تعیین جنسیت
تعیین جنسیت فقط مربوط به این دوران ماشینی نیست در قدیم هم والدین توجه ویژه به این موضوع داشتند، روش ها در قدیم بیشتر سنتی بود. اما هم اکنون بوسیله ی روش هایی مثل IVF  و PGD میتوان صد در صد این کار را انجام داد و اگر والدین خودشان یک جنس دلخواه را چه پسر و چه دختر بخواهند با کمک روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری می ‌توان تا حد زیادی آن ها را به خواسته شان نزدیک کرد.

در روند تولید مثل اسپرم یک مرد و تخمک زن دخیل هستند که هر یک شامل دو کروموزوم جنسی است . زنها دارای کروموزوم های جنسی XX  و اقایان دارای کروموزوم های جنس XY  هستند.

اگر تخم تشکیل شده یک کروموزوم X از مادر و یک X از پدر بگیرد نوزاد دختر و اگر یک کروموزوم X از مادر و یک کروموزوم Y از پدر بگیرد نتیجه ی لقاح ، نوزاد پسر خواهد بود.

 


 

چگونه در جنسیت جنین تأثیر بگذاریم؟

هنگامی كه یك تخمك رها می شود 12 تا 24 ساعت فرصت دارد تا توسط اسپرم بارور شود و پس از آن از بین می روند.

همچنین اسپرم های حاوی کروموزوم Y در محیط قلیایی بهتر زنده می ماند و سرعت حرکت بالاتری نسبت به اسپرم های حاوی کروموزوم X دارند. بر اساس همین خصوصیات است که می توان در تعیین جنسیت جنین دخالت کرد.

1-: - PH واژن
اسپرم مرد یا همان  كروموزوم Yدر محیط قلیائی بهتر زنده می ماند، ازطرفی محیط رحم در زمان تخمك گذاری (14 سیكل ماهانه 28 روزه) دارای PH بالا و قلیائی است و در صورتی كه لقاح در این روز صورت گیرد به احتمال زیاد جنین تولد یافته پسر خواهد بود و در بقیه اوقات چون PH دهانه رحم پایین و اسیدی است كرموزوم X بیشتر زنده مانده و احتمال دختر شدن جنین بیشتر است.

2-زمان آمیزش:
اگرآمیزش در حوالی زمان تخمك گذاری صورت گیرد، پسر بدنیا خواهد آمد چرا كه در زمان تخمك گذاری ترشحات دهانه رحم از همیشه قلیایی تر و رقیق تر است و ارتجاع پذیرتر است و حركت اسپرم هایY  را بسیار سهل و آسان می كند اما اگر نزدیکی 1 تا 2 روز بعد یا قبل از تخمك گذاری اتفاق بیفتد شانس پسر شدن به شدت كاهش می یابد و به احتمال زیاد نوزاد دختر می شود.

روش های تعیین دقیق زمان تخمک گذاری:

اندازه گیری درجه حرارت بدن: بعد از تولید هر تخمك، تخمدان پروژسترون تولید می كند. یعنی هورمونی طبیعی كه در صورت حاملگی از آن محافظت می كند .پروژسترون میانگین دمای بدن را افزایش می دهد و اندازه گیری درجه حرارت بدن در صبح زود یكی از روش هایی است كه بیماران برای كنترل تخمك گذاری می توانند مورد استفاده قرار دهند.

ترشح موکوس دهانه رحم: در چرخه قاعدگی میزان ترشح موكوس واژن كاهش می یابد. اما در زمان تخمك گذاری ترشح موكوس واژن افزایش یافته و شفاف، لغزنده و چسبناك می شود.

 روش تقویمی: با ثبت دقیق روز نخست قاعدگی و پیش بینی روز تخمك گذاری در سیکل های 28 روزه (روز 14) می توان روز تخمک گذاری را تخمین زد.

 استفاده از کیت های تخمک گذاری: روش دیگر كنترل تخمك گذاری روش استفاده از كیت پیش بینی كننده روز تخمك گذاری است، كه مقدار هورمون تبدیل كننده فولیكول به جسم زرد ( LH)را قبل از تخمك گذاری در ادرار اندازه گیری می كند.

آیا پس از آنکه مطلع شدیم که باردار شده ایم می توان جنسیت جنین را تغییر داد؟
جنسیت جنین در زمان لقاح یا ترکیب اسپرم و تخمک مشخص می شود و زمانی که سلول های جنینی شروع به تشکیل و تقسیم شدن می کنند، آن سلول ها مشخص اند. بعد از شروع امکان تغییر جنسیت جنین وجود نخواهد داشت چون جنسیت از بدو لقاح جنین مشخص می شود.

آیا قبل از بارداری می توان جنسیت جنین را مشخص نمود؟
باید بگوییم که قبل از بارداری می توانیم توصیه های برای تعیین جنسیت کنیم اما این توصیه ها نظیر رژیم غذایی و انجام روش های بر روی تخمک گذاری صد در صد نخواهد بود.
 


 

تعیین جنسیت با IVF
یکی از روش های که قبل از بارداری می توان انجام داد آی وی اف ست که در حقیقت IVF خارج از رحم قابل انجام است. با کمک این روش می توان جنسیت جنین دختر یا پسر را مشخص کرد، که به آن تعیین جنسیت با IVF می گویند، در واقع در موارد خاصی که فرد قصد انجام IVF را داشته باشد می تواند تعیین جنسیت از این طریق را نیز انجام دهد.

گاهی اوقات بیماری های ژنتیکی وجود دارد که در جنس های خاصی ایجاد می شود، در چنین مواقعی می توان با انجام آی وی اف جنسیت جنین را به گونه ای انتخاب کرد تا این بیماری ها در آن جنسیت ایجاد نشود. به طور مثال اگر بیماری ژنتیک در جنسیت دختر ایجاد می شود می توان با انجام آی وی اف تعیین جنسیت کرد و جنسیت پسر را انتخاب کرد تا این گونه بیماری ها به وجود نیایید.

کلام آخر
تنها راه علمی که جنسیت فرزند شما را مشخص می‌کند، در هفته نهم بارداری اتفاق می‌افتد. یک آزمایش دی.ان.ای یا یک آزمایش خون که هشت تا ده روز بعد مشخص خواهد کرد که فرزندتان پسر است یا دختر. این آزمایش علاوه‌بر جنسیت جنین موارد دیگری مثل اختلال‌های ژنتیکی یا سندروم داون را هم مشخص می‌کند. در سونوگرافی به دلیل اینکه اندام‌های تناسلی نوزاد مشخص است، جنسیت آن نیز تعیین می‌شود و بهترین زمان آن بین هفته‌های شانزدهم تا بیستم بارداری است. اما مطمئنا آن‌چه برای والدین اهمیت دارد، سالم به دنیا آمدن نوزادشان است و دختر یا پسر هر دو موجوداتی شیرین و دوست‌داشتنی‌اند.