فهرست:

تاثیر وسایل در شلختگی خانه
شلختگی یا بهم ریختگی خانه به چه منظور است؟
تاثیرات مخرب نامرتب بودن محیط خانه بر سلامت روانی
شلختگی بیش از اندازه
تاثیر شلختگی و عدم نظم در زندگی اجتماعی
بهم ریختگی و نامرتبی به انباشته شدن وسایل منتهی می شود
تاثیر منفی ذخیره کردن اشیا بر زندگی
مرتب کردن و حذف بهم ریختگی ها
چند راه حل ساده برای از بین رفتن شلختگی در خانه
سخن پایانی

ظرف‌های کثیف و جمع شده در سینک ظرفشویی، کوهی از لباس‌های کثیف و چرک در سبد، بهم ریختگی پتوها و بالشت‌ها در جای جای خانه، کمد و دراورهای شلخته و شلوغ، حجم بزرگی از وسایل‌ بدون استفاده و کهنه در گوشه انباری و کثیفی حیاط خانه حتماً تصاویری آشنا برای شما هستند. باید بدانید که طبق تحقیقات روانشناسی ارتباط تمیز کردن خانه با سلامت روان، یک رابطه کاملاً مستقیم است. اگر خانه شلخته و کثیف باشد در وضعیت روحی و روانی ساکنین خانه تأثیر فراوانی خواهد داشت. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

ارتباط تمیز کردن خانه با سلامت روان

تاثیر وسایل در شلختگی خانه

ما مردم ایران در فرهنگی زندگی می‌کنیم که همواره به ما گفته‌اند هر چه بیشتر لوازم داشته باشید خوشحال‌تر خواهید بود؛ اما باید این نکته را در نظر بگیرید که خرید وسایل و لباس‌های زیاد، تنها باعث شلختگی و شلوغ شدن خانه می‌شود. همین موضوع تأثیرات بدی بر سلامت روان شما خواهد گذاشت. اگر محیط خانه شما شلخته و کثیف باشد تمامی انرژی شما را از بین خواهد برد؛ چراکه تمیز کردن خانه و سلامت روان رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. همچنین این شلختگی و کثیف بودن باعث ایجاد استرس در زندگی شما می‌شود.
خریدهای بی‌رویه و زیاد، وابسته بودن به وسایل بلا‌استفاده، وجود یادگاری‌های مختلف و مهم، ترس و استرس از دور ریختن لوازم قدیمی، نگهداری از برخی از آن‌ها و زنده نگهداشتن خاطرات بخش کوچکی از تأثیر گذاری لوازم بر روحیات و احساسات ما هستند. در برخی مواقع دور ریختن بعضی از وسیله‌ها برای ما بسیار آزاردهنده خواهد بود و گاها به منزله فراموش کردن خاطرات تلخ و شیرین است. معمولا ما وسایل بسیاری را در اطراف خود به امید کارآمدی آن‌ها در آینده نگهداری می‌کنیم. این‌کار تنها باعث بهم ریختگی محیط خانه و تاثیر منفی در سلامت روان ما می‌شود.
در کتاب جادوی منظم آمده: "هنر یک ژاپنی مرتب کردن و سازماندهی است." این کتاب در سال 2014 به عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال معرفی شد. در ادامه این کتاب ارزشمند سبب ساخت و تولید مجموعه محبوب "مرتب کردن با ماری کوندو" در نتفلیکس گردید. در سراسر جهان افراد بسیاری به چشم می‌خورند که در شلختگی و شلوغی زندگی می‌کنند. این افراد متوجه تاثیر مخرب بی‌نظمی و شلختگی بر سلامت روان و شادی خود نیستند. برای جلوگیری از شلختگی میتوانید از کمک‌کار، کمک بگیرید برای اینکار میتوانید به صفحه بهترین نظافت منزل و محل کار در پاسداران مراجعه کنید.

تاثیر وسایل در شلختگی خانه


بیشتر بخوانید: اهمیت سلامت ذهن و روان


شلختگی یا بهم ریختگی خانه به چه منظور است؟

شلختگی یا بهم ‌ریختگی به معنای عدم نظم و مرتب بودن وسایل خانه است. گاه شلختگی تنها به اشیا و وسایل فیزیکی محدود نمی‌شود. از آنجایی که تمیز کردن خانه و سلامت روان مرتبط هستند، شلختگی و بهم ‌ریختگی ذهنی و احساسی به اندازه شلختگی‌های فیزیکی بر نظم و ترتیب زندگی تأثیرگذار خواهند بود. عادت‌های غلط نهادینه شده در افراد مانند فکرهای منفی و غلط، رابطه‌های عجیب و بی‌هدف، قرض‌های پرداخت نشده، کارهای مانده و تمام نشده، لباس‌های قدیمی که دیگر قابل استفاده نیستند و هزاران عادت منفی دیگر که نیاز است سازماندهی شوند؛ می‌بایست بررسی گردند و نظم و ترتیب خوبی را برای آن‌ها در نظر گرفت.
چند نمونه از بهم ‌ریختگی و شلختگی در زندگی و محیط خانه به شرح زیر هستند:

  • جایی برای نگهداری وسایل جدید یا حتی نشستن نیست.
  • خراب بودن وسایل و عدم تعمیر و رسیدگی به آن‌ها 
  • شلوغی وسایل در خانه و عدم یافتن وسیله مورد نیاز
  • تمیز کردن محیط خانه دشوار باشد.

شلختگی یا بهم ریختگی

تاثیرات مخرب نامرتب بودن محیط خانه بر سلامت روانی

آشفتگی ذهنی، احساسی و فیزیکی باعث جلوگیری از درست فکر کردن می‌شود. عدم تفکر صحیح در ایجاد استرس و کم شدن انرژی در تمیز کردن خانه و سلامت روان بسیار تأثیرگذار است. آشفتگی و نامرتب بودن در انجام درست کارها اخلال ایجاد می‌کند و نمی‌گذارد شما نیازهای روزمره خود را به درستی درک کرده و تمامی لوازم مورد نیاز خود را به راحتی در دسترس قرار دهید. اگر در طول روز زمان زیادی را برای پیدا کردن وسایل خود صرف نمایید بدون شک آشفته و خسته خواهید شد و تمام انرژی شما از بین می‌رود. گشتن به دنبال وسایل مورد نیاز و مرتب کردن هر روز کوهی از اشیا، جسم و روح شما را خسته خواهد کرد و تمام زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد. شما می‌توانید زمانی را که برای مرتب کردن وسایل خود در طول روز صرف می‌کنید؛ برای آرامش ذهنی و روحی صرف نمایید. برای مراقبت از سلامت روان و تمیز ماندن خانه خود بهتر است به صفحه خدمات نظافتی شمال تهران سری بزنید.

شلختگی بیش از اندازه

شلختگی بیش از اندازه

وقتی که شلختگی‌های فیزیکی در اطراف شما زیاد شوند؛ شما دچار آشفتگی‌های ذهنی، روحی و جسمی خواهید شد. خانه باید برای شما یک محیط امن و آرام باشد و شما را از بهم ریختگی‌های ذهنی و مشکلات روزانه در امان نگه‌ دارید. اگر خانه شما مملو از بی‌نظمی‌ها و شلختگی‌ها باشد؛ آنگاه ذهن، خانه را منبع احساسات منفی و آشفتگی‌های روانی تلقی می‌کند که این امر نشانگر ارتباط تمیز کردن خانه و سلامت روان است. اگر خانه شلخته و آشفته باشد؛ به جای اینکه برای شما محیطی امن را فراهم آورد، باعث خراش روح و روان شما خواهد شد.

تاثیرات مخرب نامرتب بودن محیط خانه بر سلامت روانی


بیشتر بخوانید: 12 نکته برای تمیز کردن منزل


تاثیر شلختگی و عدم نظم در زندگی اجتماعی

زمانی که خانه شما شلوغ و شلخته باشد، نمی‌توانید به انجام کارهای مورد علاقه خود بردازید. تمیز کردن خانه  برای شما به یک معضل حل نشدنی تبدیل خواهد شد. شاید به همین دلیل از دعوت مهمان بپرهیزید و همین موضوع سبب محدود شدن روابط اجتماعی شما می‌شود. محدودیت در روابط اجتماعی سبب می‌گردد تا افراد احساس تنهایی و ناکافی بودن داشته باشند. اگر با دور انداختن لوازم اضافی مخالف هستید یا گمان می‌کنید که این وسایل در زندگی شما تأثیرگذار خواهند بود؛ حتما در زندگی مشکلات دیگری نیز دارید.

تاثیر شلختگی و عدم نظم در زندگی اجتماعی

بهم ریختگی و نامرتبی به انباشته شدن وسایل منتهی می شود

شلختگی‌های فیزیکی اطراف به مرور زمان تبدیل به یک وسواس می‌شوند. یکی از مهم‌ترین وسواس‌های روحی مانند خرید لوازم جدید برای پر کردن جای خالی وسایل دور انداخته شده، بر تمیز کردن خانه و سلامت روان تاثیرات منفی خواهد گذاشت. در برخی مواقع ما با وسایل اطراف خود یک رابطه عاطفی بسیار عمیق برقرار کرده‌ایم که نمی‌توانیم آن‌ها را دور از خود جدا کنیم. 
ما به این دلیل برخی از وسایل کهنه را نگه می‌داریم که شاید در آینده برای ما مورد استفاده باشند و در وقت نیاز احساس خوبی را به ما منتقل نمایند. احتکار وسایل در واقع یک ناتوانی فردی در رابطه با جدایی از وسایل و اشیای کهنه و بدون استفاده است. آن دسته از افردی که به اختلال ذخیره کردن مبتلا هستند علاوه ‌بر تمایل فراوان به نگهداری از اشیا، در مرتب‌سازی و نظم‌دهی به لوازم خود با مشکل مواجه خواهند بود.
این دسته از افراد تمامی وسایل و اشیای خود را به طور کاملاً تصادفی و بدون خواسته قبلی نگه ‌می‌دارند. آن‌ها هر چیزی را بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه نظم و ترتیب خاصی هر جایی قرار خواهند داد. انبار کردن وسایل به میزانی ادامه می‌یابد که در نهایت زندگی در مکان شلوغ، دشوار خواهد شد. اختلال نگهداری از اشیا بر تمامی جنبه‌های زندگی از جمله تمیزی خانه تاثیر فراوانی دارد. گاه این اختلال بر روابط عاطفی و اجتماعی نیز تأثیر خواهد گذاشت.

بهم ریختگی و نامرتبی به انباشته شدن وسایل منتهی می شود

تاثیر منفی ذخیره کردن اشیا بر زندگی

اخلال ذخیره کردن وسایل عواقب منفی و مضر زیادی را به همراه دارد و حتی بر جسم فرد، تمیز کردن خانه و سلامت روان، تاثیر گذاشته و آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. شلخته بودن خانه سبب افزایش بروز حوادث مختلفی همچون آتش‌سوزی می‌شود. حتی این مورد می‌تواند در انجام کارهای روزمره مانند آشپزی و حمام کردن اختلال ایجاد نماید. برخی از نشانه‌های افراد ذخیره‌ساز عبارتند از:

  • عدم توانایی در دور انداختن اشیا و وسایل
  • استرس و اضطراب بالا در زمان دور انداختن وسایل 
  • مشکلات فراوان در برقراری نظم و ترتیب برای وسیله‌ها 
  • خجالت کشیدن و مضطرب بودن در رابطه با بیان تعداد وسایل شخصی
  • بدگمان شدن به دیگر افراد در رابطه با لمس لوازم آن‌ها
  • ترسیدن از تمام شدن برخی از وسایل به جهت احتمال نیاز به آن‌ها در آینده
  • بروز انواع اختلالات عملکردی مانند از بین رفتن فضای مناسب زندگی، منزوی شدن اجتماعی، بروز اختلافات خانوادگی، ایجاد مشکلات زناشویی و بروز انواع مشکلات مالی.

البته باید توجه داشت که هر خانه نامرتب حتماً به اختلال ذخیره کردن مبتلا نبوده؛ اما عواقب و تاثیرات منفی بی‌نظمی و شلختگی، اشاره به اختلالات ذخیره‌سازی دارد.

تاثیر منفی ذخیره کردن اشیا بر زندگی

مرتب کردن و حذف بهم ریختگی ها

گاهی ممکن است روزها و ساعت‌ها وقت خود را برای نوشتن لیستی در جهت مرتب کردن و نظم‌دهی به لوازم منزل و خانه صرف نماییم. در برخی مواقع این راه بدون نتیجه خواهد بود و علت این است که ما مشکل را ریشه‌یابی نمی‌کنیم کهبدین صورت در تمیز کردن خانه و سلامت روان با مشکل مواجه می‌شویم. ریشه اصلی این شلختگی‌ها، انباشت بدون علت وسایل اضافی در خانه است. قبل از اینکه وسایل اضافه را دور بریزید چند سوال مهم را از خود بپرسید و با توجه به پاسخ‌های دقیق و منطقی که مطرح نموده‌اید در رابطه با آن‌ها تصمیم نهایی را اتخاذ کنید. از جمله این سوال‌های مهم در هنگام جمع کردن و دور ریختن وسایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کدام عوامل در خستگی و پریشان حالی شما تأثیرگذار هستند؟
  • شلختگی و عدم ایجاد نظم در زندگی، چگونه موانع را برای رسیدن به اهداف به وجود می‌آورند؟
  • آیا در زندگی شما جنبه‌هایی وجود دارند که نتوانید در رابطه با آن‌ها تصمیماتی را اتخا نمایید؟
  • آیا از همه وسایل اطراف خود استفاده می‌کنید؟
  • آیا تا کنون فکر کرده‌اید که یک زندگی مینیمال داشته باشید و از حجم لوازم اطراف خود کم کنید؟
  • آیا به علت بی‌نظم بودن، در خانه احساس ناخوشایند و اضطراب دارید؟
  • برای از بین بردن شلختگی‌ها قدم اول شما چیست؟

وقتی که شما توانایی پاسخ دادن به این سوالات را داشته باشید، به راحتی می‌توانید در چند مرحله ساده همه بی‌نظمی‌ها را از زندگی خود حذف نمایید. 

مرتب کردن و حذف بهم ریختگی ها


بیشتر بخوانید: چه موقع به روان پزشک مراجعه کنيم


چند راه حل ساده برای از بین رفتن شلختگی در خانه

چند راه بسیار ساده برای تمیز کردن کردن خانه و سلامت روان وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:
1.    دور ریختن زباله‌ها:
سعی کنید تمامی وسایلی که در محیط خانه و اطراف آن، بدون استفاده و دور ریختنی هستند را جدا کنید. برگه‌های باطله، لوازم آرایشی بدون استفاده‌ای که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته، تمامی لوازم خرابی که تعمیر نمی‌شوند، لباس‌های کهنه و بدون استفاده، مواد غذایی فاسد و... همگی از زباله‌های دور ریختنی به حساب می‌آیند. بهتر است برخی از وسایل خود را که برای شما قابل استفاده نیستند به افراد نیازمند اهدا نمایید. همه زباله‌های بازیافتی را جدا کنید. حتماً در بهترین فرصت تمامی لوازم اضافه‌ای که جدا کرده‌اید را از محیط خانه دور نمایید.
2.    سعی کنید وسایل را کم کرده و حتما زباله‌ها را بازیافت نمایید:
برخی از لباس‌ها و کفش‌های خود که به علت کوچک شدن قابل استفاده نیستند را جمع‌آوری نمایید. این وسایل را یا می‌توانید به فروش برسانید یا به افراد نیازمند اهدا کنید. همواره قانون وسایلی را که در طی یکسال گذشته استفاده نشده‌اند را دور بریزید؛ سرلوحه خود قرار دهید.
3.    لباس‌های مورد استفاده خود را براساس فصل مرتب کنید:
اگر کمد شما شلخته و شلوغ باشد، حتما دچار استرس و تنش خواهید شد؛ زیرا نمی‌توانید جایی مناسب را برای وسیله‌های خود بیابید. بهتر است لباس‌های خود را طبق فصول مرتب نمایید. تعدا لباس‌هایی که نیاز است تا در دسترس باشند را افزایش دهید. در زمان تغییر فصل حتماً لباس‌ها را جابه‌جا کنید. 
4.    از خریدهای زیاد بپرهیزید:
شما بیشتر از یک جفت بوت نیاز ندارید یا تنها به دو سه یا دست پالتو و لباس گرم نیاز خواهید داشت. خرید وسایل نو و تازه احساس خوبی را به شما منقل خواهند کرد؛ اما در زمان خرید سعی کنید لوازمی که مورد نیاز نیستند را خریداری نکنید. حتما در زمان خرید وسایل جدید و نو، لوازم کهنه را دور بریزید تا خانه شما شلخته نشود.
5.    هر روز خانه را مرتب کنید:
هر روز بدون استثنا خانه خود را کمی مرتب کنید. حتما اتاق خود را تمیز نمایید و توالت و حمام را بشویید. به این ترتیب دیگر در روزهای تعطیل کارهای زیادی نخواهید داشت. اگر خانه شما پاکیزه و مرتب باشد همواره مشتاق پذذیرایی از مهمان خواهید بود. حتماً شما در خانه‌ای مرتب از سلامت روان بهتری برخوردار هستید.

راه حل ساده برای از بین رفتن شلختگی در خانه

سخن پایانی...

امروزه زندگی‌ها بسیار آشفته و شلخته شده‌اند. در این دوره از زندگی افراد برای خرید وسایل جدید از طریق تبلیغات بسیار، در فشار هستند. آشفتگی‌ها، شلختگی‌ها، بی‌نظمی و کثیف بودن سبب ایجاد تاثیرات مخرب در روح و سلامت روان افراد می‌شوند. اگر تنها با رعایت چند نکته ساده در تمیز کردن خانه خود فعال باشید، هیچ‌گاه دچار آشفتگی و شلختگی ذهنی نخواهید شد؛ چراکه تمیز کردن خانه و سلامت روان کاملاً وابسته یکدیگر هستند. با مرتب کردن روزانه خانه، پرهیز از خرید زیاد، دور ریختن زباله‌ها و... از مشکلاتی که بر روان اثرگذار هستند مانند وسواس فکری و ذخیره کردن لوازم جلوگیری کنید. در صورتی که مشغله کاری زیادی دارید و نمیتوانید خانه یا محل کارتان را تمیز و مرتب کنید میتوانید از نظافت منزل در تهرانپارس کمک بگیرید.