فهرست مطالب :

آشنایی با راهکارهای بهبود خواب شبانه
اهمیت بهداشت خواب 
کلام آخر

 

در سالیان گذشته افراد می‌توانستند یک خواب با آرامش را تجربه کنند و همین موضوع باعث شده بود که در طول روز  انرژی کافی داشته باشند، اما امروزه در دنیای پر سرعتی که افراد در آن قرار دارند، داشتن خواب منظم و کامل برای آن‌ها به یک مقوله بسیار پیچیده تبدیل شده است. این دلیل باعث شده که بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی باشند تا بتوانند شب‌ها آسوده بخوابند. در ادامه می‌خواهیم درباره موضوع انجام دادن کارهایی که در صبح باعث می‌شوند تا شب بهتر بخوابید بیشتر صحبت کنیم. در این مقاله از سایت برترین ها قصد داریم در مورد راهکارهای بهبود خواب شبانه صحبت کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید


آشنایی با راهکارهای بهبود خواب شبانه

داشتن خواب کافی برای هر فرد ضروری است به این دلیل که شما با داشتن خواب خوب و کامل این اجازه را به بدنتان می‌دهید که دوباره انرژی مورد نیاز را به دست آورده و در طول روز به عملکرد بهتره جسم و ذهن شما کمک کند. اگر ما نتوانیم خواب خوبی داشته باشیم به مرور زمان و طی سال‌ها دچار بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلب، دیابت و حتی فشار خون بالا می‌شویم، زیرا سیستم بدن انسان طوری تنظیم شده است که نیاز دارد در ساعات پایانی شب حتماً در آرامش باشد، اما عادت‌های اشتباه سبک زندگی و استفاده زیاد از رسانه‌های دیجیتال در طول روز و برنامه کاری فشرده باعث می‌شود ما نتوانیم در شب خواب کافی داشته باشیم.
یکی از عوامل بهبود خواب در شب استفاده از نور خورشید در طول روز است زیرا این امر باعث می‌شود تا شب بهتر بخوابید. وجود نور مادون قرمز خورشید باعث عملکرد بهتر سلول‌های بدن برای خوابی عمیق‌تر در طول شب می‌شود. اگر به هر دلیلی نتوانستید از آفتاب صبح استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم که از آفتاب ساعات بعداز ظهر یا حتی عصر غافل نشوید.از دیگر عوامل مهم و کلیدی که انجام دادن این کار در صبح، باعث می‌شود شب بهتر بخوابید استفاده از قرص‌های مکمل  ویتامین D خواهد بود که بسیار در تنظیم خواب و بهبود آن تاثیر گذار است.
امروزه وجود آپارتمان‌های بلند و دور شدن از خانه‌های ویلایی قدیمی و عدم استفاده از نور خورشید، باعث شده است تا افراد نیاز شدیدی به این قرص‌ها پیدا کنند. از آنجایی که ارتباط مستقیمی بین تأمین ویتامین D و خواب راحت شبانه وجود دارد، بهتر است که مصرف آن را جدی بگیرید. این امر باعث می‌شود تا خواب کامل‌تری در شب داشته باشید و دچار بیماری‌های متعدد نشوید. پس پیشنهاد می‌کنیم که حداقل بین 15 تا 30 دقیقه در اواسط روز، از نور کافی خورشید استفاده نمایید.

راهکارهای بهبود خواب شبانه

اهمیت بهداشت خواب 

طی تحقیقات زیادی که در زمینه خواب صورت گرفته است، یکی از راه‌های موثر برای بهبود خواب، رعایت بهداشت محسوب می‌شود. یعنی فرد علاوه‌بر برنامه منظم برای ساعات خواب خود، می‌بایست محیط مناسبی را انتخاب نماید. ریختن برنامه ریزی مناسب و انجام دادن این کار در صبح، باعث می‌شود شب‌ها بهتر بخوابید. همچنین باعث بهبود خواب‌های غیر ایده‌آل و تنش‌زا در شب خواهد شد. افراد زیادی با رعایت این اصول توانسته‌اند تا حد زیادی مشکلات خفیف یا حتی متوسط خواب خود را برطرف نمایند.
یک‌سری از افراد برخلاف افراد عادی دچار بی‌خوابی‌های مزمن می‌شوند که دیگر رعایت بهداشت خواب هم نمی‌تواند کمک موثری به آن‌ها کند. این افراد کسانی هستند که دچار اختلالات خواب بوده و مانند اشخاصی که مشکل تنفس در هنگام دراز کشیدن را دارند، رعایت بهداشت خواب به تنهایی برای آن‌ها کافی نخواهد بود. این گونه افراد باید تحت مراقبت‌های پزشک و درمان‌های طولانی قرار بگیرند.


بیشتر بخوانید : ده راهکار اساسی برای درمان افسردگی


تغذیه

نکته دیگری که در باب اهمیت بهداشت خواب باید به آن توجه شود، توجه به تغذیه و نوع غذاهایی است که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌گردد. مانند محدود کردن مصرف الکل و مواد غذایی کافئین‌دار و همچنین ورزش‌های منظم که بدن را درگیر می‌کند از دیگر فاکتورهایی است که با انجام دادن این کار در صبح، باعث می‌شوید شب بهتر بخوابید. داشتن اتاق خواب خنک با تهویه مطلوب و رخت‌خواب راحت باعث آرامش مغز و بدن خواهد شد و ما را برای تجربه یک خواب خوب و شیرین آماده می‌کند.

تغذیه

تنظیم دما

دمای ایده‌آل اتاق بسته به اندازه آن متغیر است و بین 60 تا 68 درجه فارنهایت می‌توان آن را برنامه‌ریزی کرد؛ زیرا در زمان خواب، بدن انسان به طور طبیعی دچار افت دما می‌شود و گرمای بدن تا حد زیادی پایین می‌آید. با خنک نگه داشتن اتاق بین دمای آن و بدن هماهنگی ایجاد کرده و باعث بهبود کیفیت خواب خواهد شد.


بیشتر بخوانید : باید ها و نباید های غذایی برای افرادی که میگرن دارند



تنظیم کردن زمان مناسب

از عوامل موثر دیگر که با رعایت آن می‌توان به یک خواب با کیفیت و مطلوب دست پیدا کنیم، تنظیم کردن زمان مناسب برای رفتن به رخت‌خواب است. که این زمان برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود و باید هر فردی برای آن برنامه‌ریزی کند. ریختن برنامه‌ای مناسب و انجام دادن این کار در صبح، باعث می‌شود که شب بهتر خوابیده و بدن به صورت اتومات به ساعت خواب مشخصی عادت کند. که با نزدیک شدن به این ساعت خود به خود، بدن احساس نیاز به خوابیدن را به فرد اعلام می‌نماید.

تنظیم کردن زمان مناسب


استراحت دادن به چشم و ذهن

طی تحقیقاتی که روان شناسان و محققین انجام داده‌اند عواملی مانند کم کردن نور منزل یک ساعت قبل از خواب و استفاده نکردن از گوشی و تبلت طی این زمان و همچنین خاموش کردن تلویزیون و استراحت دادن به چشم می‌تواند کمک بسیار زیادی به افراد جهت داشتن خوابی عمیق کند. همچنین رفتن به موقع به تخت‌خواب، پوشیدن لباس مناسب و راحت و گوش دادن به آهنگی ملایم می‌تواند به این امر کمک شایانی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود قبل از خواب به جای نوشیدن چای و قهوه از یک لیوان شیر گرم برای آرامش مغز و بهبود خواب کمک بگیرید.


کلام آخر

انسان موجودی خارق‌العاده است که بسته به نوع و سبک زندگی، فعالیت‌های روزانه، سن و سال، جنسیت و منطقه زندگی، میزان خواب آن متغیر خواهد بود. آگاهی از برخی کارها باعث می‌شود تا شما بتوانید در شب خواب بهتری را تجربه نمایید و با رعایت این موارد، به حس خوش خوابیدن با آرامش دست پیدا کنید. رعایت بهداشت خواب مهم‌ترین فاکتور در بهبود خواب محسوب می‌شود.