فهرست :

روش‌های مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر
نحوه انجام عمل هموروئید با لیزر به چه صورتی است؟
بعد از جراحی لیزر چه انتظاری باید داشته باشیم؟
مهم‌ترین کارهای مراقبت پس از جراحی
نکات بهبودی برای مراقبت های بعد از عمل بواسیر با لیزر
نحوه انجام فعالیت‌های ورزشی برای بیماران پس از جراحی
رژیم غذایی مناسب برای مراقبت بعد از عمل
دلایل برتری جراحی لیزری بر دیگر روش‌های رفع هموروئید
مزایای روش جراحی لیزر برای رفع هموروئید
ریکاوری بعد از جراحی لیزر
اقدامات لازم پس از عمل برای بهبود عملکرد روده
توضیحات تکمیلی پیرامون هموروئیدکتومی لیزری
کلام آخر
سوالات متداول

هموروئید یک بیماری آزاردهنده به حساب می‌آید که می‌تواند عوارض ناخوشایندی در پی داشته باشد. این بیماری به دلیل التهاب رگ‌های اطراف مقعد یا درون رکتوم ایجاد می‌شود و امکان دارد باعث ایجاد یبوست، خارش و یا خونی شدن مدفوع شود. روش‌های مختلفی برای جراحی این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد که درمان لیزری یکی از آنها است. در این مطلب از سایت برترین ها قصد داریم به بررسی مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر بپردازیم و شما را با این روش‌ها آشنا کنیم.

بعد از عمل بواسیر چند روز باید استراحت کرد


بیشتر بخوانید : درمان هموروئید با لیزر


روش‌های مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر

هر فردی که نیاز به انجام عمل جراحی لیزر برای رفع هموروئید بدن خود داشته باشد، می‌خواهد بداند که بعد از جراحی چه کارهایی برای مراقبت از خود باید انجام دهد و چگونه می‌تواند در بهترین حالت سلامتی خود را به خوبی باز یابد. جراحی مزبور برای رفع بواسیر معمولا به عنوان یک روش سرپایی انجام می‌شود که در آن بیمار می‌تواند ظرف 24 ساعت از بیمارستان مرخص شود.
در عین حال پیشرفت‌های فناوری در زمینه این عمل به میزان قابل توجهی باعث شده مشکلات مربوط به مراقبت بعد از عمل بواسیر با لیزر کاهش یابد. درمان جراحی با لیزر یک روش غیرتهاجمی محسوب می‌شود، به گونه‌ای که بیمار هیچ موردی مبنی بر خونریزی یا ایجاد درد را تجربه نخواهد کرد. ضمن اینکه جراحان متبحر در این روش، روند بهبودی سریع‌تری را نسبت به سایر روش‌های جراحی موجود تضمین می‌کنند. در عین حال انجام صحیح روند مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر بسیار اهمیت دارد.

نحوه انجام عمل هموروئید با لیزر به چه صورتی است؟

در جراحی لیزر برای رفع بواسیر، از پرتو لیزر برای سوزاندن و کوچک کردن هموروئید که بافت‌های مقعدی متورم و ملتهب است، استفاده می‌شود. جراح پرتو باریکی از نور را روی بافت‌ها متمرکز می‌کند، این کار باعث می‌شود جریان خون در بافت‌ها مختل شود و اجازه می‌دهد تا بافت‌ها شل شوند، به طوری که به راحتی می‌توان آنها را برداشت. در جراحی لیزر برای رفع هموروئید معمولا روند بهبودی کوتاه‌مدت و بدون دردسر خواهد بود.
در واقع این روش یکی از کارآمدترین جایگزین‌های درمانی برای خلاص شدن از مشکلات ناشی از بیماری محسوب می‌شود. بر خلاف سایر جراحی‌های تهاجمی، روند جراحی لیزر شامل بریدن هیچ بافتی نمی‌شود. حرارت لیزر به سادگی برای چند دقیقه با نهایت دقت در ناحیه آسیب دیده قرار می‌گیرد.

بعد از جراحی لیزر چه انتظاری باید داشته باشیم؟

پس از برداشتن بواسیر، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود که در آن موارد حیاتی تحت نظارت قرار می‌گیرد. تا زمانی که بیهوشی از بین برود، تنفس بهبود یابد و شرایط حیاتی به حالت عادی بازگردد، بیمار تحت مراقبت باقی خواهد ماند. پس از آنکه اثرات بیهوشی از بین رفت، بیمار احتمالا دارد ناراحتی و احساس درد خفیفی را تجربه کند که بسیار بسیار نادر خواهد بود.

محل جراحی بعد از انجام عمل حساس می‌شود. جراح آنورکتال به شما داروهایی می‌دهد تا مطمئن شود که مشکلی ندارید و بدون احساس درد، می‌توانید استراحت ‌کنید. برای کمک به تسکین درد، پزشک به طور معمول استحمام را توصیه می‌کند. با درمان لیزر برای رفع هموروئید، بیمار می‌تواند تنها با دو یا سه روز استراحت به زندگی عادی خود ادامه دهد، مشروط بر اینکه بیماری زمینه‌ای نداشته باشد. به خصوص بیماری‌هایی که نتایج پس از جراحی را تغییر می‌دهد.

مهم‌ترین کارهای مراقبت پس از جراحی

برای انجام مراقبت های بعد از عمل هموروئید با لیزر، نیاز نیست کارهای سختی را انجام دهید. شما مجاز خواهید بود در همان روز یا روز بعد به خانه بروید. از سوی دیگر برای مدیریت درد نیازی نیست کار زیاد و چندان دشواری انجام دهید. البته در صورتی که درد بیش از حد قابل تحمل شد، ممکن است نیاز باشد با توصیه پزشک از مسکن استفاده کنید.
امکان دارد کمی زمان ببرد تا فعالیت‌ها و حرکات روده پس از جراحی هموروئید به حالت طبیعی دربیاید. از سوی دیگر احتمالا دارد هنگام دفع مدفوع، احساس سوزش خفیفی در ناحیه مقعد نیز داشته باشید. با پروکتولوژیست خود در مورد اینکه آیا ممکن است به نرم کننده‌های مدفوع نیاز داشته باشید مشورت کنید.

نکات بهبودی برای مراقبت های بعد از عمل بواسیر با لیزر

یکی از مواردی که احتمال دارد پس از جراحی رخ دهد، وجود قطرات خون در مدفوع شما است. البته نیازی نیست در این مورد دچار ترس و وحشت شوید. به طور معمول چیزی برای نگرانی در مورد مراقبت های بعد از عمل بواسیر با لیزر وجود ندارد. برای انجام درست روند مراقبت های بعد از عمل هموروئید با لیزر، ناحیه مقعد خود را خشک و تمیز نگه دارید. هر بار که مدفوع می‌کنید، دوش بگیرید.
همچنین می‌توانید محل را با دستمال مرطوب تمیز کنید، اما از پاک کردن بیش از حد خودداری نمایید. همچنین می‌توانید از دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن قسمت زیرین آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این کار باید با آرامش و ملایمت انجام شود. از سوی دیگر ممکن است چند روز پس از جراحی ترشحات حاوی مخاط داشته باشید که این مسئله احتمالا لباس زیر شما را خیس خواهد کرد. بنابراین برای جلوگیری از این مسئله می‌توانید از پوشک بزرگسال یا نوار بهداشتی استفاده کنید.

درد بعد از عمل هموروئید با لیزر


بیشتر بخوانید : معرفی بهترین جراح هموروئید در شمال تهران


نحوه انجام فعالیت‌های ورزشی برای بیماران پس از جراحی

برای چند روز فعالیت بدنی خود را کاهش دهید تا زمانی که کاملا بهبود یابید. دست‌کم به مدت دو هفته از بلند کردن یا کشیدن وزنه یا انجام فعالیت‌های بدنی شدید خودداری کنید. البته در نظر داشته باشید که بی‌تحرکی هم نباید اتفاق بیفتد. به راه رفتن و انجام برخی فعالیت‌های سبک ادامه دهید؛ فقط فشار زیادی به بدن وارد نکنید

رژیم غذایی مناسب برای مراقبت بعد از عمل

یکی از راه‌های مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر این است که رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشید و آب کافی بنوشید. کلید بهبودی پس از جراحی رعایت نکات مهم در خصوص مراقبت بعد از عمل بواسیر با لیزر است. انجام تمرینات مناسب برای بهبود فعالیت و حرکت روده، یکی از این نکات محسوب می‌شود. غذاهای غنی از فیبر می‌توانند حداکثر مزیت را در این امر داشته باشند. اجازه ندهید بدن شما دچار کم‌آبی شود. مقدار زیادی آب و مایعات سالم بنوشید تا حرکات روده خود را بهبود بخشید.
آنچه را که میل می‌کنید، به طور کامل بررسی کنید. برای چند روز از مصرف غذاهای ناسالم، فست‌فودی، تند و روغنی خودداری کنید. مصرف هر یک از این مواد غذایی ممکن است روند فعالیت روده را تغییر دهد و شما را دچار یبوست کند. این امر می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. از سوی دیگر این روند می‌تواند باعث اسهال شود که برای روند بهبودی شما مفید نیست.

دلایل برتری جراحی لیزری بر دیگر روش‌های رفع هموروئید

درمان لیزری انقلابی در درمان بواسیر به حساب می‌آید. روش مزبور به بیمار این امکان را می‌دهد که بدون هیچ مشکلی بیماری آنورکتال خود را درمان کند. روند بهبودی با روش‌های جراحی پیشین ماه‌ها طول می‌کشید. اما اکنون و با استفاده از لیزر این روند در عرض یک هفته اتفاق می‌افتد. در عین حال با وجود اعتماد به مزایای روش جدید، نباید نادیده گرفت که نتیجه هر نوع درمان تا حد زیادی به روش‌های مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر که بیمار انجام می‌دهد، بستگی دارد. جراحی لیزر فقط نیمی از مسیر به حساب می‌آید. بقیه موارد درمان مستلزم مراقبت و اقدامات احتیاطی فردی خواهد بود. این نکته را فراموش نکنید که  برای کاهش عوارض احتمالی حتما به بهترین دکتر دستگاه گوارش در تهران مراجعه نمایید. 

مزایای روش جراحی لیزر برای رفع هموروئید

زمان بهبودی پس از جراحی تا حد زیادی به روش‌های مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر بستگی خواهد داشت. این روش مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال درد زیادی برای شما ایجاد نمی‌کند و یک درمان بسیار سریع است. همچنین لازم نیست بارها و بارها برای معاینات بعدی به پزشک مراجعه کنید. اما از میان تمام مزایای جراحی لیزر، بهترین آن این است که بهبودی فوق‌العاده سریع اتفاق می‌افتد.

ریکاوری بعد از جراحی لیزر

زمانی که بیمار با لیزر جراحی می‌شود، زمان بهبودی کمتر از یک تا دو روز طول خواهد کشید. در بیشتر موارد، بیماران در همان روز جراحی از بیمارستان مرخص می‌شوند. اما برای مدتی برخی عوارض را تجربه خواهند کرد که معمولا فقط یک یا دو روز باقی می‌ماند. در چنین شرایطی مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
جراحی لیزر کمترین درد را برای شما ایجاد می‌کند و احتمال دارد نیاز چندانی به انجام کاری برای مدیریت درد نداشته باشید. اکثر بیماران پس از جراحی لیزر هموروئید از مسکن استفاده نمی‌کنند، زیرا معمولا نیاز به آن پیدا نخواهند کرد. اما اگر بعد از آن احساس درد کردید، می‌توانید پس از مشورت با جراح خود از مسکن استفاده کنید.

اقدامات لازم پس از عمل برای بهبود عملکرد روده

برای اینکه عملکرد روده شما پس از جراحی در زمان کوتاهی به روند طبیعی خود بازگردد، ضرورت دارد برای مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • حرکات روده مدتی طول می‌کشد تا کاملا طبیعی شود. ممکن است تا چند روز پس از جراحی هنگام دفع مدفوع درد خفیفی احساس کنید.
  • برای تسهیل حرکات روده، پزشک می‌تواند استفاده از نرم‌کننده مدفوع را توصیه کند.
  • اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی مایعات می‌نوشید و از یک رژیم غذایی غنی از فیبر استفاده می‌کنید. این کار به نرم شدن مدفوع شما کمک می‌کند.
  • می‌توانید دو یا سه بار در روز حمام آب گرم بگیرید. این کار به شما آرامش می‌دهد و کمک می‌کند سریع‌تر بهبود یابید.
  • در مواردی که پس از جراحی شرایط سخت‌تری برای بیمار رخ می‌دهد، فرد باید چند روز در خانه استراحت کند. اما در اکثر موارد بیماران حتی می‌توانند چند روز پس از جراحی به کار و فعالیت‌های عادی روزانه خود بازگردند.
  • تنها چند روز پس از عمل به راحتی می‌توانید به دستشویی بروید. در حقیقت شما به حالت قبلی خود یعنی زمانی که هرگز هموروئید نداشتید، باز خواهید گشت.
  • به طور کلی، جراحی لیزر برای رفع بواسیر، بهبودی سریع و بدون دردسر را تضمین می‌کند. چیزی برای ترسیدن وجود ندارد، تا حدی که بیماران در هر سنی می‌توانند این روش بی‌خطر را انجام دهند.

توضیحات تکمیلی پیرامون هموروئیدکتومی لیزری

اگر هموروئیدکتومی ضروری باشد، برداشتن بواسیر با لیزر ممکن است بهبودی را در مقایسه با برداشتن باز با اسکالپل سنتی تسهیل کند. هنگامی که زخم پس از جراحی باز می‌ماند، به نظر می رسد تفاوت زیادی در زمان بهبودی بین برداشتن با چاقوی جراحی یا لیزر وجود ندارد. با این حال، لیزر باعث می‌شود بستن زخم مخاط پس از برداشتن بافت هموروئیدی راحت‌تر انجام شود. انجام جراحی به این روش می تواند دوره نقاهت را بهبود بخشد. بنابراین نیاز به فعالیت‌های گسترده برای مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر نخواهد بود.
این روش جراحی معمولاً فقط به بی حسی موضعی نیاز دارد، به همین دلیل بیماران مجبور نیستند برای عمل بیهوشی را تحمل کنند. به عبارت دیگر بسیاری از بیماران معمولا می‌توانند در حدود دو ساعت پس از انجام عمل، از مرکز درمانی خارج شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که بیماران پس از این روش لیزر نسبت به هموروئیدکتومی استاندارد اسکالپل سرد، درد کمتری را تجربه می‌کنند. بر اساس یک مطالعه انجام‌شده، از 60 بیمار که به روش لیزری درمان شدند، تنها چهار بیمار به دلیل درد یا تورم شدید نیاز به بستری مجدد در بیمارستان داشتند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش شد مزایای انجام عمل جراحی لیزر برای رفع بواسیر و همچنین مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر به زبان ساده برای شما شرح داده شود. این عمل عوارض بسیار کمی برای بدن دارد و افراد به راحتی می‌توانند ظرف یکی دو روز پس از جراحی، فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرند. تنها کافی است به برخی توصیه‌های ساده ارائه شده از سوی پزشک عمل کنید و در عین حال از خوردن غذاهای ناسالم خودداری نمایید.

سوالات بعد از عمل هموروئید


بیشتر بخوانید : درمان قطعی هموروئید و بواسیر بدون عمل جراحی قیمت و روش درمان


سوالات متداول

روش جراحی لیزری چه مزیتی نسبت به دیگر شیوه‌های عمل برای رفع بواسیر دارد؟

این روش دوران نقاهت زیادی ندارد و نیازی به انجام کارهای سخت برای مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر نخواهد بود. همچنین بیمار درد زیادی را تجربه نمی‌کند و در نتیجه نسبت به روش‌های دیگر، عوارض کمتری را تحمل خواهد کرد.

 

مهم‌ترین نکات مربوط به مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر چیست؟

دوش آب گرم، خوردن غذاهای سالم و سرشار از فیبر و همچنین خودداری از انجام فعالیت‌های شدید بدنی، از جمله نکات ضروری برای مراقبت پس از عمل محسوب می‌شوند.