فهرسن مطالب:

محلول مناسب برای شستشوی فرش
نحوه استفاده از محلول شوینده در خانه
مزایای استفاده از محلول شستشوی فرش
ویژگی ‌های یک شوینده مناسب فرش
بهترین محلول برای انواع فرش‌ ها
تهیه محلول مناسب شستشو برای فرش
کلام پایانی

یکی از دغدغه‌های برخی از افراد، شستن انواع فرش و از بین بردن کثیفی‌های موجود در آن است اما برای این کار نیاز به یک محلول مناسب است تا به وسیله آن بتوان آلودگی‌های روی فرش را برطرف کرد. مهم‌ترین سؤالی که از جانب این افراد مطرح می‌شود این است که بهترین محلول برای شست‌وشوی فرش چیست؟ استفاده از محلول و مواد شوینده با کیفیت و مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای شستن فرش به شمار می‌آید. در این مقاله از سایت برترین ها، تلاش میشود محلول مناسب برای شستشوی فرش به شما معرفی شود لطفا همراه ما باشید. 

محلول مناسب برای شستشوی فرش

محلول مناسب برای شستشوی فرش

در صورتی که به دنبال یک محلول ملایم برای شست‌وشوی فرش هستید می‌توانید با ترکیب برخی از مواد به یک محلول مناسب برای انجام این امر دست یابید. این محلول می‌تواند ۳ قاشق شامپو فرش و یک قاشق سرکه سفید باشد این مواد را با یک لیوان آب ترکیب کنید و محلول به دست آمده را برای شست‌وشوی فرش استفاده نمایید. 
این محلول می‌تواند تمامی آلودگی‌های روی فرش را پاک کند و باعث دوام و طول عمر بیشتر آن گردد. حتماً از مواد شوینده مناسب برای شست‌وشوی انواع فرش استفاده کنید چرا که تمیز کردن انواع آلودگی‌ها و لکه‌های موجود بر روی فرش توسط مواد شوینده با کیفیت باعث زیبایی و درخشندگی و همچنین نرمی و لطفات آن خواهد شد. بهترین ماده برای شست‌وشوی فرش در خانه باید دارای ویژگی‌ها و خصوصیات مهمی باشد. 
در واقع بهترین ماده دارای خاصیت نرم کنندگی فوق‌العاده است و یک ماده شوینده مناسب باید به بافت فرش هیچ گونه آسیبی وارد نکند. این محلول باعث نرمی و لطافت فرش شده و به دلیل ملایم بودن آن خاصیت اسیدی ندارد. ذکر این نکته ضروری است که داشتن مواد قلیایی غلیظ و اسیدی باعث رنگ پریدگی الیاف و از بین رفتن بافت فرش خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم و حائز اهمیت برای محلول مناسب در شست‌وشوی فرش قدرت پاک کنندگی لکه‌ها و جرم‌هایی است که بر روی آن وجود دارند اما این امر بدان معنا نیست که هر محلولی قوی را می‌توان استفاده کرد. باید معیارهای مختلفی را جهت انتخاب بهترین محلول برای شست‌شوی فرش در نظر گرفت.
یک ماده شوینده مناسب باید قادر باشد تا لکه‌های موجود بر روی فرش را پاک کند و با ترکیب برخی از مواد می‌توان به یک لکه بر قوی رسید. توجه داشته باشید در صورتی که ماده شوینده مورد استفاده شده برای شستشو دارای انحلال‌پذیری بالا نباشد، موجب پوسیدگی و خرابی فرش خواهد شد. علاوه بر این، کفی که با استفاده از این ماده شوینده به دست می‌آید به راحتی قابل کنترل است و رایحه و عطر مناسب دارد.

نحوه استفاده از محلول شوینده


بیشتر بخوانید : براق کردن فرش


نحوه استفاده از محلول شوینده در خانه

بسیاری از افراد به دنبال تهیه بهترین محلول برای شست‌وشوی فرش هستند به همین منظور ترکیب شامپو فرش و سرکه می‌تواند یکی از ترکیب‌های مناسب برای این کار باشد. برای شستن فرش در منزل ابتدا لازم است تا یک سطح شیب دار را انتخاب کنید و مواد شوینده برای شست‌وشوی فرش را پس از مرتب کردن فرش روی آن بریزید. این مواد می‌تواند پودر صابون، شامپو فرش، پودر دستی و مایع ظرفشویی باشد. 
لازم به ذکر است این مواد هیچ گونه آسیبی به بافت فرش وارد نخواهند کرد. برای شست‌وشوی فرش با این مواد شوینده بهتر است تا از آب با دمای ۳۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کرد تا حرارت بالا باعث آسیب رسیدن به بافت فرش و از هم گسستگی آن نشود. همچنین پس از شست‌وشو فرش حتماً اقدام به آبکشی کامل کنید چرا که در صورت ماندن آب در بافت آن موجب زرد شدن و ماندن مواد شوینده در فرش می‌شود که این موضوع موجب مات شدن و پوسیدگی آن خواهد شد. در برخی مواقع نیز بوی آزاردهنده‌ای در صورت عدم آبکشی مناسب به مشام می‌رسد.
توجه داشته باشید برای شست‌وشوی فرش به هیچ عنوان نباید از مایع لباسشویی استفاده کرد چرا که این ماده یک ماده قلیایی است و آسیب بسیار زیادی به بافت فرش وارد خواهد کرد. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به از بین رفتن بافت، تغییر رنگ و از دست دادن درخشندگی فرش اشاره کرد. به طور کلی مواد قلیایی و اسیدی موجب کدر شدن و تغییر رنگ فرش می‌شوند. 
پس از شست‌وشوی فرش پیشنهاد می‌شود تا آن را در قسمتی که فضای آزاد دارد و آفتاب به صورت مستقیم به آنجا می‌تابد پهن کنید. لازم به ذکر است برای جلوگیری از تغییر رنگ فرش می‌توانید آن را به پشت پهن نمایید این کار باعث می‌شود تا به الیاف آن آسیب نرسد و در زمان شست‌وشو حتماً توجه کنید که باید از پاروی پلاستیکی استفاده نمایید.

مزایای استفاده از محلول شستشوی فرش

استفاده از مواد شوینده خانگی مزیت‌های بسیار زیادی دارد که باعث می‌شود تا بتوان در منزل با استفاده از محلول‌های با کیفیت بالا عمل شست‌وشو را انجام داد. یکی از این مزایا نرم شدن فرش به دلیل استفاده از مواد شوینده نرم کننده برای شستن فرش است. یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از محلول شستشوی فرش جلوگیری از تغییر رنگ آن است. 
برخی از مواد شست‌وشو برای فرش باعث به هم ریختگی رنگ‌های فرش می‌شوند اما در صورتی که از محلول مناسب برای این کار استفاده کنید مانع از پخش شدن رنگ فرش خواهید شد. علاوه بر این محلول شستشوی فرش باعث می‌شود تا تمامی لکه‌های سرسخت بدون آسیب رسیدن به بافت فرش پاک شوند.

شستشوی فرش

ویژگی ‌های یک شوینده مناسب فرش

یک محلول مناسب برای شستن فرش باید دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌هایی باشد که با در نظر گرفتن آن‌ها بتوان اقدام به انتخاب بهترین محصول برای این کار کرد برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
اولین ویژگی بهترین محلول برای شست‌وشوی فرش عدم آسیب رسیدن به بافت فرش و قدرت کافی برای پاک کردن انواع لکه‌ها است. همچنین نیاز است تا محصول مورد نظر دارای رایحه خوشبو باشد و پس از شست‌وشو اثر آن تا مدت‌ها بر روی الیاف باقی بماند. علاوه بر این باید محلول مورد نظر باعث پوسیدگی و خرابی فرش نشود. قابلیت نرم کنندگی یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک محلول مناسب است. این قابلیت باید انرژی الکتریسیته‌ای را که بر اثر سایش برس‌های دستگاه بر روی فرش ایجاد می‌شود را خارج کند. 
این محلول را باید بتوان برای شست‌وشوی مکانیزه و شست‌وشوی سنتی استفاده کرد. ذکر این نکته ضروری است که معمولاً شوینده‌های مایع به علت قابلیت حل شدن در مایعات بهتر از شوینده‌های پودری عمل می‌کنند. به همین علت بسیاری از افراد از محلول‌های مایع به جای محلول‌های پودری استفاده می‌نمایند. مواد شوینده‌ای که برای شست‌وشوی فرش مورد استفاده قرار می‌گیرند باید خنثی باشند. به عبارت دیگرph  آن‌ها نباید اسیدی یا قلیایی باشد. یک محلول مناسب در حین اقتصادی بودن باید کف مناسبی داشته باشد و به راحتی آب کشی گردد و پاک شود.


بیشتر بخوانید: بهترین قالیشویی تهران از نظر مردم کدام است؟!


بهترین محلول برای انواع فرش‌ ها

محلول‌ها و مواد شوینده‌های بسیار زیادی وجود دارند که هر یک از آن‌ها مناسب انواع مختلف فرش‌ها هستند. به همین منظور برای شست‌وشوی فرش‌های پشمی نیاز است تا مقداری آب را با مایع ظرفشویی با هم مخلوط کنید و به وسیله یک دستمال بر روی فرش مورد نظر بکشید در این گونه از مواقع نباید از آب زیاد استفاده شود چرا که فرش‌های پشمی آب بیشتری را در خود ذخیره می‌کنند که همین موضوع امکان پوسیدگی آن‌ها را افزایش می‌دهد. 
فرش‌های پشمی در مقایسه با فرش‌های دیگر دارای مقاومت کمتری در برابر آب هستند. در صورتی که لکه‌های سرسخت و آلودگی‌های زیادی بر روی فرش پشمی وجود دارد بهتر است از خدمات قالیشویی استفاده کنید. برخی دیگر از فرش‌ها که تحت عنوان فرش‌های پلی پروپلین شناخته می‌شوند به دلیل ماندگاری بالا و قابلیت تمیزی آسان محبوبیت بیشتری دارند. ماده مصنوعی که برای تولید این فرش از آن استفاده می‌شود مقاومت خوبی در برابر آب دارد. 
برای تمیز کردن بهتر است تا در وهله اول فرش را جارو کنید و به وسیله یک محلول مناسب که می‌تواند آب و شامپو فرش باشد اقدام به تمیز کردن آن کنید. هر یک از محلول‌های موجود برای فرش‌های مختلف با توجه به جنس آن‌ها کاربرد دارند اما بهتر است ویژگی‌های بهترین محلول برای شست‌وشوی فرش را فراموش نکنید تا بتوانید بهترین آن را انتخاب نمایید. فرش‌های نایلونی یکی دیگر از فرش‌های موجود در بازار به شمار می‌آیند که در برابر آلودگی مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند و تمیز کردن آن‌ها نیز راحت‌تر است. 
برای تمیز نگه داشتن و جلوگیری از جذب آلودگی پیشنهاد می‌شود تا هفته‌ای یک یا دو بار اقدام به جارو زدن این نوع از فرش‌ها کنید. تنها ضعف فرش‌های نایلونی این است که به مرور زمان کمرنگ می‌شوند و درخشش اولیه خود را از دست خواهند داد.

تهیه محلول مناسب شستشو برای فرش

نحوه ساخت یک محلول مناسب برای شست‌وشوی فرش بسیار مهم و حائز اهمیت است و به همین منظور می‌توانید از یک لیوان آب و سه قاشق مایع ظرفشویی یا شامپوی فرش استفاده کنید و به این محلول یک قاشق سرکه سفید بیافزایید. محلول فوق یکی از شوینده‌های ملایم به شمار می‌آید. 
توجه داشته باشید به هیچ عنوان نباید در میزان و اندازه محلول تغییری به وجود بیاورید چرا که این موضوع باعث آسیب رسیدن به بافت فرش خواهد شد. علاوه بر این نمی‌توان به طور کامل آلودگی‌ها را برطرف کرد بنابراین تمامی مواد بالا را با یکدیگر مخلوط کنید تا به یک محلول مناسب برسید. این محلول را می‌توانید در یک ظرف اسپری بریزید و در محل مورد نظر کثیفی، اسپری کنید. 
برای تمیز کردن فرش با این محلول که بهترین محلول برای شست‌وشوی فرش است می‌بایست از یک دستمال سفید نخی استفاده نمایید. توجه داشته باشید در این محلول استفاده از سرکه موجب تقویت قدرت شویندگی خواهد شد و استفاده از مایع ظرفشویی باعث از بین بردن بو و چربی‌های ناشی بر روی فرش می‌شود. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در رابطه با این محلول این است که حتماً باید از سرکه سفید استفاده شود و استفاده از سرکه قرمز برای این امر مناسب نیست.

مواد شوینده و لکه بر فرش

اسپری لکه بر فرش و شامپو فرش از مهم‌ترین مواد شوینده برای شست‌وشو به شمار می‌آیند. موادی که برای شست‌وشوی فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد باید قابلیت حل شدن بالا را داشته باشد چرا که در صورت عدم حل شدن مناسب در بافت و تار و پود فرش، موجب پوسیدگی خواهد شد. بسیاری از مواد شوینده فرش دارای خاصیت قلیایی هستند اما پیشنهاد می‌شود در صورتی که قصد شست‌وشو با آن‌ها را دارید از موادی استفاده کنید که دارای خاصیت خنثی هستند.

مواد شوینده قلیایی فرش

این مواد در غلظت‌های بالا و در مدت زمان زیاد باعث به وجود آمدن برخی از واکنش‌های شیمیایی شده که در نتیجه باعث آسیب رسیدن به بافت و الیاف و همچنین رنگ فرش خواهند شد. توجه داشته باشید در زمان شست‌وشوی فرش با این گونه از مواد باید به طور منظم میزان زمان شست‌وشو و میزان استفاده از مواد شوینده را کنترل کنید. یکی از معروف‌ترین مواد شوینده که برای شستن فرش از آن استفاده می‌شود، سود سوز‌آور است این مواد به مرور باعث از بین رفتن رنگ فرش خواهند شد.

شستشوی فرش

مواد احیا‌کننده رنگ فرش

برای رنگ بری فرش از مواد احیا‌کننده کمک گرفته می‌شود که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به هیدرو سولفیت سدیم اشاره کرد. این ماده باعث کم شدن رنگ الیاف فرش شده و پیوند دی سولفید بین آن‌ها را از بین می‌برد. این مواد در یک محیط قلیایی موجب تخریب شدن نیز خواهند شد که برای جلوگیری از این مشکل باید در هنگام استفاده، از اسید استیک بهره برد.
مواد شوینده مناسب و بهترین محلول برای شست‌وشوی فرش باعث عدم تغییر رنگ در فرش می‌شوند. علاوه بر این یک محلول مناسب برای شست‌وشو باعث پاک کردن لکه‌های سخت مانند چربی خواهد شد. بسیاری از محلول‌هایی که برای شست‌وشوی فرش از آن‌ها استفاده می‌شود نباید هیچ آسیبی به الیاف فرش وارد کنند. همچنین این مواد موجب نرم و لطیف شدن بافت نیز خواهند شد. 
یکی از متداول‌ترین لکه‌ها و آلودگی‌هایی که بر روی سطح فرش مشاهده می‌شود لکه‌های چربی است. این لکه‌ها فقط در صورتی می‌توانند برطرف گردند که از محلول و شوینده‌هایی که آسیبی به بافت فرش نمی‌رسانند، استفاده شود. این محلول‌ها باعث شکسته شدن سلول‌های چربی و در نهایت رفع لکه چربی بر روی فرش خواهند شد.

کلام پایانی

عدم توجه به کیفیت محلول شستشوی فرش موجب آسیب رسیدن به بافت فرش و در برخی از مواقع باعث رنگ پریدگی خواهد شد. به همین دلیل رسیدن به پاسخ این سؤال که بهترین محلول برای شست‌وشوی فرش چیست بسیار مهم و حائز اهمیت است. یک محصول با کیفیت و مناسب برای شست‌وشو باید علاوه بر حفاظت از الیاف و بافت فرش باعث نرم شدن فرش نیز گردد. همچنین یک محلول مناسب توانایی از بین بردن انواع لکه‌ها و آلودگی‌های روی فرش را دارد.