یکی از راه‌های مؤثر برای اصلاح ناهماهنگی‌های دندان، ارتودنسی‌های متحرک است. در این نوع ارتودنسی‌ها از بریس‌های متحرک استفاده می‌شود که شما در هنگام غذا خوردن و تمیز کردن، می‌توانید آن‌ها را از دهان خود خارج کنید. قابلیت جابجایی در این نوع ارتودنسی‌ها باعث محبوبیت زیادی در بین افراد مختلف شده است.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک چیست؟

یکی از روش‌های رفع ناهنجاری در دندان استفاده از ارتودنسی است. ارتودنسی‌ها در مدل‌های ثابت و متحرک ساخته می‌شوند. در مدل‌های ثابت بریس‌ها و براکت‌ها روی دندان شما ثابت است، اما مدل‌های متحرک آن به دندان‌های شما متصل نیستند و برای برخی از موارد مانند رعایت بهداشت و پاکیزگی، شما می‌توانید آن‌ها را جدا کرده و سپس در جای خود قرار بدهید.
با ورود این نوع ارتودنسی‌ها تحولی در صنعت دندان پزشکی رخ داد. امروزه این ارتودنسی‌ها طرفداران زیادی دارد، زیرا افراد می‌توانند در زمان‌های مخصوصی مانند غذا خوردن، آن‌ها را از دهان خود در بیاورند.
 ارتودنسی‌های متحرک در درمان فاصله زیاد بین دندان‌ها، اصلاح بی‌نظمی‌های دندان و... کمک زیادی به فرد خواهد کرد.طول درمان در این روش ممکن است تا چند ماه طول بکشد. این روش با داشتن بریس‌های دندان به اصلاح فرم دندان به صورت آهسته کمک خواهد کرد. جنس این نوع ارتودنسی‌ها معمولاً از فولاد گالوانیزه است که استفاده از این جنس بسیار راحت است. شما می‌توانید با مراجعه به مرکز دندان پزشکی مهدیس از بهترین متریال استفاده شده در این نوع ارتودنسی‌ها استفاده کرده و دندان‌هایی بدون ناهنجاری داشته باشید.

انواع ارتودنسی متحرک در مجموعه دندانپزشکی مهدیس

همانطور که گفته شد، ارتودنسی‌های متحرک انواع مختلفی دارند که مجموعه دندانپزشکی مهدیس، با توجه به نیاز دندان‌های شما، بهترین مدل ارتودنسی را پیشنهاد می‌دهد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هر کدام از ارتودنسی‌های متحرک دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد‌ خود هستندکه بسته به ناهنجاری‌های دندان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

  • الاینر یا اینویزالاین

یکی از انواع روش ارتودنسی متحرک الاینر یا اینویزالاین است. این نوع بدون هیچ رنگی و نامرئی است. با گذاشتن این نوع ارتودنسی افراد دیگر متوجه این موضوع نخواهند شد. الاینر برای کمتر شدن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود. با توجه به نیاز دندان‌ها و تعداد آن‌ها، اندازه آن‌ها متغیر است. توجه کنید این مدل باید بعد از هر دو هفته عوض شوند.

  • ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی

تثبیت‌کننده ارتودنسی یا ریتینر معمولاً برای پس از برداشتن ارتودنسی با براکت طراحی می‌کنند، زیرا پس از ارتودنسی احتمال جابجایی بین دندان‌ها زیاد است و استفاده از این مدل ارتودنسی حتماً باید رعایت شود. مدت زمانی که شما باید از این نوع ارتودنسی استفاده کنید بسته به تشخیص دندانپزشک شما دارد.

مقایسه ارتودنسی ثابت و متحرک

در ناهنجاری‌های جزئی شما می‌توانید از ارتودنسی به روش متحرک استفاده کنید، ولی داشتن فاصله زیاد و نیاز بیشتری به نیرو جهت اصلاح ناهنجاری‌های شدید باید از ارتودنسی‌های ثابت استفاده کنید. در ارتودنسی‌های ثابت شما نمی‌توانید براکت‌های ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید و ممکن است برایتان دشوار باشد.
معمولاً ارتودنسی‌های ثابت مدت زمان زیادی برای درمان نیاز دارند و ممکن است تا چند سال طول بکشد، ولی ارتودنسی‌های متحرک ممکن است حداکثر تا چند ماه نیاز نداشته باشند. استفاده از هر دو مورد با توجه به مشکل شما الزامی است و نمی‌توان برتری بین این دو روش انتخاب کرد.
معمولاً برای افراد کم سن و سال و کودکان و نوجوانان استفاده از ارتودنسی‌های متحرک مناسب‌تر است، زیرا ناهنجاری در این افراد کمتر است و مدت زمان کمتری برای درمان و اصلاح آن نیاز دارد. برای افراد بزرگسال که استخوان‌های فک تثبیت شده‌اند و آن‌ها محکم‌تر هستند ارتودنسی ثابت برای آن‌ها مناسب‌تر است.

مزیت‌های ارتودنسی متحرک

از مهم‌ترین مزیت‌های ارتودنسی‌های متحرک می‌توان به امکان جابجایی در آن‌ها اشاره کرد. این مورد، امکان برداشتن دستگاه در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن را به شما خواهد داد. علاوه‌بر این جایگذاری این نوع ارتودنسی به راحتی قابل انجام است و کار را برای افراد راحت‌تر می‌کنند.
این روش به‌دلیل وجود بریس‌های متحرک، آسیب کمتری به دندان‌های شما می‌زند. بریس‌های ثابت باعث آسیب به دندان و مینای دندان می‌شود و ممکن است آسیبی برای دندان شما به وجود بیاورد. از مزیت‌های دیگر ارتودنسی‌های متحرک مشخص نشدن آن‌ها است، مثلاً مدل الاینر‌ها همانطور که می‌دانید جنسی شفاف دارد و کمتر دیده خواهند شد.
استفاده از ارتودنسی‌های متحرک برای رفع آسیب‌هایی مثل کج بودن دندان، فاصله دندان و... مؤثر است. از آن‌ها برای تثبیت‌کننده دندان‌ها پس از عمل ارتودنسی استفاده می‌شود و روشی آهسته برای اصلاح فرم دندان‌های شما خواهد بود. همچنین ارتودنسی‌های متحرک نسبتاً قیمت‌های مناسب‌تری دارند.

مراحل جایگذاری ارتودنسی متحرک در مجموعه دندانپزشکی مهدیس

برای جایگذاری و نصب ارتودنسی‌های متحرک باید نکاتی را رعایت کرد. 
•    برای مثال بررسی اولیه دندان‌ها و تشخیص مشکلات دندان و لثه توسط دندانپزشک، نکته‌ای مهم است. 
•    دندانپزشک باید وضعیت دندان بیمار را معاینه کرده و بهترین ارتودنسی متحرک را برای آن تشخیص دهد.
•    پس از آن باید از بیمار عکس‌های اولیه دندان را گرفته و ارزیابی‌های دقیق کند. 
•    مرحله بعد گرفتن قالب مناسب برای دندان بیمار است؛ این مورد ممکن است به صورت دیجیتالی گرفته شود یا به صورت سنتی و با توجه به تشخیص دندانپرشک شما این مورد را رعایت می‌کنید. 
•    پس از آن مرحله اصلی یعنی قرار دادن دستگاه ارتودنسی متحرک داخل دهان فرد است.
•    در این قسمت، دندانپزشک قالب گرفته شده از دندان شما را داخل دهان قرار داده و برای استفاده از آن به فرد آموزش‌های لازم را می‌دهد. مثلاً زمان‌های مناسب جهت برداشتن و گذاشت این ارتودنسی و تمیز کردن این مدل‌ها و همچنین مراقبت‌های دیگر را به او آموزش می‌دهد.

مراقبت پس از انجام ارتودنسی متحرک

رعایت برخی از موارد پس از انجام ارتودنسی متحرک الزامی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
•    ممنوعیت برداشتن دستگاه ارتودنسی متحرک غیر از زمان‌های غذا خوردن و مسواک زدن، زیرا باعث آسیب به دندان‌های شما خواهد شد. 
•    مراجعه کردن پس از هر دو هفته به کلینیک درمانی از نکاتی است که دندانپزشک معمولاً به شما توصیه می‌کند.
•    اجتناب از برخی ورزش‌های سنگین، زیرا باعث آسیب به دندان‌های شما خواهد شد.
•     رعایت بهداشت و پاکیزگی و تمیز کردن ارتودنسی‌های متحرک پس از هر چند روز یا یک روز
•    هنگام خارج کردن ارتودنسی متحرک خود آن را در محفظه‌ای تمیز قرار داده تا دندان‌های شما دچار آسیب نشوند.

مراقبت پس از انجام ارتودنسی متحرک

سخن پایانی

ارائه خدماتی همچون ارتودنسی‌های متحرک در کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی مهدیس، این فرصت را به شما خواهد داد که آسیب‌های وارده به دندان‌های شما مثل فاصله زیاد، کج بودن دندان و... را رفع کند. با بررسی و معاینه دندان‌های شما، تشخیص درست برای انجام بهترین روش ارتودنسی متحرک را به دست خواهید آورد.
راه های ارتباطی با مجموعه دندان پزشکی مهدیس به صورت زیر است:
شماره تماس: ۰۲۱-۴۴۰۸۱۲۹۱

 ۰۹۰۳۸۴۰۶۰۵۱

 آدرس: تهران، خیابان آیت اله کاشانی، بعد از بلوار اباذر، نرسیده به خیابان مهران، پلاک ۶۹
آیدی اینستاگرام: mahdisclinic