فهرست مطالب :

چک ‌لیست خانه تکانی چیست؟
مزیت انجام چک ‌لیست خانه تکانی
تهیه چک لیست خانه تکانی! چطور ممکن است؟
چک لیست خانه تکانی
نکات مهم در خانه تکانی
ترفندهای مهم حین انجام خانه تکانی
سخن پایانی

 

خانه تکانی برای ما ایرانیان از سری کار‌های خوب و دلخواه است؛ چرا که سبب می‌شود منزل رنگ و بویی تازه بگیرد. بدین منظور ما پیش از رویداد‌های مرسوم چون عید نوروز، ماه رمضان و... برنامه‌ریزی خانه تکانی را انجام می‌دهیم. علت اینکه تمام بانوان برای این امر برنامه‌ریزی می‌کنند به این دلیل است که این کار می‌تواند تا حد بسیار زیادی به تسریع امور و سازماندهی آن‌ها کمک کند. قطعاً شما می‌توانید با انجام خانه تکانی مناسب و اصولی، زیبایی و پاکیزگی را مهمان خانه خود کنید. با ما همراه باشید در سایت برترین ها تا نکاتی کاربردی را در زمینه خانه تکانی با شما در میان بگذاریم. 


چک ‌لیست خانه تکانی چیست؟

ممکن است برای برخی از افراد این موضوع هنگام انجام خانه تکانی رخ دهد که چگونه و از کجا این امر را آغاز کنند. توصیه ما به شما عزیزان دوست‌دار تمیزی، این است که با جمع‌آوری و نوشتن چک لیست خانه‌ تکانی، کار سخت و طاقت‌فرسای خانه تکانی را به امری جذاب و پسندیده مبدل کنید. در واقع شما می‌توانید با انجام برنامه‌ریزی خانه تکانی و گردآوری چک لیست، از کسب نتیجه خوب و مناسب مطمئن شوید.
در واقع چک لیست همانند یک راهنما و یاری مهربان عمل می‌کند. بدین شکل که به شما نقشه‌ای مبنی بر آغاز مسیر داده می‌شود. شما می‌توانید با آغاز این مسیر و طی تک‌تک مراحل آن امور خانه خود را به خوبی انجام دهید. انجام این روش و برنامه‌ریزی خانه تکانی به شما کمک می‌کند تا امور مربوطه خود را بسیار هدفمند و بدون نقص انجام دهید. در نتیجه نیاز به هیچ گونه استرس و اضطرابی نبوده و می‌توان با حفظ آرامش خود، به فعالیت ادامه داد.

خانه تکانی

مزیت انجام چک ‌لیست خانه تکانی

از دیرباز تا کنون افراد پیش از انجام یک فعالیت، به دنبال سود و منفعت حاصل از آن هستند. به شما عزیزان می‌توانیم این اطمینان خاطر را بدهیم که با برنامه‌ریزی خانه تکانی و انجام آن به درست‌ترین شکل ممکن، می‌توانید به گنجی قیمتی و گران‌بها دستی پیدا کنید. منظور از گنجی که در نهایت قرار است به آن برسیم، آرامش و احساس رضایت شما عزیزان است چرا که تمیزی و رعایت نظافت حس و حال خوبی را به محیط اطراف و افراد حاضر در آن تزریق می‌کند.
این کار مزیت‌های متعددی داشته که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. اکثر اوقات ممکن است که انجام خانه تکانی بر دوش بانوان منزل باشد، اما یقیناً با انجام برنامه‌ریزی خانه تکانی و تهیه چک لیست شما می‌توانید امور را بین افراد حاضر در منزل تقسیم کنید. با این کار دیگر تمام فعالیت‌ها برای یک نفر نبوده و تقسیم وظایف می‌شود. حتی در این میان می‌توانید از فرزندان خود که توانایی کمک به شما عزیزان را دارند نیز کمک گرفته تا سریع‌تر به هدف نهایی خود، دست پیدا کنید.
از دیگر مزیت‌های انجام این کار می‌توان به عدم از دست دادن انرژی یک فرد اشاره کرد. یعنی با انجام برنامه‌ریزی خانه تکانی و تقسیم وظایف مربوطه، شما می‌توانید از افراد مختلف در انجام امور نظافتی استفاده کنید. در نتیجه با انجام تمام این موارد خواهید فهمید که بار روانی و استرس موجود در منزل شما نیز کاسته شده و می‌توانید با آرامش و آسایش به انجام امور خود، بپردازید.


تهیه چک لیست خانه تکانی! چطور ممکن است؟

شاید در وهله اول نوشتن چک لیست خانه تکانی، امری سخت و حتی نشدنی باشد! اما نیاز است کمی حین انجام برنامه‌ریزی خانه تکانی دقت به خرج دهید و ببینید که چطور توانسته‌اید از پس نوشتن یک عدد چک لیست مرتب و کامل بر بیایید. در گام اول برای انجام این کار، به یک کاغذ و قلم نیاز دارید. در ادامه باید زمان‌های آزاد و اوقات فراغت خود را مشخص کنید. این مهم‌ترین امر در برنامه‌ریزی خانه تکانی است چرا که با انجام این کار شما متوجه می‌شوید که هر فرد از اعضای خانواده، در چه زمانی آزاد بوده و می‌تواند به شما در انجام امور خانه تکانی کمک کند. 
مورد بعدی که انجام صحیح آن می‌تواند به پیشرفت کار کمک شایانی کند، نوشتن کار‌های موجود با ذکر جزئیات است. این کار ممکن است کمی زمان بر باشد اما جالب است بدانید انجام آن فقط یک‌بار برای همیشه است چرا که تغییرات زیادی در زندگی و فضای داخلی منزل شما رخ نخواهد داد و همین موضوع سبب می‌شود که دیگر نیازی به نوشتن هر ساله کار‌های منزل به همراه جزئیات نباشد.
در میان این موارد، دانستن و آگاهی نسبت به مقدار زمان مورد نیاز جهت نظافت هر قسمت به شما کمک زیادی می‌کند. برای مثال در اکثر منازل، آشپزخانه‌ها نیاز به دقت و زمان بیشتری نسبت به سایر مناطق منزل دارند. در نتیجه نیاز است پیش از شروع کار برای انجام آن برنامه‌ریزی شود. در واقع برنامه‌ریزی خانه تکانی بسیار مفید بوده و می‌تواند کار‌های شما را به بهترین وضع ممکن سپری کند.

چک لیست خانه تکانی

چک لیست خانه تکانی

حال ما قصد داریم در اینجا به علت کمک و یاری رساندن به همدیگر به جهت برنامه‌ریزی خانه تکانی، ‌یه چک لیست مناسب برای انجام این امر تهیه کنیم. مطمئن باشید پس از انجام آن، علاوه بر دریافت حس خوب تمیزی و نظافت، شما نیز به جهت استفاده از این روش و انجام امور مربوطه، انرژی مضاعف خواهید داشت. به علت اینکه روز‌های آخر سال و زمان حلول سال جدید، زندگی افراد دچار مشغله کاری و فکری می‌شود، شما می‌توانید با تهیه چک لیست، آرامش را به تمام افراد خانه هدیه دهید. از آنجا که در منازل، بخش‌های متفاوتی جهت نظافت وجود دارد، ما تمام قسمت‌ها را تفکیک کرده‌ایم تا بتوانیم به ارائه نکات هر بخش به طور کامل بپردازیم.


تهیه چک لیست برای اتاق خواب

اتاق خواب یکی از قسمت‌هایی است که ممکن است در اکثر روز‌های سال به نظافت آن بپردازید، اما قطعاً تمیزی و نظافت در عید حال و هوای دیگری دارد. بدین منظور شما باید تمام جزئیات و بخش‌های آن را تمیز کرده و پاکیزگی را به آن هدیه دهید. انجام این کار‌ها دلخواه شما بوده و ما فقط قصد داریم به شما ‌ایده‌ای جهت نوشتن چک لیست دهیم. از مهم‌ترین مسائل می‌توان به پاکیزگی رو تشکی، ملحفه، رو بالشی و... اشاره نمود.
اگر می‌خواهید اتاق خواب شما سریعاً تمیز و مرتب شود، می‌توانید در گام اول به برداشتن پرده اتاق خواب و شستن آن بپردازید. از آنجا که ما در طول سال بخش زیادی را صرف استراحت می‌کنیم، بهتر است به نظافت وسایل خواب خود اهمیت دهیم. در واقع با انجام برنامه‌ریزی خانه تکانی شما می‌توانید به فکر سلامت خود نیز باشید؛ چرا که ممکن است به جهت استفاده متعدد از وسایل خواب، آن‌ها دچار آلودگی شده باشند.
همچنین می‌توانید در این بین به تمیزی و از بین بردن لکه‌های موجود در تشک خواب بپردازید. علاوه بر این کار این نکته را نیز به خاطر داشته باشید به علت افزایش طول عمر تشک، هر سال آن را پشت و رو کنید. اگر در اتاق کمدی مربوط به وسایل خواب وجود دارد، آن را تخلیه کنید تا آن وسایل نیز کمی در معرض هوای آزاد قرار گیرند. این امور از مهم‌ترین امور حین برنامه‌ریزی خانه تکانی بوده و عدم رعایت آن، می‌تواند مشکلاتی را نظیر بیماری پدید آورد.
اگر کمدی مخصوص به لباس‌های شما در این اتاق وجود دارد، بهتر است به دلیل تغییر فصول، لباس‌های گرم و زمستانی خود را جمع‌آوری کرده و لباس‌های بهاری و تابستانه خود را جایگزین کنید چرا که همین امر از شلوغی و هرج و مرج در کمد لباس شما جلوگیری می‌کند. قطعاً در اتاق‌های خواب، میزی با نام میز دراور وجود دارد که در آن می‌تواند انواع و اقسام وسایل چون وسایل آرایشی، بهداشتی، البسه و... قرار گیرد. نظافت و رسیدگی به آن نیز امر مهمی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید : چیدمان منزل کوچک با وسایل زیاد



تهیه چک لیست برای اتاق پذیرایی

اتاق حال و پذیرایی یکی از بخش‌های پر طرفدار در منازل هستند. طبیعتاً باید برای تمیزی و نظافت آن، دقت بیشتری به خرج داد. همچنین نیاز است حین انجام برنامه‌ریزی خانه تکانی، این بخش را ارجح‌تر نسبت به سایر قسمت‌ها بدانید. همه افراد می‌دانند که ممکن است از وسایل زینتی متعددی در این محیط استفاده شود؛ در نتیجه نیاز است پیش از شروع نظافت این بخش، همه لوازم تزئینی از جمله آویز، گل، مجسمه، آباژور و... را جمع‌آوری کنید.

 اتاق پذیرایی


بخشی که در نگاه اول به چشم تمام افراد حاضر در اتاق پذیرایی نمایان می‌شود، دیوار‌های آن است. در نتیجه نیاز است با استفاده از وسایل شوینده و نظافتی مرتبط، آن را تمیز کنید. نظافت پرده، مبلمان پذیرایی، میز تلویزیون، چراغ‌های روشنایی چون لوستر و... از الزامات است. برای شست‌وشو فرش‌ها نیز دو راه وجود دارد؛ اگر فرش‌های شما خیلی کثیف و آلوده نیست، می‌توانید از شامپو فرش استفاده کرده یا در صورت کثیفی بیش از اندازه آن، به قالیشویی شست‌وشو آن را بسپارید. همچنین در صورت وجود پنجره در اتاق پذیرایی، توصیه می‌کنیم حین برنامه‌ریزی خانه تکانی وسایل بهداشتی مورد نظر را نیز خریداری کنید؛ تا بتوانید شیشه‌های موجود را با مواد شوینده یا آب و سرکه تمیز کنید.


تهیه چک لیست برای آشپزخانه

آشپزخانه به نوعی قلب خانه محسوب می‌شود و همین امر سبب شده تا بانوان هنگام نظافت منزل در زمان خانه تکانی، وقت بیشتری را صرف آن کنند. در نتیجه نیاز است هنگام برنامه‌ریزی خانه تکانی دقت زیادی به خرج دهید، تا نتیجه حاصل از آن مناسب باشد. داخل توستر و مایکروفر را با دقت تمیز کنید. از دستورالعمل‌های موجود در کاتالوگ دستگاه برای تمیز کردن آن‎ها استفاده نمایید. گرد و غبار پشت یخچال و فریزر را تمیز کنید.
از جاروبرقی برای از بین بردن خاک و گرد و غبار استفاده کنید. قفسه‌های داخل یخچال را بشویید و خشک نمایید و تاریخ انقضای ادویه‌ها و غذا‌های فرآوری شده را بررسی کنید و غذا‌های فاسد شده را دور بریزید. روی کابینت‌ها، چراغ‌ها و گوشه‌های سقف آشپزخانه را گردگیری کرده و دیواره پشت سینک را با مواد ضدعفونی‌کننده پاک کنید. پرده‌های آشپزخانه را بشویید و تمیز کردن هود و تعویض فیلتر را نیز به هیچ عنوان فراموش نکنید.
معمولاً روی در‌های بیرونی کابینت آشپزخانه لکه‌هایی چون لکه روغن وجود دارد که باید تمیز شوند. کمد‌ها را خالی کرده و سپس با یک پارچه مرطوب گردگیری و خشک کنید. تمام این موارد ذکر شده با انجام برنامه‌ریزی خانه تکانی میسر می‌شود. نظافت داخل کابینت آشپزخانه فرصت خوبی برای ر‌هایی از وسایل غیر ضروری و فضای بلا استفاده است. کاسه سینک را ضد عفونی کرده و اگر فاضلاب سینک دچار گرفتگی و مسدودیت است، اکنون زمان مناسبی بوده که درب سینک را باز کرده و تمیز کنید.
سطل زباله آشپزخانه را با صابون ضد عفونی نمایید. همچنین می‌توانید در ادامه کار یک پلاستیک جدید در داخل آن قرار دهید. برای از بین بردن بوی نامطبوع سطل، آن را با کمی جوش شیرین، پوست لیمو رنده شده و آب گرم بشویید. هنگام جمع‌آوری زباله فراموش نکنید که زباله‌ها را جدا کنید. داخل ماشین ظرفشویی را تمیز کرده و در صورت باقی ماندن مواد غذایی در ماشین ظرفشویی، آن‌ها را خالی کرده و از جوش شیرین و کمی سرکه برای چربی زدایی داخل ماشین ظرفشویی استفاده نمایید.


تهیه چک لیست برای سرویس بهداشتی

تا این مرحله از کار حتماً متوجه مزایای برنامه‌ریزی خانه تکانی شده‌اید. سرویس بهداشتی که شامل حمام و توالت می‌شود، به جهت استفاده متعدد از آن نیاز است به بهترین شکل ممکن و با دقت زیاد، تمیز شده و آلودگی‌های آن زدوده شود. بدین منظور کابینت دارو و جعبه کمک‌های اولیه را بررسی کنید. دارو‌های تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید. اگر وسایلی مانند بانداژ، بتادین و گاز استریل استفاده شده در کمد سرویس بهداشتی شما وجود دارد، آن‌ها را با کالای نو و جدید تعویض کنید.

سرویس بهداشتی


اگر از پرده‌های ضد آب برای جدا کردن دوش از حمام استفاده کرده‌اید، باید هر چند وقت یک‌بار آن را بردارید و بشویید. حمام محیطی مورد علاقه برای انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها است. در نتیجه کاشی‌های دیوار حمام، داخل وان و کف حمام را حداقل ماهی یک بار با مواد شوینده ضدعفونی کنید. گرد و غبار روی پنکه حمام و توالت، لامپ و... را تمیز نمایید. سیفون، دمپایی داخل حمام، حمام و... را با آب گرم و مواد ضدعفونی‌کننده بشویید و بگذارید در هوای آزاد خشک شوند. داخل حمام را با مواد شوینده بشویید و ضدعفونی کنید. همچنین وجود قطرات آب در وسایل سرویس بهداشتی در طولانی مدت می‌توانند آزاردهنده باشند؛ بدین علت می‌بایست به تمیزی آن‌ها و از بین لکه آب کوشا باشید.


نکات مهم در خانه تکانی

در گام اول تمامی بانوان از روز‌های باقی مانده تا مناسبت‌های مهم همانند عید را باید در نظر گرفته و بر اساس آن، برنامه‌ریزی کنند. برای این کار ابتدا باید لیستی از تمام مواردی که در خانه باید اصلاح شوند را بنویسید. اگر نیاز به تغییر دکوراسیون خانه، رنگ‌آمیزی و خرید وسایل خانه دارید، باید آن‌ها را نیز ذکر کرده و در خاطر داشته باشید. از مهم‌ترین اقدامات می‌توان به نوشتن اطلاعات اشاره کرد. حالا کار را با توجه به روز‌های باقی مانده تا عید مرتب کنید.
همه چیز‌هایی که باید بخرید، اعم از لباس، غذا یا هدایای عید برای خانواده و دوستان را فهرست کنید و آن‌ها را تقسیم نمایید. اگر افراد دیگری می‌توانند به کار‌های شما در امور منزل رسیدگی کنند، بهتر است در مورد آن گزینه نیز تصمیم نهایی خود را اخذ کنید. تمام وسایل اضافی که سال گذشته استفاده نکردید را در خانه نگه ندارید. این نکته را فراموش نکنید که نظافت هر قسمت از خانه اصولی دارد. نظافت هر اتاق باید از سقف شروع شده و به بخش‌های دیگر ختم شود.


ترفندهای مهم حین انجام خانه تکانی

قطعاً دانستن نکاتی در باب تمیزی منازل می‌تواند به شما کمک شایانی کند. این مورد علاوه بر برنامه‌ریزی خانه تکانی به کمک بانوان آمده تا آرامش و آسایش را به آنان هدیه کند.


بالا به پایین، چپ به راست

یکی از عواملی که می‌تواند تمیزی یک محیط را دو چندان کند، تمیزی بالا به پایین و چپ به راست است. شما در این گونه نظافت به تمیزی و از بین بردن گرد و غبار بخش‌های بالایی قسمت مورد نظر خود می‌پردازید. برای مثال نظافت پنکه و وسایل سقفی را در ابتدای مسیر نظافت قرار می‌دهید تا به بخش پایین و نظافت بخش‌هایی چون کف زمین، دیوار و... ختم شود. همچنین نظافت از چپ به راست به این منزله است که نظافت شما سازماندهی شود. در نتیجه دیگر شما حین کار دچار وهم و شک نخواهید شد. به شما این اطمینان را می‌دهیم که با انجام این کار، قسمت مورد نظر خود را به خوبی تمیز کرده و تمیزی را در آن محیط به ارمغان می‌آورید.

خانه تکانی

فعال بودن!

این کلمه به منزله فعالیت به اندازه و صحیح شماست. بهتر است هنگام کار به نتیجه نهایی فکر کنید تا خستگی و ناراحتی از وجود شما خارج شود. برای بانوان خانه دار یکی از مزیت‌های خانه داری، حفظ و نگهداری تمیزی منزل‌شان است. شما می‌توانید با انجام برنامه‌ریزی مناسب، آن را محقق سازید.


بیشتر بخوانید : اشتباهات رایج در دیزاین آشپزخانه



لیمو! نجات دهنده همیشگی

در برخی از نقاط منزل همچون حمام، آشپزخانه یا... لکه‌هایی سخت دیده می‌شوند. این لکه‌ها ممکن است به دلیل وجود طولانی مدت مایعات چون آب، روغن و... رخ دهند. بسیاری از افراد همیشه به دنبال حل این مشکل هستند؛ که در بیشتر مواقع نتیجه درستی را نمی‌توانند کسب کنند. ما در این بخش قصد داریم یک معجزه را به شما معرفی کنیم. لیموترش، یک دستیار خوب در انجام کار‌های منزل است. بدین شکل که شما می‌توانید با استفاده از لیمو و یک برس مخصوص، آلودگی و کثیفی بخش مورد نظرتان را از بین ببرید. مطمئن باشید آن لکه به هیچ عنوان به قسمت مورد نظر بر نخواهد گشت.


تمیزی آینه و شیشه

یکی دیگر از مناطقی که بسیار تمیزی و نظافت آن دقت بالایی را طلب می‌کند، آینه و شیشه‌های موجود در اقصی نقاط منازل است. شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد اما شما می‌توانید با استفاده از چند برگ روزنامه و شوینده مخصوص شیشه، بخش‌های مورد نظر خود را تمیز کنید.

دقت نظر حین تمیزی سرویس بهداشتی

شاید برخی از بانوان بخش‌های مربوط به سرویس بهداشتی را کمتر اهمیت داده یا وقت مناسبی را برای آن صرف نکنند. می‌توان گفت گذراندن وقت زیاد برای یک قسمت نشانه تمیزی و عدم وجود آلودگی نیست. در واقع شما می‌بایست اصول مربوطه به آن قسمت را آگاه باشید و سپس برای تمیزی آن اقدام کنید. از قسمت‌های حساس که نیاز به آگاهی کامل دارند، می‌توان به سرویس بهداشتی اشاره نمود. شما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که این بخش به علت تماس با آب و مجاورت با هوا می‌تواند مکان خوبی برای تولید قارچ و انواع باکتری‌ها باشد.
به جهت حفظ سلامتی و تضمین کیفیت زندگی شما توصیه می‌کنیم از محصولات بهداشتی و شوینده‌های مطمئن استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از محصولات خانگی و مطمئن نیز وجود دارد که نتایج بسیار خوب و مطمئنی از آن حاصل می‌شود. به هیچ عنوان از زدودن آلودگی بخش‌هایی چون روشویی، سرامیک، شیرآلات، دیوار، سنگ توالت و... دریغ نکنید. از مواردی که بانوان خانه دار از آن به جهت زدودن آلودگی سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند، می‌توان به سرکه اشاره نمود. این مایع یکی از موارد رایج در استفاده بانوان در منزل بوده که علاوه بر خاصیت تمیزی، ضد عفونی‌کننده نیز است. 

توصیه ایمنی

توصیه ایمنی

برخی از سال‌ها ما شاهد اخبار ناراحت‌کننده در مورد آسیب‌های تنفسی، جسمی یا... هموطنان عزیزمان هستیم. اگر تمام افراد نکات و قوانین مربوط به خانه تکانی را بدانند و نسبت به آن آگاه باشند، می‌توانند تا حد قابل قبولی از ابتلا به آن جلوگیری کنند. از مرسوم‌ترین مشکلات حین خانه تکانی می‌توان به کمردرد یا سردرد اشاره کرد. این درد‌ها شاید در نگاه اول سخت و طاقت‌فرسا به نظر نرسند، اما می‌توان با گذر زمان متوجه سختی آن شد.
اگر شما به اصول کار‌هایی چون چگونه بلند کردن وسایل، چگونه خم شدن یا... آگاه باشید، می‌توانید تا حد بسیار زیادی از وقوع این حوادث جلوگیری کنید. مورد شایع دوم می‌تواند استفاده از نردبان باشد. اگر شما نیز از استفاده‌کنندگان این کالا هستید، نیاز است حین استفاده از آن نکات ایمنی را مدنظر داشته باشید چرا که یکی از دلایلی که باعث آسیب جانی همچون شکستگی سر، شکستگی گردن و... می‌شود، عدم استفاده صحیح از نردبان است.


سخن پایانی

از آنجا که با انجام خانه تکانی، گرد و غبار از منازل و محیط مدنظر از این بین می‌روند؛ شما می‌توانید روحیه و طراوت را در زندگی خود حس کنید. در نتیجه می‌توانید با انجام امور مرتبط و مناسب نظیر برنامه‌ریزی خانه تکانی، این امور را دسته‌بندی نموده تا دچار وسواس یا سردرگمی نشوید. پس از انجام و اتمام کار خواهید فهمید که چه گام مؤثری در امر خانه تکانی انجام داده‌اید. با انجام خانه تکانی، طراوت وارد منزل شما می‌شود و همین امر روحیه شما عزیزان را نیز، تازه می‌سازد.