لبخند زیبا همواره یکی از شاخص‌های چهره زیباست. امروزه یکی از بهترین روش‌ها برای اصلاح فرم دندان و رفع زردی آن لمینت است. اصولاً در روش لمینت کردن دندان‌ها لازم است حتماً مینای دندان‌ها تراش بخورد، موضوعی که باعث منصرف کردن افراد زیادی برای لمینت کردن می‌شود؛ زیرا خطا در تراش خوردن مینای دندان ممکن است آسیب جدی به آن وارد کند. خوشبختانه با روش‌های نوین، امروزه می‌توان برای اصلاح فرم دندان و رنگ دندان‌ها از لمینت بدون تراش یا کمترین تراش استفاده کرد که درمانی کم‌هزینه و غیرتهاجمی دارد. لمینت‌های دندان بدون تراش نوعی ونیرهای نازک‌اند و دارای ضخامت 3/0 میلی‌متر هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد لمینت بدون تراش، اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهیم.

 لمینت دندان بدون تراش چیست؟

 لمینت دندان بدون تراش چیست؟

همان طور که گفته شد، لمینت بدون تراش یا No prep با کمترین آسیب به مینای دندان و با هیچ گونه عارضه دائمی به زیبایی شما کمک می‌کند. این روش برای رفع ایراداتی همچون فاصله دندان، زردی دندان، شکستگی و رنگ پریدگی قابل استفاده است. همچنین به دلیل نازک بودن روکش، به هیچ عنوان ضخامت اضافی بر روی دندان‌ها به وجود نمی‌آورد. لمینت دندان بدون تراش نوعی ونیر نازک با ضخامتی کمتر از سه دهم میلی‌متر است، نیازی به پرس دندان ندارد و می‌توان روی قسمت‌های جلوی دندان نصب شود و به همین خاطر لمینت دندان بدون تراش یک فرایند سبک محسوب می‌شود. این روش بدون نیاز به کار کمتر و سرعت بیشتر دندان‌های زیبایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌ها این است که دندانپزشک می‌تواند این روکش را بردارد و دوباره نصب کند به عبارتی قابلیت جابجایی دارد.  

انواع لمینت بدون تراش

لمینت‌هایی که نصب آنها برخلاف لمینت‌های استاندارد نیاز به تراشیدن مینای دندان‌ها ندارد، انواع بسیار متنوعی و مختلفی برای اصلاح دندان‌های جلویی دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم:
•    لومینیرز (Lumineers) 
•    دیوراتین (Durathin)
•    ویوانیرز (Vivaneers)

مراحل نصب لمینت دندان بدون تراش در کلینیک

به طور کلی مراحل نصب لمینت‌های بدون تراش، در دو جلسه و در کمتر از یک ماه به طور کامل انجام می‌پذیرند. در جلسه اول ابتدا دندانپزشک به بررسی تمامی دندان‌های بیمار می‌پردازد تا با توجه به بررسی‌های انجام شده، به تهیه قالب دندان اقدام کرده و به لابراتوار معتبر ارسال نماید. معمولاً لمینت دندان بدون تراش برای آماده‌سازی به سه الی چهار هفته زمان نیاز دارد تا مراحل آن به پایان برسد. در لمینت استاندارد به دلیل عدم تراشیده شدن مینای دندان، بیمار به ونیر موقت نیازمند نیست؛ به همین دلیل در جلسه دوم پس از قالب‌گیری و تنظیم دقیق قالب، نصب لمینت بر روی دندان‌های فرد انجام می‌شود.

لمینت بدون تراش برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان بدون تراش برای همه افراد در رده‌های سنی برای رفع بسیاری از مشکلات دندان و زیبایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکلاتی همچون ترک خوردگی دندان، فاصله دندان و.... را به راحتی از بین خواهد برد و ظاهری زیباتر از قبل به شما هدیه می‌دهد. افرادی که برای این روش درمانی زیبایی کاندیدهای مناسبی به شمار می‌روند عبارت‌اند از:
•    دندان‌های لب پر یا ترک خورده 
•    دندان‌های لک شده و رنگ و رو رفته
•    شکاف یا فاصله بین دندانی زیاد
•    دندان‌های نامرتب
•    دندان‌های شلوغ و در هم رفته
•    دندان‌های کوچک

مزایای لمینت دندان بدون تراش

از اصلی‌ترین مزایایی که باعث شده است استفاده از این روش روزبه‌روز افزایش داشته باشد عبارت‌اند از:
•    ورق نازک (ضخامت 0.3 میلی متر یا کمتر)
•    کمتر حجیم هستند.
•    فوق‌العاده محکم هستند.
•    اتصال آن به مینای دندان آسان است.
•    نیازی به سوراخ کاری روی دندان شما نیست.
•    در بیشتر موارد نیازی به بی حسی نیست.
•    زمان قرار ملاقات با دندانپزشک کوتاه‌تر است.

مقایسه لمینت دندان بدون تراش و لمینت استاندارد

یکی از اصلی‌ترین مزایای لمینت بدون تراش نسبت به لمینت دندان در حالت استاندارد این است که لمینت بدون تراش، بدون تراشیدن دندان‌ها قرار می‌گیرد، اما معمولاً برای لمینت دندان در حالت نرمال، روی دندان‌ها تراشیده می‌شود. لمینت دندان بدون تراش این مشکل را از میان برداشته و باعث می‌شود این مدل از لمینت، به لمینت در حالت عادی برتری یابد. لمینت دندان ظاهر طبیعی‌تر و جذاب‌تری دارد و امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

مراقبت‌های پس از نصب لمینت دندان بدون تراش

به طور کلی رعایت بهداشت دهان و دندان جزو مهم‌ترین مراقبت‌های پس از لمینت در نظر گرفته می‌شود که در افزایش دوام و طول عمر لمینت نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کند. برای حفاظت از بهداشت دهان به کارگیری خمیردندان‌های حاوی فلوراید و ضد ساییدگی را در اولویت خود قرار دهید. همچنین با استفاده از مسواک‌های نرم از خراش و آسیب دیدگی لمینت جلوگیری کنید. 

انواع لمینت بدون تراش

طول عمر لمینت بدون تراش دندان

در حالت عادی این روش درمانی حدود 5 الی 7 سال دوام خواهد داشت؛ اما به مراقبت‌های شما نیز بستگی دارد. عوامل موثر بر طول عمر لمینت بدون تراش عبارتند از:
•    کیفیت مواد و روش‌های استفاده شده توسط دندانپزشک: لمینت‌های باکیفیت و با ظرافت بیشتر توسط دندانپزشکان باتجربه، عمری طولانی‌تر خواهند داشت.
•    بهداشت دهان و دندان: مراقبت صحیح از دهان و دندان، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز، می‌تواند به حفظ سلامت لمینت‌ها و افزایش طول عمر آنها کمک کند.
•    رژیم غذایی: مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سفت، اسیدی یا رنگی می‌تواند به لمینت‌ها آسیب برساند و طول عمر آنها را کوتاه کند.
•    عادات: عادت‌هایی مانند دندان قروچه یا جویدن ناخن می‌تواند به لمینت‌ها آسیب برساند و طول عمر آنها را کوتاه کند.

قیمت نصب لمینت دندان بدون تراش

قیمت لمینت بدون تراش به عوامل زیر بستگی دارد؛ اما این روش را با بهترین قیمت می‌توانید در کلینیک دندانپزشکی ویکتوری دنتال انجام دهید:
•    موقعیت جغرافیایی: قیمت لمینت در شهرهای بزرگ معمولاً بیشتر از شهرهای کوچک است.
•    تجربه و تخصص دندانپزشک: دندانپزشکان باتجربه‌تر و متخصص‌تر معمولاً هزینه بیشتری برای لمینت بدون تراش دریافت می‌کنند.
•    کیفیت مواد: لمینت‌های ساخته شده از مواد باکیفیت‌تر معمولاً قیمت بیشتری دارند.
•    تعداد دندان‌های مورد نیاز برای لمینت: هر چه تعداد دندان‌های مورد نیاز برای لمینت بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود. 

سخن پایانی

در حال حاضر، انواع مختلفی از روش‌های بهبود نقص‌های دندان و افزایش جذابیت آن‌ها، از جمله استفاده از کامپوزیت و لمینت بدون تراش دندان وجود دارد. ما در این مقاله در مورد لمینت بدون تراش دندان به شما توضیحات مفیدی را ارائه دادیم که می‌توانید با در نظر گرفتن مزایا و معایب این روش انتخاب مناسبی داشته باشید. طبیعتاً روشی که در آن نیازی به تراشیدن دندان‌ها نباشد، برای سلامت آن‌ها بسیار بهتر است. انتخاب کلینیکی مناسب نیز می‌تواند در کاهش قیمت و بالا رفتن طول عمر لمینت مفید باشد. در کلینیک دندانپزشکی ویکتوری دنتال کر تحت نظر دکتر مریم ولائی می‌توانید لمینت دندان بدون تراش را با بهترین کیفیت انجام دهید.
آدرس: فرشته، مریم شرقی، کوچه امین، ساختمان اس ام پی، طبقه ۳، واحد بی
شماره تماس:  ۰۲۱-۲۶۲۹۵۴۶۶

 ۰۹۱۲۸۶۹۷۰۰۵ ۰۹۹۰۳۰۳۰۴۰۱

آدرس اینستاگرام: dr.m.valaei