاد بزرگ دانی ین که نیازی به معرفی این اساتید نیست ، رابرت دوانی جی (بازیگر نقش آیرون من) و...
یکی از بزرگترین مشکلاتی که سر راه هنرجویان و شاگردان هنرهای رزمی و بویژه هنرجویان وینگ چون میباشد، شور و اشتیاق بیش از حد و کنترل ناپذیر در آموزش میباشد.
شما و مربی شما باید این اشتیاق را بشناسید و در جهت کنترل آن فعالیت کنید.
در این موضوع مهمترین مسئله "اعتماد" و "حرف شنوی" شاگردان از مربی خود است.
بالطبع شاگردان در هر درجه و رتبه و مقامی، حتی مقام‌ مربیگری قرار بگیرند، باز تجربهء آنها سالها کمتر و عقب تر از مربی شان میباشد. و شاگردان باید حتماً با فنجانی خالی این نکته را بپذیرند و هر وقت اشتیاق بیش از حدشان توسط مربی سرکوب میشد این موضوع را به خود یادآوری کنند.
در این بین و با وجود پیشرفت های کنونی در زمینه فناوری اطلاعات و اینترنت، تحقیق کردن راجع به موضوعی بسیار ساده است و نیاز به فشردن چند دکمه دارد.
اما نکته اصلی اینجاست که دریافت اطلاعاتِ غلط هم‌ بسیار ساده است.. و باید بسیار مراقب منابع باشید.
در این موضوع هم باز اعتماد به مربی حرف اول را میزند.