فواید نرمش در دوران بارداری
شاید بتوان در یک جمله گفت هدف از تمرین های بدنی در دوران بارداری حفظ حالت و وضع عضلات بدن و زیبایی اندام مادر است تا بتواند از نظر جسمی و روحی برای زایمان آماده شود.
نرمش های صحیح ۳ امتیاز بارز به همراه دارند:
نخست آن که نرمش باعث می شود دوران بارداری روند بهتری داشته باشد.گردش خون و اکسیژن گیری را تسریع می کند و بدن را در وضعیتی قرار می دهد که قادر باشد کودک را با خستگی کمتری حمل کند. از نظر سلامت اعصاب نیز اثرات ورزش غیر قابل انکار است. دلیل دیگر آن که نرمش با نیرومند کردن ماهیچه هایی که هنگام زایمان نقش عمده ای به عهده خواهند داشت و نرم کردن مفصل های باسن، بدن را برای زایمان سریع تر و راحت ترآماده می کند. مادری که دوران بارداری به طور مرتب نرمش می کند به داروی مسکن کمتری هنگام تولد نوزادش نیاز دارد. نرمش و تحرک سبب فعال شدن بهتر دستگاه تنفس و گوارش و رفع مشکل یبوست و تسریع گردش خون در تمام قسمتهای بدن بخصوص در ناحیه پاها خواهد شد.

                                                                            
ورزش مناسب برای مادران باردار:
پیاده روی، شنا و نرمش های مخصوص دوران بارداری از ورزشهای مفید در دوران بارداری هستند.
پیاده روی:
روزی ۱۰ دقیقه تا نیم ساعت، پیاده روی روی چمن یا زمین خاکی (سطوح نرم) با یک کفش مناسب و لباس راحت باعث تقویت عضلات شکم و سبب احساس راحتی و نشاط می شود. در صورت احساس ناراحتی یا درد باید این ورزش را قطع و از دیگر ورزشها سود جست.
شنا: برای یک خانم باردار، پس از پیاده روی، شنا بهترین ورزش محسوب می شود. خانم ورزشکاری که به دلیل بارداری مجبور است ورزش را کنار بگذارد،‌ می تواند شنا کند و با این کار، هم فعالیت بدنی خود را حفظ می کند و هم ورزش مفید و فرح بخشی انجام می دهد. شنا موجب آرامش جسم و روح می شود و در کم کردن اضافه وزن نیز موثر است. از طرف دیگر شنا یکی از بهترین تمرین های ماهیچه ای و تنفسی است. با توجه به این دلایل، شنا برای مادر آینده بسیار مفید است. استفاده از استخر بجز در فصل تابستان که معمولا تعداد مراجعان زیاد است، در دیگر فصول بی ضرر است و خطری برای مادر باردار ندارد، ولی باید از شیرجه زدن و مسابقه خودداری شود.
راهنمایی های لازم برای ورزش کردن:
◄ اگر بارداری شما دچار مشکلاتی است، پیش از شروع به نرمش یا ورزش با پزشک یا ماما مشورت کنید.
◄ قبل از نرمش ۱۵ تا ۱۰ دقیقه خود را گرم کنید.
◄ چند دقیقه ورزش روزانه (حداقل ۳ بار در هفته) بهتر از یک ساعت ورزش هفتگی یا نامنظم است.
◄ بهتر است بعد از هر ۱۵ دقیقه فعالیت ۵ دقیقه استراحت کنید.
◄ از انجام ورزشهای سنگین در هوای مرطوب، گرم یا هنگامی که تب دارید خودداری کنید.
◄ به منظور پرهیز از سرگیجه، به آرامی از جای خود بلند شوید و از ماه چهارم حاملگی به بعد، تمرین هایی در وضعیت خوابیده به پشت را انجام بدهید.
◄ اگر علایم غیر معمول در شما ظاهر شد، ورزش را متوقف و با مشاور ورزشی خود مشورت کنید.
◄ برای جلوگیری از کاهش آب بدن، قلب، حین و پس از ورزش مایعات فراوان بنوشید.
◄ هنگام شنا از شرکت در مسابقه و شیرجه رفتن خودداری کنید. از وان گرم و سونا بخصوص در ۳ ماهه ابتدای  بارداری بپرهیزید.
◄ از ورزشهای سخت، پرانرژی و قدرت گیر در دوران بارداری خودداری کنید، بخصوص اگر آن فعالیت ها را قبلا تجربه نکرده باشید.
◄ تمرین را باید به محض احساس خستگی، درد، گرفتگی عضلانی، ضربان قلب نامنظم، ضربان قلب بالاتر از ۱۰۰ بار در دقیقه قطع کنید.