از آن جایی که امروزه آلودگی هوا در شهر های صنعتی خطر بزرگی برای سلامت انسان ها است، در این فرصت می خواهیم به مواردی برای حفظ سلامتی در هوای آلوده بپردازیم.
آلودگی هوا به علت ترکیبات موجود در هوا است که یا به صورت طبیعی در آن وجود دارند و یا به صورت مصنوعی توسط ما انسان ها و تکنولوژی های مخرب وارد هوا شده اند. در هر صورت هر نوع آلودگی به سلامت ما انسان ها و محیط زیست آسیب می رساند. ذرات ریز حاصل از سوخت بنزین و گاز های سوخت ماشین ها و حتی گاز هایی که از سوختن چوب و تولید ذغال حاصل می شوند، می ‌توانند به عمق ریه ‌های ما نفوذ کنند و از طریق رگ ‌های خونی به سراسر بدن ما برسند.
آلاینده‌‌های هوا می ‌توانند آسم را شدیدتر کرده، سرفه را افزایش بدهند و عملکرد ریه ‌ها را ضعیف تر کنند. همچنین این آلاینده ‌ها خطر برونشیت، سردرد، ضربان نامنظم قلب، حملات قلبی غیرکشنده و مرگ زودرس را در افراد مبتلا به بیماری ‌های قلبی و ریوی را تا حد زیادی بیشتر می کنند.

اثرات آلودگی هوا


بیشتر بخوانید : خطراتی که سلامتی سالمندان را تهدید می کند


حالا باید ببینیم که ما به عنوان یک انسان چه اقداماتی را می توانیم برای حفظ سلامتی در هوای آلوده انجام بدهیم؟ یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در هوای آلوده برای حفظ سلامتی خود باید انجام دهیم، رعایت رژیم غذایی مفید و سالم است. خصوصاً کودکان، سالمندان و گروه‌ های حساسی که دارای بیماری ‌های قلبی و تنفسی هستند، در روزهایی که هوا آلوده است شیر و لبنیات به ویژه پنیر و ماست به خاطر کلسیمی که دارند می ‌توانند از جذب عناصر سنگین مانند سرب جلوگیری کنند. بنابراین به طور کلی بهتر است از سبزی ‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتری استفاده کنید تا اثرات مخرب هوای آلوده را بر بدن خود کاهش دهید. اگر میخواهید بدانید حفظ سلامتی در هوای آلوده چگونه است؟! این مقاله از سایت برترین ها را مطالعه کنید.

نکته هایی برای حفظ سلامتی در هوای آلوده

اولین نکته برای حفظ سلامتی در هوای آلوده آن است که تا حد امکان سعی کنید در خانه بمانید. به خصوص اگر منطقه زندگی شما در برخی روزها آلودگی هوای زیادی دارد و شما نیز مجبور به ترک خانه نیستید. مسلم است که کودکان، افراد بازنشسته و مادران خانه دار لزومی به گذراندن وقت خود در بیرون از منزل ندارند. کما این که امروزه با مجازی شدن بیشتر فروشگاه ها می توانید تمام مایحتاج روزانه خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.
نکته دوم برای حفظ سلامتی در هوای آلوده این است که یک دستگاه تصفیه هوای خانگی خریداری کنید تا مانع آلودگی هوای منزل خود شوید. دقت کنید که فیلتر دستگاه را باید با توجه به توضیحات آن هر سه تا شش ماه یک بار تعویض کنید.
نکته سوم برای حفظ سلامتی در هوای آلوده آن است که اگر به هر دلیلی مجبور به ترک منزل هستید، حتی المقدور کارهای بیرون از خانه را صبح زود یا عصر انجام دهید. زیرا آلودگی هوا زیر تابش نور خورشید در بالاترین مقدار خود قرار می گیرد. فعالیت در هوای سرد بیرون از خانه به شما کمک خواهد کرد تا از قرار گرفتن بیش از حد در مقابل تابش نور خورشید خودداری کنید.
اقدام دیگر به این منظور آن است که باک بنزین ماشین‌ خود را پس از تاریکی هوا پر کنید. چرا که اشعه ‌های خورشید منجر به انتشار بیشتر گاز های بنزین در طول روز می ‌شوند.
نکته چهارم آن که سعی کنید در هوای آلوده از خیابان ‌های شلوغ و پرتردد مرکز شهر دوری کنید. از مسیر های دوچرخه سواری و پیاده روی استفاده کنید تا از خیابان ‌های شلوغ دور بمانید. زیرا همان طور که می دانید کیفیت هوا در بزرگراه‌ ها نسبت به خیابان ‌های محله های مسکونی، آلوده تر است.

عوارض آلودگی هوا


 

مطلب پیشنهادی سایت برترین ها : مراقبت از پوست در تابستان، چه نکاتی به سلامت پوست کمک می کند؟


حفظ سلامتی در هوای آلوده برای اقشار آسیب پذیر

همان گونه که استحضار دارید برخی اقشار جامعه در معرض خطر بیشتری در برابر آلودگی هوا قرار دارند. این اقشار شامل افراد زیر هستند:

  • افراد مبتلا به آسم
  • خانم های باردار
  • مبتلایان به قند خون بالا
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی
  • افراد مبتلا به بیماری تنفسی
  • نوزادان و کودکان
  • بزرگسالان فعال که در بیرون از منزل ورزش می‌کنند.
  • افراد مسن

عوامل آلودگی هوا


بیشتر بخوانید : راز سلامتی چیست،متخصصان در این باره چه می‌گویند؟


در نتیجه برای حفظ سلامتی این عزیزان در برابر آلودگی هوا بهتر است که تا حد امکان از بیرون رفتن آن ها به ویژه در روزهای پر خطر جلوگیری کنیم. به علاوه جهت حفظ سلامتی در هوای آلوده باید همه افراد جامعه  و به ویژه این گروه از افراد از سیگار کشیدن یا رفتن به مکان ‌هایی که مردم در آن‌ جا سیگار می کشند، اجتناب کنند. زیرا دود سیگار باعث آلودگی هوا می‌ شود.
به خصوص افراد سیگاری باید سعی کنند که در معرض هوای این افراد از کشیدن سیگار خودداری کنند و سلامتی آن ها را با خطر مواجه نکنند. اقدام مفید دیگری که برای  حفظ سلامتی این عزیزان می توانید انجام دهید، آن است که به کیفیت هوای منزل خود توجه کنید. برای مثال شومینه‌ های چوب سوز را با انواع مدل‌ های گاز ‌سوز جایگزین کنید. با این کار کیفیت هوا در منزل شما بالاتر می‌ رود و انتشار آلودگی به خارج از منزل را نیز کاهش می دهید.

از طرف دیگر با توجه به تغذیه سالم تر این عزیزان می توانید سلامتی آن ها را بالا ببرید. برای مثال استفاده از تنقلات کم ارزش مانند چیپس و پفک و نوشابه های گازدار در همه افراد و به خصوص کودکان یا زنان باردار می تواند باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن ‌شود و اثرات سوء آلودگی هوا را دوچندان کند.