فهرست:

چگونه موها رشد بهتری داشته باشند؟
ریزش مو و شکستگی مو
چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟
چه کارهایی برای رشد و ضخیم شدن موها انجام دهیم؟
کلام پایانی

ریزش مو می‌‌تواند به علت ژنتیک یا مشکل هورمونی باشد. شکستگی مو از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در بزرگسالان است‌ و علت اصلی آن حرارت دادن بیش از اندازه موها با وسایلی مانند اتومو، سشوار و... است. همچنین زمانی که فرد می‌خواهد ‌بخوابد نیز امکان دارد موها دچار آسیب شوند. وقتی موهای خود را در بالای سر می‌بندید و با همان حالت می‌خوابید موها دچار شکستگی می‌شوند؛ اما نگران نباشید امروزه با پیشرفت علم یک‌سری‌ روش‌ها به وجود آمده است که می‌تواند باعث جلوگیری از ریزش مو شوند، پس در این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید زیرا قصد داریم در این مورد صحبت کنیم.

جلوگیری از ریزش مو

چگونه موها رشد بهتری داشته باشند؟

داشتن موهای سالم آرزوی بسیاری از مردان و زنان است. زنان تلاش می کنند موهای بلند و پرپشتی داشته، که در عین حال سالم نیز باشند. شما می‌توانید با انجام دادن چند تکنیک ساده و استراتژی‌های مراقبت از مو، رشد سریع‌تر و تار موهای ضخیم‌تری داشته باشید. یکی از دلایل اصلی طاسی و کم مویی، کمبود ویتامین‌هایی از جمله ویتامینB6  است. اگر برای پیشگیری و یا جبران کمبود این ویتامین، به دنبال مواد غذایی حاوی ویتامین  B6 هستید؛ غلات غنی شده و سبزیجات (لوبیا) سرشار از آن هستند. 
همچنین گوشت‌هایی مانند مرغ، ماهی تن و گوشت گاو بدون چربی نیز جزو منابع خوبی از مواد مغذی برای مو به حساب می‌آیند. ناگفته نماند رشد سریع و ضخیم تر شدن موها با استفاده از بهترین استراتژی‌های مراقبت از مو آغاز می‌شود؛ اما در کنار تمام این راه‌کارها، خوردن غذاهای سالم، ورزش زیاد و خواب کافی همگی بخشی از روند رشد مو را به خود اختصاص می‌دهند. 

ریزش مو و شکستگی مو

زمانی که موهای شما شروع به شکستن و ریزش می‌کنند، شاید نسبت به ظاهر خود احساس خوشایندی نداشته باشید. به همین علت سعی می‌کنید تا موهای خود را به روش‌هایی مانند دم اسبی، بالا بستن و... ببندید که این روش‌ها خود در افزایش ریزش و شکستگی موها تاثیر مستقیم دارند. با انجام این کار شما به‌جای پیدا کردن یک راه درمان برای این مشکل، به موهایتان آسیب بیشتری خواهید زد. همچنین زمانی که موها خیس هستند، بهتر است از محصولات مراقبتی مو استفاده کرده تا از وز شدن و شکنندگی موها جلوگیری شود.
اگر در حال حاضر ریزش مو دارید، بیوتین را به عنوان مکمل مصرف کنید. بیوتین مو را تقویت کرده و رشد سلول‌ها را بیشتر می‌کند. با این حال، رشد مو ممکن است چندین ماه طول بکشد تا اثر این مکمل قابل مشاهده باشد.

شکستگی مو


بیشتر بخوانید: درمان ریزش مو در زنان


چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

اگر دچار ریزش مو شده‌اید راه‌هایی برای متوقف کردن آن و بازگرداندن ضخامت و حجم اولیه موهایتان وجود دارد که در زیر بیان کرده‌ایم:

نکته 1: یافتن منشا اصلی ریزش مو 

اولین کاری که هنگام ایجاد ریزش مو باید انجام دهید پیدا کردن منشا آن است، تا متوجه شوید که علت شروع ریزش موی شما از چیست؟
از علت‌های ایجاد ریزش مو می‌توانیم به دلایلی از قبیل مراقبت نادرست مو تا شرایط هورمونی که در بدن وجود دارد اشاره کنیم. فرد زمانی که از علت اصلی ریزش مو آگاه شود، می‌تواند اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان این عارضه را انجام دهد. برای تشخیص دقیق علت ریزش مو میتوانید به دکتر پوست و مو در گیشا مراجعه کنید.

نکته 2: ایجاد تعادل در هورمون ‌ها 

اغلب اوقات موها به علت عدم تعادل هورمونی دچار ریزش می‌شوند. زمانی که موهای شما به مرور زمان نازک گردید مرحله بعد از آن شروع ریزش مو است که می‌تواند از دلایلی همچون مشکل تیروئید، فشارخون بالا، بارداری یا سطوح غیرطبیعی تستوسترون در زنان و مردان نشات بگیرد. در این حالت باید هرچه سریع‌تر به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. راه‌های درمان مشکلات هورمونی بسته به علت ریزش مو در هر فرد متفاوت است. به عنوان مثال؛ کرم‌های حاوی پروژسترون اغلب برای ریزش مو در ارتباط با تغییر هورمونی تجویز می‌گردد. همچنین گاهی اوقات به دلیل سطح بالای تستوسترون باید از  قرص‌های ضد بارداری برای جلوگیری از ریزش مو استفاده شود.

نکته 3: با ماینوکسیدیل موها را تحریک کنید

یکی دیگر از داروهای موثر در رشد مو ماینوکسیدیل است که به نام روگین زنانه نیز شناخته می‌شود. هنگامی که ماینوکسیدیل بر روی پوست سر استفاده می‌گردد رشد مو را‌ افزایش می‌دهد. همچنین باعث تقویت موهای سالم در مناطقی که دچار آسیب و ریزش هستند، می‌شود. به طور کلی ماینوکسیدیل یک داروی بسیار خوب برای رشد مو شناخته می‌شود، اما دارای عوارض جانبی از جمله رشد مو در نواحی نامطلوب و تحریک پوست سر است.

رشد مو با دارو

نکته 4: از فیناستراید (پروپشیا) برای جلوگیری از تولید تستوسترون استفاده کنید

یکی دیگر از داروهای ریزش مو پروپشیا است که فقط با نسخه پزشک می‌توانید تهیه کنید. این دارو در اغلب مواقع نتایج خوبی برای پیشگیری از ریزش مو از خود نشان داده و امکان رشد موهای جدید را فراهم می‌کند. کارایی این دارو به این شکل است که باعث جلوگیری از فعالیت بعضی هورمون‌های مضر می‌شود و در نتیجه  باعث می‌گردد رشد مو شروع شده و ریزش مو نیز کم گردد. این دارو به طور گسترده آزمایش شده است و نتایج خوبی داشته، اما در بلند مدت اثرگذار خواهد بود. بعضی داروها مانند داروهای ریزش مو اغلب زمانی موثر واقع می‌شوند که همراه با یکدیگر استفاده گردند. 

نکته 5: از ابزارهای حرارتی بر روی موهای خود استفاده نکنید

استفاده بیش از اندازه از وسایل حرارتی برای مو نه تنها آسیب فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود موها به مرور زمان خشک و شکننده شوند. سعی کنید هنگام استفاده از ابزارهای حرارتی مو همیشه از محصولات مراقبتی مانند اسپری و ماسک مو استفاده کنید. این محصولات  باعث می‌شوند موها کمتر دچار ریزش و آسیب شوند. 

نکته 6: ماساژ پوست سر

اگر موهای شما در حال شکننده شدن هستند باید هر روز با چند قطره روغن، پوست سر خود را ماساژ دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن‌های مخصوص مو در برخی موارد از نازک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. از روغن‌های مفید برای رشد مو می‌توان به روغن نارگیل، بادام و کرچک اشاره کرد که بسیار توصیه می‌شوند. اگر به طور منظم از این روغن‌ها استفاده کنید، به مرور زمان موهای شما نرم شده و از ایجاد موخوره و شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌گردد.ناگفته نماند حتماً ماساژ پوست سر را مرتب انجام دهید. زیرا تحقیقات نشان داده است که ماساژ دادن باعث تحریک موی رگ‌ها  سطح سر می‌شود و جریان خون را بهبود داده و در نتیجه رشد مو را افزایش می‌دهد.

ماساژ پوست سر

نکته 7: خارش پوست سر

شما برای آنکه بتوانید موهای سالم داشته باشید در مرحله اول نیازمند پوست سر سالمی هستید. روغن جوجوبا یکی از بهترین روغن‌هایی است که از دانه‌های گیاه جوجوبا استخراج می‌گردد و برای درمان مشکلات پوست سر استفاده می‌شود. ترکیبات اصلی این روغن عبارتند از؛ اسیدهای چرب مانند اولئیک، میریستیک و اسید لینولئیک. از سری مزایای استفاده از روغن جوجوبا می‌توان به تقویت ریشه مو، تحریک رشد و کنترل ریزش مو  اشاره کرد. همچنین روغن موی جوجوبا برای درمان سوزن سوزن شدن پوست سر که علت اصلی آن خشکی پوست سر است  نیز استفاده می‌گردد. شما می‌توانید برای بهبود پوست سر خود مقدار کمی از این روغن را به طور منظم بر روی سطح پوست سر خود ماساژ دهید.
همچنین یکی دیگر از محصولات مصرفی برای مراقبت از مو، سرم درخت چای است. این محصول نیز برای جلوگیری از نازک شدن مو استفاده می‌شود و ریزش آن‌ها را کاهش می‌دهد. این سرم تقویتی را می‌توانید قبل از شستن یا حالت دادن به موها استفاده کنید. از سری خواص سرم موی درخت چای می‌توان به نرم کنندگی، ایجاد لطافت و مانع از خارش پوست سر اشاره کرد.

نکته 8: جلوگیری از خشکی مو

زمانی که موهای شما خشک است ساقه‌های مو شکننده‌تر می‌شوند و شکستگی مو رخ می‌دهد. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از آسیب احتمالی هفته‌ای یک‌بار از ماسک موی‌های طبیعی استفاده کنید تا موها مجدد به حالت نرم خود برگردند. شما می‌توانید به کمک زرده تخم مرغ، سس مایونز، روغن زیتون و نارگیل ماسک موی خانگی تهیه کرده و آن را قبل از حمام به مدت 20 دقیقه بر روی موهای خود ماساژ دهید. سپس موها را به طور کامل آب کشی نمایید. 

نکته 9: زیاد به موها دست نزنید

تریکوپتیلوزیس عارضه‌ای است که در اثر کشیدن بیش از حد مو ایجاد می‌شود که در نتیجه باعث ریزش آن‌ها می‌گردد. اگر فردی موهای بلند یا چتری دارد که مرتباً آن‌ها را لمس می‌کند، ممکن است دچار تریکوپتیلوزیس شود. در نتیجه موهای فرد ریزش پیدا می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از لمس بیش از حد موهای خود جلوگیری کرده و سعی کنید از کشیدن و محکم بستن موهای خود اجتناب ورزید. زیرا تکرار این کار به کرار باعث ریزش مو می‌گردد و در نتیجه موهای شما کم پشت خواهد شد. 

ریزش مو


بیشتر بخوانید: تقویت مو با هیرفیلر


چه کارهایی برای رشد و ضخیم شدن موها انجام دهیم؟

یک درمان سالم می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد و باعث بهبود رشد آن‌ها شود. اگر موارد زیر را به درستی انجام دهید، در کمترین زمان موهای شما به رشد سریع و پرپشتی خواهند رسید!

نکته 1: با رژیم غذایی متعادل به رشد موهای خود کمک کنید

تغذیه صحیح یک درمان مهم برای جلوگیری از ریزش مو است. موهای شما برای رشد به پروتئین نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که پروتئین کافی را در رژیم غذایی خود از منابع سالمی مانند: گوشت بدون چربی و تخم مرغ دریافت می‌کنید. ویتامین B6 یک ویتامین ضروری برای جلوگیری از ریزش مو است که در صورت عدم مصرف به موقع آن موهای شما دچار آسیب از جمله ریزش و کم پشتی می‌شوند.غذاهایی مانند گوشت بدون چربی، تن ماهی، عدس، موز، آجیل و لوبیا غنی از ویتامین B6  هستند. همچنین امروزه مکمل‌های ویتامین رشد مو نیز برای درمان ریزش مو نیز در بازار عرضه می‌گردد.

نکته 2: درمان رشد موهای خود را تکمیل کنید

مکمل‌های ویتامینC از ویتامین‌های مهم ریزش مو است. مکمل‌های ویتامینC باید همراه با سایر درمآن‌های رشد مو استفاده شود.  با توجه به شدت علائم ریزش مو و اینکه قصد دارید درمان آن تا چه حد پیش رود، می‌توانید از مکمل‌های ویتامینC برای جلوگیری از ریزش مو به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنید. همچنین سایر ویتامین‌هایی که می‌توانید برای سلامت مو مصرف کنید شامل روی، بیوتین و ویتامینE است. 

نکته 3: مراقب باشید با چه چیزی موهای خود را می شویید

برای رشد مناسب موهای خود از شامپوها و نرم کننده‌های با کیفیت استفاده کنید. همه ما تقریبا هر روز موهای خود را می شوییم، اما متخصصین مو پیشنهاد می‌کنند برای جلوگیری از آسیب مو به طور پیوسته هر روز موها شسته نشوند. ریزش مو توسط آنزیم‌های موجود در پوست سر ایجاد می‌شود و در صورت شستشوی بیش از حد مو این آنزیم‌ها رشد مو را کاهش خواهند داد. هنگامی که موهای خود را می‌شویید از شامپوهای مخصوص موهای خشک یا آسیب دیده استفاده کنید.
همچنین برای افزایش تراکم مو حتما نرم کننده به موهای خود بزنید. شما می‌توانید با استفاده از شامپوی ضخیم کننده  موهای قوی‌تر و سالم‌تری داشته باشید. این شامپوها معمولاً حاوی مواد طبیعی هستند که به موها کمک می‌کنند تا براق‌تر و درخشان‌تر به نظر برسند. شامپوهایی که برای تقویت مو طراحی گردیده‌اند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شامپو پیشگیری از ریزش مو
  • شامپو ضخیم شدن و رشد مو
  • شامپو تقویت ضخامت مو

رشد مناسب مو

نکته 4: موهای خود را مرتباً کوتاه کنید 

همان طور که مو در حال رشد است در انتهای آن می‌تواند موخوره ایجاد شود. متخصصین پوست و مو پیشنهاد می‌کنند که موها را در حین درمان به‌طور کامل کوتاه نکنید، زیرا کوتاهی مداوم مو باعث کند شدن روند درمان می‌شود. اگر به‌طور مرتب در هنگام مشاهده موخره نوک‌های آسیب دیده مو کوتاه شوند، رشد آن‌ها سریع‌تر می‌گردد که این کوتاهی باعث می‌شود تا پر پشت‌تر نیز به نظر آیند و علائم ریزش مو کاهش یابند.

نکته 5: تمرینات ورزشی زیادی انجام دهید

ورزش نه تنها می‌تواند به کاهش استرس کمک کند بلکه در هنگام ریزش موها می‌تواند باعث رشد مجدد آن‌ها شود. همانطور که بیان شد ورزش به رشد سریع و ضخیم شدن مو کمک می‌کند. زیرا فولیکول‌های مو با درمآن‌های رشد مجدد مو تقویت می‌شوند. از دیگر مزایای ورزش می‌توان به کاهش علائم طاسی سر اشاره کرد. متخصصین مو توصیه می‌کنند همراه با درمآن‌های رشد مو از ورزش برای کاهش ریزش مو کمک بگیرید. زیرا ورزش منظم می‌تواند به بلندتر و پرتر شدن موها کمک کند.

نکته 6: خواب منظم و کافی

خواب ناکافی می‌تواند باعث کاهش رشد موها شود. برای آنکه موها با سرعت طبیعی خود رشد کنند، لازم است هر شخص حدود 6 الی 8 ساعت خواب کامل در شب داشته باشد. زیرا داشتن خواب کافی از میزان استرس شما نیز می‌کاهد و کمبود استرس خود دلیلی برای افزایش رشد مو است.

نکته 7: داشتن روتین مراقبت از پوست سر و استفاده از روغن های رشد مو

روغن رزماری

رزماری گیاهی است که در گذشته برای درمان ریزش مو استفاده می‌شد کع از رایج‌ترین روغن‌ها برای ضخیم شدن مو است. از روغن رزماری می توانید برای تحریک رشد مو و کاهش ریزش آن نیز استفاده کنید.

  • نکته: برای دیدن نتیجه مطلوب‌تر، بهتر است یک یا دو بار در هفته از مقدار کمی اسانس رزماری روی پوست سر خود اسپری کنید. این کار می‌تواند به تقویت موهای شما کمک کند.

روتین مراقبت از پوست سر


بیشتر بخوانید: مزوتراپی مو چیست؟


روغن دانه کدو تنبل

درمان به کمک روغن تخم کدو یکی از محبوب‌ترین درمآن‌ها بین افراد بوده که رشد مو را افزایش می‌دهد. از سری ویژگی‌های  روغن دانه کدو تنبل می‌توان به کاهش علائم ریزش مو، ضخامت بخشیدن به موها و پرپشت شدن آن‌ها اشاره کرد. هنگامی که برای خرید روغن موی سر به دنبال پیدا کردن روغن کدو هستید، سعی کنید روغن کدو حلوایی را انتخاب کنید؛ زیرا سرشار از مواد مغذی رشد مو مانند: ویتامین E و اسیدهای چرب است. داشتن یک برنامه منظم برای استفاده از محصولات رشد مو بسیار در روند درمان آن‌ها موثر خواهد بود.

روغن نعناع

روغن نعناع فلفلی گردش خون در پوست سر را تحریک می‌کند و زمانی که گردش خون سالم در پوست سر صورت گیرد از ایجاد شوره بر روی آن جلوگیری خواهد کرد و باعث ایجاد موهای سالم و در عین حال پرپشت و ضخیم می‌شود.

  • نکته: برای آنکه نتیجه بهتری از این روغن ببینید پیشنهاد می‌گردد از یک یا دو قطره روغن نعناع در شامپو خود استفاده کنید.

ضخیم شدن موها

کلام پایانی

اگر شما نیز به دنبال داشتن موهای پر پشت و سالم هستید قطعا باید به صورت منظم یک سری مراقبت‌ها را انجام دهید تا با ضخیم شدن موها از ریزش آن‌ها جلوگیری شود. شاید انجام کارهای مراقبت از مو در طول روز فقط چند دقیقه از وقت شما را بگیرد اما در عوض با گذشت زمان مشاهده خواهید کرد که موهای شما دیگر ریزش ندارد و رشد خوبی پیدا کرده‌اند؛ اما قبل از انجام هر کاری اگر میزان ریزش موی شما شدید است باید به پزشک پوست و مو مراجعه کنید تا از علت اصلی آن آگاهی پیدا نمایید و براساس علت آن، روند درمان را آغاز کنید. برای انتخاب بهترین متخصص در این زمینه میتوانید از صفحه دکتر پوست و مو در شمال تهران دیدن نمایید.