از آن جایی که ظاهر ناخوشایند اندام جنسی در برخی بانوان ممکن است باعث خجالت آن ها در حین رابطه جنسی باشد، پزشکان امکان انجام عمل لابیاپلاستی را به وجود آوردند. در واقع جراحی لابیاپلاستی از جمله جراحی های زیبایی اندام تناسلی زنانه است که در آن لابیا که لبه های داخلی و یا خارجی واژن بانوان است، کوتاه تر شده و یا اصلاح می شود.

لازم به ذکر است که این عمل جراحی قبل از همه چیز یک جراحی زیبایی به حساب می آید و برای افرادی مناسب است که تنها از ظاهر واژن خود رضایت ندارند.

لابیا یک قسمت گوشتی مانند از اندام جنسی بانوان است که از اعضای داخلی دستگاه تناسلی زنان مانند دهانه واژن محافظت می کند. در برخی از بانوان به دلایل متفاوتی لابیا های دستگاه تناسلی بزرگ، بد شکل یا بد رنگ شده است. در نتیجه منجر به عدم اعتماد به نفس آن ها حین برقراری رابطه جنسی می شود. در این شرایط برخی بانوان در صدد اصلاح این مشکل زیبایی بر می آیند. عمل جراحی که به اصلاح شکل ظاهری لابیا می انجامد، عمل لابیاپلاستی نام دارد که البته مانند هر عمل جراحی دیگری دارای عوارض جانبی مانند درد پس از عمل نیز می باشد. مقالات مرتبط به لابیا پلاستی را در سایت برترین ها بخوانید.


بیشتر بخوانید: لابیاپلاستی چیست؟


 

بهترین دکتر زنان در تهران

 

لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی به جراحی گفته می شود که در آن قسمتی از لابیای مینور یا لب های اطراف اندام جنسی زنانه برداشته می شود. در حقیقت لابیا پلاستی یک عمل جراحی زیبایی زنان در قسمت خارجی واژن است که به منظور کوچک کردن و قرینه سازی لب های مینور واژن انجام می شود.

بزرگی این لبه ها در اندان جنسی زنان فقط ممکن است از نظر زیبایی نامطلوب باشد. هر چند برخی از بانوان ورزشکار مانند دوچرخه سواران و اسب سواران نیز مشکلاتی با بزرگ بودن لابیاهای مینور واژن خود دارند که با انجام عمل لابیا پلاستی برطرف می گردد.

جراحی لابیا پلاستی می تواند در تمام سال های باروری خانم ها انجام شود و حتی پس از یائسگی نیز انجام آن مانعی ندارد. لازم به ذکر است که در عمل لابیاپلاستی اگر بی حسی به صورت صحیح انجام شود، فرد هیچ گونه دردی را حین انجام جراحی احساس نخواهد کرد.

برای افرادی که قرار است این جراحی را در مطب انجام دهند، از بی حسی موضعی با داروی تزریقی استفاده می شود که اندکی دردناک است. البته قبل از تزریق داروی بی حسی به مدت ۶۰-۴۵ دقیقه از کرم بی حسی موضعی استفاده می شود. در هر صورت به دلیل تزریق داروی بی حسی به زیرپوست، دردناک خواهد بود.

در مواردی که نیاز به انجام جراحی در اتاق عمل باشد، اغلب بی حسی نخاعی از طریق کمر انجام می شود و پس از بی حس شدن ناحیه تناسلی، فرد دردی ندارد.


بیشتر بخوانید: چه کسانی کاندید انجام لابیاپلاستی هستند؟


 

انواع عمل جراحی لابیاپلاستی

به طور کلی سه روش زیر برای انجام عمل لابیاپلاستی مرسوم است :

  1. تکنیک تریم : در این روش لب های مینور کلامپ می شود و برش داده می شود و در آخر با نخ قابل جذب بخیه زده می شود. به صورت متوسط این عمل ۳۵ بین تا ۴۵ دقیقه زمان می برد.
  2.  وج تکنیک : در این روش با استفاده از برش V شکل لابیای مینور برش داده می شود و سپس لبه ها با نخ قابل جذب به هم نزدیک و بخیه می شوند. معمولاً افرادی از این روش جراحی استفاده می کنند که لابیا های بزرگ و آویزان دارند. بنابراین در این افراد، جراحی برای برداشتن بخش بزرگ و آویزان لابیا به صورت وج  انجام می شود و از این طریق به ایجاد تناسب قسمت بالا و پایین لابیا اقدام می شود.
  3. لیزر واژینال : در این روش با استفاده از لیزر بافت لابیا برش داده می شود و همزمان انعقاد خون انجام می شود. بنابراین در این روش خونریزی بسیار کمتر است و نیاز به بخیه زدن نیست. از دیگر مزایای جراحی با لیزر التهاب کمتر موضع و دقت بالای لیزر را می توان نام برد.

البته که از هر کدام از این روش ها می توان در جراحی لابیاپلاستی استفاده کرد و این بستگی به ظاهر لابیاها و تصمیم پزشک دارد. در هر صورت نتیجه جراحی لابیا پلاستی با چاقو به دلیل بخیه هایی که وارد می شود، قابل مقایسه با نتیجه حاصل از لیزر لابیاپلاستی نیست و نتیجه لیزر همیشه دقیق تر و زیباتر بوده است.

هزینه لابیا پلاستی

چه کسانی کاندید انجام عمل لابیاپلاستی هستند؟

به طور کلی زنانی که از نا متقارن بودن ظاهر اندام جنسی خود ناراضی هستند و به همین دلیل اعتماد به نفس آن ها در هنگام برقراری رابطه جنسی کاهش یافته است، جزء اکثریت اقشار داوطلب برای انجام جراحی لابیا پلاستی هستند.  همچنین زنانی که به دلیل بزرگ بودن لابیاها نمی توانند لباس های تنگ و یا شلوار جین بپوشند و دچار درد و سوزش در این ناحیه می شوند.

در وهله بعدی زنانی که به خاطر بزرگ بودن لابیا مرتباً دچار عفونت های ادراری یا عفونت واژن می شوند. به علاوه زنانی که لابیا های تیره ای دارند و مایل به رفع تیرگی لابیای خود هستند. یا زنانی که به دلیل بزرگ بودن لابیای مینور مسیر ادرار آن ها تغییر کرده و مشکل دفع ادرار و عفونت ادراری دارند.

در آخر زنانی که به خاطر داشتن لابیاهای بزرگ با انجام ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و اسب سواری دچار درد، خارش و سوزش در این ناحیه می شوند.


مطلب پیشنهادی سایت برترین ها: هزینه عمل لابیاپلاستی در تهران



مزیت انجام جراحی لابیاپلاستی

اولین مزیتی که پس از انجام جراحی لابیا پلاستی مشاهده می شود افزایش رضایت مندی خانم ها از ظاهر اندام جنسی خود است که در نتیجه اعتماد به نفس آن ها در رابطه جنسی بیشتر می شود. حتی در برخی از بانوان که قبلاً به دلیل نامتقارنی لابیاها دچار خجالت بودند و این امر باعث عدم رضایت جنسی آن ها می شد، رضایت جنسی بالاتر می رود. همچنین عملکرد میل جنسی زنان نیز پس از این عمل بیشتر می شود.

به علاوه بانوانی که به دلیل مشکلات بزرگی لابیاهای واژن خود در انجام برخی ورزش ها یا به هنگام پوشیدن لباس های تنگ دچار مشکل بودند، مساله بر طرف می شود.

همچنین با رفع چین و چروک هایی که در اطراف دستگاه تناسلی زنان قرار دارد، پس از انجام عمل جراحی لابیا پلاستی ظاهر و زیبایی خارجی اندام جنسی زنان بهتر شده و با این حرکت عزت نفس آن ها بیشتر می شود.

 

لابیا پلاستی با لیزر

 

مدت زمان عمل لابیاپلاستی ؟

پس از برگزاری یک جلسه ویزیت حضوری در مطب پزشک متخصص، جهت انجام عمل لابیاپلاستی به بیمارستان مراجعه می کنید. مدت زمان تخمین زده شده برای جراحی لابیاپلاستی حدود 1 الی 2 ساعت می باشد. پس از اتمام عمل جراحی، می توانید ترخیص شده و به منزل باز گردید.

هر چند عمل لابیاپلاستی با لیزر در مطب یا کلینیک انجام شده و بسیار سریع تر نیز صورت می پذیرد و عوارض بسیار کمتری نیز دارد.


بیشتر بخوانید :  بهترین جراح لابیاپلاستی در تهران


 

 جراحی لابیاپلاستی و زایمان

لازم است بدانید که یک سری تغییرات در مخاط واژن و حتی لابیاها در دوران بارداری ایجاد می شود که خود را به شکل پرخونی و تورم در واژن نشان می دهد. بنابراین هر گونه برش یا جراحی در این زمان بر روی این ناحیه ممکن است عوارض زیادی مانند خونریزی و عفونت را در پی داشته باشد.

به  علاوه پس از انجام زایمان طبیعی خونریزی فرد شروع می شود و از طرفی هنگام زایمان لابیاها ممکن است تحت کشیدگی و حتی مختصری آسیب دیدگی نیز بشوند. در نتیجه بهتر است یک فاصله زمانی منطقی در حدود 2 تا 3 ماهه بین زمان زایمان و انجام جراحی لابیاپلاستی وجود داشته باشد.

هر چند بسیاری از خانم ها تمایل دارند این جراحی را همزمان با عمل زایمان طبیعی انجام دهند، اما معمولاً پزشکان این عمل را توصیه نمی کنند.

حتی در مورد زایمان های سزارین نیز چون مادران پس از زایمان مقدار زیادی خون از دست می دهند، باز هم نمی توان لابیاها را برش داد و باعث خونریزی بیشتر شد. در نتیجه زایمان شما از هر نوعی که باشد انجام جراحی لابیاپلاستی در آن زمان مقدور نیست.

دکتر زنان تهران

اقدامات قبل از عمل جراحی لابیاپلاستی

عمل لابیاپلاستی برای زنان باردار، باعث ایجاد خطر برای مادر و جنین می شود و به همین دلیل فرد باید از لحاظ بارداری بررسی شود.

قبل از لابیاپلاستی آزمایش شمارش کامل سلول های خون  و کم خونی، اختلالات انعقادی خون و تعیین تالاسمی مینور، انجام می شود. شخصی که می خواهد لابیاپلاستی انجام دهد باید هموگلوبین بالاتر از ۱۰ داشته باشد و آزمایش انعقاد خون او باید نرمال باشد. آزمایش خون باید ۷ تا ۱۰ روز قبل از عمل جراحی انجام شود.

برای فردی که دچار عفونت مکرر است، در ابتدا باید تست پاپ اسمیر انجام دهد تا دلیل عفونت وی مشخص شود و سپس اقدام به لابیاپلاستی شود. سه روز قبل از لابیاپلاستی باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کرد. یک هفته قبل از لابیاپلاستی از استخر رفتن و نشستن در وان حمام خودداری کنید و به بهداشت ناحیه تناسلی اهمیت زیادی دهید.

افرادی که پوست حساسی دارند باید یک ماه قبل از لابیاپلاستی از مصرف هرگونه لوسیون، پماد و کرم در اندام تناسلی خودداری کنند. زیرا ممکن است پوست آن ها نسبت به این مواد آلرژی داشته باشد و باعث ایجاد مشکلاتی شود.
 


بیشتر بخوانید: مراقبت های قبل و بعد از لابیاپلاستی


مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی

پس از جراحی لابیاپلاستی کمپرس سرد تا ۲۴ ساعت توصیه می شود و استحمام ۴۸ ساعت بعد از عمل به صورت ایستاده مجاز است. استراحت نسبی به مدت ۴۸ ساعت نیاز است و پس از گذشت 4 روز می توانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید.

روز دوم تا چهارم پس از عمل فقط در حد کارهای سبک و شخصی داشته باشید و از کارهای سنگین خودداری کنید.

دو روز پس از عمل باید از آب ولرم و بتادین برای شست و شو آن ناحیه استفاده کنید. از بتادین رقیق استفاده کنید تا مانع از ترمیم زخم نشود. روزی دو بار هر بار 5 دقیقه محل را شست و شو دهید. پس از شستشو آن ناحیه باید با سشوار خشک شود و به هیچ عنوان از دستمال کاغذی استفاده نکنید.

سوزش و خارش خفیف در ناحیه عمل طبیعی است. درد و خونریزی مختصر از محل عمل تا یک هفته نرمال تلقی می شود ولی خونریزی شدید را به پزشک اطلاع دهید. تا دو ماه پس از عمل تورم و کبودی طبیعی تلقی می شود. از بروز یبوست جلوگیری شود و ترجیحاً از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید.

فعالیت سنگین و ورزش و رابطه جنسی تا ۴ هفته پس از عمل قدغن می باشد. تا دو هفته بعد از عمل پوشیدن شلوار های تنگ ممنوع است. استفاده از مواد غذایی که دارای ویتامین c هستند و استفاده از آناناس و گوشت قرمز به بهبود زخم کمک می کند.

پس از انجام عمل نیاز به دوره ترمیم 21 روزه دارید. البته بلافاصله بعد از جراحی دوره ترمیم آغاز می شود ولی باید توجه داشت که هر زخمی پس از عمل جراحی نیاز به ترمیم دارد و مدتی طول می کشد تا فرد به بهبودی کامل برسد.

عوارض عمل لابیاپلاستی

به دلیل آسیب هایی که به بافت لابیای واژن وارد می شود، بعد از جراحی لابیاپلاستی فرد احساس تورم و کبودی خواهد داشت. همچنین ممکن است شخص در هنگام ورزش کردن و یا فعالیت های روزانه کمی احساس درد داشته باشد. البته این احساس کاملاً طبیعی است و پس از گذشت زمان تعیین شده توسط پزشک کاملاً از بین می رود.

به علاوه ممکن است بعد از انجام لابیاپلاستی با لیزر مقداری سوزش و درد احساس شود که این امر کاملاً طبیعی بوده و روزهای بعد از جراحی از درد آن کاسته می شود.برای کاهش عوارض لابیاپلاستی انتخاب پزشک بمتخصص امری مهم است.به همین دلیل ما لیستی از بهترین دکتر زنان در تهران را تهیه کردیم تا بدون نگرانی مراجعه فرمایید

دکتر زنان خوب در تهران

 

 نتیجه گیری

عمل لابیاپلاستی یک جراحی زیبایی مخصوص اندام جنسی زنان است که به منظور ایجاد تقارن در لابیاها و کوچک کردن آن ها انجام می شود. این عمل هم به صورت جراحی با چاقو در بیمارستان قابل انجام است و هم به صورت لیزر و تشخیص نوع آن با پزشک جراح است. هر چند نتایج لابیاپلاستی با لیزر دقیق تر و بهتر است و عوارض کمتری نسبت به جراحی با تیغ دارد.

انجام جراحی لابیا پلاستی در زمان زایمان چه ببه صورت طبیعی و چه زایمان سزارین امکان پذیر نیست. زیرا هر گونه برش و جراحی بر روی اندم جنسی زن عوارض زیادی مانند خونریزی و عفونت را در پی دارد. انجام مراقبت های ویژه زخم ها پس از انجام لابیاپلاستی الزامی است و فرد به دوره ترمیم 21 روزه ه نیاز دارد و مدتی طول می کشد تا به بهبودی کامل برسد.