آيا تا كنون بعد از قرار گرفتن جلوي دوربين عكاسي و عكس گرفتن كنجكاو بوده ايد كه تركيب صورت و ظاهرتان چگونه در عكس ثبت شده است ؟آيا تا كنون اين جمله را با خود بازگو كرده ايد كه من خوش عكس نيستم و در عكس ها بد ميافتم ؟با توجه به اينكه هر كاري آدابي دارد و زيبا افتادن در قاب ٢بعدي عكس صرفا به زيبا بودن طبيعي ارتباط ندارد بر اين شدم تا انجا كه ميتوانم به عنوان يك عكاس كه تجربه اي نه چندان كم  از ثبت لحظات افراد مختلف دارد و تا انجا كه قلم كمكم ميكند اصول فتو ژنيك بودن و ترفندهاي خوش عكس بودن را با شما به اشتراك بگذارم تا در هنگام عكاسي اين نكات را به كار گيريد.

فتو ژنيك بودن به توانايي جذاب ديده شدن در عكس گفته ميشود.

براي اين امر از ترفندهاي زير استفاده كنيد :

١-اعتماد به نفس داشته باشيد.

٢-شما بازيگر،سلبرتي يا مدل نيستيد اما ميتوانيد با كمي تمرين به خوبي آنها در جلوي دوربين ظاهر شويد ، ميتوانيد عكس هاي افراد سرشناس را بررسي كرده و اگر در خور شخصيت و سليقه تان است حالات ، زوايا و فيگورهاي آنها را انتخاب كنيد .

٣-سعي كنيد هميشه سه رخ و با كمي زاويه جلوي دوربين بايستيد و از ايستادن مستقيم جلوي دوربين بپرهيزيد چون اينكار باعث پهن ديده شدن شما ميشود .

٤-محيط و اعضاي خانواده در عكس ها به دنبال مدل  نيستند پس سعي كنيد بيش از حد از آنها الگو برداري نكنيد.

٥-بهترين راه براي اينكه خجالتتان بريزد و بتوانيد اعتماد به نفس مناسبي داشته باشيد اين است كه جلوي آيينه تمرين كنيد.جلوي ايينه لبخند بزنيد ،چشمان خود را شاداب كنيد بعد از مدت كمي تمرين متوجه ميشويد كه كدام نوع لبخند و نگاه براي شما جذابتر است.

٦-با استفاده از رديف  دندانهاي بالا لبخند بزنيد و هيچ گاه هر دو رديف دندانهاي بالا و پايين را در لبخند خود نمايان نكنيد .

٧-در عكس هاي رسمي تر كه نياز به لبخند زياد ندارد دندانها و لبهاي خود را روي هم محكم فشار ندهيد لب هاي خود را كمي رها وريلكس كنيد تا فك و چانه ي شما بد منظر نباشد .

٨-اگر عكستان قدي است بدنتان رادر زاويه ٤٥ درجه (سه رخ) مقابل دوربين قرار دهيد و صورتتان را به سمت دوربين برگردانيد .سعي كنيد يك پايتان جلوي پاي ديگر قرار گير. و وزن خود را روي پاي پشتي بيندازيد اين حالت باعث لاغرتر ديده شدن شما ميشود و به بدنتان فرم جذابي ميدهد و از فلت شدن عكس ميكاهد.

٩-وقتي عكس نشسته ميگيريد سعي كنيد قوز نكنيد و خم نشويد تا آنجا كه امكان دارد صاف و ريلكس بنشينيد .

١٠-سه ثانيه قبل از اينكه عكس بگيريد سرتان را پايين بياندازيد و بعد به آرامي سرتان را بالا بياوريد به اتفاقهاي زيبا ،خاطرات شيرين و افرادي كه شما را شاد ميكنند فكر كنيد و سپس لبخند بزنيد .

11-با چشمانتان هم لبخند بزنيد ،هيچ چيز بيشتر از خنديدن چشمانتان شادي و زيبايي شما را نشان نميدهد.فكر كنيد وارد مجلسي شديد و از ديدن دوستان و آشنايان خوشحال هستيد اين گونه چشمانتان بازتر و جذاب تر ميشود .

١٢-دوربين و عكاس غريبه نيستند ،تصور اينكه فردي پشت دوربين نيست باعث ميشود شما علاقه ي بيشتري به دوربين پيدا كنيد و در مقابل آن ريلكس باشيد ،به جسم دوربين نگاه نكنيد تنها به مركز لنز نگاه كنيد و تصور كنيد كه به چشم دوستي قديمي و مورد علاقه تان نگاه ميكنيد و لبخند ميزنيد .

اينها اندكي از نكاتي است كه شما به عنوان مدل بايد در مقابل دوربين اجرا كنيد ،در شماره هاي بعدي نكات جالب تري از طرز لباس پوشيدن و آراستگي را با شما در ميان ميگزارم.

بدانيد كه عكاسي يك كار تيمي است ما بين مدل ،عكاس ،تجهيزات ، استايل لباس و آرايش و در آخر لوكشين و صحنه .اميدوارم از مطالب ذكر شده نهايت لذت رو برده و آنها را بكار گيريد

مرا ببين....

عكس ها به زبان هاى بي نهايت ، متفاوتي شروع به حرف زدن مي كند.

از خودشان ميگوند، از مكانشان ، از زمانشان ، از ارتباط بين آدم ها و در نهايت از ما .

رازي بين همه ى و عكس هاى خوب هست كه عكس هاى  ديگر از ان بي خبرند ، جمله ى اول همه ى آنها يكي است : مرا ببين .

عكس ها همين عكس هاى ساكت كه فقط از بديهيات ميگويند پر از آواز هستند ، پر از موسيقي ، پر از واژه و پر از كلام......كلام و از آن مهمتر جهانِ غرق در صدا و سكوت است .