از آن جایی که افراد دیابتی و دارای قند خون بالا تعداد بسیار زیادی از اقشار جامعه را تشکیل می دهند، در این مقاله از سایت برترین هامی خواهیم به آموزش چند صبحانه آسان برای دیابتی ها بپردازیم.

صبحانه آسان برای دیابتی ها


بیشتر بخوانید : شاید کودکم دیابت دارد


1- تخم مرغ

تخم مرغ یک گزینه عالی، خوشمزه و مفید برای صبحانه افراد دیابتی است. تخم مرغ از نظر کالری، کم کالری و دارای میزان بالای پروتئین است. به این معنی که در هر تخم مرغ بزرگ حدود ۷۰ کالری و ۶ گرم پروتئین وجود دارد. یک مطالعه تحقیقاتی بر روی ۶۵ نفر مبتلا به دیابت نوع دو نشان داده است که خوردن روزانه دو عدد تخم مرغ به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا، میزان قند خون ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش می ‌دهد.

تخم مرغ برای صبحانه

2- بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یک صبحانه مغذی و بسیار مفید برای دیابتی ها است. با وجودی که جو دوسر دارای کربو هیدرات نسبتاً بالایی است، گزینه بسیار مناسبی برای افراد دیابتی است. زیرا به دلیل فیبر زیاد به کاهش قند خون کمک می کند. یک وعده استاندارد بلغور جو دوسر که با نصف فنجان جو دوسر و یک فنجان آب تهیه می‌ شود حاوی۱۵۴ کالری انرژی، ۵.۴ گرم پروتئین، ۲.۶ گرم چربی، ۲۷.۴ گرم کربوهیدرات و۴.۱ گرم فیبر است.
جو دو سر حاوی نوع خاصی از فیبر به نام بتا گلوکان دارد که بیشتر اثر آن در کاهش قند خون است. علاوه بر این‌ بلغور جو دوسر در افزایش احساس سیری به فرد کمک می ‌کند. می توانید برای تغییر طعم آن موادی مانند دارچین، انواع توت‌ ها، مغز‌ ها، دانه‌ ها یا ماست یونانی را نیز به جوی دو سر اضافه کنید تا متنوع ‌تر و خوشمزه ‌تر شود.

بلغور جو دو سر برای افراد دیابتی

3- اسموتی میوه و سبزیجات

آسان ترین راه برای تهیه یک صبحانه آسان برای افراد دیابتی مخلوط کردن انواع میوه و سبزیجاتی است که در منزل موجود دارید. می توانید بسته به ذائقه خود کمی شیر یا شیر گیاهی مانند شیر بادام یا ماست های بدون چربی را نیز به این مخلوط میوه جات اضافه کنید.
برای نمونه می توانید نصف فنجان ماست بدون چربی را با نصف فنجان شیر یا شیر بادام، سه چهارم فنجان تمشک یا توت فرنگی، نصف فنجان اسفناج تازه و دو قاشق سوپ خوری بذر کتان را با یک قاشق سوپ خوری پودر دارچین مخلوط کنید. بهتر است تکه های میوه شما یخ زده باشند و چند دقیقه این مخلوط را به خوبی ترکیب کنید تا همه طعم ها با هم مخلوط شوند.

استفاده از میوه های شیرین مانند انجیر، سیب یا انگور نیز می تواند طعم این اسموتی را به صورت طبیعی شیرین تر و دلپذیر تر کند.

اسموتی میوه و سبزیجات


بیشتر بخوانید : درمان زخم دیابتی


4- املت اسفناج و گوجه فرنگی

برای تهیه این املت به سه عدد سفیده تخم مرغ، سه قاشق سوپ خوری گوشت ریز خرد شده، یک قاشق سوپ خوری پنیر پارمسان و نصف فنجان سبزیجات خرد شده مانند اسفناج، مارچوبه، کلم بروکلی، قارچ، فلفل، کدو،گوجه، پیاز و کمی روغن احتیاج دارید.
اول روغن را در ماهی تابه بریزید. سپس، گوشت و سبزیجات را سه دقیقه در روغن سرخ کنید. می توانید از گوشت گوسفند چرخ شده نیز در این املت استفاده کنید. پس از آن تخم مرغ را بزنید و پنیر را بعد از پخت تخم مرغ به املت خود اضافه کنید. اگر می خواهید رسپی های بیشتر برای درست کردن یک صبحانه خوشمزه یاد بگیرید لازم است به یک آموزشگاه آشپزی در تهران که از هر جهت مطمئن و حرفه ای است مراجعه کنید.

املت اسفناج و گوجه فرنگی

5- غلات سبوس گندم

سبوس گندم لایه خارجی هسته گندم است که معمولاً در طی عملیات آسیاب شدن از بین می ‌رود. وقتی سبوس گندم به صورت غلات در می ‌آید، سبوس به صورت پوسته یا گلوله فرآوری می ‌شود. این‌ ماده از نظر مواد غذایی کاملاً مغذی و حاوی فیبر زیادی است و بار گلیسمی کمی دارد و سطح قند خون را به صورت آرام افزایش می‌ دهد. به همین دلیل است که گفته می شود غلات سبوس گندم یک صبحانه مناسب برای افراد دیابتی است.
یک وعده استاندارد حاوی ۲۸ گرم غلات سبوس گندم حاوی ۹۲.۷ کالری، ۲.۹ گرم پروتئین، ۰.۷ گرم چربی، ۲۳.۱ گرم کربوهیدرات و ۵ گرم فیبر است. غلات سبوس گندم به طور معمول با شیر یا ماست سرو می‌ شوند و می ‌توانید برای بهبود طعم آن مواد غذایی دیگری مانند توت یا دارچین را به آن اضافه کنید.

غلات سبوس گندم

6- ماست یونانی و انواع توت

ترکیب ماست یونانی با انواع توت‌ ها یک صبحانه آسان، خوشمزه و مغذی برای افراد دیابتی است. بر اساس بعضی مطالعات، خوردن محصولات لبنی ممکن است کنترل قند خون را بهتر کند و سطح قند خون را کاهش دهد. پیش ‌بینی می ‌شود ترکیبات ماست پروبیوتیک بدن را در تجزیه قند ها کمک می ‌کنند.
علاوه بر آن این ترکیب غذایی نسبتاً کم کالری است. در صورت تمایل، می ‌توانید یک قاشق غذاخوری آجیل خرد شده را برای افزایش کالری و چربی ‌های سالم به آن اضافه کنید، بدون این که محتوای کربوهیدرات آن را افزایش دهید.

ماست یونانی با توت


بیشتر بخوانید : تاثیر دیابت بر شنوایی


7- کره بادام زمینی بر روی نان تست به همراه تکه های میوه جات

همان طور که می دانید کره بادام زمینی در واقع همان بادام زمینی خام چرخ شده است که یک پروتئین بسیار مفید و سیر کننده برای بدن انسان است. می توانید یک ساندویچ کره بادام زمینی روی نان سبوس دار را برای صبحانه امتحان کنید. به منظور بهبود طعم آن و فیبر و کمی شیرینی طبیعی، می توانید چند عدد توت فرنگی یا توت سفید را بر روی آن خرد کنید. ترکیب پروتئین و فیبر به شما کمک می کند در طی روز بیشتر سیر بمانید.

کره بادام زمینی با نون تست و میوه

8- املت قارچی

این املت خوشمزه و رژیمی که برای افراد چاق نیز مفید و سیر کننده و کم کالری است. برای تهیه این املت به قارچ خرد شده، تخم ‌مرغ ، کره و روغن نیاز دارید. طرز تهیه آن به این شکل است که در روغن خیلی کم قارچ ها را سرخ‌کنید. سپس درون ماهی تابه مقداری کره بریزید. تخم ‌مرغ و قارچ ها را با هم ترکیب کنید و بنا به ذائقه خود کمی نمک و فلفل اضافه کنید. می توانید بنا به دلخواه خود یک یا هر دو طرف املت را سرخ کنید. این صبحانه کم‌ کالری بسیار خوشمزه است و قند خون شما را تنظیم می‌ کند.

املت برای افراد دیابتی