فهرست:
شوینده‌ های طبیعی برای تمیزکاری خانه
تمیز کردن فرش و موکت با شوینده ‌های سالم و طبیعی
خوشبو‌کننده ‌های طبیعی هوا
تمیز کردن مبل با شوینده‌ های طبیعی
تمیز کردن شیشه و پنجره‌ ها
تمیز کردن حمام و توالت
کلام پایانی

به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به افرادی که اقدام به خانه تکانی و شست‌وشوی وسایل منزل با شوینده‌های شیمیایی می‌کنند نیاز است تا برای تمیز کردن، از برخی شوینده‌های سالم و طبیعی استفاده شود. با انتخاب بهترین شوینده‌های سالم و طبیعی برای خانه تکانی می‌توانید در حفظ سلامتی خود و خانواده خود تأثیر بسزایی داشته باشید، اما باید اطلاعات کاملی در رابطه با مواد طبیعی برای نظافت و شست‌وشو کسب کنید. در این مقاله از سایت برترین ها با ما همراه باشید.

شوینده‌های سالم و طبیعی برای خانه تکانی


بیشتر بخوانید: کامل‌ ترین چک ‌لیست خانه تکانی ۱۴۰۱


شوینده‌ های طبیعی برای تمیزکاری خانه

معمولاً شوینده‌های طبیعی به منظور تمیز کردن و شست‌وشوی خانه بسیار مناسب‌تر از شوینده‌های شیمیایی هستند، چرا که آسیبی به پوست و همچنین دستگاه تنفسی وارد نخواهند کرد. برخی از این شوینده‌های طبیعی که برای تمیز کردن مورد استفاده قرارمی‌گیرند شامل سرکه و یا جوش شیرین هستند. همچنین مواد دیگری مانند لیمو و چای نیز از موادی هستند که می‌توانید برای تمیزکاری از آن‌ها استفاده کنید. میتوانید برای خانه تکانی راحتتر به صفحه خدمات نظافتی شمال تهران مراجعه نمایید.

سرکه، قدرتمند در نظافت

سرکه یک ماده طبیعی به شمار می‌آید که معمولاً در تمامی خانه‌ها یافت می‌شود. این ماده، یک شوینده سالم برای خانه تکانی محسوب می‌شود که به دلیل اسیدی بودن، مانع از رشد باکتری‌ها خواهد شد و بسیاری از لکه‌های موجود را از بین خواهد برد. استفاده از این ماده نه تنها مانند مواد شیمیایی عوارض ندارد؛ بلکه قابلیت پاک کنندگی بسیار خوبی دارد. از سرکه برای از بین بردن بسیاری از لکه‌های ناشی از کلسیم صابون بر روی شیرآلات و یا سینک دستشویی استفاده می‌شود. برای استفاده از این ماده نیاز است تا یک بطری اسپری را به میزان برابر آب و سرکه پر کنید، سپس می‌توانید از این ترکیب برای پاک کردن بسیاری از لکه‌های سطوح استفاده نمایید. 
شایان ذکر است به منظور از بین بردن بوی سرکه باید از روغن معطر استفاده کنید. یکی از این روغن‌ها، روغن اسطوخودوس است. زمانی که این ترکیب را استفاده می‌کنید، علاوه بر تمیز کردن سطوح می‌توانید عطر خوبی را نیز به واسطه بوی مطبوع اسطوخودوس در هوا پخش کنید. از این روش می‌توانید برای از بین بردن جرم‌های روی کتری یا سماور نیز استفاده کنید. سرکه یکی از مهم‌ترین شوینده‌های سالم و طبیعی برای خانه تکانی است.

شوینده‌های سالم

لیمو یک پاک‌ کننده پر قدرت

اسیدی بودن لیمو باعث شده تا خاصیت تمیزکنندگی فوق‌العاده‌ای داشته باشد. می‌توانید به منظور ضدعفونی کردن بسیاری از ابزار و وسایل و سنگ‌های روی اپن آشپزخانه نیز از این ترکیب بهره ببرید. همچنین برای تمیز کردن تخته‌های برش نیز می‌توانید از خاصیت لیمو استفاده کنید. مزایای استفاده از این ماده طبیعی شامل پاک کنندگی قوی برای سطوحی مانند شیر‌های آب و دوش حمام است. 
برای این کار فقط کافی است تا یک لیمو را از وسط نصف نمایید. سپس چندین قطره آب را بر روی سطوح بریزید و لیمو را روی سطح مورد نظر بکشید. پس از این کار مشاهده می‌کنید که به شکل کاملاً معجزه‌آسایی تمامی جرم‌های موجود بر روی سطوح مختلف از بین می‌روند، سپس نیاز است به وسیله یک پارچه نمدار اقدام به پاک کردن رسوبات بر روی سطوح کنید.

استفاده از چای به عنوان یک پاک ‌کننده مناسب

شاید برای اولین بار زمانی که متوجه می‌شوید که می‌توان از چای به عنوان یک پاک‌کننده استفاده کرد، تعجب کنید. برای تمیز کردن پنجره‌ها و همچنین آیینه‌ها می‌توانید از تفاله چای یا چای کیسه‌ای بهره ببرید. برای این کار نیاز است تا پیش از اینکه اقدام به دور ریختن تفاله‌ها کنید آن‌ها را خشک کرده و سپس با آب مخلوط نمایید. 
در این مرحله نیاز به یک اسپری شیشه پاک کن معمولی دارید. همچنین در صورتی که قصد از بین بردن بو‌های ناخوشایندی مانند بوی سیر یا پیاز را از روی دستان‌تان دارید می‌توانید از تفاله چای بهره ببرید. برای این کار یک چای کیسه‌ای را باز کنید و برگ‌های موجود را بر روی دست‌های خود‌ بمالید. با این کار متوجه خواهید شد که تمامی بوهای‌های نامطبوع از بین ‌می‌روند.

چای به عنوان یک پاک ‌کننده


بیشتر بخوانید: هفت مرحله برای خانه تکانی موفق


از بین بردن لکه‌ ها با نمک

یکی دیگر از شوینده سالم برای خانه تکانی استفاده از نمک است. با پاشیدن مقداری نمک بر روی یک اسفنج می‌توانید مخزن قهوه ساز یا چای ساز یا لیوان‌های سرامیکی را به سادگی تمیز کنید. همچنین استفاده از نمک برای از بین بردن لکه‌های موجود بر روی سینک ظرفشویی بسیار مناسب است. در برخی از مواقع افراد اقدام به تمیز کردن لکه‌ها به وسیله لیمو می‌کنند اما نتیجه اثربخشی نمی‌بینند. 
در این گونه از مواقع می‌توانید از نمک برای از بین بردن این لکه‌ها استفاده کنید. برای این کار نیاز است پس از اینکه لیمو را بر روی سطح مورد نظر مالیدید، مقداری نمک روی آن بریزید و به وسیله یک اسفنج بر روی آن بکشید تا تمامی لکه‌ها از بین بروند و پس از آن نیاز است تا با آب ولرم اقدام به شست‌وشوی سطح مورد نظر نمایید. در این روش شست‌وشو بوی مطبوعی از لیمو را استشمام خواهید کرد.

سفید‌کننده ‌ای به نام جوش شیرین

در صورتی که به دنبال بهترین شوینده‌های سالم و طبیعی برای خانه تکانی هستید پیشنهاد می‌کنیم تا از جوش شیرین غافل نشوید. جوش شیرین از سفید‌کننده‌های طبیعی به شمار می‌آید که از خاصیت بسیار بالایی برای تمیز کنندگی برخوردار است. برای تمیز کردن گاز و یخچال و همچنین دیواره‌ها و کف خانه می‌توانید از مخلوط و ترکیب جوش شیرین با آب ولرم استفاده نمایید. این ترکیب باعث براق و تمیز شدن سطوح شده و خاصیت ضدعفونی کنندگی بسیار مناسبی را دارد. جوش شیرین به منظور تمیز کردن سینک و در‌ها و همچنین کاسه توالت استفاده می‌شود. 
بسیاری از لکه‌هایی که بر روی شیر‌ها و لوازم دوش حمام به وجود می‌آیند به وسیله این ماده سفید‌کننده از بین خواهند رفت. برای استفاده از این روش نیاز است تا سه چهارم پیمانه جوش شیرین را با یک چهارم پیمانه مایع دستشویی ترکیب نمایید. توجه داشته باشید این ترکیب باید شبیه به کرم شود. در این مرحله نیاز است که ۲ قاشق غذاخوری آب اضافه کنید تا مقداری نرم شود. محلول آماده شده را بر روی سطوحی که قصد تمیز کردن و براق کردن آن را دارید، بریزید. پس از آن متوجه خواهید شد که با سرعت بسیار زیادی تمام آلودگی‌ها از بین خواهند رفت و سطوحی براق را شاهد خواهید بود.

سفید‌کننده ‌ای به نام جوش شیرین

تمیز کردن فرش و موکت با شوینده ‌های سالم و طبیعی

به منظور تمیز کردن فرش و موکت و برای از بین بردن حشرات و تخم‌هایی که در لابلای فرش‌ها وجود دارند نیاز است تا در یک ظرف حدود دو پیمانه پودر بوراکس را با یک پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید. به این ترکیب باید ۱۰ قطره عصاره گیاهی بیفزاید. این ترکیب را می‌توانید به وسیله برس بر روی فرش بکشید و پس از نیم ساعت اقدام به جارو کردن فرش نمایید. این ترکیب باعث می‌شود تا بسیاری از حشرات و تخم‌های آن‌ها که در فرش وجود دارند، از بین بروند. این شوینده در واقع یک شوینده سالم برای خانه تکانی به شمار می‌آید.

خوشبو‌کننده ‌های طبیعی هوا

برای خوشبو کردن هوا می‌توانید از بسیاری از مواد طبیعی استفاده کنید. شما می‌توانید برای اینکه لباس‌ها و ملحفه شما بوی خوبی داشته باشد، از جوش شیرین استفاده نمایید. به منظور خوشبو کردن فرش نیاز است تا بر روی آن مقداری جوش شیرین بپاشید و پس از ۳۰ دقیقه اقدام به جارو کردن آن کنید. با این کار می‌توانید بوی بسیار مطبوعی را در فضای خانه داشته باشید. برای نظافت منزل و محل کار و خوشبو کردن محل کار هم میتوانید از این مواد سالم و طبیعی استفاده کنید.

خوشبو‌کننده ‌های طبیعی هوا


بیشتر بخوانید: ماسک جوش شیرین معجزه ای برای پوست


تمیز کردن مبل با شوینده‌ های طبیعی

استفاده از بهترین شوینده‌های سالم و طبیعی برای خانه تکانی باعث می‌شود تا عوارض شوینده‌های شیمیایی را برطرف کنید. برای تمیز کردن مبلمان می‌توانید کمی آبلیموی طبیعی را با مقداری روغن زیتون ترکیب نمایید و به قسمت‌های چوبی مبلمان بکشید. با این کار براقیت زیادی را بر روی چوب به وجود خواهید آورد. در ضمن میتوان از بهترین قالیشویی در نارمک برای شستشوی مبل در منزل کمک گرفت.

تمیز کردن شیشه و پنجره‌ ها

برای تمیز کردن شیشه و پنجره‌ها نیز به جای استفاده از شیشه‌شوی، می‌توانید از یک چهارم فنجان سرکه و دو فنجان آب و مقداری جوش شیرین استفاده کنید. پس از ترکیب تمامی مواد با یکدیگر اقدام به اسپری کردن آن به شیشه یا پنجره کرده و سپس با یک روزنامه شیشه مورد نظر را پاک نمایید. با استفاده از این روش دیگر به دنبال شیشه‌شوی‌های شیمیایی نخواهید رفت.

تمیز کردن شیشه و پنجره‌ ها

تمیز کردن حمام و توالت

در حال حاضر بخش‌های زیادی از خانه را کاشی و سرامیک تشکیل می‌دهد؛ به همین دلیل تمیز کردن سرامیک و همچنین کاشی‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. در صورتی که این کار با مواد طبیعی انجام شود باعث از بین رفتن بسیاری از کثیفی‌ها و آلودگی‌ها خواهد شد. همچنین عوارض مواد شوینده شیمیایی نیز وجود ندارد. 
برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های موجود بر روی سرامیک یا دستشویی نیاز است تا مقداری سرکه سفید را روی آن بریزید و سپس اقدام به تمیز کردن و شست‌وشوی آن کنید. شایان ذکر است برای از بین بردن لکه آب و جرم‌هایی که به مرور زمان بر روی کاشی به وجود آمده‌اند، می‌توانید از جوش شیرین استفاده نمایید.

تمیز کردن حمام و توالت

کلام پایانی

در حال حاضر استفاده از شوینده‌های شیمیایی افزایش پیدا کرده است، اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی باعث به وجود آمدن حساسیت‌های پوستی و همچنین آلرژی‌های تنفسی خواهد شد. به همین منظور بهترین شوینده‌ سالم و طبیعی برای خانه تکانی از اهمیت بالایی برخوردار است و با آگاهی داشتن از خصوصیات برخی از مواد طبیعی می‌توانید اقدام به زدودن میکروب و از بین بردن بسیاری از لکه‌های موجود در منزل کنید.
اگر شما درگیری و مشغله کاری زیادی دارید و وقت کافی برای رسیدگی به امور نظافت منزل را ندارید میتوانید برای نظافت خانه یا محل کارتان از یک شرکت نظافتی در شمال تهران با کادری مجرب کمک بگیرید.