کامپوزیت دندان روشی است که برای ترمیم و زیبایی دندان‌ها به کار می‌رود. این روش امروزه به‌دلیل داشتن نتایجی ایده‌آل و مقرون‌به‌صرفه بودن بسیار محبوب شده است. کامپوزیت دارای مواد چسبنده‌ای است که با چسبیدن به عاج دندان باعث بهبود ظاهر دندان‌ها می‌شود.کامپوزیت متشکل از مواد پلاستیکی و رزین است که برای هماهنگی‌اش با رنگ دندان طبیعی، آن را رنگ می‌کنند. به‌دلیل همرنگ بودن کامپوزیت با رنگ دندان امروزه از آن به‌جای آمالگام نقره استفاده می‌کنند.

مزایای کامپوزیت دندان در تهران 

مزایای کامپوزیت با دکتر مونا زواره ای 

با کامپوزیت دندان لبخندی زیبا و جذاب به خود هدیه دهید. اگر شما هم هنگام خندیدن مراقب هستید که دندان‌هایتان مشخص نشوند با انجام کامپوزیت با خیال راحت می‌توانید لبخند بزنید. با داشتن دندان‌هایی زیباتر اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته و از ظاهر خود رضایت بالاتری خواهید داشت. دکتر مونا زواره ای از جراحان حاذق در انجام این روش است.

مراحل کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان طی اجرای چند مرحله انجام می‌شود.
•    ابتدا دندانپزشک نمونه‌ای از رنگ‌هایی که روی کامپوزیت قابل اجرا هستند را برای انتخاب ارائه می‌دهد و فرد رنگ مطابق را با رنگ طبیعی دندان‌های خود را انتخاب می‌کند.
•    پس از انتخاب رنگ مرحله تمیز کردن دندان‌ها فرا می‌رسد. دندانپزشک سطح دندان را از هرگونه جرم و آلودگی پاک می‌کند.
•     سپس به مدت 15 ثانیه ماده اسیدی که حالت ژل مانندی دارد روی سطح دندان قرار می‌گیرد. 
•    سپس ماده کامپوزیت در محل مناسب خود قرار داده شده و با تابش نور مخصوصی باندینگ ایجاد می‌شود. 
•    در مرحله بعد این ماده با لایه‌های قبل پیوندی ایجاد کرده و سپس فرم داده می‌شود. 

عوارض کامپوزیت

لازم است بدانید هرچه رعایت مراقبت‌های بعد از کامپوزیت را جدی بگیرید عوارض کم‌تری را تجربه خواهید کرد. هرچه به توصیه‌های دندانپزشک خود بیشتر عمل کنید عمر کامپوزیت‌ها، مخصوصا دندان‌های جلویی بیشتر خواهد بود. اگر دندانپزشک مهارت کافی در انجام این روش داشته باشد احتمال احساس این عوارض بسیار کاهش یافته و به صفر می‌رسد. با مراجعه به دکتر مونا زواره ای که تجربه بالایی در این زمینه دارد، قرار دادن کامپوزیت بدون درد و عوارض را تجربه خواهید کرد. با این حال برخی از عوارض این روش عبارتنداز:
•    افزایش حساسیت دندان‌ها
•    ایجاد حساسیت و درد در لثه‌ها
•    احساس درد موقتی بعد از خوردن غذای خیلی سرد و خیلی گرم
•    افزایش حساسیت دندان‌ها با نوشیدن زیاد چای 

مراقبت های بعد از کامپوزیت

پس از خروج از مطب ممکن است دندان شما همچنان بی‌حس باشد، برای جلوگیری از آسیب دیدن زبان و دندان بهتر است تا قبل از رفع بی‌حسی از خوردن  و نوشیدن اجتناب کنید. رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان در بلند مدت باعث افزایش طول عمر کامپوزیت شده و احتمال شکستن آن‌ها را کاهش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین مراقبت‌ها استفاده از مسواک و نخ دندان است. استفاده از این دو پس از هر وعده غذایی ضروری است. سعی کنید از خلال دندان و ناخن برای تمیز کردن اطراف دندان خود استفاده نکنید؛ زیرا به کامپوزیت آسیب می‌زنند. 
مسواک‌های برقی نیز برای پاکسازی دندان‌های دارای کامپوزیت توصیه نمی‌شود؛ زیرا با اعمال فشار زیاد باعث آسیب به دندان می‌شوند. همچنین در کنار مصرف غذاهای سالم باید استفاده از فست‌فود و نوشیدنی‌های دارای رنگدانه قوی مانند قوه و چای را به‌ حداقل رساند.
 سیگار و قلیان نیز از مواردی هستند که باعث تغییر رنگ کامپوزیت می‌شوند. برای جلوگیری از زردرنگ شدن کامپوزیت‌ها باید از استعمال دخانیات بپرهیزید. خودداری از شکستن مواد غذایی سفت مانند تخمه و پسته نیز احتمال شکستن کامپوزیت را کاهش می‌دهد. توجه کنید که برای حفظ عمر مفید کامپوزیت لازم است از دهانشویه‌های فاقد الکل استفاده کنید. همچنین باید از مصرف مواد غذایی چسبنده مانند شکلات و آب‌نبات پرهیز کرده و مصرف نوشیدنی‌های گازدار و حاوی اسید را به حداقل برسانید.
مواد رنگی موجود در تنقلاتی مانند چیپس و پفک نیز تاثیر منفی روی رنگ کامپوزیت‌ها دارند. برای حفظ سلامت دندان‌های دارای کامپوزیت، مراجعه منظم به دندانپزشک ضروری است. دندان‌پزشک شما می‌تواند هرگونه مشکلی را در دندان‌های کامپوزیت تشخیص دهد و اصلاح کند.

مراقبت های بعد از کامپوزیت

سخن پایانی

از کامپوزیت برای ترمیم شکستگی، ترک و تغییر رنگ دندان استفاده می‌شود. کامپوزیت دندان‌هایی درخشنده و سالم‌تر ایجاد می‌کند. رعایت مراقبت‌های پس از کامپوزیت در حفظ نتیجه موثر بوده و از شکست آن جلوگیری می‌کند. پرهیز از استعمال دخانیات، خوردن غذاهای سفت و نوشیدنی‌‌هایی مانند قوه و چای در حفظ رنگ آن نقش مهمی دارند. دکتر مونا زواره ای کامپوزیت دندان را توسط تکنیک‌های به‌روز و با کم‌ترین درد و عوارض انجام می‌دهد.
شماره تماس:  ۰۲۱-۴۴۲۳۵۵۸۶

 ۰۹۳۸۶۲۰۴۴۳۹

آدرس: بلوار مرزداران، خیابان پور جعفری(ایثار)، نامدار۴، پلاک۸
آیدی اینستاگرام: dr.monazavarei