ریزش مو در حیوانات خانگی بخصوص سگ و گربه تا حدودی طبیعی است ولی اگر از حد معمول بیشتر باشد باید به دنبال علت آن بود. ریزش موی غیر طبیعی در سگها و گربه­ها دلایل مختلفی دارد که در ذیل به این عوامل و راههای اصلاح آن اشاره می­کنیم.

  1. استرس از عوامل مهمی است که منجر به ریزش شدید مو در حیوانات خانگی می­شود. استرس در اثر عوامل متعددی از جمله جدایی از صاحب قبلی، تغییر محل زندگی، ورود به محل زندگی جدید، حضور یک حیوان جدید و عوامل دیگر می­تواند ایجاد شود. بهتر است عوامل استرس زا در حیوان را شناسایی و اصلاح کنید.
  2. آلرژی نیز می­تواند باعث موریزی در حیوانات خانگی شود. از جمله عوامل مهمی که باعث آلرژی در حیوانات خانگی می­شوند می­توان به دود سیگار، اسپری، عطر، پر پرندگان، شوینده­ها بخصوص سفید کننده­ها اشاره کرد.
                                              
  3. تغذیه نیز در رشد موها و کیفیت مو بسیار اهمیت دارد. تغذیه با غذای کیفیت پایین و یا آلرژی به یک یا چند مورد از اجزای تشکیل دهنده غذایی نیز می­تواند باعث آلرژی غذایی و درنهایت ریزش مو در حیوان شود. بنابراین توصیه می­شود جهت بررسی کیفیت غذایی و استفاده از مکملهای پوست و مو با دامپزشک خود مشورت نمایید.
  4. یکسری از بیماری­ها باعث تضعیف سیستم ایمنی و در ادامه موریزی در حیوانات خانگی می­شوند. بهتر است با چکاپهای منظم حیوان خود این بیماری­ها شناسایی و درمان شوند تا از ریزش موی حیوان جلوگیری گردد.
  5. یکی از عوامل مهمی که باعث موریزی در حیوان خانگی می­شود، شستشوی زیاد و استفاده از شامپوهای نامناسب توسط صاحبین حیوانات خانگی می­باشد. توصیه ما استفاده از شامپوی مخصوص حیوانات خانگی مناسب پوست و موی حیوان با مشورت دامپزشک و شستشوی ماهانه است. در صورت کثیف شدن زیاد حیوان استفاده از شامپوی های خشک توصیه می­گردد.
  6. انگل­های پوستی از جمله جرب، کک و کنه می­توانند باعث مشکلات پوستی و موریزی شوند که نیازمند مداخلات درمانی است.
  7. قارچهای پوستی که بطور کلی درماتوفیت نامیده می­شوند از جمله دلایل مهم موریزی در حیوانات خانگی بخصوص گربه­ها می­باشند. این عارضه می­تواند به صورت موریزی موضعی سکه مانند و یا کل پوشش بدن باشد. در این مواقع مراجعه به دامپزشک و انجام نمونه گیری و کارهای تشخیصی در ادامه کارهای درمانی توصیه می­شود.
  8. یکسری سرطان­های پوستی نیز می­توانند باعث موریزی شوند که تشخیص و درمان آن توسط دامپزشک انجام می­شود.
  9. پوشش مویی بلند و گره دار نیز از جمله عواملی است که باعث موریزی در حیوان شما می­گردد. توصیه می­شود با اصلاح و کوتاهی مو و برس کشی روزانه علاوه بر کاهش موریزی بسیاری از مشکلات پوستی شامل بیماری­های پوستی انگلی، قارچی و باکتریایی و بیماری­های خود ایمن پوستی مانند پمفیگوس قابل مشاهده و درمان خواهند بود.