از آن جایی که فصل تابستان زمان خرید کرم های ضد آفتاب است، بر آن شدیم تا در این فرصت راهنمای خرید بهترین کرم ضدافتاب را بیان کنیم. همان طور که می دانید همه افراد در هر سنی جهت محافظت از سلامت پوست خود باید هنگام خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. با این وجود تنوع گوناگون انواع کرم های ضد آفتاب در بازار، افراد را سر در گم می کند.

کی از اصطلاحاتی که در مورد کرم های ضد آفتاب زیاد می شنویم، واژه  SPFاست. آشنایی با مفهوم این واژه حتی در مورد  خرید بهترین کرم ضدافتاب نیز به ما کمک می کند. واژه SPF مخفف عبارت"  Sun Protection Factor" است به معنی فاکتور حفاظت در مقابل خورشید. هرگز نباید تصور کنید SPF بالاتر به معنی مراقبت بیشتر از پوست است. پزشکان خرید کرم ضد آفتابی را توصیه می ‌کنند که SPF آن بین ۱۵ تا ۵۰ باشد، نه بیشتر و نه کمتر. زیرا بر اساس مطالعات کرم ضدآفتاب با SPF بالاتر از ۵۰ حفاظت بیشتری از پوست نمی ‌کند.

برخی افراد تصور می‌کنندSPF  بالاتر در کرم های ضد آفتاب به معنی دوام بیشتر آن است و ساعت های زیادی نیازی به تجدید کرم ندارند، در حالی که این افراد به این ترتیب بیشتر آفتاب سوخته می شوند.

باید بدانید که SFP تنها فاکتور مهم برای انتخاب کرم ضدآفتاب نیست. زیرا حفاظت از پوست در برابر هر دو اشعهUVB  و UVA اهمیت دارد. اشعه ‌ UVBمسئول سوزاندن و برنزه کردن پوست و عامل اصلی ایجاد سرطان پوست هستند. با وجودی که اشعه‌UVA  هیچ گونه سوختگی ‌ای ایجاد نمی‌ کند، بسیار عمیق به پوست نفوذ می‌کند و باعث ایجاد علائم پیری مانند لکه و چروک و افتادگی پوست می ‌شود. پس باید از ضدآفتابی استفاده کرد که روی آن " Broad Spectrum "درج شده باشد. در سایت برترین ها می توانید مقاله های دیگری پیرامون این موضوع مطالعه کنید.
 

کرم ضد آفتاب خارجی

 

فاکتورهای مهم و اساسی برای انتخاب ضدآفتاب مناسب

اولین نکته در مورد  خرید کرم ضدافتاب آن است که کرم ضد آفتاب نباید در برابر نور خورشید دچار تغییر شیمیایی شود. دومین فاکتور مهم آن است که آن کرم باید بتواند هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش B وA  را مهار کند. امواج ماوراء بنفش B توسط سلول‌های اپیدرم  یا لایه های سطحی پوست بیشتر جذب می شوند و در همین لایه به پوست آسیب می ‌رسانند.

در صورتی که امواج ماوراء بنفش A طول موج بلندتری دارند و عمیق‌ تر در پوست نفوذ می‌ کنند. علاوه بر سلول ‌های سطحی یا کراتینوسیت اپیدرم، سلول ‌های عمقی ‌تر یا فیبروبلاست‌ های درم را نیز تحت تاثیر قرار می ‌دهند. همچنین امواجA  می ‌توانند از شیشه عبور کنند و لذا محافظت در برابر آن ها، حتی در داخل منزل و هم در اتومبیل اهمیت دارد. دقیقاً به همین دلیل است که گفته می شود استفاده از ضد آفتاب در داخل منزل نیز ضرورت دارد.

اولین کرم های ضد آفتاب ساخته شده فقط می‌ توانستند مانع از نفوذ امواج ماوراء بنفش نوع B شوند. ولی امروزه کرم هایی به بازار عرضه شده که هر دو امواج B وA  و مادون قرمز را مهار می ‌کنند.

سومین نکته آن که کرم ضد آفتاب خوب نباید بر روی پوست ایجاد حساسیت و آلرژی کند. چهارم آن که اثرات جانبی در بدن نداشته باشد و در برابر شستشو و تعریق مقاوم باشد. علاوه بر آن یک کرم ضد آفتاب خوب باید احساس خوبی در مصرف کننده ایجاد کند.

همچنین کرم های ضد آفتاب دارای رایحه‌ های متنوعی هستند. علاوه بر رایحه‌ کلاسیکِ ساحلی برخی از کرم ها دارای نت‌ های گرمسیری، گل یا مرکبات هستند. همچنین کرم‌ های بدون رایحه نیز خالی از عطر نیستند و معمولاً بویی مانند پلاستیک یا خاک رس مرطوب دارند.

تفاوت و شناخت ویژگی ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

نکته ای دیگر در باب موضوع راهنمای خرید بهترین کرم ضدافتاب شناخت ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی و تفاوت بین آن ها است. ضد آفتاب‌ های فیزیکی با نام‌ های ضد آفتاب طبیعی، معدنی یا مینرال در بازار وجود دارند. زیرا دارای ترکیبات معدنی فعال مانند تیتانیوم دی ‌ا کسید یا اکسید روی یا همان زینک ‌‌اکسید هستند.

 ترکیبات ضد آفتاب‌ های فیزیکی مواد غیر محلولی است که بر روی پوست گسترده شده و باعث متفرق شدن اشعه ‌های نور خورشید قبل از رسیدن به پوست و یا بازتاب آن می شوند. معروف ترین ترکیباتی که در این نوع ضد آفتاب‌ ها استفاده می ‌شود عبارت است از اکسید روی،‌ اکسید زیرکونیوم، اکسید منیزیم، بیکا، تاکت، کائولین، دی ‌اکسید تیتانیوم، اکسید آهن و غیره. ضد آفتاب ‌های فیزیکی می ‌توانند هر دو اشعه UVB و UVA را مهار کنند.

بر خلاف پرتوهای UVB که از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در شدید ترین میزان خود هستند، پرتوهای UVA تا زمانی که نور آفتاب می تابد، در اطراف شما حضور دارند.

دلیل دیگر استفاده از کرم برای محافظت در مقابل نور خورشید از نوع فیزیکی آن است که چون واکنش شیمیایی با پوست انجام نمی ‌دهند، خطر واکنش ‌حساسیتی را کمتر می کنند و برای پوست ‌های حساس به ویژه نوزادان مناسب‌ هستند. به دلیل لایه ماتی که دارند، مانع تعریق پوست شده و پوست را گرم کنند.

در کنار این گزینه، محصولاتی دیگری با عنوان ضدآفتاب‌ های شیمیایی وجود دارند که حاوی ترکیباتی بر پایه‌ کربن هستند و می ‌توانند اشعه‌ های فرا بنفش خورشید را طی واکنش شیمیایی به گرما تبدیل کنند. از جمله ترکیبات موجود در ضدآفتاب های شیمیایی آووبنزون، اکتینوکسات، اکتیسالات و اکسی ‌بنزون هستند. ضدآفتاب ‌های شیمیایی رقیق‌ تر هستند و احساس سنگینی به پوست نمی‌ دهند و راحت ‌تر بر وی پوست پخش می شوند.
 

بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

 

بهترین کرم ضدافتاب برای شناگران

نکته دیگر در مورد راهنمای خرید بهترین کرم ضدافتاب آن است که باید بدانید ضد آفتاب ‌های شیمیایی حاوی مواد محلول و آب یا چربی هستند و با جذب انرژی برخی فوتون ‌ها باعث محافظت شیمیایی در برابر نور آفتاب می ‌شوند. این مواد لایه‌ ای نامرئی روی سطح پوست ایجاد می کنند که دیده نمی ‌شود. بنابراین از نظر ظاهری نسبت به ضد آفتاب‌ های فیزیکی بیشتر مورد پسند واقع می شوند.

ضد آفتاب ‌های شیمیایی براساس موادی که در ساخت آن ها به کار رفته ممکن است جاذب امواج ماوراء‌بنفش B و A باشند. ترکیباتی که باعث مقاومت در برابر امواج B می شوند عبارتند از بنزیلیدین کامفوریت و مشتقات آن، بنزیمیدازول ‌ها، سینامات‌ ها، پارا‌ آمنینو بنزوئیک اسید، پارا آمنیو بنزوئیک اسید و مشتقات سالیسیک اسید.

در مورد راهنمای خرید کرم ضدافتاب برای شناگران باید بدانید که اگر فعالیت ‌هایتان در روز های آفتابی شامل شنا کردن و یا عرق کردن زیاد است، پس حتماً به دنبال کرم ضد آفتابی بگردید که ضد آب نیز باشد. اما توجه داشته باشید که این کرم ‌ها در حقیقت صد در صد ضد آب نیستند و تنها حدود ۴۰ تا ۸۰ دقیقه در آب دوام می ‌آورند. پس اگر به استخر می ‌روید و یا لب دریا، حتماً پس از هر بار خروج از آب، کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنید.

بهترین کرم ضدافتاب برای کودکان و نوزادان

در مورد راهنمای خرید ضدافتاب برای کودکان باید بدانید که استفاده از کرم های ضدآفتاب برای کودکان شش ماهه به بالا بدون اشکال است. اما به خاطر داشته باشید که اجازه ندهید کودک‌ تان در مواقعی که آفتاب بیشترین حرارت را دارد یعنی بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر در معرض آن قرار بگیرد. هم چنین تا جای امکان از لباس ‌های پوشیده‌ تر، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

به علاوه اجازه ندهید نوزادان کوچکتر از ۶ ماه در معرض نور مستقیم آفتاب و یا گرمای شدید قرار گبیرند. برای این نوزادان نیز بهتر است از کلاه و عینک آفتابی استفاده شود. هنگام انتخاب کرم ضدآفتاب برای کودکان از نوع طیف وسیع یا کرم هایی که عبارت "Broad Spectrum" بر روی آن ها درج شده است، استفاده کنید.

کرم های ضد آفتاب کودکان باید SPF حداقل ۱۵ داشته باشند. توصیه‌ پزشکان برای کودکان استفاده از کرم ضدآفتاب طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر است. به علاوه برای کودکان با دست و دلبازی ضد آفتاب بزنید و حداکثر هر ۲ ساعت یک بار آن را تجدید کنید.

متخصصین همچنین در مورد  خرید کرم ضدافتاب برای نوزادان و کودکان پیشنهاد می‌ کنند که کرم ‌های ضد آفتاب فیزیکی خریداری کنید. چرا که استفاده از این محصولات احتمال ایجاد بثورات پوستی یا واکنش ‌های آلرژیک را به حداقل می ‌رساند. همچنین ضد آفتاب ‌های شیمیایی و ضد حساسیت با فرمولاسیون اکسید روی، هم برای کودکان مناسب هستند.

به علاوه توصیه می‌ شود از کرم‌ و لوسیون به جای اسپری ضدآفتاب برای کودکان استفاده کنید. چرا که این نوع اسپری ها ریه‌ کودکان را آسیب می زنند. در صورتی که مجبور به استفاده از اسپری هستید، ابتدا آن را بر روی دست خود اسپری کنید و سپس به پوست صورت و بدن کودک بمالید.
 

بهترین کرم ضد آفتاب و ضد چروک
 

راهنمای خرید کرم ضدافتاب برای افرادی که تتو دارند

مراقبت از تتو در مقابل آفتاب یکی از اقدامات مهم در دوام آن است. ضمن آن که در نظر داشته باشید که قبل از این که اجازه دهید تتو در معرض نور خورشید قرار بگیرد، باید زخم‌ های آن کاملاً درمان شده باشد.

علاوه بر آن در نظر داشته باشید که هنگام خارج شدن از منزل حتماً کلاه بر سر بگذارید و در کل از پوشاکی استفاده کنید که آن را بپوشاند و آفتاب به طور مستقیم به تتوی شما برخورد نکند.

بر روی تتوی تازه تا ۳ هفته از کرم ضدآفتاب استفاده نکنید و اجازه ندهید نور مستقیم آفتاب به آن برخورد کند. پس از ۳ هفته یک لایه‌ ضخیم کرم ضدآفتاب SPF 30 یا بالاتر را حداقل ۳۰ دقیقه پیش از بیرون رفتن از منزل بر روی محل تتو چه روی ابرو باشد یا خط لب یا جای دیگر، بزنید.

در مورد استفاده از اسپری های ضدآفتاب باید دقت کنید که روش صحیح استفاده از این نوع ضدآفتاب‌ ها به این شکل است که نازل را در فاصله‌ حدودی ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌ متری از پوست خود نگه دارید و سپس آن را فشار دهید. پس از این مرحله، مواد اسپری شده را بر روی پوست خود بمالید. حتی اگر بر روی آن نوشته باشد، ضدآفتاب را روی پوست مالش ندهید! زیرا باید بدانید که مالش مناسب این محصول بر روی پوست، قابلیت ‌های محافظتی آن را بیشتر می کند.

به ترکیبات ضدآفتاب در حین خرید توجه کنید!

یکی از نکاتی که درباره راهنمای خرید کرم ضدافتاب باید در نظر بگیرید، اجتناب از خرید کرم های ضد آفتابی است که حاوی ترکیبات خطرناکی برای پوست هستند. یکی از این مواد مضر که هنگام مشاهده در ترکیبات کرم ضد آفتاب باید از خرید آن صرفه نظر کنید، اکسی بنزون است. این ترکیب که در جذب اشعه‌ های فرابنفش بسیار خوب عمل می‌کند، می‌تواند توسط پوست و به درون سیستم گردش خون جذب شود. متاسفانه متخصصان سم شناسی اظهار دارند که جذب این ماده می‌ تواند باعث اختلال هورمون ‌ها، از بین رفتن سلول ‌ها و در نهایت سرطان پوست شود.

ترکیب خطرناک دیگر در کرم های ضد آفتاب رتینیل پالمیتات است. مطالعات نشان داده است که این نوع ویتامین آ هنگامی که بر پوست آفتاب سوخته استفاده شود، ممکن است خطر سرطان پوست را افزایش دهد. همچنین ماده رتینیل پالمیتات تاثیر چندانی بر حفاظت از آفتاب ندارد، بنابراین حضور آن در ترکیبات کرم ضد آفتاب کاملاً بی فایده و مضر است.

ترکیب خطرناک دیگر در کرم های ضد آفتاب پارابن است. پارابن محافظت کننده‌ متداول در مواد آرایشی است که برای حفاظت در برابر رشد میکروبی در ترکیبات کرم ها قرار می‌گیرد.

پارابن می‌تواند مشابه هورمون استروژن عمل کند و برای نقشی که در توسعه‌ سرطان سینه دارد، شناخته شده است. با این که این ماده‌ شیمیایی در تومور های سینه یافت شده است، اما هنوز پزشکان ارتباط دقیق این ماده با این سرطان را کشف نکرده ‌اند. در هر صورت به عنوان راهنمای خرید بهترین کرم ضدافتاب باید دقت کنید که آن کرم حاوی پارابن نباشد. اگر نمی دانید چه نوع ضد آفتابی مناسب با پوست شماست به لیست بهترین پزشک پوست و مو در تهران مراجعه کنید و پس از گرفتن وقت ویزیت در این رابطه از پزشک متخصص کمک بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را اشته باشید.
 

بهترین کرم ضد آفتاب خارجی

 

نکاتی مهم برای انتخاب و خرید بهترین کرم ضدافتاب

نکاتی که برای راهنمای خرید بهترین کرم ضدافتاب در نظر گرفته می شود، یکی آن است که در روزهای ابری نیز باید از کرم ضد آفتاب استفاده شود. دوم آن که استفاده از کرم های ضد آفتاب باید از سنین کودکی آغاز شود. سومین نکته آن است که کرم ضد آفتاب حداقل باید ۲۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده شود.

قبل از خرید تاریخ انقضای آن کرم را بررسی کنید. طبق مقررات کرم‌های ضدآفتاب حداقل برای سه سال تاریخ مصرف دارند. این در حالی است که اگر تاریخ انقضای آن  بگذرد، دیگر تضمینی برای قابلیت‌های محافظتی کرم وجود ندارد. اگر تیوب یا قوطی محصولی تاریخ انقضا ندارد، بهتر است احتیاط کنید و آن را نخرید.

نکته دیگر در مورد خرید ضدآفتاب به‌ ویژه مدل‌ های اسپری آن است که اسپری را تکان دهید. زیرا تکان دادن اسپری ضد آفتاب قبل از مصرف به توزیع بهتر مواد فعال در سراسر بسته کمک می کند.

نکته بعدی آن که به یاد داشته باشید که طی آزمایش‌ ها، اگر از نصف مقدار استاندارد کرم ضد آفتاب استفاده کنید، محافظت SPF آن تقریباً به نصف کاهش می‌ یابد. میزان مصرف کافی از ضدآفتاب معادل با یک قاشق چای‌ خوری به ازای هر ناحیه از بدن مانند صورت و گردن و پشت گردن برای آقایان است. در مورد لوسیون ‌های ضدآفتاب بدن نیز یک لیوان پر برای پوشاندن کل بدن کافی است.

علاوه بر آن همواره زدن کرم ضدآفتاب را به نواحی مانند لب ‌ها، پشت دست، پشت گردن و گوش ‌ها به ویژه برای آقایان به یاد داشته باشید. نکته آخر این که صرف ‌نظر از نوع ضدآفتاب، هر ۲ ساعت یک ‌بار و بلافاصله پس از شنا، باید آن را تجدید کنید. حتی اگر جزو طرفداران آفتاب گرفتن و برنزه کردن پوست هستید حتما از روغن های اس پی اف دار استفاده  کنید تا علاوه بر خوشرنگ شدن پوست از آسیب به آن جلوگیری نمایید.
 

بهترین کرم ضد آفتاب و ضد چروک ایرانی

 

جمع بندی

اولین نکته در مورد راهنمای خرید بهترین کرم ضدافتاب آن است که هرگز نباید تصور کنید SPF بالاتر به معنی مراقبت بیشتر از پوست و داشتن پوست سالم و شاداب است. پزشکان خرید کرم ضد آفتابی را توصیه می ‌کنند که SPF آن بین ۱۵ تا ۵۰ باشد، نه بیشتر و نه کمتر. زیرا بر اساس مطالعات کرم ضدآفتاب با SPF بالاتر از ۵۰ حفاظت بیشتری از پوست نمی ‌کند. به علاوه باید بدانید که SFP تنها فاکتور مهم برای انتخاب کرم ضدآفتاب نیست. زیرا حفاظت از پوست در برابر هر دو اشعهUVB  و UVA اهمیت دارد. پس باید از ضدآفتابی استفاده کرد که روی آن عبارت " Broad Spectrum "درج شده باشد.

 شناگران می توان گفت که آن ها باید حتماً به دنبال کرم ضد آفتابی بگردند که ضد آب نیز باشد. کرم های ضد آفتاب کودکان نیز باید SPF حداقل ۱۵ داشته باشند. توصیه‌ پزشکان برای کودکان استفاده از کرم ضدآفتاب طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر است. به علاوه برای کودکان باید با دست و دلبازی ضد آفتاب بزنید و حداکثر هر ۲ ساعت یک بار آن را تجدید کنید.

برای افراد تتو دار هم باید دقت کنند که بر روی تتوی تازه تا ۳ هفته از کرم ضدآفتاب استفاده نکنید و اجازه ندهید نور مستقیم آفتاب به آن تتو برخورد کند. پس از ۳ هفته یک لایه‌ ضخیم کرم ضدآفتاب SPF 30 پیش از بیرون رفتن از منزل بر روی محل تتو بزنید.