از آن جایی که سلامت و شادابی موها در زیبایی انسان بسیار تاثیر گذار است، در این مقاله از سایت برترین ها می خواهیم به بیان نکات طلایی مراقبت از مو بپردازیم.

خشک کردن و شستن صحیح مو

اولین مورد از نکات طلایی مراقبت از مو شستن و خشک کردن درست آن ها است. بیشتر مردم تصور می کنند که برای مراقبت از موی سر باید آن ها را هر روز شست. در حالی که شست و شوی زیاد موها باعث خشک شدن بیش از حد آن ها می شود و این خود ممکن است موجب آسیب به موها شود و شادابی و براق بودن موها را از آن ها بگیرد.

مراقبت از مو


بیشتر بخوانید : کراتینه کردن مو ، خوب یا بد؟


عدم استفاده از آب داغ برای شست و شو

روش درست شستن موها آن است که هر یک روز در میان آن ها را با آب گرم و شامپو بشویید و نه با آب داغ. زیرا آب داغ به ساختار موها آسیب می رساند. همان طور که سشوار کردن داغ موها نیز باعث ایجاد خشکی مو و در نتیجه ایجاد موخوره در طول زمان می شود.

طریقه شستن مو سر

موها را با ملایمت بشویید

دومین نکته از نکات طلایی مراقبت از مو آن است که موهای خیس، سه برابر آسیب پذیرتر و شکننده ‌تر از موهای خشک هستند. بنابراین با آن ها با ملایمت رفتار کنید و از چنگ زدن موها در هنگام شست و شو در حمام بپرهیزید. در عوض برای شست و شو با شامپو آن ها را ماساژ دهید.

راز داشتن موی سالم


بیشتر بخوانید : 20 روغن موثر برای رشد مو


استفاده از شانه و شامپو مناسب

بعد از حمام به منظور خشک کردن، موهای خود را زیاد با حوله اصطحکاک ندهید. حتی المقدور از شانه کردن موهای خیس خودداری کنید و آن را به بعد از خشک شدن طبیعی موها موکول کنید. در صورت ضرورت به شانه موهای خیس، گره موهای خیس خود را با شانه دندانه درشت باز کنید. بدیهی است اگر شامپوی شما مناسب نباشد، سلامت موهای شما تضمین نمی شود. پس، شامپویی متناسب با نوع موی خود که خشک، معمولی و یا چرب هستند، انتخاب کنید.

شانه مناسب مو

استفاده از شامپو ضدشوره

از دیگر نکات طلایی مراقبت از مو به هنگام شست و شو آن است که اگر مشکل شوره‌ سر یا ریزش مو دارید، از شامپو های ضد ریزش و یا شامپوی ضد شوره مو استفاده کنید. به طور کلی از مصرف شامپو هایی با ترکیبات نامناسب مانند آمونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات، خودداری کنید. برای درمان کامل و مناسب لازم است حتما به پزشک پوست و مو متخصص مراجعه کنید تا بهترین راه درمان را به شما پیشنهاد دهد. برای یافتن بهترین پزشک حتما به صفحه دکتر پوست و مو در پاسداران مراجعه کنید.

رفع شوره سر


بیشتر بخوانید : روش‌های مختلف برای درمان شوره سر


نرم کننده مناسب ساقه مو

نکته دیگر در خصوص شست و شوی مو آن است که محققان معتقد هستند بر خلاف نرم‌ کننده‌ مو که باید روی ساقه‌ مو زده شود، شامپو برای شستن پوست کف سر است. زیرا شستن ساقه‌ مو با شامپو رطوبت آن را از بین می ‌برد و شفافیت مو را هم کمتر می‌کند. در اصل به این دلیل که، این پوست سر است که محل ترشح چربی و تجمع سلول‌ های مرده است. پس، وقتی از شامپو استفاده می‌کنید، باید پوست سر و ریشه‌ موهای خود را با آن بشویید و نه ساقه موها را.
تار‌ موها پوششی به نام کوتیکول دارد که از روی هم قرار گرفتن سلول ‌های مرده تشکیل شده است. وظیفه اصلی کوتیکول، مراقبت از موی سر و استحکام بخشیدن به آن است. وقتی موها رطوبت کافی نداشته باشند، کوتیکول باز می ‌شود تا رطوبت مورد نیاز از هوا وارد مو شود. برای همین است که معمولاٌ موها بعد از حمام وز می ‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل، از یک نرم کننده‌ مناسب مو استفاده کنید که حاوی عناصر آبرسان مانند روغن نارگیل باشد. نرم کننده را از وسط تا نوک مو بزنید و هیچ وقت آن را به ریشه‌ موها نزنید.

چنانچه موی شما به دلیل رنگ کردن یا حرارت زیاد آسیب دیده، بهتر است به جای نرم‌کننده از ماسک مو استفاده کنید.
ماسک مو نسبت به نرم کننده از ذرات کوچکتری تشکیل شده است و به راحتی می ‌تواند مواد مغذی را به ساختار مو برساند.

نرم کننده مناسب موی خشک

عدم استفاده از لوازم حرارتی

از دیگر نکات طلایی مراقبت از مو آن است که نباید فراموش کنید که حرارت زیاد سشوار یا اتوی مو، آسیب زیادی به مو می ‌زند، با این که موها را زیبا و خوش حالت‌ تر می‌کند. آسیب هایی مانند مو خوره، دندانه دار شدن انتهای مو، خشک و خشن شدن بافت مو، ریزش بیش از حد و وز شدن از آن جمله است. به همین دلیل، بهتر است همیشه با حرارت پایین سشوار، موهای خود را خشک کنید و اگر لازم بود، به ‌تدریج حرارت آن را افزایش دهید.


صاف کردن مو بدون اتو


بیشتر بخوانید : راهنمای کامل مراقبت از موهای فر


استفاده از سرم و کرم مو مناسب

برای سالم ماندن مو از محصولات مراقبتی مو مانند سرم مو یا کرم مو استفاده کنید. این محصولات در طول روز روی مو می ‌مانند و تار ‌های آن را خوب تغذیه می‌کنند. برخی از محصولات مراقبت از موی سر باید روی موهای نم‌ دار و برخی دیگر، روی موهای خشک استفاده شوند. برای این که نتیجه بهتری بگیرید‌، طبق دستورالعملی که روی آن نوشته شده، عمل کنید.
از دیگر نکات طلایی مراقبت از مو کوتاه کردن مرتب موها است. هر تار مو 2 الی 6 سال عمر می‌ کند و در اواخر عمر خود ضعیف ‌تر می‌ شود. پس، موهای بلند شکننده و آسیب پذیر هستند و بیشتر موخوره می‌گیرند. به همین دلیل، از کوتاه کردن موها غافل نشوید و آن ها را در فواصل زمانی منظم مثلاً هر 8 تا 12 هفته یک بار کوتاه کنید. اگر مو خوره‌ موهای شما نسبتاً زیاد است، بهتر است 6 تا 8 هفته یک بار آن ها را کوتاه کنید.

به علاوه ، هایلایت و رنگ کردن موهای بلند، به آن ها آسیب می زند. پس سعی کنید به منظور حفظ شادابی موها تا حد امکان کمتر از رنگ و مش استفاده کنید و در صورت دلخواه فواصل زمانی سه ماه یک بار را رعایت کنید.

کرم مراقبتی موی سر