فهرست:

بوتاکس چیست؟
آیا تزریق کردن بوتاکس در دوران بارداری برای کودک خطر آفرین است؟
خطرات احتمالی بوتاکس در دوران بارداری
خطرات احتمالی بوتاکس در دوران شیردهی
بهترین زمان برای انجام تزریق بوتاکس
استفاده از بوتاکس برای درمان
گزینه ‌های ایمن بوتاکس برای زیبایی
چه زمانی مجدداً می ‌توان به تزریق بوتاکس پرداخت
نکاتی بسیار مهم در رابطه با تزریق بوتاکس در دوران شیردهی
روش ‌های جایگزین به جای استفاده از بوتاکس در دوران بارداری
کلام پایانی

بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای برطرف نمودن برخی از آسیب دیدگی‌های موجود در قسمت صورت خود هستند. علاوه بر این برخی دیگر از افراد نیز به دنبال درمان برای قسمت‌های آسیب دیده پوست خود در نواحی مختلف بدن هستند. در حال حاضر بهترین روش، تزریق بوتاکس نام دارد؛ اما برای برخی از افراد که دارای شرایط خاص‌تری بوده‌اند نیز انجام بوتاکس امکانپذیر خواهد بود. بسیاری از بانوان که در دوران بارداری هستند این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توانم در دوران بارداری بوتاکس کنم؟ برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا با بوتاکس و عوارض احتمالی آن آشنا شوید. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

تزریق بوتاکس در بارداری

بوتاکس چیست؟

این‌که در زمان انجام بوتاکس چه چیزی به بدن شما تزریق می‌شود بسیار حائز اهمیت خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت بوتاکس نام تجاری محصولی است که از نوروتوکسین تولید می‌گردد. این ماده به واسطه باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم به وجود می‌آید. در حقیقت بوتاکس نوعی سم بوده که در صورت تزریق، مقداری از آن باعث به وجود آمدن فلج موقت در عضله مورد نظر خواهد شد که این موضوع شل شدن عضلات را به همراه خواهد داشت. 
نکته مهم در رابطه با بوتاکس این است که این ماده به واسطه سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۱۹۸۰ برای درمان تنبلی چشم و ناتوانی در کنترل پلک زدن در بیماران استفاده می‌شد. پس از سال‌ها استفاده در نهایت بوتاکس برای از بین بردن انواع چین و چروک‌های صورت و بدن مورد استفاده قرار گرفت. از محصولات دیگری که از این سم تولید می‌شوند می‌توان به دیسپورت و بلاک اشاره کرد. توجه داشته باشید که تمامی این محصولات برای مصارف آرایشی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

آیا تزریق کردن بوتاکس در دوران بارداری برای کودک خطر آفرین است؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که بسیاری از بانوان با آن مواجه بوده‌اند این است که آیا بوتاکس در بارداری خطر و عوارضی را به همراه خواهد داشت. به طور کلی می‌توان گفت تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که تزریق سم بوتولینوم جهت برطرف کردن انواع خطوط ناخوشایندی که در صورت و در بین ابرو به وجود می‌آیند، بسیار مؤثر بوده و برای بسیاری از افراد خطری به همراه ندارد. 
مطالعاتی که در زمینه سم بلوتولینوم انجام شده نتایج خوش‌بینانه‌ای را بیان نموده، به همین منظور دانشمندان و محققین اقدام به تزریق سم بوتولینوم به حیوانات باردار کرده‌اند. در این آزمایش مدرکی مبنی بر عبور سم از جفت یافت نشده و این آزمایش نشان می‌دهد که این اتفاق در بدن انسان نیز رخ خواهد داد. البته باید به این موضوع نیز توجه نماید که سیستم بدنی حیوانات درست مانند بدن انسان عمل نمی‌کند. 
شواهدی دیگر نیز مبنی بر این‌که بوتاکس ممکن است در دوران بارداری بدون خطر باشد وجود دارند که در واقع این شواهد به مولکول‌ها مربوط می‌شوند. شواهد و نشانه‌ها حاکی از آن هستند که اندازه مولکول در این سم نمی‌تواند از سد و دیواره جفت عبور کند. 
بنابراین عوارض بوتاکس در بارداری به کمترین حد خود می‌رسد. در بررسی‌هایی که در سال ۲۰۱۷ در رابطه با روش‌های زیبایی در دوران بارداری و شیردهی انجام گرفته اثری نامطلوب در آزمایشات بالینی مبنی بر استفاده از سم بوتولینوم یافت نشد؛ اما همچنان تحقیقات بیشتری در این زمینه در حال اجرا هستند. برای اطمینان از بدون خطر بودن بوتاکس در بارداری میتوانید به صفحه بهترین دکتر پوست و مو در اندرزگو مراجعه نمایید.

خطر بوتاکس در بارداری


بیشتر بخوانید: آیا تزریق بوتاکس برای میگرن خوبه؟! برای درمان سردرد بخوانید!


خطرات احتمالی بوتاکس در دوران بارداری

یکی از مهم‌ترین خطراتی که در رابطه با تزریق بوتاکس در دوران بارداری وجود دارد این است که احتمال گسترش سم در منطقه موضعی امکان خواهد داشت. در صورتی که سم بیشتر از محل تزریق اصلی گسترش یابد می‌تواند باعث به وجود آمدن بوتولیسم گردد که این وضعیت شرایط خطرناکی را به وجود خواهد آورد. با در نظر گرفتن گزارش سازمان غذا و دارو، علائمی که بتولیسم به وجود می‌آورد شامل ضعف عضلانی، تار دید یا دو بینی می‌شوند.
علاوه بر این گرفتگی صدا و مشکل در ادای کلمات نیز از مهم‌ترین علائم رایج در بتولیسم به شمار می‌آیند. افرادی که به بوتولیسم دچار می‌شوند، در تنفس و در بلعیدن غذا با مشکل مواجه خواهند شد. از دست دادن کنترل مثانه نیز از علائم آن بوده است. 
این علائم ممکن است از چند ساعت پس از تزریق به وجود آیند؛ اما امکان داشته که تا چند روز یا چندین هفته همراه بیمار باشند. در صورتی که به چنین علائم شدیدی دچار شده‌اید، نیاز است تا حتماً به متخصص مراجعه کنید. به همین منظور لازم بوده تا به فاصله بوتاکس و بارداری توجه داشته باشید. 

خطرات احتمالی بوتاکس در دوران شیردهی

در صورتی که قصد دارید تا در دوران شیردهی اقدام به انجام بوتاکس نمایید، باید در رابطه با مزایا و خطرات این کار اطلاعات مناسبی را کسب نمایید. با در نظر گرفتن گزارشاتی که به واسطه سازمان غذا و داروی آمریکا منتشر شده‌اند مشخص نیست که بوتاکس به نوزاد متولد شده آسیب می‌رساند یا خیر. علاوه بر این تحقیقاتی در رابطه با این‌ موضوع که بوتاکس به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر در حال انجام هستند. 
در صورتی که قصد انجام بوتاکس در بارداری را دارید یا در دوران شیردهی هستید و می‌خواهید این کار را انجام دهید، باید احتیاط بیشتری نمایید. پیشنهاد می‌شود تا تزریق بوتاکس را در دوران شیردهی انجام نداده تا اطلاعاتی کامل در رابطه با بی‌خطر بودن این ماده به دست آورید. با توجه به تمامی موارد فوق نیاز است با متخصص مشورت نموده و راهنمایی‌های تخصصی‌تری را از او دریافت کنید. برای انتخاب بهترین پزشک برای این کار میتوانید از صفحه تزریق ژل و بوتاکس در جنت آباد دیدن نمایید.

بوتاکس در دوران شیردهی

بهترین زمان برای انجام تزریق بوتاکس

در صورتی که قصد انجام بوتاکس را دارید نیاز است تا به فاصله بوتاکس و بارداری دقت داشته باشید. ممکن است در این رابطه سؤالات زیادی مطرح شوند؛ اما به طور کلی می‌توان گفت تحقیقات موثقی در رابطه با خطرات احتمالی بوتاکس در دوران شیردهی وجود ندارند. 
بنابراین به نظر می‌رسد که تزریق بوتاکس در این دوران خطرناک نباشد؛ اما تحقیقات زیادی در این زمینه در دسترس نیست؛ لذا اگر این کار را در دوران شیردهی لازم نمی‌دانید پیشنهاد می‌شود تا انجام بوتاکس را به پس از اتمام این دوران موکول نمایید.

استفاده از بوتاکس برای درمان

بسیاری از افرادی که از بوتاکس استفاده می‌کنند به عنوان یک ماده درمانی از آن بهره می‌برند. به عنوان مثال از بوتاکس می‌توان برای درمان انواع میگرن استفاده کرد. علاوه بر این بسیاری از متخصصان از بوتاکس برای درمان بیماری‌هایی مانند دیستونی استفاده می‌نمایند. این بیماری شامل حرکات تکراری عضلانی به دلیل انقباضات کنترل نشده می‌شود. 
در صورتی که به منظور درمان از بوتاکس استفاده می‌کنید نیاز است تا با متخصص خود مشورت نمایید و در رابطه با این که بوتاکس برای شما و برای نوزاد شما خطر آفرین است یا خیر اطلاعات مناسبی را کسب کنید. در برخی از مواقع متخصصین راه‌کار‌ها و روش‌های دیگری را پیشنهاد می‌نمایند. شما می توانید برای دیدن بهترین دکتر پوست و مو در غرب تهران از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

بوتاکس برای درمان


بیشتر بخوانید: تزریق بوتاکس در شرق تهران، معرفی بهترین مراکز


گزینه ‌های ایمن بوتاکس برای زیبایی

در صورتی که اهمیت بسیار زیادی برای ظاهر و زیبایی خود قائل می‌شوید و به همین دلیل به دنبال تزریق بوتاکس هستید، می‌توانید از محصولات دیگری که در رابطه با زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند استفاده کنید. برخی از روش‌ها و گزینه‌های ایمن مانند استفاده از لایه ‌بردار می‌توانند بسیار مؤثر واقع گردند. 
در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که لایه ‌برداری با گلیکولیک و به وسیله اسید لاکتیک در دوران بارداری خطری برای مادر و نوزاد به وجود نخواهد آورد. نکته مهمی که در رابطه با استفاده از لایه بردار‌ها باید مورد توجه قرار گیرند این است که از لایه‌ برداری با اسید سالیسیلیک استفاده نکنید. 
کار‌های دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان چین و چروک و خطوط اخم را به حداقل برسانید. برخی از این راه‌کار‌ها شامل نوشیدن مکرر و به مقدار زیاد آب می‌شوند. یکی دیگر از راه‌کار‌ها و روش‌هایی که می‌تواند باعث برطرف شدن بسیاری از خطوط و چین و چروک‌ها گردد، خواب منظم و کافی است.

چه زمانی مجدداً می ‌توان به تزریق بوتاکس پرداخت

با در نظر گرفتن برخی از عوارض بوتاکس در بارداری مهم‌ترین سؤالی که مطرح می‌شود این است که مجدداً چه زمانی امکان بوتاکس وجود خواهد داشت. برای پاسخ به این سؤال در صورتی که در دوران بارداری به سر می‌برید می‌توانید با تشخیص متخصص، اقدام به تزریق بوتاکس در نواحی مشخصی نمایید. 
اما اگر در دوران شیردهی هستید پیشنهاد می‌شود تا تزریق بوتاکس را به بعد از این دوران موکول کنید که خطری برای شما و کودکتان به وجود نیاید. بوتاکس زیر سطح پوست تزریق می‌گردد و باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان وارد خون نخواهد شد. پس از تزریق بوتاکس به زیر سطح پوست بدن به آرامی شروع به تجزیه آن می‌کند. 
در صورتی که تزریق بوتاکس به واسطه متخصصین مجرب و با تجربه انجام نگردد، احتمال بروز عوارض جانبی تزریق بوتاکس و ورود این سم به خون افزایش پیدا می‌کند؛ که در این صورت امکان آسیب رسیدن به جنین وجود دارد. به همین دلیل در وهله اول پیشنهاد می‌شود که تزریق بوتاکس را به پس از دوران بارداری موکول نمایید؛ اما در صورت انجام این کار حتماً از پزشکان متخصص مشورت بگیرید و به کلینیک‌های معتبر برای این کار مراجعه کنید. اگر در به دنبال دکتر خوب برای تزریق ژل در سعادت آباد هستید از صفحه دکتر پوست و مو در سعادت آباد دیدن کنید.

زمان تزریق بوتاکس

نکاتی بسیار مهم در رابطه با تزریق بوتاکس در دوران شیردهی

توجه داشته باشید که محققان توصیه می‌کنند تا تزریق بوتاکس را پس از دوران شیردهی انجام دهید؛ به این دلیل که اطلاعات کافی در رابطه با بی‌خطر بودن این‌ کار در دوران شیردهی برای سلامت مادر و کودک وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌شود تا از انجام این کار در دوران شیردهی پرهیز نمایید؛ اما نکاتی که در رابطه با تزریق بوتاکس در این دوران مطرح می‌گردند بسیار حائز اهمیت هستند. 
برخی از این نکات شامل استفاده از بوتولینوم نوع a می‌شوند که دارای عوارض کمتری در مقایسه با دیگر مواد بوتاکس هستند. علاوه بر این نیاز است تا در هر بار تزریق مقدار کمی از بوتاکس به محل مورد نظر تزریق گردد. نکته بسیار مهمی که در زمان تزریق بوتاکس وجود دارد این است که اگر از دوز مشخصی استفاده شود و تزریق به درستی انجام پذیرد، پس از اتمام کار نکات کلیدی و مهمی مانند عدم ماساژ صورت و بالا بردن سر از بدن در حین استراحت باید رعایت گردند. 
پس از آن مطمئناً بوتاکس در همان محل تزریق باقی خواهد ماند و در بدن پخش نمی‌شود. با توجه این‌ که گزارشاتی در رابطه با انتقال سم به بدن کودک به واسطه شیر مادر وجود ندارد؛ اما پیشنهاد می‌شود تا با این کار سلامت خود و کودکتان را به خطر نیندازید؛ اما اگر به هر دلیلی مجبور به تزریق بوتاکس شده‌اید توصیه می‌گردد تا پس از انجام این کار چندین ساعت صبر کنید و سپس اقدام به شیر دادن نوزاد نمایید. 
نکته دیگری که در رابطه با تزریق بوتاکس در این دوران وجود دارد این است که پیشنهاد می‌شود به جای تزریق بوتاکس در دوران بارداری و در دوران شیردهی مدت زمانی را صبر کنید تا بدن از نظر هورمونی به یک تعادل مناسب برسد. با توجه به این‌که هورمون‌ها بر زیبایی و سلامت پوست تأثیر بسیار زیادی می‌گذارند، امکان داشته که پس از ثبات هورمون‌ها برخی از مشکلات پوستی برطرف گردند. به همین منظور نیاز است تا فاصله بوتاکس و بارداری را رعایت نمایید.

روش ‌های جایگزین به جای استفاده از بوتاکس در دوران بارداری

به جای استفاده از بوتاکس می‌توان از روش‌های دیگری به منظور حفظ سلامت پوست و زیبایی استفاده کرد. برخی از این روش‌ها شامل استفاده از سرم طبیعی و رعایت روتین مناسب زندگی می‌شوند. علاوه بر این استفاده از لایه بردار‌های پوستی نیز بسیار حائز اهمیت هستند. استفاده از سرم طبیعی در دوران بارداری می‌تواند تا حد بسیار زیادی باعث کم شدن خطوط ریز روی صورت و پیشانی گردد. 
بسیاری از برند‌ها در حال حاضر اقدام به تولید سرم‌های طبیعی می‌کنند. با استفاده از این مواد می‌توانید در دوران بارداری از پوست خود مراقبت نمایید. علاوه بر این داشتن یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از روتین‌های روزانه مانند تونر و مرطوب‌کننده‌های پوست به منظور پاک کردن هرگونه آلودگی از پوست، می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. با این کار می‌توانید تمام رطوبت از دست رفته پوست را به آن برگردانید.

روش ‌های جایگزین به جای استفاده از بوتاکس در بارداری


بیشتر بخوانید: تزریق بوتاکس چه مزایا و معایبی دارد؟


کلام پایانی

بانوانی که توجه بسیار زیادی به سلامت پوست و زیبایی خود دارند در رابطه با این‌که آیا می‌توانم در دوران بارداری بوتاکس کنم؟ سؤالات زیادی را مطرح می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت تحقیقات و گزارشات کامل و موثقی در این رابطه انجام نشده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا از انجام بوتاکس در بارداری دست نگه دارید. علاوه بر این به دلیل این‌که احتمال نفوذ سم بوتولینوم در دوران شیردهی وجود داشته؛ بنابراین نیاز است تا انجام این کار را به پس از دوران شیردهی موکول نمایید؛ اما می‌توانید از روش‌های دیگری مانند استفاده از سرم‌های طبیعی به منظور حفظ رطوبت پوست بهره ببرید.