بدون‌شک از حساسیت و ارزش بالا فرش‌های دستباف باخبر هستید، از این‌رو نباید شستن این فرش‌های ارزشمند را به هر کسی بسپارید. تنها با شستن فرش دستباف در قالیشویی شما می‌توانید با خیال راحت از تمیزی فرش خود و سلامت آن مطمئن باشید زیرا قالیشویی‌ها تحت شرایط خاصی این فرش‌های ارزشمند را می‌شویند.

مزیت شست و شوی فرش دستباف با قالیشویی

با توجه به اینکه شستشوی فرش‌های ماشینی و دستباف به هیچ‌وجه یکسان نخواهند بود، توصیه می‌کنیم برای شستن فرش‌های دستباف خود از بهترین قالیشویی‌ در تهران کمک بگیرید.

بهترین مواد شوینده برای شستن فرش


 ممکن است برخی از افراد شستن این فرش‌ها را امری راحت تلقی کنند و خودشان برای این کار دست به کار شوند ولی طول عمر بالا فرش با شست و شو نامناسب کاهش می‌یابد.  از این‌رو مزیت‌هایی دارد که نباید آنها را دست کم گرفت. برای مثال یکی از فواید شستن فرش دستباف در قالیشویی عدم قاطی شدن رنگ فرش دستباف است.


بیشتر بخوانید : دانستنی های شست‌و‌شوی فرش در یک قالیشویی


تميز كردن فرش دستباف


در صورتی که فرش دستباف شما در شرایط مناسب و با وسایل کاربردی شسته نشود، به طور حتم عواقب خوبی به همراه نخواهد داشت. در این بخش 10 مورد از فواید شستشوی فرش  دستباف در قالیشویی را برای شما به طور خلاصه ذکر می‌کنیم:

  • عدم رنگ دادن فرش‌های دستباف
  • عدم تیرگی رنگ فرش‌های دستباف
  • عدم قاطی شدن رنگ فرش‌ها
  • خشک شدن کامل فرش‌های دستباف شسته شده
  • بوی خوش فرش‌ها بعد از شستشو و جلوگیری از نم‌دار بودن و بدبو شدن فرش‌های دستباف
  • عدم آسیب به ابعاد و دوخت فرش‌ها
  • عدم پارگی بخش‌های قدیمی‌تر فرش‌های دستباف
  • عدم نیاز به نیروی قوی انسانی برای جابه‌جایی فرش‌های دستباف خیس شده و سنگین
  • مهم نبودن شرایط جوی به هنگام شستشوی فرش‌های دستباف
  • عدم آلودگی دوباره فرش به دلیل آلودگی هوا

قیمت قالیشویی


بیشتر بخوانید : قالیشویی با سرویس رایگان



مراحل شست و شوی فرش دستباف در قالیشویی

فرش‌های دستباف ارزشمند هستند و در برخی موارد نیز این فرش‌ها جزء ارثیه به حساب می‌آیند و قدیمی هستند. بنابراین قبل از شروع مراحل شستشو باید اشکال‌گیری شوند و اگر نیاز به ترمیم دارند به طور کامل روند اصلاح آنها انجام شود. در سایت برترین ها می توانید مقاله های بیشتری در این رابطه بخوانید.

در ادامه می‌توان مراحل شستسوی آنها را آغاز کرد که البته  به دستگاه‌ها، وسایل، و مواد شوینده خاص نیاز دارد. برای درک بهتر شما از سختی کار قالیشویی و اهمیت شستن فرش دستباف در قالیشویی مراحل شست و شو فرش دستباف در قالیشویی را به طور خلاصه برای شما ذکر می‌کنیم:

هشت مرحله شستن فرش دستباف در قالیشویی

همان‌طور که گفتیم بهتر است برای شستشوی فرش‌های دستباف و با ارزش خود از خدمات قالیشویی‌ها استفاده کنید. آنها با کمک ابزار و تجهیزات مدرن خود می‌توانند فرش شما را سالم و تمیز در اختیارتان بگذارند.

  1. غبارگیری: به منظور عدم آسیب به فرش‌های دستباف از تجهیزات مدرن و حضور کارشناسان حرفه‌ای در این مرحله استفاده می‌شود.
  2. تثبیت رنگ فرش‌ها: ضروری‌ترین مرحله شستن فرش دستباف در قالیشویی همین مرحله است زیرا فرش‌های دستباف اگر با مواد مناسب شسته نشوند، به طور حتم رنگ قاطی می‌کنند.
  3. لکه‌برداری فرش: این مرحله نیز به مواد شوینده خاص همانند شامپو فرش‌های صنعتی و حتی شوینده‌های تثبیت رنگ فرش دستباف نیاز دارد تا هیچ آسیبی به بافت اصلی فرش وارد نشود و لکه‌ها به طور کامل پاک شوند.
  4. شستن فرش‌ دستباف: با توجه به نوع جنس فرش (نخ پنبه، ابریشم، و پشم)، رنگ فرش دستباف، تراکم فرش، طیف رنگ‌آمیزی آن، درصد کثیفی و آلودگی فرش، نوع لکه، طول عمر لکه، و برخی از مسائل دیگر بهترین روش را برای شستشوی فرش دستباف انتخاب می‌کنند. به طور معمول از جدیدترین تجهیزات در شستسوی فرش دستباف استفاده خواهند کرد.
  5. آبکشی فرش: این مرحله به طور تقریبی از سایر مراحل راحت‌تر است و باید طبق مقررات اسلامی انجام شود.
  6. آبگیری فرش: از آنجایی که این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل شتسشوی فرش دستباف در قالیشویی است، بسیاری از قالیشویی‌های بزرگ و مدرن از تجهیزات و ابزار استاندارد برای آبگیری فرش استفاده می‌کنند. در این مرحله به هیچ‌وجه نباید فرش را در مقابل نور خورشید قرار دهید زیرا آفتاب رنگ فرش را تغییر می‌دهد.
  7. خشک کردن فرش دستباف: این مرحله از شستن فرش دستباف در گرم‌خانه‌های قالیشویی انجام می‌شود تا فرش حسابی خشک شود.
  8. بسته‌بندی فرش‌ها: در نهایت فرش‌ها لوله و کاور می‌شوند و در زمان تعیین‌شده در اختیار صاحبان خود قرار می‌گیرند.

بهترین قالیشویی تهران


مطلب پیشنهادی سایت برتربن ها : داروخانه آنلاین با ارسال رایگان


برای شستشوی فرش‌های دستباف در قالیشویی از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند؟

اگر از فرش‌های دستباف خود به خوبی نگه‌داری کنید، این فرش‌ها تا چندین دهه عمر می‌کنند زیرا کیفیت و ارزش فرش‌های دستباف بسیار زیاد است و دوام خوبی دارند. البته با یک‌بار شستن نامناسب این فرش‌ها شما می‌توانید به فرش‌های دستباف خود آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کنید.

از این‌رو بسیاری از کارشناسان حاضر در این حوزه پیشنهاد می‌کنند، فرش‌های دستباف خود را در خانه نشویید و آنها را به قالیشویی‌های با کیفیت و حرفه‌ای بسپارید. حتی هر قالیشویی نیز قابلیت شستشوی صحیح این فرش‌ها را ندارد. قالیشویی‌ها از چندین دستگاه برای شستن فرش‌های دستباف استفاده می‌کنند.

  • دستگاه‌های دستی
  • دستگاه‌های اتوماتیک
  • شلاق‌زن
  • برس استوانه‌ای
  • دستگاه شست و شوی 2 موتوره گیربکسی متشکل از 2 برس 40 سانتی‌
  • دستگاه‌های تمام  اتوماتیک
  • دستگاه‌های شستشوی ریلی
  • دستگاه‌های شستشوی میزی
  • دیگ آبگیر
  • دستگاه آبگیر لوله‌ای

    بیشتر بخوانید : نحوه شستشوی فرش در قالیشویی


    قالیشویی های مجاز تهران


قیمت خدمات شستن فرش دستباف در قالیشویی

برای برآورد قیمت خدمات شستشوی فرش دستباف در قالیشویی باید به متراژ، سلامت، جنس، و تراکم فرش خود توجه داشته باشید. در ضمن اگر فرش شما کوچک‌تر از حد معمول باشد باز هم هزینه سایر فرش‌ها از شما دریافت می‌شود.

به عبارت دیگر هزینه کلی خدمات قالیشویی به ازای هر متر از فرش شما تعیین خواهد شد. البته که بازه زمانی تحویل و دریافت فرش نیز در قیمت آن موثر است. در ضمن به ازای هر یک از خدمات جداگانه همانند اعلاشویی یا رفوگری و ترمیم فرش دستباف هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.

به طور معمول چک کردن فرش و نظر دادن در مورد نوع شستشوی آن هزینه‌بر نخواهد بود. به خاطر داشته باشید علاوه بر هزینه شستن یا رفوگری فرش شما باید هزینه حمل و نقل فرش دستباف را پرداخت کنید.

سرویس حمل فرش هزینه جداگانه‌ای دارد که البته بر روی مبلغ کلی خدمات قالیشویی محاسبه می‌شود. به طور کلی با توجه به سختی یا راحتی مراحل شستشوی فرش ما، هزینه قالیشویی متفاوت خواهد بود.

شستشوی فرش


چه تفاوتی میان شستن فرش دستباف و فرش ماشینی وجود دارد؟

شاید با شستن فرش ماشینی تفاوت و تمیزی چشم‌گیر آن را متوجه نشوید ولی از آنجایی که فرش دستباف کیفیت بالایی دارد با هر بار شستشو کیفیت آن چند برابر می‌شود. به عبارت دیگر شستن فرش دستباف در قالیشویی زیبایی این فرش‌های گران‌قیمت را افزایش می‌دهد.

البته نکات و جزئیات  مورد نظر هنگام شستن فرش دستباف بسیار بیشتر از مسائل مربوط به شستشوی فرش ماشینی خواهد بود. پیش از این نیز گفتیم به هنگام شستشوی فرش دستباف باید به نوع الیاف به کار رفته در این فرش‌ها و ترکیب رنگ‌آمیزی‌ها توجه داشته باشید زیرا اگر در شستن این فرش‌ها بی‌دقتی کنید، رنگ آنها قاطی می‌شود.

نکته و تفاوت دیگری که میان شستشوی این 2 مدل فرش وجود دارد، به سنگینی بیش از حد فرش‌های دستباف برمی‌گردد. بنابراین فرش‌های دستباف بعد از شستشو حمل و نقل سخت‌تری دارند و به طور حتم باید از تجهیزات و ماشین‌آلات مناسب برای جابه‌جایی آنها استفاده شود.

برعکس فرش‌های ماشینی، بهتر است فرش‌های دستباف به صورت خشک شسته شوند تا هیچ آسیبی به الیاف طبیعی آنها وارد نشود.

به هنگام شستن فرش‌های دستباف در قالیشویی محلول‌های شستشو مناسب با کمک برس مکانیزه بر روی سطح فرش پخش می‌شود و همچنین جاروبرقی‌های صنعتی نیز آلودگی‌های بین تاروپود فرش‌ها را از بین می‌برد. در حالی که برای شستن فرش‌های ماشینی در قالیشویی به تجهیزات و مکانیسم ویژه‌ای نیاز نخواهد بود.


بیشتر بخوانید : مراحل مختلف شستشو فرش در قالیشویی


آیا می‌توان فرش‌های دستباف را در خانه شست؟

اگر در این تصور هستید که شستن فرش دستباف در قالیشویی هزینه‌بر است و به دنبال روش ارزان‌تر یا کم‌هزینه‌تر هستید و به شستن این فرش‌ها در منزل فکر می‌کنید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید.

با توجه به حساسیت و ارزش بالای فرش‌های دستباف به هیچ‌وجه نباید آنها را با وسایل، مواد شوینده، و روش‌های معمولی بشویید.

مواد قلیایی و شوینده نامناسب می‌تواند به فرش‌های ارزشمند شما آسیب بزند، بنابراین بهتر است کار را به کاردان بسپارید و اجازه دهید قالیشویی با شامپو فرش‌های مخصوص فرش‌های دستباف، عملیات شستشو را به درستی انجام دهد.

در بخش‌های قبلی نیز به قاطی کردن رنگ این فرش‌ها در اثر شستشوی نامناسب اشاره کردیم. شاید شستشوی فرش دستباف توسط قالیشویی برای شما هزینه‌های زیادی به همراه داشته باشد ولی با توجه به ارزش بالای این فرش‌ها، تمام هزینه‌های مربوطه به سلامت و تمیزی فرش شما ارزشش را دارد.

 فرش‌های دستباف ابریشمی به مراقب روش شستشوی سخت‌تر و مهم‌تری نسبت به فرش‌های دستباف پشمی دارند. در نهایت ما توصیه می‌کنیم، ریسک نکنید و فرش‌های دستباف خود را به قالیشویی‌های حرفه‌ای بسپارید.

بهترین قالیشویی برای فرش دستباف


بیشتر بخوانید : قالیشویی معتبر در تهران


جمع بندی

اکنون که با مراحل، روند، مزیت، و نحوه محاسبه قیمت خدمات مربوط به شستن فرش دستباف در قالیشویی آشنا شدید شاید برای سپردن فرش دستباف خود به قالیشویی مصصم‌تر شده باشید. شستن این فرش‌های ارزشمند در خانه ممکن است خرابی‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

با ثبت سفارش خود در یکی از بهترین و باسابقه‌ترین قالیشویی‌ها می‌توانید از سرویس و خدمات مناسب آنها بهره‌مند شوید و بدون هیچ دغدغه و نگرانی در مورد خرابی یا رنگ قاطی کردن فرش دستباف خود فرشتان را تمیز و سالم تحویل بگیرید.

فراموش نکنید شستشوی فرش دستباف کاری نیست که شما بتوانید به روش سنتی در منزل خود همانند شستشوی فرش ماشینی انجام دهید. بدین‌ترتیب فرش دستباف گران‌قیمت خود را به قالیشویی بسپارید.