از آن جا که شهر تهران پایتخت کشور است و مقصد بسیاری از سفر های داخلی هموطنان عزیز در طول سال است، شاید خیلی از آن ها بخواهند بدانند که مکان های دیدنی تهران کجا است؟ حتی بسیاری از هموطنان ساکن در شهر تهران نیز با تعداد زیادی از این مکان ها آشنا نیستند و اگر آشنایی پیدا کنند می توانند در تعطیلات آخر هفته خود در شهر تهران به تفریح و گردش بپردازند.
از جمله معروف ترین مکان های دیدنی پایتخت که به عنوان اصلی ‌ترین نماد این شهر در کنار برج آزادی است، برج میلاد تهران است که از امکانات گردشگری بی ‌نظیری نیز برخوردار است. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر بلندترین برج ایران، سومین برج بلند خاورمیانه و ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان به شمار می آید. برج میلاد از لحاظ محدوده‌ جغرافیایی در شمال غرب تهران و منطقه‌ کوی نصر قرار گرفته است و زیر مجموعه منطقه‌ ۲ شهرداری تهران به حساب می آید.
در مجموعه‌ گردشگری برج میلاد بخش ‌های تجاری فراوانی قرار دارد که تعدادی از آن ‌ها در داخل برج و تعدادی دیگر در محوطه اطراف قرار گرفته‌ اند. همچنین در طبقه‌ سوم ساختمان بالای برج، سکوی دید بسته ای قرار گرفته است که می ‌توان از آنجا چشم ‌اندازی بی‌ نظیر از شهر تهران را مشاهده کرد.
به علاوه سکوی دید باز برج میلاد که در طبقه‌ هفتم این برج و ارتفاع ۲۸۰ متری از سطح زمین قرار گرفته یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری تهران است. گنبد آسمان برج میلاد نیز در آخرین طبقه‌ این ساختمان و راس برج قرار دارد که در کنار رستوران گردان برج میلاد یکی از محبوب ‌ترین قسمت ‌های این مجموعه می باشد. هر چند قیمت های غذا ها در غرفه هایی که در محوطه اطراف برج قرار دارند، مناسب تر است. با مطالعه مقالات مرتبط در سایت برترین ها می توانید با مکان های دیدنی بیشتر در شهر تهران آشنا شوید.

مکان های دیدنی تهران مخصوص بازدید هموطنان ایرانی

یکی دیگر از محل های دیدنی پایتخت که جزء مناطق خوش آب و هوا با طبیعی سر سبز محسوب می شود، پل طبیعت تهران است. پل طبیعت یک پل دو طبقه‌‌ پیاده‌ رو به حساب می‌ آید که در محله‌ عباس آباد تهران قرار دارد. این پل که مدت زیادی هم از زمان ساخت آن نمی‌گذرد در حال حاضر به یکی از نماد های شهر تهران تبدیل شده است.
این پل از لحاظ معماری اهمیت بالایی دارد و به‌گونه‌ ای ساخته شده است که از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد و پارک طالقانی در شرق را به پارک آب و آتش در غرب متصل می‌کند. بنابراین می ‌توان گفت که بازدید پل طبیعت برای تهرانگردی در شب نیز یک انتخاب عالی است. این پل که بزرگ ‌ترین پل غیرخودرویی خاورمیانه و اولین پل غیرخودرویی ایران نیز به حساب می‌ آید، فضا های بی‌ نظیری برای پیاده‌ روی و نشستن بر روی نیمکت و لذت بردن از مناظر دارد.
بام تهران نیز یکی دیگر از محل های دیدنی تهران است که برای پیاده روی و بهره بردن از مناظر زیبای طبیعی شهر تهران بسیار مناسب است. بام تهران به حد فاصل انتهای خیابان ولنجک تا ایستگاه اول تله‌ کابین توچال گفته می ‌شود که با آب و هوای کوهستانی خود می تواند پذیرای بسیار مناسبی برای هموطنان در فصول بهار و تابستان است .
اگر خودروی شخصی دارید، برای رسیدن به بام تهران باید از بزرگراه چمران شمال به خیابان ولنجک و سپس بام تهران بروید. لازم به ذکر است که پارکینگ خودرو و موتورسیکلت نیز در بام تهران تعبیه شده است. اگر با وسایل نقلیه عمومی قصد رفتن به این مکان را دارید، می ‌توانید با خط چهار اتوبوس تندروی تهران به پمپ بنزین ولنجک رفته و از آنجا با تاکسی به بام تهران بروید.

مکان های دیدنی تهران مخصوص گردشگران خارجی

علاوه بر برج میلاد، بام تهران و پل طبیعت که جزء محل های دیدنی پایتخت برای بازدید گردشگران خارجی و داخلی است، کاخ گلستان نیز مکان گردشگری زیبای دیگری در تهران است. زیرا این کاخ از جمله محل های دیدنی است که جزء آثار باستانی و تاریخی کشور محسوب می شود و یکی از جاذبه ‌های گردشگری تهران نیز هست.
کاخ گلستان سندی زنده از تاریخ ایران و نمونه ‌ای منحصر به ‌فرد از معماری باستانی ایرانی محسوب می‌ شود که در فهرست میراث یونسکو و آثار ملی ايران به ثبت رسیده است. هنگام حضور در کاخ می ‌توانید از ايوان تخت مرمر بازدید کنید که به‌ عنوان قدیمی ‌ترین بنای کاخ است. شمس ‌العماره نیز که روزگاری نماد پایتخت محسوب می آمد همچون نگینی در این کاخ می ‌درخشد. می توانید از خلوت کریمخانی بازدید کنید که سنگ مزار ناصرالدین شاه و تخت مرمی فتحعلی شاه را در خود دارد. تالار سلام، تالار آينه، تالار سفره‌ خانه، تالار برليان، تالار الماس و كاخ ابيض هر یک جذابیت زیادی برای گردشگران خارجی دارند.
موزه ایران باستان نیز یکی دیگر از محل های دیدنی تهران است که قدیمی ‌ترین موزه ایران است و در حکم موزه مرجع به شمار می رود. در این موزه آثار ارزشمندی از دوران‌ پیش از تاریخ ایران تا دوران اسلامی در معرض نمایش در آمده است. موزه ملی شامل دو بخش ایران باستان و بخش ایران اسلامی است. بخش ایران باستان به اشیای تاریخی تعلق دارد که از دوران پارینه سنگی تا دوران ساسانی قدمت دارند. آثار دوران پس از اسلام نیز در بخش اسلامی به نمایش گذاشته شده ‌اند. این بخش از موزه، ۶ تالار در دو طبقه دارد که بر اساس زمان ‌بندی تاریخی چیده شده است.

محل های دیدنی تهران و اطراف آن مخصوص طبیعت گرد ها

از جمله محال های دیدنی تهران برای عاشقان طبیعت، منطقه خوش آب و هوای فرحزاد است. محله فرحزاد یکی از بهترین تفرجگاه‌ های شهر تهران در فصل تابستان است و گردشگران بسیاری در روزهای پایانی هفته به ‌سمت دره فرحزاد می‌روند.
فرحزاد در شمال غربی تهران، بین مناطق دو و پنج شهرداری تهران قرار دارد و بخشی از منطقه شمیرانات است. ارتفاع این منطقه به حدود 1800از سطح دریا می ‌رسد و به کوه ‌های البرز منتهی می ‌شود. منطقه فرحزاد از ییلاقی ‌ترین مناطق شهر تهران است و درختان توت زیادی دارد. انتهای شمالی فرحزاد در کوه‌ های البرز شمالی ‌ترین نقطه شهر تهران به شمار می آید . هم چنین رستوران های خوب در فرحزاد به وفور یافت می شود.
پارک جمشیدیه تهران که یک پارک سنگی است از دیگر مکان های دیدنی پایتخت به حساب می آید که در منطقه 1شهرداری تهران واقع است. اندازه این پارک چیزی در حدود 10 هکتار است. این پارک در شمال خیابان نیاوران قرار گرفته و از شرق به خیابان جمشیدیه، از غرب به جاده کلک ‌چال، از شمال به کوه کلک ‌چال و از جنوب به باغ دولو می‌ رسد. این بوستان در مسیر اصلی صعود به پناهگاه کلک ‌چال قرار دارد.
لواسان نیز یکی دیگر از محل های اطراف تهران است که در شهرستان شمیرانات واقع است. به ‌لطف آ‌ب ‌و هوای مطبوع و مناظر سرسبز و طبیعی خود گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. به دلیل نزدیکی جغرافیایی لواسان به مرکز شهر تهران، شهروندان تهرانی می ‌توانند به راحتی و در سریع ترین زمان خود را به طبیعت زیبای آن برسانند.
سد لتیان نیز یکی از محل های دیدنی تهران در منطقه لواسانات است که می توان بدون صرف هزینه زیاد به آن سفر کرد. این سد در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در مسیر رود جاجرود واقع شده است.

مکان های دیدنی و سرگرم کننده تهران برای کودکان

شهر بازی ها از جمله محل های دیدنی تهران هستند که بسیار مورد توجه خانواده ها قرار گرفته اند. باغ وحش ارم نیز که  در مجتمع ورزشی تفریحی ارم سبز یا همان پارک ارم در غرب تهران قرار گرفته است، یکی از مکان های جذاب برای کودکان است. در این باغ‌ وحش پنج هکتاری می‌ توانید انواع پستانداران، خزندگان، آبزیان و پرندگان را ببینید. هنگام بازدید از باغ وحش می ‌توانید از بخش ‌های دیگری مانند شهربازی، دریاچه قایقرانی و ماهیگیری، حمام آفتاب و استخر و سرسره آبی روباز نیز استفاده کنید.
پارک ژوراسیک یکی دیگر از محل های دیدنی تهران مخصوص کودکان است که از اولین پارک ‌های موضوعی تهران به حساب می ‌آید. این پارک تاثیر مهمی در آشنایی با گونه‌ های مختلف جانوری و لزوم حفظ محیط زیست دارد. همچنین این پارک به‌ دلیل قرارگیری در ارتفاعات تهران، چشم ‌انداز زیبایی از شهر را پیش روی شما قرار می دهد.
در پارک ژوراسیک تهران، مجسمه‌ های متحرکی از گونه ‌های مختلف دایناسورها وجود دارد که نه ‌تنها در اندازه طبیعی ساخته شده‌اند، بلکه حرکت طبیعی پلک ‌ها، دست‌ ها و صدای دایناسور ها، آن را زنده و واقعی جلوه داده است. حین گشت ‌وگذار در پارک می‌ توانید با دایناسورها و دیگر موجودات مجموعه مانند فیل، تمساح و خرس قطبی عکس ‌های یادگاری بیندازید. علاوه بر دایناسور ها می توانید از بخش ‌های جانگل لند که به گونه‌ های مختلف دوزیستان ایران تعلق دارد، خانه مورچه‌ ها و اسپایدر پارک نیز بازدید کنید که در آن ماکت‌ حشرات و خزندگان غول ‌پیکر وجود دارد.

مکان های دیدنی و تاریخی در تهران

مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد یکی از برجسته ‌ترین مکان ‌های تاریخ معاصر ایران و از محل های دیدنی تهران است. آخرین پادشاهان ایران در دوره‌ های قاجار و پهلوی، در مجموعه کاخ سعد آباد زندگی می کرده‌ اند. بازدید از مجموعه سعد آباد می‌تواند اطلاعات قابل تأملی در خصوص تاریخ معاصر ایران به بازدید کنندگان خود بدهد. کاخ‌ های سعد آباد در میان باغی پر درخت و سر سبز قرار دارند و قدم زدن در میان طبیعت زیبای این باغ نیز بسیار مفرح است.
علاوه بر کاخ سعد آباد، کاخ سبز یا کاخ مرمر، کاخ شمس، کاخ اشرف پهلوی، کاخ احمد شاهی، کاخ شهوند، کاخ سفید یا کاخ ملت، کاخ اختصاصی، مجسمه‌ آرش کمانگیر و کاخ سیاه که در آن موزه‌ هنرهای زیبا قرار دارد از سازه‌ های دیدنی مجموعه‌ سعد آباد به شمار می‌ آیند.
همچنین اگر به بازدید از موزه‌ ها علاقه دارید موزه‌ هنرهای زیبا، موزه‌ مردم‌ شناسی، موزه‌ پوشاک سلطنتی، موزه‌ ظروف سلطنتی، موزه استاد فرشچیان، موزه مینیاتور استاد بهزاد، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه نگارستان، موزه‌ چهره های ماندگار، موزه‌ مینیاتور استاد آبکار، موزه‌ برادران امیدوار، موزه‌ آب و موزه‌ نظامی نیز از جمله دیگر محل های دیدنی تهران هستند که در مجموعه موزه های کاخ سعد آباد قرار دارند.
سردر باغ ملی نیز که جزء نماد های تهران قدیم به شمار می آید، از جمله آثار تاریخی و دیدنی تهران است. این سردر قبلاً دروازه ‌ای برای ورود به میدانِ مشق بوده است. شهرت میدان مشق در زمانه‌ خود به اندازه میدان ولیعصر یا میدان انقلاب تهران امروز بوده است. سردر باغ ملی در فاصله 300 متری از ایستگاه متروی امام خمینی در مرکز شهر تهران قرار دارد. 


 

محل های دیدنی تهران مخصوص شب گردی ها

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس، بزرگ ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران است که محلی ایده آل برای دوچرخه ‌سواری، پیاده‌روی، پیک ‌نیک های خانوادگی و شب‌گردی ‌به شمار می ‌آید. ضمن این که تفریح و گردش در دریاچه چیتگر در هر چهار فصل سال مطلوب است. این دریاچه در شمال غرب تهران واقع شده است و در شمال پارک جنگلی چیتگر قرار گرفته است. از لحاظ مختصات جغرافیایی این دریاچه از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه آزادگان و از غرب به منطقه ۲۲ شهرداری تهران می رسد. مساحت این دریاچه مصنوعی ۱۳۰ هکتار است و در مجاورت آن نیز مجموعه‌ ای تفریحی بزرگی ساخته شده است.
مجموعه بام لند در کنار دریاچه چیتگر از دیگر دیدنی ‌های اطراف این دریاچه محسوب می گردد. این مکان با مساحتی بالغ بر ۶۰ هزار متر مربع، بیش از ۱۳ هزار متر مربع فضای تجاری دارد. معماری باملند تلفیقی از معماری قدیمی ایرانی نظیر بادگیرهای یزد و ستون‌های تخت جمشید و المان‌ های مدرن و شیک امروزی است. این مجموعه شامل ۱۲ ساختمان دو طبقه مستقل است و نخستین مرکز خرید خطی ایران در فضای باز به حساب می ‌آید. باملند با وجود مراکز خرید فوق‌العاده و کافه‌ها و رستوران ‌های عالی و امکانات تفریحی جذابی مانند آمفی ‌تئاتر روباز، مسیر پیاده‌ روی، ماهیگیری، مجموعه تفریحی کودکان، شهربازی سرپوشیده کیدز گاردن، مجموعه ساحل شنی پرشین، قایق ‌سواری و امثال آن گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند.

محل های دیدنی پایتخت مخصوص دوستداران حیوانات

باغ پرندگان تهران نیز که یکی دیگر از محل های دیدنی تهران است یکی از بزرگ‌ترین باغ ‌های پرندگان در خاورمیانه است که در پارک جنگلی لویزان قرار دارد. در این باغ زیبا سه هزار قطعه پرنده گوناگون از سراسر دنیا نگهداری می ‌شود و از این نظر گزینه‌ای ایده آل برای دوستداران حیوانات به حساب می‌آید.
این باغ در سال ۱۳۹۲ در دو فاز افتتاح شد و در قسمت آبچر آن که محل نگهداری پرنده ‌هایی با قابلیت پرواز است، هیچ حصاری بین گردشگران و پرندگان وجود ندارد. بخش دیگر باغ که دشتچر نامیده می‌شود، به پرنده‌ های در قفس و گونه‌ های بدون توانایی پرواز اختصاص دارد.
یکی دیگر از بخش ‌های جذاب باغ پرندگان کبوترخانه آن است که به سبک و سیاق کبوترخانه ‌های دوره صفویه در شمال غرب باغ پرندگان ساخته شده است. علاوه بر این، می‌ توانید از آبشارها و برکه ‌های زیبای این باغ در بین درختان سرسبز آن بهره ببرید. ضمن آن که این باغ مجهز به رستوران، کافه، کلبه گیاه، کافه کتاب، آلاچيق، زمين بازی كودكان، نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ اختصاصی نیز می باشد.
علاوه بر باغ وحش ارم نیز که در بخش های قبلی معرفی شد، باغ وحش بوستان ملت که در پارک ملت تهران واقع است، نیز یکی دیگر از محل هایی است که دوستداران حیوانات می توانند از آن بازدید کنند.


 

جمع بندی

یکی از معروف ترین نماد های شهر تهران که جزء مناطق دیدنی آن نیز به شمار می رود، برج میلاد تهران است. این برج بلندترین برج ایران، سومین برج بلند خاورمیانه و ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان محسوب می شود. به علاوه سکوی دید باز برج میلاد که در طبقه‌ هفتم این برج و ارتفاع ۲۸۰ متری از سطح زمین قرار گرفته یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری تهران است.
پل طبیعت تهران که بزرگ ‌ترین پل غیرخودرویی خاورمیانه و اولین پل غیرخودرویی ایران نیز به حساب می‌ آید، فضا های بی‌ نظیری برای پیاده‌ روی و نشستن بر روی نیمکت و لذت بردن از مناظر دارد.
بام تهران نیز یکی دیگر از مناظر زیبای طبیعی شهر تهران به حساب می آید که به حد فاصل انتهای خیابان ولنجک تا ایستگاه اول تله‌ کابین توچال گفته می ‌شود. این مکان با آب و هوای کوهستانی خود می تواند پذیرای بسیار مناسبی برای هموطنان در فصول بهار و تابستان است .
کاخ گلستان نیز از مکان های دیدنی تهران است که جزء آثار باستانی و تاریخی کشور محسوب می شود. این کاخ سندی زنده از تاریخ ایران و نمونه ‌ای منحصر به ‌فرد از معماری باستانی ایرانی محسوب می‌ شود که در فهرست میراث یونسکو و آثار ملی ايران به ثبت رسیده است.
مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد یکی از برجسته ‌ترین مکان ‌های تاریخ معاصر ایران است که برای گردشگران علاقه مند به آثار باستانی ایران بسیار جذاب است. همچنین موزه‌ هنرهای زیبا، موزه‌ مردم‌ شناسی، موزه‌ پوشاک سلطنتی، موزه‌ ظروف سلطنتی، موزه استاد فرشچیان، موزه نگارستان، موزه‌ چهره های ماندگار، موزه‌ نظامی و بسیاری دیگر از موزه ها در مجموعه موزه های کاخ سعد آباد قرار گرفته اند.