با سلام خدمت بازدید کنندگان محترم سایت سرای سالمندان فرمانیه. امروز قصد داریم تا مطالبی در ضمینه تغذیه سالمندان به شما عزیزان ارائه کنیم ، لازم به ذکر است که در آینده با مطالب مفیدی در ضمینه سرای سالمندان و خصوصیات مرکز توانبخشی در خدمت شما خواهیم بود. حال سوال اینجاست که تغذیه در سرای سالمندان باید چگونه باشد؟

تغذیه
در دوران سالمندی به دلیل کاهش فعالیت بدنی ، تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار است . با افزايش سن، نياز سالمندان به انرژی كاهش يافته و تمايل به مصرف غذا كمتر مي‌شود. در اين حال اگر انتخاب غذا درست صورت نگيرد، ميزان دريافت مواد مغذی ضروري در آن‌ها پايين‌تر از حد مطلوب خواهد بود. در مرکز توانبخشی باید تمامی نکات در این مورد رعایت شود.

توجه به تغذیه سالمندان به دلیل تغییر نیازهای تغذیه اهمیت دارد. رعایت اصول تغذیه صحیح سالمندان سبب می‌شود فرد سال‌های عمر خود را با سلامت و نشاط و راحتی بیشتری طی نماید و کمتر در معرض بیماری‌های شایع همچون نوسان فشار خون. چربی خون بالا، دیابت و پوکی استخوان قرار بگیرد.

تغذیه سالمندان و عادات غذایی مطلوب و صحیح در پیشگیری از این بیماری‌ها مؤثر است. در نتیجه اگر اصول تغذیه سالمندان رعایت شود کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند و این خود منجر به بهبود کیفیت زندگی آنان خواهد شد.

عوامل مؤثر در ايجاد مشكلات تغذيه‌ سالمندان
مشکلات روحی و روانی می تواند در تغذیه سالمندان تاثیر گذار باشد ، مشكلاتی نظیر افسردگي، تنهايي، از دست دادن همسر و… .

 

 

عوامل جسمانی موثر در تغذیه سالمندان
مانند كاهش كل انرژی مورد نياز، بيماريهای مزمن، بي‌اشتهايي، تغيير حس چشايي، خرابي دندان‌ها، بي‌تحركي، ناتواني جسمي‌، مشكلات گوارشي. تداخلات دارويي و يا تداخل غذا و داروها در سرای سالمندان فرمانیه هریک از سالمندان دستور تغذیه ای خاص خود را دارند و واحدها طبق آخرین دستور سازمان غذا و دارو (FDA) برای سالمندان تنظیم شده است .

رژیم های غذایی خاص
در مرکز توانبخشی فرمانیه این نوع رژیم شامل دیابتیک ،کم نمک ، کم چرپ ، پر کالری و پرپروتئین می باشند. رژیم غذایی سالمندان دیابتیک شامل منع مصرف قند های مصنوعی ، مصرف آبمیوه های طبیعی ، مصرف سبزیجات فیبر دار ، نان سبوس دار و جو ، شیر و دیگر لبنیات. مغز ها ، میوه ها ، کره بادام زمینی ، ماهی ، روغن ماهی ، تخم مرغ و گوشت سفید می باشد.

رژیم غذایی سالمندان مبتلا به آلزایمر و دمانس شامل وعده های غذایی عادی. به همراه رژیم مدیترانه ای که دارای میوه و سبزی فراوان ، غذاهای دریایی ، لبنیات کم چرب ، دانه های روغنی ، تا حدودی پرهیز از مواد قندی و همچنین رژیم کم نمک می باشد.

یکی از نکات مهم در تغذیه سالمندان مصرف فراوان مایعات می باشدکه این امر در سرای سالمندان فرمانیه با نهایت دقت و توجه انجام می گردد. مصرف شیر و لبنیات نیز در تمامی روزهای هفته در برنامه ی غذایی گنجانده شده  است.

استفاده از نور خورشید ( نیم ساعت روزانه ) برای تامین ویتامینD در قالب برنامه های گروهی و یا انفرادی در حیاط و یا تراس های مرکز توانبخشی انجام می شود. تغذیه در سرای سالمندان فرمانیه به صورت کاملا استاندارد انجام میشود.

تغذیه در سرای سالمندان
برای سالمندانی که دندان مصنوعی دارند و قادر به جویدن غذا نیستند. استفاده از غذاهایی مانند ( برنج نرم به صورت کته، گوشت های نازک قیمه ای آب پز و نرم، سیب زمینی پخته و پوره شده، مرغ پخته با آب آن، شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ پخته، سبزیجات پخته، میوه و آب میوه تازه وغلات در نظر گرفته شده است. تغدیه در مرکز توانبخشی به چه صورت است ؟

در سالمندانی که پوکی استخوان دارند. روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم و ۸۰۰-۱۰۰۰ واحد ویتامین Dبرای افراد بالای ۵۰ سال در رژیم غذایی سالمندان در نظر گرفته شده است. همچنین غلات سبوس دار منبع بسیار خوبی از روی، فولات، کلسیم، ویتامین Eو ویتامین B12می باشد. با خوردن این مواد تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز سالمندان تامین می شود.

در برخی افراد، به خصوص سالمندان به علت ایجاد ناراحتی معده ناشی از مصرف شیر تازه، مصرف سایر غذاهای غنی از کلسیم از جمله ماست و پنیر به عنوان جایگزین شیر توصیه می‌شود. همچنین شیر بدون لاکتوز که اخیراً در کشور تولید شده است، جهت مصرف افرادی که دستگاه گوارش آن‌ها قادر به تحمل شیر معمولی نیست توصیه می‌شود.

با افزایش سن توانایی جذب ویتامین B12 بدن حتی در افرادی که عملکرد عصبی طبیعی دارند کاهش می‌یابد. گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ از منابع ویتامین B12 می‌باشند. تغذیه در سرای سالمندان چگونه است ؟

تغذیه سالمندان
کم خونی در سالمندان

کم‌خونی فقر آهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد. اما در افرادی که غذاهای کم انرژی مصرف می‌کنند شایع است. نیاز مردان و زنان سالمند به آهن یکسان است و میزان توصیه‌شده روزانه به طور متوسط ۷ میلی‌گرم است. زرده تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‌های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز و بخش‌های تیره برگ از منابع آهن می‌باشند.

جگر، گوشت، حبوبات و غلات و مغزها (پسته، بادام، گردو، فندق) از منابع غذایی حاوی روی می‌باشند. برخی از علایم کمبود روی شبیه علایمی است که به طور طبیعی همزمان با سالمندی بروز می‌کند. مانند کاهش حس چشایی و التهاب پوست.

تغذیه سالمندان به علت شرایط جسمی و روحی هر سالمند نیاز به بررسی دقیق و اصلاح رژیم غذایی توسط کارشناس تغذیه و پزشک ایشان را دارد. به همین دلیل شناخت درست از نیازهای تغذیه سالمندان اهمیت ویژه دارد. نیازهای تغذیه ای سالمندان را میتوان در انرژی، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، مایعات، و فیبر غذایی دسته بندی كرد. تغذیه در سرای سالمندان.