فهرست: 

کیسه صفرا
کیسه صفرا کجاست؟
بیماری ‌های کیسه صفرا
علائم و راهکار‌هایی برای کیسه صفرا
عمل کیسه صفرا
دوره نقاهت پس از عمل کیسه صفرا
نکات مهم پس از عمل کیسه صفرا
دلیل مرگ برخی از افراد پس از عمل کیسه صفرا
کلام پایانی

کیسه صفرا اندامی است که در قسمت تحتانی کبد قرار گرفته است. این عضو سه قسمت اصلی و وظیفه آن نگهداری صفرا یا به عبارتی زرداب است. مایع صفرا یک مایع زرد رنگ بوده که در هنگام ورود مواد غذایی معده به وسیله کبد ترشح می‌گردد. در برخی از مواقع انسان با بیماری به نام کیسه صفرا مواجه می‌شود که در صورت پیشرفت باید تحت عمل جراحی یا درون بیمه قرار بگیرد. طی عمل جراحی که پزشک مربوطه انجام می‌دهد اقدام به خارج کردن کیسه صفرا از بدن می‌کند. در پاسخ به این سوال که آیا عمل کیسه صفرا خطرناک است باید گفت که عمل کیسه صفرا در حال حاضر و با توجه به پیشرفت علم پزشکی خطر خاصی ندارد. تا انتهای این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

 

بعد از عمل کیسه صفرا چه اتفاقی می افتد


بیشتر بخوانید : متخصص گوارش در امیرآباد


کیسه صفرا

به طور کلی می‌توانیم بگوییم کیسه صفرا یک اندام تو خالی بوده که در قسمت کم عمق زیرلوب راست کبد جای گرفته است. در افراد بزرگسال کیسه صفرا دارای طول ۷ و ۱۰ سانتی‌متر و حدود ۴ سانتی‌متر قطر دارد. اگر بخواهیم به طور کلی و اجمالی در رابطه با کارکرد و عملکرد کیسه صفرا توضیح مختصری بدهیم می‌توانیم بگوییم که این عضو برای هضم چربی‌ها در مواد غذایی در بدن استفاده می‌شود.

شکل ظاهری کیسه صفرا

کیسه صفرا دارای یک شکل شبیه به گلابی بوده و انتهای آن به مجرای کیستیک منتقل می‌شود. پزشکان کیسه صفرا را به سه بخش تقسیم می‌کند این سه بخش عبارتند از بخش انتهایی و بدنه و همچنین گردن کیسه صفرا که در بخش انتهایی یک پایه گرد دارد. بدنه کیسه صفرا در گودی و در قسمت سطح کبد تحتانی قرار می‌گیرد.

وظیفه کیسه صفرا

وظیفه کیسه صفرا ذخیره مایع صفرا که به آن کیسه نیز اطلاق می‌شود، است. این مایع برای هضم چربی‌ها در مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مایع صفرا به واسطه کبد تولید می‌شود و از طریق رگ‌های کوچک به قسمت‌هایی از مجاری بزرگ‌تر کبد و همچنین به مجاری کیستیک که به عنوان قسمت‌هایی از دستگاه صفراوی شناخته می‌شود منتقل می‌شود منتقل خواهد شد. لازم به ذکر است در هر زمان ۳۰ تا ۶۰ میلی لیتر مایع صفرا در کیسه صفرا ذخیره می‌شود.

کیسه صفرا کجاست؟

کیسه صفرا شکلی شبیه به گلابی دارد و در قسمت راست شکمی و دقیقاً زیر کبد قرار گرفته است. در صورتی که بخواهیم محل دقیق‌تر کیسه صفرا را مشخص کنیم می‌توانیم بیان کنیم که کیسه صفرا در ناحیه یک چهارم بالایی و همچنین در قسمت راست شکمی واقع شده است. کیسه صفرا مایع صفرا را از کبد دریافت کرده و این مایع را برای هضم چربی استفاده می‌کند و سپس این مایع را به سمت روده باریک انتقال می‌دهد. نکته مهم و حائز اهمیت در رابطه با کیسه صفرا این است که کیسه صفرا جزء اندامی از بدن به حساب می‌آید که حتی بدون آن نیز می‌توان به زندگی ادامه داد. لذا برخی از افراد در برهه‌ای از زندگی خود مجبور می‌شوند تا این عضو از بدن خود خارج کند. در صورتی که به چنین مشکلی برخورد کردید لازم است بلافاصله با پزشک متخصص گوارش در تماس باشید و سریعاً اقدام به درمان کنید.

عمل کیسه صفرا بدون بیهوشی


بیشتر بخوانید : لیست آزمایشگاه‌های دولتی تهران


بیماری ‌های کیسه صفرا

در برخی از مواقع مشاهده می‌شود که برای کیسه صفرا مشکلاتی به وجود می‌آید. در حقیقت بیماری‌های مختلفی برای این عضو وجود دارد در قسمت زیر به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

التهاب کیسه صفرا

التهاب کیسه صفرا می‌تواند به صورت حاد یا به صورت مزمن ایجاد شود در واقع منظور از التهاب کیسه صفرا کوله سیستیت بوده که به صورت عامیانه به التهاب کیسه صفرا شناخته می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به درد مداوم در قسمت راست و فوقانی شکم‌شانه کرد. این درد به قسمت ‌شانه راست نیز کشیده خواهد شد.

کیسه صفرا چینی

یکی از بیماری‌هایی که باعث به وجود آمدن سرطان کیسه صفرا می‌شود بروز کیسه سفره چینی به حساب می‌آید در این حالت این کیسه‌ها دارای دیواره‌های عضلانی قوی است و گاهی به دلیل برخی از مشکلات مانند رسوب کلسیم این دیوار سفت خواهد شد. این مشکل در حقیقت زمینه ساز به وجود آمدن سرطان کیسه صفرا است.
بیماری‌های بسیار دیگری وجود دارد که مربوط به کیسه صفرا هستند به عنوان مثال آبسه کیسه صفرا و همچنین پولیپ کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا از بیماری‌های دیگری هستند که در این عضو به وجود می‌آیند. اگر بخواهیم برخی از این بیماری‌ها را بیان کنیم می‌توانیم به سوراخ شدن کیسه صفرا و رفلاکس صفرا و همچنین قولنج صفراوی و پانکراتیت اشاره کنیم.

سرطان کیسه صفرا

مهم‌ترین سؤالی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا سرطان کیسه صفرا کشنده است. برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم سرطان کیسه صفرا یکی از نادرترین سرطان‌هایی است که امکان بروز آن وجود دارد. ولی متأسفانه علائم این بیماری زمانی نشان خواهد داد که در مرحله پیشرفت قرار دارد. به طور کلی می‌توان گفت تشخیص سرطان کیسه صفرا کار آسانی نیست. چرا که کیسه صفرا در پشت کبد قرار دارد.

پر شدن کیسه صفرا

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مشکلات مربوط در کیسه صفرا مشاهده می‌شود پر شدن کیسه صفرا است در واقع بسیاری از افراد به دنبال جواب این سؤال هستند که علائم پر شدن کیسه صفرا چیست. پر شدن کیسه صفرا دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد به عنوان مثال سنگ صفراوی و همچنین کولیک صفراوی و التهاب کیسه صفرا می‌تواند از عوامل پر شدن کیسه صفرا باشد. در برخی از مواقع برای درمان بیماری پزشک می‌تواند اقدام به برداشتن کیسه صفرا کند. همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم کیسه صفرا به عنوان یک عضو کوچکی شناخته می‌شود که در زیر کبد قرار دارد.

به واسطه کبد یک مایع زرد رنگ به نام صفرا تولید می‌شود که باعث از بین رفتن چربی‌ها و سموم در بدن خواهد شد. بروز بیماری‌هایی مانند سنگ صفرا و التهاب کیسه صفرا و همچنین سیروز اولیه صفراوی و تومور‌های مجاری صفراوی و کیسه صفرا باعث به وجود آمدن و پر شدن کیسه صفرا خواهند شد.

علائم و راهکار‌هایی برای کیسه صفرا

همان طور که در قسمت‌های قبل هم گفته شد کیسه صفرا انواع مختلفی دارد که در بدن هر فرد به صورت متفاوتی بروز می‌دهد. حتی ممکن است در بدن برخی از افراد این بیماری نهفته بماند و بروز ندهد. در این قسمت به علائم و راهکار‌های برای کیسه صفرا خواهیم پرداخت. نشانه‌هایی که می‌توانند به عنوان زنگ خطر و هشدار برای بروز این بیماری باشند عبارتند از: درد‌های شکمی شدید و همچنین احساس پر بودن شکم و ایجاد درد بلافاصله بعد از غذا خوردن از علائم اصلی این بیماری هستند.
همچنین درد قفسه سینه و حالت تهوع و استفراغ و سوزش سر دل می‌تواند از علائم دیگر این بیماری به حساب می‌آیند. راهکار‌های مختلفی برای درمان کیسه صفرا وجود دارند که می‌تواند بسیار اثر بخش باشد. به عنوان مثال برای درمان کیسه صفرا می‌توان با مراجعه حضوری به پزشک گوارش و کبد و متخصص داخلی روند درمان را آغاز کرد همچنین روش‌های سنتی برای این کار نیز وجود دارد.

علت مرگ بعد از عمل کیسه صفرا

عمل کیسه صفرا

در صورتی که عمل کیسه صفرا به واسطه جراحان با تجربه و متخصص انجام شود به سرعت و با حداقل‌ترین عوارض بیمار می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. لازم به ذکر است که عمل کیسه صفرا با استفاده از بیهوشی عمومی انجام خواهد گرفت. به شخصی که تحت عمل کیسه صفرا قرار می‌گیرد در طول عمل بیهوش بوده و از روند عمل آگاه نخواهد بود.
در حال حاضر یکی از بهترین روش‌هایی که برای عمل کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گیرد روش لاپاراسکوپی است. در این روش جراح چهار برش کوچک در شکم ایجاد می‌کند و به واسطه یکی از برش‌ها به کیسه صفرا دسترسی پیدا خواهد کرد. همچنین جراح با استفاده از یک ‌مانیتور ویدیویی و ابزار‌های جراحی اقدام به برداشتن کیسه صفرا خواهد کرد. سپس برش‌هایی که در قسمت شکم ایجاد شده است بخیه‌ زده شده و بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود.
در صورتی که عمل کیسه صفرا توسط جراح کیسه صفرا انجام گیرد خطر خاصی برای بیمار نخواهد داشت. بسیاری از بیماران سؤال دارند که آیا عمل کیسه صفرا خطرناک است. به همین دلیل به جرات می‌توانم بگویم که جراحی برداشتن کیسه صفرا یک روش بی‌خطر محسوب می‌شود ولی مانند هر جراحی دیگری دارای عوارض‌های نیز است.

برخی از عوارض‌هایی که به صورت احتمالی در برخی از مواقع به وجود می‌آید نظیر عفونت زخم و نشت صفرا به داخل شکم و همچنین لخته شدن خون است. همانطور که گفته شد این عوارض به صورت احتمالی و در برخی از موارد صورت خواهد گرفت. در برخی از موارد مشاهده می‌شود که پس از عمل کیسه صفرا فرد احساس درد در شکم یا قفسه سینه دارد. در حقیقت درد‌های بعد از عمل کیسه صفرا بیشتر مرتبط با آسیب‌های جراحی و ناحیه داخلی و خارجی صفراوی است. به همین دلیل این آسیب‌ها بیشتر در حین عمل به وجود می‌آینداگر دچار این مشکل شده اید برای آشنایی با برترین متخصصان به صفحه دکتر دستگاه گوارش در شرق تهران مراجعه نمایید.

دوره نقاهت پس از عمل کیسه صفرا

در حال حاضر روش لاپاراسکوپی یکی از روش‌های درمانی برای عمل‌های جراحی کم تهاجمی شناخته می‌شود لذا برای عمل کیسه صفرا نیز از این روش استفاده می‌کنند. این روش به واسطه برش‌هایی که بر روی شکم ایجاد می‌شود انجام خواهد شد. لاپاراسکوپی در واقع یک لوله‌ای است که می‌تواند وارد شکم فرد بیمار شود. بر روی میله یک دوربین و همچنین یک چراغ تعبیه شده که می‌تواند تمامی تصاویر اجزای داخلی شکم شخص بیمار را به صورت واضح بر روی‌مانیتور به پزشک نمایش دهد.
در حقیقت استفاده از روش لاپاراسکوپی به دلیل اینکه این روش یک روش کم تهاجمی به حساب می‌آید دارای دوره نقاهت کمی است. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که افراد بیمار و مبتلا به بیماری‌های کیسه صفرا دارند این است که مدت استراحت بعد از عمل کیسه صفرا چقدر است. برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم دوره نقاهت پس از عمل کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی به عواملی چون جراحی لاپاراسکوپی ارتباط دارد ولی در صورتی که مراقبت‌های پس از عمل جراحی را به درستی انجام دهید روند بهبود شما سریع‌تر انجام خواهد شد.

نکات مهم پس از عمل کیسه صفرا

برای اینکه نتیجه بهتر و بهبودی سریع‌تری را پس از عمل کیسه صفرا داشته باشید لازم است تا به نکاتی توجه کنید.

  • حتماً دقت داشته باشید تمام موارد و دستوراتی که پزشک مربوطه پس از عمل به شما می‌دهد را بدون سرپیچی انجام دهیم.
  • همچنین باید تمامی دارو‌هایی را که پزشک برای شما تجویز کرده است را سر وقت مصرف کنید.
  • از انجام دادن کار‌های سخت و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید.
  • تغذیه سالم پس از عمل جراحی یکی از مهم‌ترین موضوعات به حساب می‌آید.
  • در زمان عطسه و یا سرفه بالشتی را بر روی شکم خود قرار داده تا بتوانید به این واسطه فشار کمتری را به زخم وارد کنید.

دلیل مرگ برخی از افراد پس از عمل کیسه صفرا

بر اساس تحقیقات انجام شده در کالج جراحان آمریکا به طور متوسط از هر ۱۰۰۰ نفر فرد مبتلا به کیسه صفرا یک نفر در حین عمل جراحی فوت می‌کند. عوامل مختلفی وجود دارد که منجر به مرگ بیمار می‌شود. یکی از عواملی که باعث مرگ بیمار در برخی از موارد می‌شود واکنش شدید بیمار به دارو‌های بیهوشی است. همچنین خونریزی شدید می‌تواند یکی دیگر از علت مرگ بعد از عمل کیسه صفرا باشد. البته لازم به ذکر است تمامی این موارد بسیار نادر اتفاق می‌افتد.

عوارض برداشتن کیسه صفرا در زنان


بیشتر بخوانید : تقویت دستگاه گوارش با همبرگر!!!


کلام پایانی

همان طور که گفته شد کیسه صفرا محلی برای ذخیره و نگهداری این مایعی به نام صفرا است. این مایع توسط کبد تولید می‌شود. بیماری‌های بسیار زیادی برای کیسه صفرا وجود دارد که باعث بروز مشکل در بدن فرد بیمار می‌شود. مهم است تا علائم بیماری‌های سنگ صفرا را بشناسد تا در صورت بروز هرگونه علائم بتوانید تشخیص درستی داشته باشد. همچنین در صورت داشتن هر یک از علائم کیسه صفرا لازم است بلافاصله به پزشک داخلی و متخصص مراجعه کنید.