فهرست:

 

انواع بیماری مقاربتی
بیماری های مقاربتی و بارداری
تشخیص بیماری‌ های مقاربتی
درمان بیماری ‌های مقاربتی

سایر بیماری‌ های مقاربتی
پیشگیری از بیماری ‌های مقاربتی چگونه است؟
برای بیماری ‌های مقاربتی به چه دکتری مراجعه نماییم؟
بیماری‌ های مقاربتی کلاسیک
اطلاع ‌رسانی جنسی و درمان بیماری
کلام پایانی

بیماری‌های مقاربتی زنان یا STD به بیماری‌های منتقل شده از یک شخص به شخص ثالث به واسطه تماس جنسی گفته می‌شود. بیماری‌های جنسی زنان به دلیل رابطه جنسی واژینال و یا مقعدی محافظت نشده به وجود می‌آید. به طور کلی بیماری‌های مقاربتی به دلیل وجود باکتری و ویروس زنده‌ای در دستگاه تناسلی یک فرد است که به فرد دیگر منتقل می‌شود. این قبیل ویروس‌ها در اوایل انتقال به بدن فرد بیمار هیچ گونه علائم و نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند و به مرور پیشرفت بیماری افزایش پیدا می‌کنندتا انتهای این مقاله از سایت برترین ها با ما همراه باشید.

انواع بیماری های مقاربتی و علائم آن


بیشتر بخوانید : انواع بیماری ‌های مقاربتی و علائم آن‌ ها


انواع بیماری مقاربتی

بر اثر عدم رعایت بهداشت و همچنین مبتلا بودن فرد به بیماری‌های مقاربتی امکان ابتلای فرد دیگر به انواع بیماری‌های مقاربتی وجود دارد. بیماری‌های مقاربتی به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های شناخته شده معرفی می‌شوند. بیماری کلامیدیا یکی از بیماری‌های شایع به حساب می‌آید که علائمی نظیر درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی دارد. در صورت عدم درمان این بیماری عفونت مجرای ادرار و بیماری التهابی لگن و در نهایت ناباروری را شاهد خواهیم بود نکته مهم و حائز اهمیت در رابطه با این بیماری این است که در صورتی که این ویروس به بدن یک زن باردار انتقال یابد می‌تواند به کودک نیز منتقل شود و همچنین احتمال بروز مشکلاتی نظیر پنومونی و عفونت‌های چشمی و کوری برای کودک وجود دارد.
از دیگر بیماری‌های مقاربتی می‌توان به hpv و سیفلیس اشاره کرد. برخی از بیماری‌های مقاربتی شامل ایدز و سوزاک هستند. در برخی از مواقع زگیل تناسلی و تریکومونیازیس در فرد بیمار مشاهده می‌شود. تنها برخی از انواع بیماری‌های مقاربتی قابل درمان هستند و برخی دیگر نیز در حال حاضر درمانی برای آن‌ها وجود ندارد و فقط می‌توان از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کرد و آن‌ها را کنترل نمود. بیماری‌های ذکر شده به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی شناخته می‌شوند اما بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که از آن‌ها کمتر دیده می‌شود این بیماری‌ها شامل شانکروئید و اینگوینال است. لازم به ذکر است برخی از بیماری‌ها به دلیل رابطه جنسی دهانی به وجود می‌آید که در آن‌ها فرد دچار زخم‌هایی در اطراف دهان و گلو می‌شوداگر به دنبال بهترین دکتر زنان در شمال تهران هستید حتما از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

بیماری های مقاربتی و بارداری

یکی از موضوعات بسیار مهم در بیماری های مقاربتی و جنسی زنان این است که بسیاری از بیماری‌های مقاربتی بر بارداری تأثیر می‌گذارند. در واقع انتقال بیماری به واسطه زنان باردار به نوزاد در دوران بارداری و در هنگام زایمان وجود دارد. عوارض بسیار زیادی پس از انتقال این بیماری به کودک به وجود می‌آید. برای پیشگیری از ابتلای کودکان و نوزادان به این نوع از بیماری‌ها اغلب پزشکان توصیه می‌کنند تا زنان باردار آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی را انجام دهند.
پزشک با در نظر گرفتن شرایط و نبود هر گونه علائمی اقدام به تست‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی می‌کند. در صورتی که تست انجام شده توسط پزشک مثبت باشد استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های ضد ویروسی و همچنین سایر روش‌های درمانی می‌تواند کمک‌کننده درمان بیماری مقاربتی باشد. لازم به ذکر است در برخی از مواقع برای کاهش خطر انتقال بیماری به نوزاد، زایمان به واسطه سزارین انجام می‌شود.

تشخیص بیماری‌ های مقاربتی

در برخی از مواقع مشاهده می‌شود حتی پزشکان نمی‌توانند از طریق علائم، پی به وجود بیماری‌های مقاربتی ببرند. در این صورت پزشکان در صورتی که به فرد بیمار در رابطه با وجود بیماری‌های مقاربتی مشکوک باشند انجام انواع آزمایشات را تجویز می‌کنند. شخصی که ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی است با بررسی کردن سابقه جنسی فرد، آزمایش‌های مربوط به بیماری مقاربتی را انجام می‌دهد. حتی در صورت نداشتن علائم، آزمایشات انجام خواهد گرفت. توجه داشته باشید حتی بیماری‌های مقاربتی بدون علائم نیز می‌توانند آسیب‌های جدی به فرد وارد کنند. لازم به ذکر است ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت با استفاده از آزمایش‌های ادرار و همچنین آزمایش خون می‌توانند بسیاری از بیماری‌های مقاربتی را تشخیص دهند. به این صورت که از دستگاه تناسلی فرد نمونه‌برداری می‌کنند و در صورتی که زخمی در دستگاه تناسلی فرد مشاهده شود اقدام به نمونه‌برداری از زخم نیز می‌نمایند.
تست‌های مربوط به بیماری مقاربتی در کلینیک بهداشتی جنسی انجام خواهد گرفت. آزمایش خانگی نیز برای تشخیص و درمان بیماری‌های مقاربتی وجود دارد اما نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد به آن‌ها اعتماد کرد. بسیاری از تست‌های مربوط به بیماری مقاربتی با آزمایشی تحت عنوان پاپ اسمیر انجام می‌شود. باید توجه داشته باشید پاپ اسمیر تنها می‌تواند سلول‌های پیش سرطانی در دهانه رحم را بررسی نمایند. به همین دلیل حتی با منفی بودن پاپ اسمیر نمی‌توان به طور صد در صد مطمئن به نبود بیماری مقاربتی بود. در صورتی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید و یا مشکوک به بیماری‌های مقاربتی هستید حتماً با ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی و بهداشتی مشورت داشته باشید و با آزمایش بیماری مقاربتی از عدم وجود بیماری اطمینان حاصل کنید.

درمان بیماری ‌های مقاربتی

برای درمان انواع بیماری‌های مقاربتی باید در نظر داشت با توجه به نوع بیماری، درمان نیز متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید تا درمان کامل بیماری‌های مقاربتی از سرگیری فعالیت‌های جنسی پرهیز کنید.

بیماری مقاربتی باکتریایی

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های مقاربتی باکتریایی توصیه می‌شود. مصرف آنتی بیوتیک‌ها طبق تجویز پزشک باید انجام شود. مصرف آنتی بیوتیک‌ها را تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید. پس از اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به پایان رسید شرایط خود را به پزشک گزارش دهید.

بیماری مقاربتی ویروسی

برای درمان بیماری‌های مقاربتی ویروسی استفاده از آنتی بیوتیک‌ها مؤثر نخواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت بسیاری از بیماری‌های ویروسی درمانی ندارند، اما بسیاری از این ویروس‌ها به مرور زمان از بین می‌روند. برای برطرف کردن بیماری‌های ویروسی از گزینه‌های درمانی دیگری برای تسکین علائم و همچنین کاهش خطر انتقال استفاده می‌کنند. به عنوان مثال دارو‌هایی را برای جلوگیری از شیوع تبخال و همچنین کاهش انتشار این بیماری توصیه می‌شود. همچنین برای درمان پیشرفت بیماری HIV استفاده از دارو‌های ضد ویروسی می‌تواند خطر انتقال به شخص دیگر را کاهش دهد.

سایر بیماری‌ های مقاربتی

برای به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌های مقاربتی عوامل دیگری نقش اساسی را ایفا می‌کنند. در این بیماری‌ها نه ویروس و نه باکتری‌ها موجب به وجود آمدن بیماری می‌شوند؛ بلکه برخی از موجودات کوچک به نام شپش‌های ناحیه تناسلی و تریکومونیازیس و همچنین گال‌ها موجب به وجود آمدن بیماری مقاربتی خواهند شد. این بیماری‌ها به طور کلی با دارو‌های خوراکی و برخی از دارو‌های موضعی درمان می‌شود. گزینه‌های درمانی متعددی پیش روی پزشک وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان این گونه از بیماری‌ها را درمان کرد.

پیشگیری از بیماری ‌های مقاربتی چگونه است؟

باید در نظر داشته باشید با حفظ سلامت جنسی می‌توانید بسیاری از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری به عمل بیاورید. پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی بسیار اهمیت دارد. راه‌هایی برای ایمن کردن تماس جنسی وجود دارد که با کسب اطلاعات و آگاهی از آن‌ها می‌توانید از شیوع انواع بیماری‌ها جلوگیری کنید. به عنوان مثال استفاده صحیح از کاندوم حفاظت بسیار مناسبی در برابر بسیاری از بیماری‌ها است. بسیاری از محافظ‌های دندانی می‌تواند در زمان رابطه جنسی از دهان محافظت به عمل بیاورند.
کاندوم‌ها معمولاً در پیشگیری از بیماری‌هایی که از طریق مایع منی یا خون به وجود می‌آید نقش بسیار مؤثر و بسزایی دارد اما نمی‌تواند حفاظت کاملی در برابر بیماری‌های پوستی به وجود بیاورد. توجه داشته باشید به دلیل عدم پوشش ناحیه آلوده پوست امکان انتقال بیماری وجود دارد. در حال حاضر یکی از بهترین ابزاری که می‌توان در برابر بارداری ناخواسته و انواع بیماری‌های مقاربتی استفاده کرد، کاندوم است.

برای بیماری ‌های مقاربتی به چه دکتری مراجعه نماییم؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که بسیاری از افراد دچار شده به بیماری‌های مقاربتی دارند این است که پس از ابتلا به انواع بیماری‌ها باید به چه دکتری مراجعه کرد. با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌های مقاربتی به اندازه کافی در میان زنان و مردان شناخته شده نیست به همین دلیل مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد. در صورتی که علائم موجود نظر شما را جلب کرد و احتمال وجود یک بیماری مقاربتی را دادید باید با یک متخصص با تجربه در این زمینه مشورت نمایید.
به طور کلی می‌توان گفت گروه‌های تخصصی زیادی مسئول تشخیص و درمان انواع بیماری‌های مقاربتی هستند. متخصص زنان می‌توانند با انجام معاینات دوره‌ای به تشخیص این بیماری‌ها پی ببرند و روش‌های درمانی مناسب را ارائه دهند. در صورتی که علائمی بر روی ناحیه تناسلی زن مشاهده شود روش‌های درمانی بلافاصله آغاز می‌گردد. بهتر است از متخصصی استفاده کنید که دارای اطلاعات کافی در زمینه درمان بیماری‌های مقاربتی باشد. همچنین بسیاری از مردان باید پس از رؤیت اامان علائم از بیماری‌های مقاربتی با یک ارولوژیست مشورت کنند.
برخی از بیماری‌های جنسی مانند زگیل تناسلی به متخصص پوست مربوط می‌شود. به دلیل اینکه برخی از بیماری‌های مقاربتی علائم و نشانه‌های خود را مستقیماً بر روی پوست بیمار آشکار می‌کنند بنابراین بسیاری از افراد تحت عنوان یک عارضه پوستی به پزشک مراجعه می‌کنند. توجه داشته باشید در این گونه از مواقع حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید که در زمینه بیماری‌های مقاربتی اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند از روی ظاهر پوست و علائم موجود مانند زگیل و جوش بهترین درمان را برای شما تجویز کند.

بیماری‌ های مقاربتی کلاسیک

برخی از بیماری‌های مقاربتی وجود دارند که تحت عنوان بیماری‌های مقاربتی کلاسیک معرفی می‌شوند. این بیماری‌ها شامل سوزاک و سیفلیس می‌شود. علائمی مانند ادرار دردناک و درد در ناحیه زیر شکم و همچنین ترشحات واژن در زنان و درد هنگام مقاربت جنسی و خونریزی بین پریود‌ها در زنان از علائم بیماری مقاربتی کلاسیک هستند. زمانی که پزشک متخصص به بیماری‌های مقاربتی مشکوک شده باشد اامان سؤالی که از بیمار می‌کند این است که آیا رابطه جنسی محافظت نشده داشته است؟
طرح این سؤال از این بابت است که بتواند اطلاعات و توضیحات دقیق‌تری را از علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان به دست بیاورد. برای تشخیص بیماری مقاربتی می‌توانید انواع بیماری‌های مقاربتی با عکس را مشاهده کنید تا با شکل ظاهری بیماری‌ها آشنا باشید. برخی از این بیماری‌ها به عنوان بیماری‌های مقاربتی کشنده شناخته می‌شوند به عنوان مثال بیماری ایدز در صورت پیشرفت می‌تواند حیات شخص بیمار را تهدید کند.

اطلاع ‌رسانی جنسی و درمان بیماری

در صورتی که آزمایشات وجود یک بیماری مقاربتی را تشخیص دهند لازم است تا شریک جنسی فعلی و همچنین شریک جنسی سه ماه تا یک سال گذشته از وجود بیماری مطلع شود تا بتواند آزمایش‌های مربوط به این بیماری را انجام دهد و از شیوع بیماری جلوگیری به عمل بیاورد. به طور کلی می‌توان گفت اطلاع‌رسانی محرمانه می‌تواند به کنترل بیماری بسیار کمک کند تا افرادی را که دارای بیماری‌های مقاربتی هستند روند درمان را سریع‌تر آغاز کنند.

پیشگیری از بیماری های مقاربتی


بیشتر بخوانید : درمان قطعی زگیل تناسلی


کلام پایانی

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی با علائم بسیار خفیفی بروز می‌کنند این علائم می‌تواند به صورت خارش و سوزش و همچنین تب باشند. در صورت پیشرفت بیماری امکان انتقال عفونت به خون وجود دارد. در این صورت تهدید حیات فرد بیمار به واسطه شیوع و گسترش بیماری وجود خواهد داشت؛ لذا حتماً بهداشت جنسی را رعایت کنید. در صورت مشاهده علائم و مشکوک بودن به بیماری های مقاربتی و جنسی زنان حتماً به متخصص زنان و متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. هر چه زودتر روند درمان را آغاز کنید، درمان راحت‌تر انجام خواهد گرفت. در برخی از مواقع که تشخیص به صورت چشمی دشوار است می‌توانید از آزمایشات مربوط جهت تشخیص مطمئن‌تر استفاده کنید.