آیا تا به‌ حال برای شما هم پیش آمده که زمان تماشای یک فیلم، به موهای بلند و زیبای بازیگر خانم نگاه کنید و آرزو کنید که ای کاش شما هم چنین موهایی داشتید؟

کمتر کسی پیدا می‌شود که موهای بلند و پرپشت را دوست نداشته باشد؟

این نکته بدیهی است که بیشتر اتفاقات و موارد زندگی نیاز به صبر و شکیبایی دارند و رشد موهای شما هم می‌تواند جزو یکی از آن‌ها باشد. اما اگر موهای شما به طور طبیعی رشد نمی‌کند و سرعت کمی دارد، یا اگر احساس می‌کند موهای سالمی ندارید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم، پس مطالعه مقاله 20 روغن موثر برای رشد مو را در برترین ها از دست ندهید.

 

 

عناصر موثر در رشد مو

به نقل از سایت elle، روغنهایی که برای رشد مو موثر هستند مواد مغذی را به تارها و پوست سر شما باز می‌گردانند تا تولید و رشد مجدد مو افزایش یابد.

یکی از مواردی که باعث رشد و زیبایی موهای شما می‌شود استفاده درست از روغن‌های گیاهی است.
این روزها مزایای روغن تراپی برای موها بر کسی پوشیده نیست. البته روغن تراپی یک روش درمان سنتی و طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو، زیبایی و رشد سریع موها از قدیم تا امروز بوده است ولی این روزها توجه بیشتری به آن می‌شود. یکی از مزایای روغن تراپی افزایش سرعت رشد و پرپشت شدن موها است. در واقع نشانه موهای سالم، رشد به اندازه و وز نبودن و براق بودن آن‌ها است.


بیشتر بخوانید: شناخت 6 عامل مهم ریزش مو در آقایان


بهترین روغن‌ برای ما کدام است؟

بهترین روغن‌ها برای مو، آن‌هایی هستند که با وضعیت کنونی موهای شما تناسب داشته باشند. به هر حال وقتی صحبت از درمان موهای ضعیف و افزایش سرعت رشد موها می‌شود، روغن‌ تراپی یکی از گزینه رایج و البته بسیار تأثیرگذار است که البته نیاز به صبر و شکیبایی شما دارد. 20روغن موثر برای رشد مو وجود دارد و بهتر است با شناخت این روغن‌ها مناسبترین آن‌ها برای موهایتان را انتخاب کنید.

 

 

آیا روغن‌های رشد مو واقعا موثرند؟

روغن‌ تراپی کوتیکول‌های مو را آب‌بندی می‌کند، با این کار نواقص مو را درمان کرده و به مرور زمان آن را تقویت می‌کند.

دانیل جیمز، مدیر زیبایی سایت elle، یک تجربه دست اول از شگفتی‌های استفاده از روغن تراپی برای رشد مو دارد. او می‌گوید "موهای من فر است و البته از نوع 4 و به صورت زیگ زاگ و مستعد شکستگی شدید. از روغن‌های زیادی استفاده کردم اما تغذیه شدن و رشد موهایم را احساس نمی‌کردم تا این که متوجه شدم باید روغن مناسب را انتخاب کنم و من بعد از استفاده از روغن مو مناسب موهای فر خودم، متوجه شدم که موهای من سالم تر، قوی‌تر شده و سرعت رشد بیشتری هم پیدا کرده".

البته این نکته بسیار مهم را باید بگوییم که، اگر واقعاً دوست دارید و سعی می‌کنید کارهایی را انجام دهید که موهایی سالم و ببند و زیبا داشته باشید، باید این را بدانید که رشد و سلامت مو یک فرایند داخلی است. شما باید روغن‌ تراپی مو را در کنار عادت‌های خوبی مانند تغذیه سالم و مناسب و غنی از پروتئین و بیوتین و انواع ویتامین مورد نیاز بدن، انجام دهید.

بنابراین اگر شما هم می‌خواهید معجزات مو را به کمک روغن تراپی تجربه کنید، خواندن 20روغن موثر برای رشد مو را ادامه دهید و سعی کنید روغن تراپی را جزو روتین زندگی خودتان قرار دهید.


بیشتر بخوانید: درمان ریزش مو بعد از کرونا


چگونه روغن تراپی مو را انجام دهیم؟

به این نکته توجه داشته باشید که نحوه استفاده از روغن برای موها به نیاز موهای شما بستگی دارد. برای مثال اگر می‌خواهید از روغن برای پر پشت شدن و رشد سریع مو استفاده کنید، چند قطره روغن را به نوک انگشتانتان بزنید و کف سر را با حرکت دایره‌ای به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. پس از آن اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه روغن روی کف سر شما بماند سپس کف سر را با آب ولرم و شامپو بشویید.

اما اگر موهای خشکی دارید و می‌خواهید از روغن برای خشکی مو و درمان موهای آسیب دیده استفاده کنید، هرگز روغن را به کف سر نزنید. برای این کار کافی است که کف دستتان را با روغن چرب کنید و روغن را از بالا تا انتهای ساقه‌ی مو به آرامی بکشید.

و اگر موهای شما چرب است، بهتر است برای روغن درمانی تحقیق بیشتری کنید زیرا 20روغن موثر برای رشد مو وجود دارد ممکن است انتخاب اشتباه روغن و نوع استفاده از آن از بین این تعداد، مشکل شما را نه تنها درمان نکند بلکه آن را بیشتر هم بکند.

 

 

فواید روغن ‌تراپی مو چیست؟

می‌توان گفت روغن تراپی برای رشد مو تقریبا همان تاثیر کود دادن به گیاهان برای رشد و تقویت را دارد. به بیان دیگر گیاهان بدون غذا به خوبی رشد نمی‌کنند و حتی مطمئنا دیده‌اید که اگر به گلدانتان رسیدگی نکنید توان زنده ماندن ندارد و از بین می‌رود. مو هم بدون تقویت شدن و رسیدگی نمی‌تواند رشد ایده‌آلی داشته باشد. 20روغن موثر برای رشد مو وجود دارد و این تعداد فواید مشترکی با درجه های مختلف دارند مثل:

  • خشکی مو را از بین برده و نقش آبرسان طبیعی دارند.
  • جریان گردش خون را در ناحیه پوست سر افزایش میدهند.
  • مقاومت موها را افزایش می‌دهند.
  • شوره سر را درمان میکنند
  • از بروز موخوره جلوگیری می‌کنند.
  • عفونت‌ها و التهابات پوست سر را از بین می‌برند.
  • پروتئین، ویتامین و انواع مواد مغذی را به پوست سر وموها می‌رسانند.
  • از موها در مقابل اشعه‌های مضر خورشید و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کنند.
  • جلوگیری یا درمان کدر شدن مو و کمک به براق شدن آن.
  • جلوگیری یا درمان وز شدن مو.

بیشتر بخوانید: درمان ریزش مو در زنان


روغن تراپی مو عوارض هم دارد؟

بهتر است ابتدا قبل از استفاده از روغن روی پوست سر یا موها مثل کمی از روغن را روز دستتان بزنید و اگر پوست دستتان واکنشی به روغن نشان نداد می‌توانید آن را برای مو و پوست سر استفاده کنید ولی اگر بدن شما به روغن واکنش نشان داد باید تست روغن روی دست را تا پیدا کردن بهترین روغن ادامه دهید.

در ضمن اگر مبتلا به بیماری پوستی هستید یا پوست حساسی دارید، حتما در مورد روغن تراپی از دکتر پوست خود بپرسید که با توجه به وضعیت شما بهترین گزینه، کدام روغن است.

 

 

لیست روغن‌های موثر برای رشد مو

اما کدام یکی از روغن‌ها برای تقویت موها بهتر است؟
با ما باشید تا 20روغن موثر برای رشد مو و تقویت و سلامت موها را معرفی کنیم.

  1. روغن آملا
    استفاده از روغن املا به صورت منظم از ریزش مو جلوگیری می‌کند. در واقع ویتامین‌ها و مواد معدنی که در این ماده طبیعی وجود دارد، فولیکول مو را تقویت می‌کند و همین موضوع باعث کاهش ریزش مو می‌شود. روغن املا سرشار از ویتامین  و انواع آنتی اکسیدان است. این روغن علاوه بر اینکه ریزش موی سر را برطرف می‌کند، سرعت رشد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
  2. روغن رزماری
    رزماری بهترین روغن برای رشد موی سر و همچنین تقویت ضخامت آن محسوب می‌شود. در ضمن استفاده طولانی مدت از روغن رزماری سفید شدن موها را به تاخیر می‌اندازد.
  3. روغن جوجوبا
    روغن جوجوبا خاصیت آبرسانی دارد و وظیفه این روغن محافظت از فولیکول و ساقه مو است. روغن جوجوبا مرطوب کننده قدرتمندی برای مو محسوب می‌شود و به همین دلیل مشکلاتی مانند خشکی و موخوره، نمی‌تواند رشد مو را تحت تأثیر قرار دهد.
  4. روغن فندق
    روغن فندق به دلیل وجود پروتئین و ویتامین‌های مختلفی که در آن هست، به رشد طبیعی موها کمک می‌کند. این ماده به راحتی توسط ریشه مو جذب شده و به اصطلاح به خورد مو می‌رود. همچنین تاثیر بسیار زیادی روی افزایش ضخامت مو و رشد موهای سر، ابروها و مژه شما دارد.
  5. روغن نارگیل
    روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی است که به عمق فولیکول‌های مو نفوذ می‌کند و ریشه موها را تغذیه می‌کند. روغن نارگیل علاوه بر افزایش رشد مو، موها را نرم و درخشان نگه می‌دارد و از آن در برابر آسیب‌های حرارتی مثل سشوار محافظت می‌کند.
  6. روغن آرگان
    این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین  و دیگر مواد مغذی است، موها را آبرسانی می‌کند، از بروز موخوره جلوگیری می‌کند و از موها در برابر اشعه‌های مضر و آلودگی‌ها محافظت می‌کند. در ضمن برای انواع موها هم مناسب است.
  7. روغن بادام تلخ
     این روغن حاوی ویتامین E طبیعی، پروتئین، منیزیم و اسیدهای چرب است. روغن بادام از ریزش مو جلوگیری می‌کند و در نتیجه باعث رشد بهتر آن می‌شود.
  8. روغن زیتون
    در روغن زیتون، مقدار زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد که از نازک شدن و ریزش موها جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین E موجود در روغن زیتون باعث پرپشت شدن و رشد موها می‌شود.
  9. روغن هسته انگور
    این روغن از هسته انگور گرفته می‌شود و شامل آنتی‌اکسیدان و ترکیبات مغذی و ویتامین   E است. آنتی اکسیدان و ویتامین E موجود در روغن هسته انگور، باعث فعال شدن مجدد رشد پیاز مو و در نتیجه افزایش رشد مو می‌شوند.
  10. روغن لوندر یا اسطوخودوس
    این روغن باعث افزایش سلول‌های رشد مو می‌شود و همچنین باعث ضخیم و پر شدن موها می‌شود.
  11. روغن کنجد
    روغن کنجد سرشار از ویتامین E است به همین دلیل برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ضمن باعث پرپشت شدن و افزایش سرعت رشد موها می‌شود.
  12. روغن درخت چای
    این روغن برای انواع مو مناسب است و باعث نرمی موها می‌شود. روغن درخت چای نه تنها می‌تواند رشد مو را تقویت کند، بلکه می‌تواند برای درمان مشکلاتی مانند خشکی و شوره سر نیز مناسب باشد.
  13. روغن کرچک
     روغن کرچک از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها تشکیل شده است. اسید چرب موجود در این روغن می‌تواند رشد موها را چه موهای سر و چه موهای ابرو و مژه تحریک را کند.
  14. روغن سیاه دانه
    این روغن حاوی حاوی نیگلون و تیموکینون است یا به عبارتی یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است که میزان رشد مو را افزایش می‌دهد و همچمنین از کاهش ملانین مو جلوگیری میکند که همین امر باعث تاخیر در شروع سفیدی مو می‌شود.
  15. روغن گیاه مورد
    گیاه مورد، یکی از مهم ترین گیاهان دارویی است. از دوران قدیم، از روغن مورد برای تقویت و افزایش ضخامت مو استفاده می‌شد؛ در ضمن با استفاده از روغن مورد می‌توان شوره سر، خارش، التهاب، موخوره و ریزش مو را هم درمان کرد.
  16. روغن آووکادو
     این روغن شامل ویتامین‌های مغذی مانند ویتامین‌های A ،B ،  B6 و فولیک اسید است که برای رشد و تقویت موها بسیار موثر هستند. همچنین ترکیبات موجود در روغن آووکادو می‌تواند از خشکی و موخوره مو جلوگیری کنند و باعث حفظ رطوبت موها شوند.
  17. روغن پرتغال
    ویتامین C موجود در روغن پرتقال گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد، در نتیجه باعث کاهش ریزش مو می‌شود همچنین روغن پوست پرتقال برای درمان شوره پوست سر و خارش آن موثر است.
  18. روغن بابونه
    روغن بابونه خاصیت آبرسانی به موها را دارد و این ویژگی از ایجاد موخوره و در نتیجه خشک و شکننده شدن موها جلوگیری می‌کند.
  19. روغن بنفشه
    روغن بنفشه حاوی ویتامین E است و به همین دلیل باعث تقویت موهای شما می‌شود و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  20. روغن آلوئورا
    آلوئورا به دلیل داشتن ویتامین‌ها، اسیدآمینه، مواد معدنی مانند مس و روی (زینک)، استروئیدهای گیاهی و اسیدهای چرب می‌تواند باعث افزایش سرعت رشد مو و کاهش ریزش آن شود.

بیشتر بخوانید: مزوتراپی، درمان ریزش مو


 

جمع بندی

پس رمز موفقیت در روغن تراپی مو تداوم و تکرار آن است به همین خاطر نباید انتظار داشته باشید مانند محصولات شیمیایی مراقبت از مو در کوتاه مدت اثر بگذارند؛

و فراموش نکنید اثرگذاری روغن تراپی در هر فرد با توجه به جنس مو و عوامل محیطی دیگر متفاوت است.

توصیه ما به شما این است با توجه به نوع پوست سر و جنس موهایتان از بین 20روغن موثر برای رشد مو یک یا چند مورد را در روتین مراقبت از موهایتان قرار دهید و مدتی از آن‌ها استفاده کنید تا تاثیر شگفت‌انگیز آن‌ها را ببنید البته باز هم تاکید میکنم صبر و پیگیری در این راه رمز موفقیت شماست.