فهرست:

واژینیسموس و درمان آن
دلایل واژینیسموس
علائم واژینیسموس
انواع واژینیسموس
معمولاً چه افرادی به واژینیسموس مبتلا می‌ شوند؟
عوامل و فاکتور‌های ابتلا به واژینیسموس
تشخیص واژینیسموس
درمان واژینیسموس
درمان پزشکی واژینیسموس
کلام پایانی

به اسپاسم غیرارادی عضلات در اطراف واژن به اصطلاح واژینیسموس می‌گویند. این اختلال باعث به وجود آمدن درد در این ناحیه خواهد شد. افرادی که به واژینیسموس مبتلا هستند واژن بسیار تنگی دارند که حتی انجام فعالیت‌های جنسی و معاینات پزشکی نیز برای آن‌ها دشوار است. برخی از افراد به این اختلال دچار بوده‌اند؛ اما نمی‌دانند که واژینیسموس چیست و راه‌های درمان آن چگونه هستند. برای درمان این بیماری می‌بایست عوامل زمینه‌ای را در نظر بگیرید. این عوامل می‌توانند جسمی یا روانی باشند. در صورتی که علت پیچیده‌تر و علائم شدیدتر باشد، مطمئناً درمان طولانی‌تر خواهد بود. برای تشخیص و درمان واژینیسموس نیاز است تا به متخصص زنان مراجعه نمایید. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

واژینیسموس چیست

واژینیسموس و درمان آن

واژینیسموس در حقیقت انقباض غیرارادی عضلات در ناحیه واژن است. این اسپاسم‌های عضلانی به صورت کاملاً غیرارادی اتفاق می‌افتند و معمولاً در مواقعی که آلت تناسلی یا انگشت یا برخی از ابزارهای پزشکی وارد واژن می‌شوند رخ می‌دهند. اسپاسم ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشد. معمولاً در زمان اسپاسم افراد درد زیادی را تجربه می‌کنند. 
واژینیسموس یکی از عوامل احتمالی مقاربت دردناک محسوب می‌شود. در رابطه با شیوع واژینیسموس اطلاعات موثق و کافی در دسترس نیست؛ اما با گزارشات و تحقیقات انجام گرفته، تقریباً ۱ تا ۷ درصد زنان در سراسر دنیا با این اختلال مواجه می‌گردند. البته این میزان تخمین بسیار اندک بیان شده است. 
ناتوانی‌هایی که بسیاری از افراد در رابطه با بیان تمایلات جنسی و اندام تناسلی دارند باعث شده تا بانوان ناتوانی جنسی خود را به منابع مورد اعتماد گزارش ندهند. در برخی از مواقع نیز بسیاری از بیماران، بیماری خود و مشکلات به وجود آمده را با متخصص در میان نمی‌گذارند؛ در صورتی که دچار چنین مشکلی هستید در وهله اول نیاز است تا به متخصص زنان مراجعه کنید تا درمان به سرعت آغاز گردد. شما می توانید برای دیدن متخصص زنان در تهرانپارس از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

دلایل واژینیسموس

پیش از این‌که در رابطه با دلایل به وجود آمدن واژینیسموس اطلاعاتی را به دست بیاورید، نیاز است تا بدانید واژینیسموس چیست و عوارض این بیماری در چه مواقعی پدیدار می‌شوند. واژینیسموس یک اختلال جنسی در زنان بوده که معمولاً غیرمعمول و غیرارادی است. نکته حائز اهمیت در رابطه با این بیماری این است که در بسیاری از مواقع دلیل خاصی برای آن وجود نداشته و می‌تواند سبب به وجود آمدن بسیاری از مشکلات جسمی روانی و همچنین جنسی گردد.
چند علت احتمالی برای این مشکل وجود دارند که برخی از آن‌ها شامل آسیب یا سوء جنسی در گذشته و اختلالات روانی می‌شوند. علاوه بر این نیز عفونت واژن مانند عفونت قارچی یا یک بیماری مقاربتی می‌تواند از دلایل به وجود آمدن آن باشد. اسکلروزیس یا اختلالی که در بافت اسکار واژن به وجود می‌آید نیز می‌تواند از دلایل موجود به شمار آید. 
در برخی از مواقع ضربه فیزیکی به ناحیه واژن و گذراندن دوره‌های طولانی بدون آمیزش جنسی ممکن است منجر به وجود آمدن مشکلات موقتی در زمان دخول شود. برای این‌که بدانید واژینیسموس یعنی چه لازم است تا اطلاعاتی کافی در رابطه با این بیماری به دست بیاورید تا به دید وسیع‌تری از عوارض و علل موجود دست یابید.

علائم واژینیسموس

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائمی که در این بیماری مشاهده می‌شود دخول سخت یا دردناک در زمان رابطه جنسی است. در بسیاری از افراد که به این بیماری مبتلا هستند، گاهی دخول واژینال امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که درد واژن در زمان معاینه لگن یا قرار دادن تامپون بسیار زیاد است و این موضوع از دیگر نشانه‌های وجود بیماری واژینیسموس به شمار می‌رود. 
افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در زمان برقراری رابطه جنسی بسیار مضطرب خواهند شد. در واقع این موضوع به این معنا نیست که نمی‌توانند از نظر جنسی تحریک ‌شوند. بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری با تحریک کلیتوریس به ارگاسم خواهند رسید. عفونت‌های مثانه و همچنین عفونت‌های ادراری و قارچی واژن، درد واژینسموس را می‌توانند افزایش دهند.

علائم واژینیسموس


بیشتر بخوانید: بهترین دکتر زنان در تهران کیست؟


انواع واژینیسموس

به طور کلی می‌توان گفت درد در ناحیه تناسلی یا لگنی انواع مختلفی دارد و با توجه به افراد و سنین مختلف متغیر خواهد بود. در برخی از مواقع علائم واژینیسموس در رابطه با دخول بروز می‌یابند. برای مثال ممکن است فردی نتواند به برقراری رابطه جنسی اقدام نماید؛ اما می‌تواند تامپون را وارد واژن کند. به طور کلی می‌توان گفت بیماری واژینیسموس به دو نوع اولیه و ثانویه طبقه‌بندی می‌شود. 
شناخت هر یک از آن‌ها می‌تواند در شناخت بیماری مؤثر باشد. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در رابطه با واژینیسموس و بارداری احساس نگرانی می‌کنند؛ علاوه بر این، برای این افراد سؤالات بسیار زیادی در رابطه با واژینیسموس و زایمان طبیعی مطرح می‌گردند که آیا می‌توانند با وجود این بیماری اقدام به زایمان طبیعی کنند.

واژینیسموس اولیه

نکته‌ای که در رابطه با واژینیسموس اولیه وجود دارد این است که این بیماری یک وضعیت دائم‌العمر خواهد بود. اولین اسپاسم معمولاً در زمانی رخ می‌دهد که فرد قصد داستهکه رابطه جنسی برقرار نماید یا به واسطه وسایلی مانند تامپون یا ابزار‌های پزشکی مورد معاینه قرار گیرد. به طور کلی می‌توان گفت که حتی ممکن است انجام معاینات زنان برای این‌گونه از افراد بسیار سخت و دشوار باشد. 
در طول رابطه جنسی شریک جنسی فرد قادر به وارد کردن چیزی به درون واژن نبوده و معمولاً احساسی مانند اصابت به دیوار در دهانه واژن را به متخصص زنان توصیف می‌کند. در این‌گونه مواقع ممکن است فرد بیمار، درد و اسپاسم عضلانی را تجربه نمایید. زمانی که تلاش برای ورود به واژن متوقف می‌شود علائم نیز از بین خواهند رفت.

واژینیسموس ثانویه

بیماری که به عنوان واژینیسموس ثانویه شناخته می‌شود از زمانی رخ خواهد داد که فرد از قبل، عملکرد جنسی طبیعی داشته و ناگهان دچار واژینیسموس می‌گردد. نگرانی‌های بسیار زیادی در رابطه با بیماری واژینیسموس و زایمان طبیعی وجود دارند. 
در رابطه با واژینیسموس ثانویه باید در نظر داشته باشید که این اختلال همواره وجود نخواهد داشت. این وضعیت ممکن است در مرحله‌ای از زندگی اتفاق بیفتد، در حالی که قبلاً فرد با این مشکل مواجه نبوده است. واژینیسموس ثانویه در واقع از یک رویداد خاص مانند عفونت یا یائسگی نشأت می‌گیرد. علاوه بر این جراحی یا زایمان نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن واژینیسموس ثانویه گردد.اگر در به دنبال دکتر خوب برای درمان واژینیسنوس در نارمک هستید از صفحه متخصص زنان در نارمک دیدن کنید.

درمان واژینیسنوس

معمولاً چه افرادی به واژینیسموس مبتلا می‌ شوند؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در رابطه با این بیماری وجود دارد این است که معمولاً چه افرادی به واژینیسموس مبتلا می‌شوند. امکان داشته که علائم این بیماری در اواخر سال‌های نوجوانی یا اوایل سنین بزرگسالی به وجود آیند. در واقع زمانی که برای اولین بار فرد قصد دارد تا رابطه جنسی برقرار نماید، درد و علائم این بیماری ظاهر می‌شوند. این عارضه می‌تواند در مرتبه  اولی که فرد قصد وارد کردن تامپون به واژن را داشته یا در زمان معاینه لگنی در مطب متخصص رخ دهد.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین پزشک زنان در تهران


عوامل و فاکتور‌های ابتلا به واژینیسموس

ذکر این نکته ضروری است که برخی از زنان در اواخر عمر دچار واژینیسموس می‌شوند. با توجه به این‌که علائم این بیماری تنها در زمان‌های خاصی مانند معاینه جنسی لگن بروز پیدا می‌کنند، عواملی که به عنوان  خطر باعث به وجود آمدن آن خواهند شد شامل اختلالات اضطرابی و آسیب‌های زایمان مانند پارگی واژن می‌گردند. 
علاوه بر این جراحی قبلی و ترس از دخول با احساسات منفی در رابطه با رابطه جنسی از عوامل و فاکتور‌های هستند که باعث می‌شوند تا فرد به این بیماری مبتلا گردد. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن این اختلال در زنان خواهد شد، سوء استفاده‌های جنسی در گذشته است. علاوه بر این سابقه عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های مخمری، سابقه خانوادگی و ژنتیک نیز می‌تواند از مهم‌ترین عوامل و فاکتور‌هایی باشند که ابتلا به واژینیسموس را افزایش می‌دهند.

تشخیص واژینیسموس

تشخیص واژینیسموس

پیش از این‌که موارد تشخیص واژینیسموس را بدانید نیاز است تا در رابطه با واژینیسموس در زایمان طبیعی نیز اطلاعات مناسبی را کسب نمایید. به طور کلی می‌توان گفت که این بیماری می‌تواند جهات گوناگونی از زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین در صورتی که هرگونه از علائم این بیماری را مشاهده کرده‌اید، حتماً با متخصصین زنان در ارتباط باشید تا در کمترین زمان ممکن روند درمان بیماری طی شود. 
برای تشخیص این بیماری، متخصص زنان با بررسی علائم و سابقه پزشکی و معاینه می‌تواند بیماری واژینیسموس را تشخیص دهد. در واقع متخصص زنان ممکن است پیش از معاینه از یک کرم بی‌حس‌کننده موضعی در قسمت بیرونی واژن استفاده نماید. با استفاده از این کرم بی‌حس‌کننده روند معاینه راحت‌تر انجام خواهد گرفت. 
پس از آن، معاینه لگن به منظور تشخیص واژینیسموس یا تشخیص عواملی که باعث به وجود آمدن درد در رابطه جنسی می‌شوند آغاز می‌گردد. بعضی از مشکلات مانند آتروفی واژن نیز می‌توانند علائمی نزدیک به این بیماری داشته باشند. 
کمبود استروژن پس از یائسگی باعث نازک و همچنین خشک شدن پوشش واژن خواهد شد که به آن آتروفی واژن می‌گویند. این بیماری نیز علائمی نزدیک به واژینیسموس دارد. بسیار مهم است که به متخصصین زنان با تجربه و با مهارت برای تشخیص این بیماری مراجعه کنید؛ چرا که این بیماری نیازمند داشتن اطلاعات کافی است.

 تمرینات گشادی واژن

درمان واژینیسموس

جهت درمان این بیماری نیازمند استفاده از یک تیم تخصصی متشکل از متخصص زنان و فیزیوتراپیست هستید. علاوه بر این مشاوره جنسی نیز می‌تواند به منظور آموزش و مشاوره و استفاده از تمریناتی که باعث انقباض عضلات کف لگن و آرامش می‌شوند تأثیر‌گذار باشد. تمرین کگل یکی از تمریناتی است که برای درمان این بیماری به بیماران تجویز می‌گردد. 
بسیاری از متخصصین از دارو‌های تزریقی برای شل کردن عضلات واژن استفاده می‌کنند. در برخی از موارد بنابر تشخیص متخصص، از تمرینات گشادی واژن به وسیله گشاد‌کننده‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. این روش درمانی به منظور کاهش حساسیت فرد به دخول صورت می‌پذیرد. تمامی موارد فوق باید تحت نظر یک درمانگر جنسی و فیزیوتراپیست انجام گیرند.
نکته حائز اهمیت این بوده که نیاز است تا شریک جنسی نیز در روند درمان حضور داشته باشد. این همراهی می‌تواند به یک رابطه صمیمانه منجر گردد. به طور کلی می‌توان گفت هر چه واژینیسموس شدیدتر باشد درمان آن نیز سخت‌تر و زمان بر‌تر خواهد بود؛ اما درمان قطعی برای آن وجود دارد. واژینیسموس در واقع یک اختلال درمان‌پذیر در بانوان محسوب می‌شود. 
بنابر مطالعاتی که در سال ۲۰۲۱ به واسطه محققان انجام گرفته، حدود ۸۵ درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند به واژینیسموس اولیه ابتلا داشته‌اند و پس از درمان در رابطه جنسی دردی را احساس نمی‌کنند. تنها میزان موفقیت برای افرادی که به وضعیت بسیار شدید دچار بوده‌اند  اندکی کمتر است. مطالعاتی که در سال ۲۰۲۲ انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به این بیماری در صورتی که خود را برای این عارضه سرزنش نمایند، دچارعوارضی شدید‌تر خواهند شد و در مقابل درمان مقاوم‌تر می‌شوند. 
علاوه بر این ژنتیک و وجود سابقه خانوادگی در رابطه با این بیماری می‌تواند روند درمان را پیچیده‌تر و سخت‌تر کند. در برخی از مواقع نیز واژینیسموس با مشکلات فیزیکی واژن اشتباه گرفته می‌شود. به همین دلیل نیاز است تا حتماً از متخصصین با تجربه کمک گرفته تا تشخیص مناسب و درستی انجام گیرد.

درمان پزشکی واژینیسموس

به طور کلی می‌توان گفت به جهت درمان پزشکی این بیماری، می‌بایست تمرکز زیادی برای کاهش رفلکس ماهیچه‌ای در نظر گرفته شود؛ چرا که اسپاسم عضلانی سبب کشش عضلات واژن می‌گردد. درمان به طور کلی باعث می‌شود تا بسیاری از اضطراب‌ها و ترس‌هایی که در رابطه با این بیماری وجود دارد از بین برود. پیش از این‌که روند درمانی را آغاز کنید نیاز است تا بدانید واژینسموسی چیست و علائم و راهکار‌های درمانی آن چگونه خواهند بود. 
برای درمان این بیماری روش‌های گوناگونی وجود دارند که برخی از این روش‌ها شامل درمان موضعی و فیزیوتراپی کف لگن می‌شوند. استفاده از لیدوکائین موضعی یا کرم‌های ترکیبی به منظور کاهش درد به این بیماری کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این فیزیوتراپ به بیمار آموزش‌های کافی و لازم را در رابطه با این‌که چگونه عضلات کف لگن خود را شل کند خواهد داد. 
یکی دیگر از روش‌های درمانی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، درمان گشاد‌کننده واژن نام دارد. در صورتی که به این عارضه مبتلا هستید نیاز است تا از درمانگر‌های جنسی آموزش دیده نیز کمک بگیرید؛ چرا که در این صورت می‌توانید بسیاری از مشکلات موجود  در روند درمان را با موفقیت طی کنید. درمان‌های خانگی نیز برای برطرف کردن عوارض واژینیسموس وجود دارند که برخی از آن‌ها شامل تنفس عمیق شکمی و استفاده از برخی تمرینات مانند کشش پروانه می‌شوند. برای انتخاب بهترین پزشک برای این کار میتوانید از صفحه بهترین دکتر زنان در مرزداران دیدن نمایید.

درمان پزشکی واژینیسموس


بیشتر بخوانید: جراح لاپاراسکوپی زنان در تجریش


کلام پایانی

به اسپاسم غیرارادی عضلاتی که در اطراف واژن وجود دارند واژینیسموس می‌گویند. در واقع بسیاری از افراد به این بیماری مبتلا هستند؛ اما از اطلاعات مناسب در رابطه با این‌که واژینیسموسی چیست برخوردار نیستند. این بیماری می‌تواند جنبه‌های مختلفی از زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما در حال حاضر این اختلال درمان‌پذیر بوده و با مراجعه به متخصص زنان می‌توانید این بیماری را تشخیص داده و روند درمانی را طی کنید. تشخیص بیماری واژینسیموس اولیه و ثانویه توسط متخصص امکان‌پذیر خواهد بود.