درمان‌های مختلف وزوز:

پس از انجام آزمایشات شنوایی، متخصص شنوایی‌شناس یکی از انواع درمان‌های موجود برای وزوز گوش را به شما توصیه خواهد کرد. علت زمینه وزوز در انتخاب رویکرد درمانی موثر است. ابزارهای سرکوب نویز یکی از رایج‌ترین گزینه‌های درمانی برای مبتلایان به وزوز محسوب می‌شوند. یک ابزار پوشاننده که مانند سمعک روی گوش قرار می‌گیرد، با تولید نویزی مداوم و آهسته موجب کاهش احساس شنیدن وزوز می‌شود. سمعک‌ها نیز به‌عنوان گزینه درمانی دیگر مطرح هستند. نوعی دیگر از ابزارهای درمانی وجود دارد که به شما می‌آموزد تا بر صدای وزوزتان متمرکز نشوید. در کنار تجویز چنین ابزارهایی، بیماران مبتلا به وزوز معمولا تحت مشاوره‌های تخصصی نیز قرار می‌گیرند. یکی دیگر از گزینه‌های درمانی موجود، درمان به شیوه بازآموزی (TRT)است که به بیماران کمک می‌کند وزوز گوش را نادیده بگیرند. از نویز سفید نیز می‌توان برای کمک کردن به خواب بیمار استفاده کرد. بدین منظور می‌توان با روشن کردن کولر، فن یا دستگاه تهویه مطبوع یا حتی استفاده از آکواریوم‌های خانگی، از صدای تولید شده توسط این وسایل به بهترین نحو استفاده کرد.

چه آزمایشاتی برای وزوز انجام می‌شود؟

به‌منظور شناسایی دقیق ویژگی‌های وزوز، آزمون‌های مختلفی روی بیمار مبتلا انجام می‌شود. انجام اسکن اشعه ایکس برای شناسایی ضایعات ساختاری احتمالی و در موارد لزوم انجام سی‌تی اسکن و MRI نیز قابل توصیه است. تطبیق زیروبمی وزوز به شنوایی‌شناس جهت مشخص کردن فرکانس‌هایی که موجب آزار بیمار می‌شوند کمک می‌کند. در این روش از شما خواسته می‌شود تا زیروبمی صدای وزوزتان را با صداهایی که توسط شنوایی‌شناس ارائه می‌شود، مقایسه کرده و تطبیق دهید. علاوه بر این آزمایش، اندازه‌گیری بلندی وزوز نیز در دستور کار قرار دارد. تطبیق بلندی معمولا با استفاده از مقیاس‌های تشبیه دیداری انجام می‌شود. این مقیاس‌ها از صفر تا 10طبقه‌بندی شده و از شما خواسته می‌شود تا منطبق‌ترین عدد مقیاس را با بلندی وزوزتان تطبیق دهید. تقریبا در بیش از 50درصد بیماران، بلندی وزوز معادل 6 یا بالاتر ذکر می‌شود.

وزوز نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است؟

گاهی علت وزوز یک بیماری زمینه‌ای درمان‌پذیر است. برای نمونه، اگر علت وزوز تجمع جرم گوش باشد، به‌راحتی و با شست‌وشوی گوش، برطرف می‌شود. مشکلات مربوط به عروق خونی اطراف گوش نیز منجر به وزوز می‌شوند. در این حالت، عموما بیمار وزوز ضربانی (مشابه ضربان قلب) را احساس می‌کند. در این حالت، دارودرمانی یا جراحی می‌تواند به رفع مشکل کمک کند. استفاده از داروها نیز می‌تواند باعث بروز وزوز شود. در این وضعیت، شنوایی‌شناس و پزشک شما با مشورت یکدیگر تعیین خواهند کرد که آیا می‌توانید مصرف داروی‌تان را قطع کرده، کاهش داده یا نوع داروی مصرفی‌تان را تغییر دهید.

درمان‌های نوظهور در این زمینه را توضیح می‌دهید؟

تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان داده درمان‌های رفتاری شناختی در بیماران مبتلا به وزوز می‌تواند نگرش ذهنی منفی ایشان به وزوز را تغییر داده و در حالات ملایم و شدید وزوز بسیار موفق عمل کند. استفاده از داروها برای درمان وزوز باوجود اینکه داروها نمی‌توانند باعث درمان وزوز شوند اما برخی آنها در سرکوب علایم موفق عمل می‌کنند. داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای مانند amitriptyline و nortriptyline رایج‌ترین داروهای تجویزی برای بیماران مبتلا به وزوز هستند. در صورتی که بیمار از وزوز شدید رنج می‌برد، می‌توان یکی از این داروها را برای وی تجویز کرد. البته باید توجه داشت که مصرف چنین داروهایی با اثرات جانبی همچون خشکی دهان، تاری دید و مشکلات قلبی همراه است. هر دارویی که برای درمان وزوز مصرف می‌کنید را به شنوایی‌شناس خود اعلام کنید. داروهایی همچون Niravam و Xanax نیز برای وزوز قابل تجویز هستند اما هر یک می‌توانند موجب احساس خماری و تهوع شوند و نوعی اعتیاد به مصرف داشته باشند. طب مکمل به نظر می‌رسد درمان‌های مکمل مانند هومیوپاتی، طب سوزنی و هیپنوتیزم نیز در کاهش وزوز موثر باشند. مطالعات نشان داده که طب سوزنی طی 25 تا 20جلسه می‌تواند موجب برطرف شدن علائم وزوز شود. هومیوپاتی نیز که در آن دوزهای مشخصی از گیاهان، مواد معدنی و عصاره‌های حیوانی با اهداف درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد را می‌توان در درمان وزوز به کار گرفت.

سنجش شنوایی و سمعک پاسارگاد:

سنجش شنوایی و سمعک پاسارگاد، ارائه دهنده جدیدترین تکنولوژی روز دنیا است. همچنین این مرکز ارائه دهنده سمعک های هوشمند، نامرئی فول دیجیتال و سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی با دوسال گارانتی و خدمات رایگان است. به علاوه کلیه آزمایشات شنوایی در این مرکز صورت می گیرد و مجهز به لابراتوآر ساخت و تعمیر سمعک نیز است. همچنین امکان تعویض سمعک فعلی و قدیمی شما با مدل جدید و هوشمند مقدور است. مرکز پاسارگاد این خدمت را فراهم کرده است که مشتریان قبل از سفارش سمعک، آن را تست کنند. سمعک پاسارگاد دارای 4 شعبه در سطح شهرتهران است. همچنین طرف قرارداد با بیمه بانک تجارت است.

 

از آنجا که هیچ درمان قطعی برای وزوز وجود ندارد، متخصصان تلاش کرده‌اند روش‌هایی را برای تحمل آسان‌تر وزوز یا رهایی از برخی نشانه‌های آزاردهنده آن معرفی کنند. ابزارهای کاهنده نویز یکی از این روش‌هاست که موجب کاهش شدت زنگ زدن در گوش می‌شود. در این ابزارها، یک پوشاننده (مولد نویز) در گوش قرار می‌گیرد و ضمن تولید صدایی ممتد و آهسته، باعث کاهش شنیدن وزوز در گوش می‌شود. این ابزار به فرد استفاده‌کننده می‌آموزد تا از تمرکز بر صدای وزوز خودداری کند. یکی دیگر از راهکارهای موجود نیز درمان وزوز به شیوه بازآموزی (TRT)  است که به منظور آموزش بیمار برای نادیده گرفتن صدای وزوز گوش به‌کار می‌رود. در این روش، اغلب از یک مولد نویز سفید برای تولید اصوات محیطی استفاده می‌شود و از این طریق، صدای وزوز کم‌اهمیت تلقی خواهد شد.

رهایی از وزوز گوش

اغلب کسانی که از وزوز گوش رنج می‌برند مشکل خود را بخشی از زندگی‌شان می‌پندارند. از آنجا که در غالب مبتلایان، شدت وزوز در حدی نیست که نیاز به مداخله یا درمان پزشکی داشته باشد، بیشتر افراد در جست‌وجوی راهکارهای غیرپزشکی برای رهایی از شنیدن وزوز هستند. اگرچه این راهکارها در افراد مختلف متغیر هستند، اما در ادامه به برخی از رایج‌ترین راهکارهای معرفی شده برای کاهش وزوز پرداخته می‌شود.

در برخی افراد، ارتقای عمومی سلامت و بهبود شرایط جسمی منجر به کاهش وزوز گوش نیز می‌شود. کنترل فشار‌خون، کاهش استرس و فشارهای عصبی و نیز کاهش مصرف کافئین از‌جمله موارد موثر در ارتقای سلامت عمومی هستند. از آنجا که موارد مذکور می‌توانند منجر به تحریک سیستم بدنی شوند، بنابراین امکان افزایش وزوز گوش نیز وجود خواهد داشت. استفاده از روش‌های مراقبه و آرام‌سازی نیز در سازگاری با وزوز گوش موثر است. در این نوع روش‌ها، از تجسم و شل کردن عضلات به منظور آرام‌سازی فرد استفاده می‌شود.

سنجش شنوایی و سمعک پاسارگاد:

سنجش شنوایی و سمعک پاسارگاد، ارائه دهنده جدیدترین تکنولوژی روز دنیا است. همچنین این مرکز ارائه دهنده سمعک های هوشمند، نامرئی فول دیجیتال و سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی با دوسال گارانتی و خدمات رایگان است. به علاوه کلیه آزمایشات شنوایی در این مرکز صورت می گیرد و مجهز به لابراتوآر ساخت و تعمیر سمعک نیز است. همچنین امکان تعویض سمعک فعلی و قدیمی شما با مدل جدید و هوشمند مقدور است. مرکز پاسارگاد این خدمت را فراهم کرده است که مشتریان قبل از سفارش سمعک، آن را تست کنند. سمعک پاسارگاد دارای 4 شعبه در سطح شهرتهران است. همچنین طرف قرارداد با بیمه بانک تجارت است.