یکی از عوامل کم شنوایی مساله ی سن و یا ژنتیک است. افرادی که در خانواده پدربزرگ و یا مادربزرگ کم شنوا دارند ،بیشتر در معرض کم شنوایی هستند. افراد پیر گوش چون کم کم کمشنوا می شوند، ابتدا در تهیه سمعک تردید دارند اما وقتی درک شنوایی آن ها پایین آمد تازه یاد تهیه سمعک می افتند. پیر گوشی تقریبا از سن 45 سالگی شروع می شود و قرار نیست همه افراد بالای 45 سال پیرگوشی را تجربه کنند. اما باید چکاب سالانه شنوایی را انجام دهند. مشکلاتی مانند دیابت، خوردن بیش از حد داروهایی مانند استامینوفن و یا آسپرین می تواند تشدید کننده کم شنوایی باشد. مشکلات کلیوی، دیالیز همگی می توانند بر شدت کم شنوایی تاثیر بگذارند. اکنون سمعک های متنوعی وجود دارد که هر کدام برای مدلی از  کم شنوایی مناسب است. با انجام تست شنوایی در مرکز شنوایی سمعک برتر می توانید از میزان شنوایی خود با خبر شوید. افرادی که در سنین بالا مشکل کم شنوایی دارند باید هیچگاه بدون سمعک نمانند زیرا منطقه درک شنوایی آن ها بیشتر از افراد جوان آسیب دیده است.
 


اکنون سمعک های مختلفی هست که شما می توانید صدای موزیک، تلفن ،تلویزیون را مانند هندزفری از گوش بشنوید در نتیجه درک گفتار بالاتر می رود و مشکل بیمار حل می شود.
بسیاری از افراد پیرگوش، مبتلا به وزوز گوش هم هستند و این بخاطر سهل انگاری در استفاده از سمعک یا تهیه سمعک مناسب می باشد. باید در نظر داشت که سمعک وسیله ای نیست که شما بتوانید به مدت طولانی از آن استفاده کنید. تقریبا باید سمعک ها را 3 تا 5 سال تغییر داد و از مدل های باکیفیت تر و با وضوح صدای بیشتر استفاده کرد. باید بدانید میزان شنوایی وقتی از 30 درصد بدتر شد شخص نیازبه سمعک دارد و هرچه از کم شنوایی بیشتر بگذرد کیفیت درک شنوایی پایینتر می رود و اگر هر دو گوش مشکل داشته باشد مسلما سمعک دو گوشی کیفیت بالاتری را دارد و جهت یابی و درک گفتار از پشت سر و. روبرو در فاصله بیشترمیسر می گردد.